Lancia Thema 3.0 V6 LX (1994)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Thema 3.0 V6 LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 1997 |
KM-stand bij aanschaf | 114.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Liefde op het eerste gezicht en volledige autokostenvergoeding van de werkgever. Ideale omstandigheden om een Lancia te kopen. Diepe donkerblauwe unilak en blauw leren interieur. Een geweldige combinatie. Op een Thema LX zit zo ongeveer alles wat je kunt bedenken. Voor mensen die van knopjes en speeltjes houden (zoals ik) is dit dan ook een droom.
De motor was een waar kunstwerk (Alfa V6). Soepel, krachtig en een geluid wat aan een symphonie grenst. De wegligging was sportief, maar ook comfortabel. De versnellingsbak werkte met korte droge bewegingen met voldoende gevoel. De remmen waren ook goed op hun taak berekend. Het verbruik was het zwakke punt. Op gas zoop hij dan ook als een uitgedroogde tempelier. Op LPG 1:6 en benzine 1:8,5. Dit was bij een normale rijstijl.
De afwerking qua pasvorm was klassiek italiaans. Het materiaalgebruik daarentegen was top. In het hele interieur tref je nauwelijks plastic aan. De stoelen, deuren en het dashboard waren met leer bekleed en de dakstijlen en de hemel waren met alcantara bekleed. In een Thema heb je continu het gevoel dat je gematst wordt.
De binnenruimte is zeer riant en het meubilair is het beste wat ik ooit in een auto ben tegengekomen. Ondanks de 85L gastank heb je nog zeer veel kofferbakruimte over.
Minpunten heeft een Thema afgezien van de kosten nauwelijks. De kwaliteit is beter dan velen denken. De Thema is op vele vlakken zeer ondergewaardeerd.
Helaas was de LPG installatie die door Fiat Nederland was ingebouwd niet goed. Na 2 backfires heb ik de installatie uit laten bouwen. Op benzine hebben zich daarna geen problemen meer voorgedaan.
In 2003 begon hij rond de achterruit wat roestplekjes te krijgen en de stijltjes in de achterportieren vertoonden roest. Ook begonnen de voorste draagarmen te roesten. Dit is een zwak punt van de Thema.
Ik heb de auto verkocht omdat ik het niet over het hart kreeg om er wekelijks mee naar de bouwmarkt te rijden en met een kind op komst leek hij mij ook niet zo handig. Ik heb hem gelukkig aan een echte liefhebber kunnen verkopen die hem in ere hersteld heeft. De carrosserie is volledig hersteld en de velgen (lancia velgen oxideren heel erg) zijn nieuw gepolijst. Ik ben blij dat hij een tweede jeugd heeft gekregen.
Als je niet veel kilometers maakt en een echt chique auto wilt rijden, dan is de Thema de beste optie.
PROBLEMEN
Problemen deden zich nauwelijks voor.
2 luchtmassameters moesten het ontgelden, maar dit is volledig aan de slechte gasinstallatie toe te schrijven.
Verder alleen regulier onderhoud.
Thema specifieke onderdelen zijn beperkt te vinden. Dankzij het Tipo 4 platform zijn veel technische delen van de Fiat Croma, de Alfa 164 en de saab 9000 te gebruiken.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren