Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo (1987)

autoreview

Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo (1987)

Signalement

UitvoeringThema 2.0 i.e. Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf143.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na bijna een jaar met veel plezier in de Alfa 33 Imola te hebben gereden begon mijn drang naar meer comfort en betere prestaties toch wel weer de overhand te krijgen boven het inperken van de kosten. Vooral het feit dat ik constant met mijn rechter onderbeen vast zat tegen het middenconsole (erg vervelend op langere afstanden) maakte het dat ik op zoek ging naar een alternatief.

Aangezien ik mijn budget voor het opknappen van de Maserati niet wilde aanraken moest het een auto worden die niet veel meer zou kosten dan het bedrag wat ik voor de Alfa zou krijgen. Uiteindelijk kwam ik weer voor dezelfde keuze te staan die ik had toen ik mijn eerste auto ging zoeken: Alfa 164 of Lancia Thema? Toen vond ik precies op het juiste moment een Thema i.e. turbo en ditmaal was het niet anders.

Ondanks dat er maar een handje vol van rondrijden (of stof staan te vangen) kwam ik via een forum deze Thema i.e. turbo uit 1987 tegen. Uit de historische posts van de eigenaar kon ik redelijk opmaken wat de staat van de auto was. Er mankeerde wel het een en ander aan, maar voor dagelijks gebruik zou dat geen belemmering zijn. Toen ik de vraagprijs eenmaal las kon ik niet anders dan te gaan kijken.

Toen ik de auto voor het eerst zag was ik blij verrast: mooi in de lak en vrijwel geen roest! Dat had ik weleens anders gezien. Wel een beetje vreemd was dat de auto wel erg hoog op zijn voorpoten stond. Aanvankelijk was ik ook niet zo’n fan van de kleur (antraciet metallic) icm het beige alcantara, maar nu ik eraan gewend ben vind ik het eigenlijk prachtig! Ook over de ’Integrale’ velgen in de carrosseriekleur zullen de meningen verschillen, maar ik vond ze gelijk al goed staan. De vorige eigenaar vertelde me dat hij de auto na 2 jaar stilstand had gekocht en APK klaar had gemaakt, onder meer de schokbrekers, banden en remblokken waren vervangen. Na een paar maanden zag hij het echter niet meer zitten om de auto als project te houden, aangezien er toch nog wel veel moest gebeuren.

Na de proefrit was ik verkocht, de auto reed echt prima en voelde sneller aan dan de eerste twee turbo’s die ik had. Maar dat kan zijn omdat de laatste een katalysator had (scheelt 16pk en 45nm) en ik misschien al gewend was geraakt aan de 1.4 boxer uit de Alfa. Het interieur zag er ook prima uit, wat een goede indicatie was voor de ’echtheid’ van de 142.500 km die op de teller stonden (erg laag voor een Thema!). Alle elektrische snufjes werkten: elektrisch verstelbare en verwarmde (!) stoelen, elektrische ramen voor, elektrisch schuif- / kanteldak. Enkel de buitenspiegel RV had een tik gehad waardoor het glas gebarsten was en het motortje niet meer goed werkte. Al met al wist ik dat ik zo snel mogelijk mijn Alfatje wilde verkopen om deze auto te kunnen kopen en twee dagen later was het al zo ver.

In de tijd dat ik er nu in rijd bevalt hij echt heel goed, er valt prima mee te leven voor dagelijks gebruik. Je moet wel de leeftijd van de techniek altijd in je achterhoofd houden. Van de water- en olietemperatuur- en oliedruk metertjes kan je prima aflezen wanneer de motor goed op temperatuur is. Ik rijd geregeld een stuk om om niet enkel de 10km heen en terug te rijden naar mijn werk. In het weekend gebruik ik de auto graag om langere ritten te maken. Als alles eenmaal warm is is dit echt nog een heel snelle auto! Er zijn rechtuit niet veel auto’s die hem bijhouden en de duw in je rug bij volgas rond de 3000 tpm is lekker rauw en gaat gestaag door tot zeker 6000 tpm. Snelwegritten zijn ook een genot met de grote luxe zetels en er is plaats te over voor nog 3 volwassenen en een hoop bagage.

Minpuntjes zijn de lichte lekkage van het dakraam waardoor bij langdurige hoosbuien er nog weleens wat naar binnen wil lekken. De schokbrekers rondom zijn vrij nieuw maar de veren zijn oud en slap, van een sloper heb ik inmiddels een set H&R veren gehaald die er na de winter onder komen. Uit diezelfde auto heb ik ook een houten stuur (betere positie door verder uitsteken en kleinere diameter) en wat lederen delen van het interieur gehaald. De APK (waar hij zojuist voor is goedgekeurd!) had nog wel wat voeten in de aarde, een lijst van zaken die gerepareerd / vervangen moesten worden staat hieronder bij de ’problemen’. Vooral de Powerflex bussen maken echt een wereld van verschil: de auto voelt achter veel strakker en ik ben opeens wat piepjes en kraakjes kwijt! Met de verse olie loopt de motor ook nog net iets mooier.

Update 16 april 2007:

Inmiddels heb ik er alweer 10.000 km op zitten met deze auto en het blijft grootendeels genieten! Buiten een keer startkabels nodig te hebben gehad ivm een lege accu (nog steeds geen idee waar het door kwam) verder geen enkel probleem. Het olie-verbruik is minimaal en een gemiddeld verbruik van rond de 1:10 (vooral binnen de bebouwde kom) vind ik meer dan redelijk.

Vorige week heb ik met een reepje ’kneedmassa’ een roestgaatje onder de rubber sluiting van de kofferbak gevuld, hierdoor is de kleine lekkage in de kofferbak die ik had voorlopig verholpen. Verdere plannen op korte termijn zijn het vervangen van de distributie en de bussen in de ophanging aan de voorzijde met Powerflex bussen zoals die ook achter al gemonteerd zijn. Evt RVS remslangen van BF Goodridge.

Gisteren nog even de dorpels opnieuw getectyleerd. Vooral aan de rechter kant was door steenslag de tectyllaag aangetast en was de blanke lak die eronder zit zichtbaar (net alsof ik door een plas verf was gereden...!). Alles is nu weer netjes zwart, ook de randen onder de auto en de kriksteunen. De onderkant van de rechter voordeur bijgepunt met een lakstift, ziet er ook weer netjes uit.

Update 4 mei 2007:

Vorig weekend heb ik de radiateur vervangen, de oude was al bijna op maar na (waarschijnlijk) steenslag was er een behoorlijk gat in de onderkant geslagen waardoor hij vrij ernstig begon te lekken. Via de vorige eigenaar van deze auto heb ik nu mijn set 14’ originele velgen compleet en daarbij kreeg ik een goede radiateur cadeau! Het was een dikke 3 uur werk, vooral door het passen en meten tussen olie- en intercooler, maar hij zit erin en werkt perfect. Dit is ook een origineel Fiat-Lancia product, de oude was merkloos en viel echt uit elkaar bij het demonteren...! Ik ben er nu over uit dat de originele 14’ velgen eronder komen als de auto nieuwe veren krijgt.

Update 23 juli 2007:

Gisteren heb ik de originele 14’ velgen weer onder de auto gemonteerd. Na lang wikken en wegen besloten om voor deze velgen 2 nieuwe Bridgestone Potenza’s te bestellen om de twee slechte Pirelli’s te vervangen. Achter heb ik nu 2 Michelin Energy’s die nog zgan zijn. Het is zeker wennen, maar het ziet er in ieder geval netjes en origineel uit (zie foto boven)! Deze nieuwe banden bieden ook duidelijk meer grip en comfort dan de winterbanden die om de Integrale velgen liggen.

Bij het verwisselen van de wielen merkte ik dat er rechtsvoor licht speling zat op het wiellager. Het aandraaien van de moer heeft enigszins geholpen, maar ik zal snel eens op zoek gaan naar een nieuw lager. Ik heb van een type 2 Thema 16V turbo die gedemonteerd werd ook nog 2 goed werkende mistlampen kunnen halen.

Update 4 september 2007:

Het wiellager rechtsvoor is inmiddels vervangen. Laatst met de Thema een lang weekend in de buurt van Trier en Luxemburg doorgebracht voor de WRC van Duitsland. Prachtige ervaring en de Thema heeft zich weer bewezen als fijne reiswagen en lekkere stuurauto op de prachtige heuvelwegen daar in de omgeving.

Update 30 november 2007:

Deze week is hij met vlag en wimpel door de APK gekomen! Geen enkele op- of aanmerking. Vorig jaar was het een dikke rekening, maar het heeft de auto duidelijk veel goed gedaan. Zelf had ik al een paar kleine ’voorzorgsmaatregelen’ genomen, ik heb de rechter buitenspiegel vervangen en het originele stuur (met claxon) tijdelijk gemonteerd. Ik merk erg duidelijk het verschil dat het kleine houten stuur maakt tov het grote originele stuur, er zit veel meer ’gevoel’ in.

Update 8 Augustus 2008:

Vorige maand heb ik de Thema bij een goede kennis ingeruild voor een (erg mooie!) Alfa 164 Twin Spark uit 1989 (daarover over een tijdje meer). Helaas was de carrosserie de benodigde investering in de motor niet meer waard en om te voorkomen dat er iets mis zou gaan heb ik besloten een andere auto voor dagelijks gebruik te zoeken. De Thema is gelukkig bij een liefhebber terecht gekomen die hem zal gebruiken om ten minste 2 (maar misschien zelfs 4!) type 1 Thema's op de weg te houden. Begin dit jaar heeft nog iemand de linker buitenspiegel geraakt waardoor het glas gebroken was en 2 maanden terug ben ik (in een bocht) nog licht aangereden door een Griekse toerist waardoor er een deukje in de rechter voordeur zat.

Al met al heb ik genoten van de bijna 30.000 km met deze auto de afgelopen 2 jaar, tot nu toe is het de fijnste auto geweest die ik heb gehad. Ik zal er nog geregld met weemoed (maar altijd met een grote grijns op mijn gezicht!) aan terug denken.

PROBLEMEN

Bij aankoop bekend:
- Veren rondom zwak
- Lichte lekkage dakraam
- Lichte roestvorming rond de achterwielkasten
- Uitlaat op een paar plekken rot

Inmiddels zelf vervangen:
- Lederen hoezen vd pook en handrem
- Remblokken voor
- 4 2e-hands winterbanden maat 195/65/15
- Met een reepje ’kneedmassa’ een kleine lekkage bij de kofferbak verholpen.
- Dorpels opnieuw getectyleerd
- Radiateur
- 2 Nieuwe banden (Bridgestone Potenza) maat 195/60/14 op originele velgen
- Buitenspiegel rechts
- Lederen 8.32 / LX stuur

Verder laten vervangen:
- Remklauw en blokken RA
- Stuurhuishoes LV
- Alle bussen achter (Powerflex, zelfde als voor de Alfa 164)
- Uitlaat vanaf de middendemper
- Achterdeur LA zat vast, motortje eruit gehaald
- Type 1 ruitenwissers vervangen door type 2 (bladen type 1 niet meer te verkrijgen)
- Wiellager RV
- Olie (10W40 Valvoline Durablend) en -filter (Mei 2008)

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens