AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold (2012)

autoreview

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon

Signalement

UitvoeringYpsilon TwinAir 85 Gold
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf11.000 km
KM-stand laatst26.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn moeder heeft na ruim 10 jaar met haar Skoda Fabia Combi te hebben gereden besloten een nieuwe auto te kopen. Toen ze deze Lancia zag was ze op slag verliefd. In eerste instantie wilden we een nieuwe kopen, maar bij de dealer stond een demo-model van ongeveer een jaar oud met 11000 km erop. Zo goed als nieuw dus maar wel €6000 goedkoper dan een nieuwe! We hebben hem nu bijna een maand en tot nu toe bevalt de auto prima. Het geluid van de 2-cilinder was wel wennen, maar ik denk dat je na verloop van tijd niet beter weet. Het rijgedrag is lekker comfortabel al kan je er best lekker mee scheuren, de motor heeft er altijd zin in, zolang je maar boven de 2000 toeren blijft. Daaronder gaat ie erg brommen. Vergeleken met een Fabia Combi is de kofferbak een stuk kleiner en ook de hoofdruimte achterin is wennen, maar in de praktijk is er prima te leven met de ruimte. Wel hebben we deze week het linkerremlicht moeten vervangen, dat is toch sneller dan gedacht. Verder werkt het start-stop systeem niet altijd. Als de motor warm is en de auto in eco staat, dan nog slaat ie niet altijd af.
Maar over het algemeen zijn we nog steeds dik tevreden. Nog een pluim voor de dealer!

Kleine update

  • 12.800 km

Het eerste halfjaar met onze nieuwe auto zit er alweer op. Tot nu toe nog steeds zeer tevreden over de Ypsilon. Wel is vorige maand de rugleuning van de bestuurdersstoel gerepareerd, want die zat scheef waardoor er geen goede zitpositie te vinden was. Het is een demo-model, dus misschien dat het daaraan kan liggen. Alles is gewoon onder garantie vervangen, dus voorlopig ook hier geen problemen meer mee als het goed is.

Wat wel een beetje tegenvalt is het verbruik. Dat we het opgegeven verbruik van bijna 1 op 23 niet zouden halen was te verwachten, maar heel veel beter dan 1 op 13 is nog steeds niet gelukt. Je moet de motor nu eenmaal zo rond de 3000 tpm houden, anders gaat ie brommen en trillen als je gas geeft. Eenmaal op snelheid niks aan de hand.
Hij staat nu een maand op zomerbanden, dus hopelijk zal het verbruik wat verbeteren.

Wat nou ECO?

  • 13.500 km

Nou wat testen ben ik erachter gekomen dat de Lancia met de ECO-stand uitgeschakeld opeens veel lekkerder rijdt. Eindelijke heb ik het gevoel daadwerkelijk over 85 PK te beschikken! Met de ECO-stand aan wordt de auto teveel geknepen en is ie niet vooruit te branden waarbij hij erg veel bromt en trilt. Ik heb net de tank weer helemaal volgegooid, ben benieuwd hoeveel het nu daadwerkelijk scheelt in verbruik. Wij thuis hebben zelfs de verwachting dat ie zuiniger gaat lopen zonder ECO-stand. Wordt vervolgd!

Verbruik

  • 16.000 km

Bijna een jaar verder en maar 2500 km verder, het blijft toch echt onze tweede auto. Zoals in het vorige verslag stond hebben we de ECO-stand gelaten voor wat ie was en dus alleen nog maar zonder gereden. Ons vermoeden bleek niet helemaal waar. Met de ECO-stand is komt ie op 1 liter ongeveer een halve km verder. Aangezien dit zo'n marginaal verschil is hebben we besloten het knopje lekker uit te laten staan. Een verklaring zou kunnen zijn dat we de auto vooral in en rondom de stad voor korte afstanden gebruiken, funest voor het gebruik! Maar ook tijdens het traject Rotterdam-Middelburg en terug blijft het verbruik tussen de 1:13 en 1:14 liggen. Ter vergelijking: onze Mazda CX-5 doet ongeveer hetzelfde!

Wat weer is teruggekomen is dat de bestuurdersstoel weer is gaan 'hangen' waardoor je een beetje schuin achter het stuur zit. De dealer weet niet wat het probleem, dus het ligt nu bij de importeur. De vorige keer is het frame van de stoel vervangen, dus we zijn benieuwd.

Sinds kort is er een vierde chauffeur bijgekomen in het gezin en hij vindt de Lancia heerlijk rijden. Hij blijft nog wel even, want er zijn steeds minder mensen die kunnen zeggen dat ze een Lancia rijden!

Lager vervangen

  • 26.300 km

Lange tijd heb ik geen nieuw bericht geplaatst om de simpele reden dat er niks te melden viel! Het verbruik is nog steeds hetzelfde en ook de APK werd afgelopen met vlag en wimpel gehaald. Vorige week is echter het eerste echt grote onderdeel vervangen. Een lager van het wiel linksvoor begon te kraken en is dus ook vervangen. Ik dacht eerst dat dit wel erg snel was, maar in onze wijk en bij kantoor liggen bijzonder veel drempels wat de levensduur natuurlijk niet bevordert. De problemen met de verlichting zijn niet meer teruggekeerd. Al met al nog steeds heel tevreden met ons Lanciaatje.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Lease'm
Lancia Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid
€ 519
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren