Lancia Ypsilon TwinAir 85 Gold (2012) #2

autoreview

Lancia Ypsilon TwinAir 85 Gold (2012)

Signalement

UitvoeringYpsilon TwinAir 85 Gold
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf16.000 km
KM-stand laatst16.000 km
Lezerswaardering: 28%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop Lancia Ypsilon TwinAir 86Pk. met flinke ko

  • 16.000 km

16.000Km. Paar dagen in het bezit, even wennen!

Nadat ik de Lancia Ypsilon voor een paar dagen geleden ging afhalen bij mijn vertrouwde autobedrijf Auto Service Sint Hubert, www.assh.nl, moest ik in het begin toch wel even wennen aan die fijne tweecilinder, hij was snelgenoeg met de juiste olietoevoeging (DitOil) waar de motor stukken kwieker van wordt en ook gelijk een paar km. meer op een liter loopt, verder neemt hiermee ook het tweecilinder geluid een stuk af zodat het af en toe toch nog lijkt of men op een pittige Laverda toermotor rijd.
Maar dat ie daarmee als een speer vooruit wil stond al vrij snel vast, na enkele duizenden kilometer heeft de TwinAir-motor zich als een duveltje uit een doosje ontmaskerd, rijdt lekker pittig, pakt altijd goed op zonder turbogat o.i.d., eigenlijk een hele goede metgezel ook nog steeds toen wij er even naar Zuid-Duitsland toerden, eerst naar het prachtige Automuseum in Sinsheim, daarna naar MB-Museum te Stutgard en het Porschemuseum, helaas was het Opelmuseum gesloten en hebben wij ons neer laten vlijen in het mooie Moezelplaatsje Alken waar we ook nog een paar mooie dagen in de omgeving hebben gehad, kastelen en burgten genoeg, als je van stokoude Patina houd.
De lancia heeft zich in de ruim anderhalf jaar dat ik hem heb voorbeeldig gedragen, maar dat is tegenwoordig het Fiat-Concern wel toevertrouwd, echt lekkere motoren kunnen die daar in o.a. bij de Fiat Power Train in Turijn wel bouwen, ik ben daar zelf in Mei 2015 nog geweest, daar spugen ze per uur alleen al 1900 dieselmotoren uit die geen Euro-4 als Volkswagen bouwen, maar al een paar jaar weer de Euro-6 Motoren die mijlenver zuiniger zijn dan van vele andere merken, prachtige fabriek.
Mijn Lancia Ypsilon is een zeer comfortabel autotje, geschikt voor 4 flinke volwassenen, of 2 met 3 kinderen, de auto staat ook iets hoger op z'n poten, zodat fijn te berijden is, meer uitzicht. De afwerking is uiteraard Lancia-Luxe met een grote L, ik heb dan ook de Gold-editie en dat is op 1 na de allerduurste, maar nog niet duur, in een mooie Two-Tone, Rood-Zwarte kleurencombinatie, die iedereen erg mooi vindt.
Na anderhalf jaar vond ik hem wel tamelijk klein en was ik al een tijdje naar iets van dezelfde makelij maar dan iets groter aan het kijken, uiteindelijk is mijn keuze op een Fiat 500-L Living, dus de 23 cm. langere versie van de 500-L gevallen en ik moet zeggen, toch een hele vooruitgang qua ruimte, bijna 4,50 meterlang, 10 cm. hoger en ruim 10 cm. breder, dat moet dan ook wel voldoende zijn, uiteraard weer met dezelfde TwinAir-Motor, want die is mij op alle gebied uitstekend bevallen na een korte gewenningsperiode aan een Twee-cilindri.
De lancia Ypsilon heeft zich zeer voorbeeldig gedragen, o,o% problemen en stukken, zoals dat van een kwaliteitsmerk ook hoort natuurlijk.

33.350Km. Met 29.950 Km. heeft hij de grote beurt gehad en daar kwam niets negatiefs aan het licht, alleen de opmerking dat mijn TwinAir zeer fijn en regelmatig liep, maar dat is aan die DitOil toevoeging te danken, maar dat hoef ik de garage dus ook niet wijs te maken, dat gelove ze meestal niet zo erg in, maar ik weet ondertussen wel beter. Wel heb ik al de tijd Duitse E-10 Benzine van +/- €.1,159 p/ltr. getankt en dat rijd wat schailijker, het is goed mogelijk dat ik met mijn Fiat 500-L in XXL-Trim eerst eens de Duitse Super van 95Ron of de Super-Plus ga tanken om eens te kijken wat dat allemaal uitmaakt, de 500-XXL met TwinAir is wel 20 Pk. sterker, maar heeft ook 200 Kg. meer mee te nemen natuurlijk.

Conclusie:
Ik moet zeggen als je een lekker kekke en zuinige auto in de kleine klasse wilt rijden die bovendien maar €.25,= p/mnd. aan Wegenbelasting (in Brabant) kost, ben je natuurlijk wel Spekkoper, weegt 950 Kg. precies en géén 951 kg. wat dan weer wat duurder is en dus onvoordeliger, dus goed opletten. Op de Lancia heb ik na een korte gewenningstijd steeds op de ECONOMIE-Stand gereden wat nog voldoende snel is ook op Snelwegen, zonder de ECO-stand trekt hij zowat de klinker uit de straat en dat vond ik toch wel veel te vinnig, ik hoef niet meer zonodig het eerste bij het stoplicht weg te zijn nu dat ik met VroegPensioen in de Bouw ben en nog maar 63 lentes jong ben, dan is dat alemaal niet meer zo belangrijk, dat drag-racen. VEEL SUCCES.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens