Kia Soul EV ExecutiveLine (2014)

autoreview

Kia Soul EV ExecutiveLine (2014)

Signalement

UitvoeringSoul EV ExecutiveLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf10.000 km
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fantastisch rijden met een elektrische auto

  • 10.860 km

Mijn 5 jaar oude Opel Agila 1.0 Premium LPG af fabriek had zijn grote beurt met 150.000 km op de teller. Dus een paar deuren verder van tevoren een afspraak gemaakt voor de proefrit met de Kia Soul EV en dat kon gelukkig. In dit artikel mijn bevindingen.

**Eerdere proefritten**

Twee jaar geleden heb ik al diverse proefritten gemaakt met elektrische auto’s. Typisch genoeg waren alle proefritten (Renault Zoe en Twizy, Smart Electric Drive, Nissan Leaf en introductie van de BMW i3) in een witte auto, toeval of is wit populair?

**Vormgeving**

De Kia Soul EV is een hoekig model (Kia noemt het crossover), welke mijn vrouw wel mooi vindt. Niet iedereen zal gecharmeerd zijn van het model, maar ik vind dit ook een leuk model. Je zit hoog en hebt goed uitzicht rondom. Achterin zit men ook hoog, mede doordat het batterijenpakket in de bodem ligt. Achterin raken je bovenbenen dus niet de stoelen, ze staan iets hoger dan normaal. Maar qua ruimte is dit goed te doen, ook voor volwassenen.

**Het rijden**

De Kia Soul EV rijdt probleemloos, het is als rijden met een automaat, maar dan met alle voordelen van rijden met een EV. Geen motorgeluid, snel optrekken vanuit stilstand en geen automaat overgangen. Voordat je het weet rijd je al harder dan 50 km per uur. De Kia Soul EV geeft je ook een soort zen-gevoel, nodigt in het begin wel uit tot snel optrekken, maar na een korte periode vind je die rust in het rijden met EV erg prettig. De hoekige vorm nodigt ook niet uit tot scheuren en ik ben op zichzelf toch al een rustige rijder, dus dat past wel bij mij. Hij sprint in 11.2 seconden naar de 100, niet zo snel als de BMW i3 (7.2 seconden), maar snel genoeg. En bij het wegrijden bij een stoplicht laat je bijna alle niet EV auto’s sowieso achter je, omdat de 90 kW meteen tot de beschikking staat. Het gewicht is 1465 kg, inclusief het 275 kg wegende accupakket. De Renault Zoe weegt ook 1403 kg, dus is de Kia iets zwaarder, maar weer lichter dan de Nissan Leaf. Met een maximale snelheid van 145 km per uur, is het mogelijk even te blazen op te snelweg, maar met de CW waarde van een koekblik zul je dan niet ver komen op een acculading.

**Afmetingen**

De lengte van de auto is 4.14 meter, 1.80 meter breed en 1.59 meter hoog. Dat is vergelijkbaar met de Renault Zoe. De Nissan Leaf is met 4.45 meter lengte een stuk langer, die vooral een lange (nutteloze?) voorkant heeft. De Kia Soul EV achterbank kan in 60:40 verhouding eenvoudig neergeklapt worden, zodat de niet heel grote bagageruimte van 281 liter vergroot kan worden.

**Opties**

Veel is er niet te kiezen in opties, behalve de kleur (Clear White of Titanium Silver) of twee-kleur (Snow White Pearl + Electronic Blue, Caribbean Blue + Clear White of Cherry Black + Inferno Red). Voor de rest zit er alles op en aan wat maar te wensen valt:

- E.S.C. inclusief V.S.M. en H.A.C.
- 6 airbags (voor-, zij- en gordijn airbags)
- AC tot 6.6kW aansluitpunt
- Elektrische parkeerrem
- DC Chademo tot 100kW aansluitpunt (snel laden)
- Laadkabel voor publiek laden (AC Type 1 – Type 2)
- Laadkabel voor laden via wandcontactdoos
- Centrale deurvergrendeling
- Smart key inclusief start/stop knop
- Dual zone climate control
- Full map navigatiesysteem inclusief achteruitrijcamera
- Geïntegreerde radio/MP3-speler met USB en AUX
- aansluiting en stuurwielbediening
- Bluetooth connectiviteit met stuurwielbediening
- Cruise control met snelheidsbegrenzer
- Flex steer
- Elektrisch bedienbare ramen voor en achter
- Elektrisch inklapbare, verstelbare en verwarmbare buitenspiegels met LED richtingaanwijzers
- LED dagrijverlichting en achterlichten
- Mistlampen voor
- Auto Light Control
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Privacy Glass
- 3,5″ OLED Supervision cluster
- Met leder afgewerkte deurpanelen
- Lederen stuurwiel en pookknop
- Stoelverwarming voor en verwarmd stuurwiel
- 16″ lichtmetalen velgen met aerodynamische wielkappen

Er zitten dus een aantal vernuftige zaken in de auto die het rijbereik kunnen vergroten. Stoelverwarming, verwarmd stuurwiel, Twee zone klimaat controle (b.v. alleen chauffeur), cruise control, LED dagrijlichten, LED achterlichten, LED richtingaanwijzers, aerodynamische wielkappen (bij een vierkante auto ;) ) en een speciale B stand welke extra energie terugwint bij het loslaten van het gas. De Soul EV vangt restwarmte uit het koelwater van de motor op om de binnentemperatuur te regelen. De klimaatregeling in de auto kan men vooraf instellen, zodat uw Soul EV bij wegrijden op de juiste temperatuur is. Deze efficiënte manier van warmteregeling komt de actieradius ten goede.Dit zorgt ervoor dat de range van de Kia Soul EV rond de 160 echte kilometers ligt.

**Opladen**

Het opladen van de Soul EV had niet simpeler kunnen zijn: schuif de kap op de radiatorgrille opzij en steek een standaard-AC-oplaadkabel in het standaard-stopcontact thuis (oplaadtijd 12 uur), tot 6.6 kW AC laadpaal (oplaadtijd 5 uur), of een speciale DC-oplaadkabel (voor sneller opladen) in een openbaar laadstation. Van buitenaf kunt men op het dashboard zien hoe ver de accu opgeladen is. Als de oplaadkabels niet gebruikt worden, kunnen ze bewaard worden in de speciale lade onder de bagageruimte.

**Materialen**

Kia gebruikt milieuvriendelijke interieurmaterialen. Er worden plastic onderdelen gebruikt op basis van suikerriet en cellulose om de onderdelen op basis van olie te vervangen. Er worden antibacteriële middelen en verf gebruikt voor het vervangen van bestaande plastic onderdelen. Er wordt BTX-vrije verf of verf op waterbasis gebruikt ter vervanging van oplosmiddelhoudende verf.

**Garantie en onderhoud**

Elke Kia profiteert van een garantie van 7 jaar of 150.000 km op een nieuwe auto (onbeperkte garantie tot 3 jaar, vanaf 4 jaar geldt de limiet van 150.000 km). Deze garantie van bumper tot bumper is gratis en overdraagbaar aan volgende eigenaren, op voorwaarde dat de auto regelmatig wordt onderhouden conform de onderhoudsplanning. Dit is iedere 15.000 km, om en om een kleine (75 euro) en grote beurt/controle (135 euro). Ik heb gevraagd wat er dan gedaan werd, aangezien er niet veel draaiende onderdelen zijn. De verkoper wist dat niet, dus haalde de monteur erbij. Het is voornamelijk controle (batterijen, remmen, remolie, koelvloeistof) en bijwerken van de software. Wanneer de accu’s niet meer tot 100% opladen, kunnen ze ook de accu’s regenereren, zodat deze weer meer capaciteit krijgen. Achteraf bedenk ik me dat er wel geen koelvloeistof in de EV zit, maar mogelijk wel koeling voor de batterijen? De kosten zijn dus vooral manuren.

**De verkoper**

Na de proefrit had de verkoper nog het verhaal dat hij auto’s op waterstof een betere manier van rijden vond. Mijn verweer was dat waterstof minder schoon is dan EV op batterijen, omdat de stroom efficiënter omgezet wordt. Hij had het vooroordeel dat het maken van de accu’s sterk vervuilend was. Ook zette hij nog zijn vraagtekens bij de levensduur van de accu’s. Zelf had hij met een Tesla rijder gepraat, die net binnen de garantie van 3 jaar zijn hele accupakket moest laten vervangen. Terwijl wij op het tweakers forum "Elektrische auto's" vooral denken dat de levensduur van de accu’s in de praktijk niet zo een heel groot probleem is. Natuurlijk kun je pech hebben, dat buiten de garantie de accu’s kapot gaat, maar waarschijnlijk hoeft dan niet de hele accu vervangen te worden. Natuurlijk wel bij een aanrijding, waarbij de auto zo goed als total loss is. Wil je de luxe/veiligheid van (dure) accuhuur of hoop je op niet al teveel problemen met de accu’s? De Renault Zoe heeft echter veel te dure accuhuur, voor 20.000 km per jaar betaal je al meer dan 100 euro in de maand. De Smart EV kan men ook de accu’s leasen, maar dat voor 65 euro per maand, ongeacht het aantal kilometers.

**Kosten**

Al met al staat de Kia Soul EV bovenaan het lijstje. Maar voor mijn huidige 5 jaar oude Opel Agila op LPG krijg ik te weinig terug. Afschrijving van een Kia Soul EV in 10 jaar, is toch een afschrijving van meer dan 3000 euro per jaar, terwijl dit met mijn Agila maar 1200 euro is. En met mijn 1 op 15 op LPG rijd ik ook nog geen 3.5 eurocent per km aan brandstof. En met 30.000 km per jaar, is de garantie op de batterijen van de Kia Soul EV er al na 5 jaar vanaf. Verstandiger is het om zeker nog 2 tot 3 jaar verder te rijden. En dan zijn er misschien al weer nieuwe EV beschikbaar (Bolt, Tesla 3, bestaande EV’s met langere range en goedkopere accu’s, nieuwe Smart EV).

Wat dat betreft is het net als zonnepanelen. Deze werden in 2012 een stuk goedkoper. Wanneer de EV meer verkocht gaat worden en de batterijen prijs nog verder daalt, komt de EV in de prijsrange van een ICE auto en dan is de keuze een no-brainer

**Update 1: uiteindelijk toch een trotse bezitter van een Kia Soul EV**

Zoals aangegeven zit een nieuwe Kia Soul EV voor mij als particulier er niet in. Echter er worden ook demo modellen van 1 jaar oud aangeboden met weinig kilometers op de teller (net geen 10.000 km). Scheelt bijna 7000 euro op de nieuwprijs inclusief afleveringskosten. En ook is de taxatie (omgezien) voor mijn huidige auto beter dan op een nieuwe Soul EV. Hiermee rekenend, kom ik iets goedkoper uit per jaar dan ik momenteel kwijt ben aan autorijden. En heb dan toch nog 6 jaar en tot 150.000 km volledige garantie. Initieel wel een forse investering, maar de vaste lasten zijn daarna peanuts t.o.v. een ICE auto. De rente is nu toch schrikbarend laag.

En de Kia Soul EV is natuurlijk ook luxer. Voordeel van de Kia Soul EV is dat deze net iets meer range heeft met zijn 27 kWh (er zit eigenlijk batterijen van iets meer dan 30 kWh in). Ter vergelijk, de Nissan Leaf adverteert met 24 kWh, maar er is maar iets meer dan 21 kWh tot de beschikking van de rijder. Op het werk zijn er laadpalen waar ik voor 0.15 eurocent per kWh kan laden, zonder starttarief. De Soul kan ook gewoon laden aan een gewoon stopcontact (incidenteel thuis of bij mijn ouders, gewoon afrekenen, geen dure laadpaal nodig).

**Update 2: Geweldig, rijden met een elektrische auto**

Het rijdt fantastisch en ik wil gewoon niet anders meer! Geen lawaai, heerlijke rust en een koppel waar je U tegen zegt. Acceleratie is fenomenaal, stoplicht sprintjes zijn een genot, al die GTI-tjes in je achteruitkijkspiegel is smullen. En dat zonder die smerige uitstoot.

Er zijn veel vooroordelen t.o.v. elektrisch rijden.

**reikwijdte**

De reikwijdte is tot nu toe geen enkel probleem geweest. Sterker nog, ik laad de auto bijna altijd op tot maar 80%, aangezien dat iets beter is voor de accu. Wil nog lang plezier hebben van de Kia Soul EV als particulier, dus de batterijen een beetje pamperen mag wel. Mijn verbruik, voornamelijk woon-werkverkeer van 40 km enkele reis, is rond de 15kWh/100 km. Dus doe ongeveer 6 km met 1 kWh. Met de 27 kWh accu zou ik dan 162 km halen. Ik heb een rit van 2x80 km gemaakt (snelweg), halverwege was de capaciteit van de batterij nog 54%. Toen voor de zekerheid toch bijgeladen, en dat was nog gratis ook bij de Lidl.

**stroomkosten**

Op het werk kan ik laden voor 15 eurocent/kWh, thuis verwacht ik ongeveer 1000 kWh overschot, dus kan dit gebruiken voor de EV. Dus nu laad ik vooral bij op het werk, in de zomer zal ik het stroomoverschot opmaken met thuisladen.

**laadmogelijkheden**

Thuis kan ik via een gewoon stopcontact laden, de stroommeter geeft dan 2000 Watt aan. Hoelang het opladen duurt is afhankelijk hoe leeg de accu is. Wanneer deze helemaal leeg is, duurt dit 13 uur. In de praktijk is dat helemaal geen probleem.
Op het werk kan ik laden bij een laadpaal, opladen duurt een paar uur, ook natuurlijk hoe leeg de accu is. Denk dat deze met 3.7 kWh laadt.
In principe kun je er ook mee snelladen, namelijk DC snelladen (CHAdeMO). Binnen 30 minuten is de auto dan bijgeladen tot 80%.

**levensduur batterijen**

Afhankelijk hoe je met de auto omgaat, is de levensduur van de batterijen langer dan men denkt. Het gematigd Nederlands klimaat is zelfs goed voor de batterijen. En in de Kia Soul EV zitten speciale batterijen die nog langere levensduur en capaciteits teruggang beloven. Kia geeft natuurlijk niet voor niets 7 jaar garantie op de batterijen of 150.000 km.

**het rijden van een elektrische auto is nog te duur**
Elektrische auto's worden inderdaad voornamelijk zakelijk gereden. Echter, in mijn geval, als particulier, was ik nog goedkoper uit dan met mijn Opel Agila op LPG. Dus ondanks dat de brandstofkosten op LPG (ik reed 1 op 15 bij nu een LPG prijs van 50 eurocent) en de hogere afschrijving van de Kia Soul EV, kwam ik toch goedkoper uit. Zeker wanneer je een tweedehands als particulier kunt kopen met weinig kilometers op de teller, ben je al snel goedkoper uit. Iedere situatie is anders, misschien loont een elektrische auto voor jou ook. Het is in ieder geval rijden in de overtreffende trap met een elektrische auto.

Update na anderhalve maand rijden met Kia Soul EV

  • 13.410 km

Nu in totaal 3350 km gereden sinds 17 september 2015. Betekent dat ik dan rond de 28.000 km per jaar zou gaan rijden.

Hoe bevalt het rijden in een elektrische auto na 1.5 maand? Nou, uitstekend. Super stil en soepel rijden met de traploze automaat. Heb geen een keer last gehad van het bang zijn dat de reikwijdte niet ver genoeg is. Sterker nog, bijna altijd laad ik maar tot 80% op omdat dit beter is voor de accu. De Kia geeft pessimistisch aan hoeveel er nog gereden kan worden (ongeveer 148 km bij 100% geladen, 112 km bij 80% geladen), terwijl er meer mee gereden kan worden. Bij 40 km gereden, gaat er ongeveer 30 km vanaf. Denk dat ik gemiddeld 15 kWh per 100 km rijd op de boordcomputer.

Opladen doe ik het merendeel op het werk en daar had ik een meevaller, omdat van de 17 laadbeurten maar 10 afgerekend werden. Thuis laad ik alleen op wanneer het nodig is en dat doe ik op een normaal stopcontact met de apart bijgeleverde laadkabel. Hij laad dan 2000 Watt, in de praktijk genoeg om 's nachts weer vol te laden, wanneer het nodig is. Ik bespaar me dus een laadpaal thuis.

Tja, ik kan de echte verbruikte kWh niet meten, omdat ik al 3x gratis 50% bij de Lidl bijgeladen heb en de laadpaal op het werk van de 17 keer laden maar 10 keer in rekening heeft gebracht. En thuis heb ik maar weinig geladen, daar heb ik wel een stroommeter ertussen zitten. Heb uitgerekend dat ik voor 2500 km ongeveer 25 euro betaald heb.

Ik weet dat bij het laden ook laadverliezen zijn en dat de boordcomputer misschien niet heel nauwkeurig is. Telt nu verwarmen/airco/andere elektrische gadgets nu wel of niet mee met wat de boordcomputer aangeeft? Maar uiteindelijk gaat het hoeveel je kwijt bent aan de stroom.

Wanneer ik alleen in de auto zit, heb ik de ventilatie op "Driver only" staan. Stuurverwarming is lekker wanneer het kouder is, in het algemeen gebruik ik de warmtepomp verwarming nog weinig.

De Cruise control werkt fijn, omdat deze op het stuur zit. En je kunt ook eenvoudig sneller/langzamer door de knopjes op het stuur. DAB+ is ook fijn, gebruik geen FM meer.

Ook is het handig dat de sleutel in je zak/jas kunt laten zitten en toch de deuren open maken, sluiten en starten. De spiegels kunnen ook automatisch dichtgeklapt/opengeklapt worden wanneer je in de buurt komt. Wanneer je achter de auto staat kun je ook de kofferbak openen met de sleutel in je zak. Toch erg handig, je bent zo gewend aan dit sleutel gedrag. Je krijgt er 2 identieke sleutels bij, eventueel voor je partner of als reserve sleutel.

Valt me op hoeveel verder je achteruit kunt rijden met de achteruitrijcamera. Bij zelf inschatten had ik veel eerder gestopt. Toch wel handig.

Heb nog geen negatieve zaken, of het moet zijn dat de auto snel vuil wordt, doordat ik een route heb waar veel modder op de weg ligt, door de vrachtwagens die zand afvoeren.

Wat betreft de winterbanden weet ik het nog niet. Vorig jaar heb ik de winterbanden helemaal niet op de Agila gehad. Heb zelf een set velgen met winterbanden, dus kon ze zelf wisselen. Dat zal minder makkelijk gaan met de Kia Soul EV. Stalen velgen, bandenspanningsmeter, winterbanden. Is voor TPMS nog iets speciaals benodigd? Kun je zelf de banden nog wel wisselen? Waar moet je op letten? Aan de andere kant, ik was blij dat ik winterbanden had, toen ik het echt nodig had.

** waarom ben ik voor een kia(Koreaan/taiwanees?) gegaan en niet voor een japanse auto zoals de Nissan Leaf? **

In de Kia Soul EV zit een accu van 30 kWh (27 kWh voor reikwijdte), in de Nissan Leaf een accu van 24 kWh (21 kWh voor reikwijdte). Daarnaast is de Nissan Leaf langer (4.45 meter t.o.v. 4.14 meter, de Kia past beter bij mij op de oprit) en vind ik de Kia Soul EV kwa model mooier. Dat laatste is natuurlijk persoonlijk. Verder is de Kia Soul EV super compleet, inclusief batterijen, aansluitkabel voor stopcontact en laadpaal, snelladen in 30 minuten en daardoor relatief goedkoper dan andere EV's.

Nu is er sinds kort ook een 30 kWh Nissan Leaf te krijgen met meer reikwijdte, maar ik weet niet of dit weer de totale batterijgrootte is. Want dan zou deze net zoveel capaciteit hebben dan de Kia Soul EV.

Ik weet dat er in Nederland nog niet veel Kia Soul EV's verkocht zijn, over de hele wereld nog maar 5000. Maar de Kia heeft wel 7 jaar garantie op alles (tot 150.000 km).

** Ervaringen van een andere Kia Soul EV rijder **

M.b.t. het verbruik op de boordcomputer. In theorie zou dit door de laatste 25 (ofzoiets) ritten bepaald moeten worden. Als je altijd dezelfde stijl rijdt dan zou dit na verloop van tijd moeten middelen op dezelfde waarde. Toen ik de auto kreeg vond hij dat er maar 110 km mee gereden kon worden, maar in de loop van de tijd is dat dus omhoog gekropen.

Bij mij staat hij nu tussen de 130 a 140 km bij 100% accu; het exacte getal wisselt wel eens, maar vanochtend was het 138. Die kilometers haal ik ook wel;op de snelweg heb ik hele stukken waar ik maar 100 km/u mag. En op 120 km/u stukken rijd ik ook lang niet altijd zo snel en blijf ik ook nog vaak 100 km/u rijden.

Het langste wat ik ooit gereden heb in deze auto is 155 km. Ik had toen nog 15% over (en 20 km actieradius volgens de teller). Daarbij heb ik wel ongeveer een kwart in files gereden/stil gestaan. De rest heb ik ook maar zo'n 90 km/u gereden (soms achter vrachtwagens, soms niet).
Minder hard rijden helpt enorm voor de actieradius. Ik wist van te voren al dat het zo'n rit ging worden en hoewel ik eerst had gedacht bij Fastned Bijleveld te stoppen heb ik dat uiteindelijk dus niet gedaan.

Ik rijd denk ik veel meer op de snelweg dan jij. Inclusief met enige regelmaat 's ochtends opwarmen gebruikte mijn auto de afgelopen (bijna) 4,5k km: Spritmonitor.de Dat is dan gemeten met kWh meters voor de aansluiting van de auto dan wel opgave van de laadpas (die her en der nog niet binnen zijn van alle laadbeurten).

Ik ben nog niet helemaal overtuigd van DAB+. Af en toe hoor je de radio overschakelen naar een andere zendmast. Dat is irritant omdat:

- de uitzendingen blijkbaar niet naadloos zijn en je soms een stukje dubbel hoort of anders een stuk mist
- door het wisselen van de zendmast het volume verspringt

Dit gebeurt bij diverse stations; zowel bij bijvoorbeeld Radio 538 als NPO Radio 2. Dus het lijkt niet echt aan de radio-organisatie te liggen. Wellicht wel aan de algemene instelling van de DAB-zendmast.

Ja, die sleutel alleen maar bij je hoeven te hebben is erg handig. Ik vind wel dat de knopjes op de sleutel gevoelig zijn. Ik heb al een paar keer gehad dat bij het weglopen de auto weer open ging omdat in mijn zak blijkbaar het knopje voor openen werd ingedrukt.

Dat de spiegels klappen is wel grappig, alleen als je de auto niet pakt en er alleen langs loopt dan krijg je bijna het gevoel dat je hem teleurstelt door niet in te stappen.

Voor de rest bevalt het mij ook nog uitstekend. Natuurlijk wel een paar kleine dingetjes die ik net anders had gedaan of verwacht. Soms ook omdat een andere auto die ik eerder had dat al wel heeft en deze niet; dus dat zijn nog meer persoonlijke zaken dan anders.

Het niet hebben van een app om dingen te doen vind ik voor een EV wel een beetje ouderwets (zei de persoon die een jaar geleden nog niet eens een smartphone had). Je kan niet op afstand zien of je auto al is opgeladen of de klimaatbehandeling al aanzetten omdat je over een half uur vertrekt en dat soort zaken. Ik zou zoiets juist wel verwachten op een dergelijke auto.

Mijn vorige auto's hadden een automatische regen sensor en deze net weer niet. Af en toe nog een beetje aan wennen, maar dat gaat wel goed komen.

In het buitenland kan je de stoelen wel koelen (of in ieder geval de optie nemen) en in NL alleen verwarmen.

Ik mis een glazen dak meer dan ik dacht.

Het automatische licht is minder gevoelig dan mijn vorige auto. Die ging aan op het moment dat je een tunnel in reed. Deze denkt daar iets langer over.
Aan de andere kant gaat mijn licht ook niet meer aan als ik onder een viaduct door ga. Vroeger gebeurde dat wel eens. Met schemer weet ik het nog niet, maar mijn vorige auto schoot daar soms in de knipperlicht modus van.

Je kan dezelfde velgen die onder de auto zitten niet los kopen in NL. Wel in de USA, maar daar zijn ze US$ 450 per stuk, dus ook een beetje duur. Ik moet nog even verzinnen wat ik met de winterbanden wil doen.

Soms springt de automatisch ingestelde voorverwarming op 15 graden. Ik denk dat het komt als je tijdens het rijden op het knopje duwt. Die laat dan alleen zien dat dit tijdens het rijden niet is in te stellen. Maar dat moet ik nog een keertje testen.

Er zijn natuurlijk ook wel een heleboel pluspunten. Om er maar eens een te noemen: als je op de snelweg boven op je remmen gaat staan dan hoef je in de Kia je alarmlichten niet meer zelf aan te doen, dat gaat automatisch.

In Nederland zitten er geen opties op de Kia Soul EV. Het enige wat je kan kiezen is de kleur. De rest zit er al in (of niet).

Ik zal niet beweren dat ik het de mooiste auto vind die ik ooit heb gezien, maar mijn smaak is niet alledaags. Ik ben ook in de minderheid die de Fiat Multipla wel een leuke auto vond. Daarentegen vond ik de Chrysler PT cruiser weer wel lelijk (alleen de cabrio was nog lelijker).

Lelijk vind ik de Kia niet, maar super mooi is weer iets anders. Ik vind het wel een grappige auto om te zien, eigenlijk. En wat lelijke auto's betreft wist mijn schoonvader die een tijdje in een paarse (sorry: aubergine) auto heeft gereden het mooi te verwoorden: "Dat zie je toch niet als je er zelf in rijdt".

Ja, ik blijf het stom vinden dat je onderweg vaak niet kan zien hoeveel je hebt geladen en je dat pas een maand later (en zelfs dan niet eens altijd) online kan zien.

Het is mij niet helemaal duidelijk of hij bij het verbruik ook de verwarming etc mee telt. De laadverliezen natuurlijk niet, want dat kan hij niet weten. Ik vind zelf dat het er wel bij zou moeten zitten. Ook al is die energie niet omgezet in beweging, je hebt hem toch nodig gehad.

In ieder geval is het verbruik wat de boordcomputer aangeeft stukken lager dan wat je er aan energie moet instoppen. Gisteren vond de auto dat ik van huis-werk 16,9 kWh/100 km had gereden. Maar als je kijkt wat er is geladen dan is er 21,29 kWh/100 km in gegaan. Dat is een kwart(!) meer dan de meter aangeeft.

Ik ben er op sommige punten ook wel op vooruit gegaan hoor. Keyless entry, dimmende binnenspiegel, deuren automatisch op slot, automatisch naar binnen klappende spiegels etc. Dat had ik voorheen allemaal niet. En deze auto snapt ook gewoon dat hij zelf zijn licht kan uitdoen als je uit stapt. Veel andere auto's kunnen wel piepen dat je het licht hebt aan gelaten maar kunnen zelf niet bedenken dat ze het ook gewoon uit kunnen doen.

Ik rijd in de winter tot nu toe op dezelfde velgen als de zomerbanden. Wel een aparte set, ik laat niet alleen de banden wisselen. Een collega doet dat laatste overigens wel, maar dan is het wisselen vier keer zo duur als anders dus met een paar keer wisselen had je al beter andere velgen kunnen kopen; niet altijd precies dezelfde velgen natuurlijk. Deze collega heeft overigens geen TPMS.

Voor zover ik weet heb je met TPMS drie mogelijkheden.

1. je wisselt alleen de banden en zet de sensoren dan ook over. De meeste bandentoko's die ik heb gesproken raden dit af omdat de sensoren blijkbaar makkelijk stuk gaan als je ze iedere keer los moet halen en opnieuw monteert

2. andere set met andere sensoren waarbij de auto vertelt wordt wat de serienummers zijn van de nieuwe sensoren. Dit schijnt alleen Kia te kunnen instellen. Het is me ook niet duidelijk of de auto meerdere sets kan onthouden of dat je dit bij iedere wissel weer opnieuw moet doen

3. Een andere set met sensoren waarbij de sensoren dezelfde code krijgen als de oude sensoren; net zoals je bij een router het MAC adres kan klonen/instellen

De meeste bedrijven komen met de laatste optie aanzetten.

Als je eenmaal een aparte set hebt met dezelfde sensorcodes als je bestaande set zou je daarna natuurlijk je banden weer zelf kunnen wisselen. Je moet dan wel in de gaten houden welke band op welk wiel zit. Of de auto echt gaat protesteren wanneer je wielen rouleert weet ik ook niet. In ieder geval kan de auto dan niet meer goed aangeven welke band een verkeerde spanning heeft omdat de nummers in zijn systeem niet overeenkomen met de werkelijkheid. Dat hoeft ook niet erg te zijn als je het maar weet dat de band links voor best de band achter kan zijn (en ook nog aan de andere kant als je band geschikt is voor beide richtingen).

Ik vind die camera niet zo handig. Bij de dealer heb ik al een keer tegen het pand aan gezeten. Wat dat betreft heb ik veel liever sensoren die piepen. Gelukkig hoef ik niet al te vaak achter uit in te parkeren. Nouja, thuis eigenlijk altijd, maar daar kan ik gewoon door rijden tot de band tegen de varkensrug rijd.

Update na 4 maanden rijden met Kia Soul EV (19.000

  • 19.000 km

**** Update na 4 maanden rijden met Kia Soul EV (19.000 km) ****
Na 4 maanden heb ik zelf 9.000 km gereden. Toen ik de auto 1 jaar oud kocht als particulier stond de teller op 10.000 km. Verwachting is dat ik iets onder de 30.000 km per jaar ga rijden en dat klopt redelijk met de huidige stand.
Nog steeds bevalt de auto uitstekend.

** Winterse omstandigheden **
De winterse omstandigheden (-5 graden celcius) zorgen wel dat de actieradius minder wordt. De boordcomputer geeft bij 100% laden een bereik van 124 km aan, terwijl dit voorheen maximaal 149 km was. Maar de boordcomputer is pessimistisch, dus in de praktijk rijd je meer dan wat de boordcomputer aangeeft. Mijn woon-werk verkeer is 2x40 km. In de praktijk laad ik door de week alleen maar op het werk op (15 eurocent per kWh) en dan nog maar vaak tot 80% omdat dat iets beter voor de batterijen zou zijn. Meestal eindig ik dan weer met 30% op de boordcomputer (40 km is ongeveer 25% minder op de boordcomputer, nu met de winter is dit iets van 28%). Fijn is dat je de auto kunt instellen om voor te verwarmen (en koelen in de zomer), via 2 onafhankelijke instellingen. Dus 's morgens en 's avonds lekker de auto op temperatuur op de ingestelde temperatuur en tijd. Daarvoor moet de auto wel aangesloten zijn op een laadpaal of thuis stopcontact, een half uur voor de ingestelde tijd begint deze dan voor te verwarmen. Jammer is dat er geen App is, zodat je dit vanuit je telefoon kunt instellen, nu zul je het altijd in de auto moeten instellen. Maar wanneer je een vast patroon hebt van vertrekken is dit in de praktijk geen probleem.
Met deze kou is stuurverwarming en stoelverwarming erg fijn. En de verwarming staat ook gewoon aan. Wanneer ik er alleen in zit op "Driver only" en de ventilator op de laagste stand. Opvallend is dat de warmtepomp relatief weinig stroom verbruikt, in de Kia Soul EV zit er een van het efficiente type.

** Hoeveel heb ik nu betaald aan laden **
Totaal heb ik 9000 km gereden:
- Thuis heb ik ongeveeer 200 kWh geladen (40 euro, maar kan zonnepanelen overschot gebruiken)
- een 10-tal keren bij de Lidl (gratis)
- 36 keer moeten afrekenen op mijn werk (83 euro).

Betekent dat ik netto ongeveer 1.4 cent per km betaald heb aan stroom.

Op een of andere manier wordt op het werk niet iedere keer de laadsessie geregistreerd en zijn ongeveer 40 laadsessie niet geregistreerd! Elektrisch rijden is al goedkoop rijden, maar dit maakt het nog goedkoper. Probeer zoveel mogelijk op mijn werk laden (waar ze ook zonnepanelen hebben). Jammer genoeg is er niet altijd een laadplek vrij en moet ik tussen de middag dan moeite doen om een van de andere plugin-hybrides (die vaak al na 1 uur vol zijn) weg te krijgen omdat ze de auto niet standaard uit zichzelf wegzetten.

** Hoeveel kWh heb ik totaal geladen **
Aangezien niet alle ritten geregistreerd zijn, weet ik dat niet. Beste kan ik uitgaan van de boordcomputer, hoewel die geen laadverliezen meet. Maar uitgaande van 6 km per kWh (op de snelweg rijd ik in het algemeen 107 op de teller op cruise control), ongeveer 1500 kWh. Ben je niet zo een rustige rijder dan kun je uitgaan van 5 km per kWh, maar betekent ook dat de actieradius minder wordt.

** Wat kost (snel)laden bij laadpalen **
Wanneer de stroom/laadpaal van je zelf is en ongeveer 18 eurocent per kWh kost, is dit 3 eurocent per km. En wanneer je overschot hebt van je zonnepanelen natuurlijk nog minder. Let wel op, bij laadpalen moet er meestal veel meer betaald worden. Al snel 30 eurocent per kWh en soms zelfs een start tarief. En snelladen is nog duurder, soms wordt per minuut afgerekend, soms per kWh.
Bij Fastned snelladen:
- laden zonder abonnement 0.79 eurocent per kWh
- laden met standaard abonnement (12 euro per maand), 0.35 eurocent per kWh
- laden met unlimited abonnement (99 euro per maand), onbeperkt laden

Mede door deze hogere tarieven heb ik alleen maar op het werk, thuis en gratis geladen onderweg. En het bereik van de Kia Soul EV was altijd ver genoeg. Thuis heb ik helemaal geen laadpaal, maar gebruik ik de meegeleverde oplaadkabel/lader die ik gewoon in een stopcontact kan stoppen. Ik heb een een kleine opening aan de onderkant in de garagedeur gemaakt, waar de laadkabel door kan en de meegeleverde lader in het garage stopcontact gestoken kan worden. Laad dan wel maar met 2000 Watt, maar de nacht is lang en anders ben ik minimaal 500 euro kwijt aan een prive laadpaal. Daar kan ik mooi 17.000 km voor rijden. Sterker nog, door gewoon op het stopcontact te laden trekt het opladen minder stroom, dus heb je minder kans dat er samen met het huishouden in totaal teveel stroom gebruikt wordt. Bij laden overdag wordt de zonneenergie bij zonnepanelen beter gebruikt en hoeft de centrale minder te leveren. Laden via een thuis stopcontact kan wel iets slechter zijn voor de batterijen, omdat hoe langer het laden duurt, hoe slechter het zou zijn. Daarom laad ik zoveel mogelijk op mijn werk.
Maar te snel laden zou ook weer niet heel goed zijn, daarom wordt bij snelladen maar tot 83% geladen bij de Kia Soul EV.

** Uitlezen van detail gegevens van de Kia Soul EV **
Voor de Nissan Leaf was er een speciale App (Leaf Spy Pro), waarmee je via een bluetooth OBDII connector gegevens van de CAN-bus kan uitlezen. Ook voor de Kia Soul EV is men bezig om te achterhalen welke gegevens men kan uitlezen (Soul Spy). Via een gedeelde spreadsheet probeert men te achterhalen wat allemaal uit te lezen is en wat het een en ander betekent. Zo een bluetooth OBDII connector kost geen drol, ik heb er een besteld voor 13 euro inclusief verzendkosten via ebay (Konnwei KW902, heeft ook een aan/uit knop). Een garage gebruikt de OBDII connector ook om storingen uit te lezen en de staat van de batterijen uit te lezen. Nu kan ik dit zelf ook via een Android App: Torque Pro. Deze verbind met de OBDII connector via bluetooth en kun je realtime informatie monitoren, zelfs tijdens het rijden. Onder andere heeft men uitgevonden wat er allemaal te monitoren is en hoe in te stellen in Torque Pro:
- Maximale degradatie % batterijen en welke van de 96 cellen deze maximale degradatie heeft
- Minimale degradatie % batterijen en welke van de 96 cellen deze minimale degradatie heeft
- Oplaad % op display (SOC)
- Oplaad % boordcomputer (SOC BMS)
- Cumulatieve energie kWh geladen
- Cumulatieve energie kWh ontladen
- Operatie tijd
- Batterij temperatuur per module in graden Celcius (8 modules)
- Minimale Cell voltage
- Maximale Cell voltage
- Battery DC voltage
- Batterij ampere
- Cumulatieve ampere geladen
- Cumulatieve ampere ontladen
- Accu voltage (ja, er zit ook een gewone 12 volt accu in)
- Batterij inlaat temperatuur
- Batterij minimum temperatuur
- Batterij maximum temperatuur
- Motor toerental
- Cel voltage per cel (totaal 96 cellen)

Vanmorgen met -2 graden en zonder voorverwarmen was de temperatuur van de batterijen ongeveer 3 graden Celcius. Bij het rijden warmen ze iets op, bij aankomst op het werk was de temperatuur rond de 8 graden.

** Degradatie van batterijen **
De auto is nu ongeveer 17 maanden oud met 19.000 km op de teller. Men weet nog niet hoe men de gezondheid van de batterijen moet uitlezen (SOH, State of Health) via de OBDII connector. Zoals hierboven gesproken kan men de maximale degradatie en minimale degradatie uitlezen, maar men weet niet of de formule goed is. De garage kan de SOH uitlezen, maar hoe zo een SOH bepaald wordt is het geheim van de Kia smid. Sommige meten een batterij degradatie van 8%, maar de SOH van de garage geeft nog steeds 100% aan. Waarschijnlijk omdat de Kia Soul EV een batterijenpakket van 30.5 kWh heeft, waarvan er maar 27 kWh voor de actieradius gebruikt wordt. Maar ook is niet duidelijk of die 8% correct is of dat dit misschien door 2 gedeeld moet worden?

Er zijn 2 metingen die verschillend zijn:
- Oplaad % op display (SOC)
- Oplaad % boordcomputer (SOC BMS)

Bij mijn auto is bij volledig opgeladen te zijn, de eerste 100% en de tweede 95%. Het verschil is dus 5%. Mijn minimale batterij module degradatie is 10% en maximale 11.6%. Maar ik denk dat deze getallen nog door 2 gedeeld moeten worden, wat overeenkomt met de 5% verschil bij volledig geladen. Het verschil tussen SOC en SOC BMS loopt terug wanneer het batterijenpakket ontladen wordt, bijvoorbeeld 57% tegenover 55%. Ik denk dat de gezondheid van de batterijen dus 5% afgenomen is. Maar doordat er een 30.5 kWh batterijenpakket in ligt en de SOH bepaald wordt t.o.v. de 27 kWh, de SOH nog steeds boven de 100% is. 5% degradatie, betekent nog 29 kWh beschikbaar, zodat de SOH 107% is t.o.v. de 27 kWh. Dus de actieradius zou nog niet verkleind zijn, behalve dan door de koudere temperaturen. De Kia Soul EV garandeert een SOH van 70% na 7 jaar (met een maximum van 150.000 km). Ik denk dat deze 70% t.o.v. de 27 kWh gerekend wordt, dus nog ongeveer 19 kWh resterend voor actieradius. Met een verbruik van 6 km per kWh is de actieradius dan nog maar 114 km. Dit is natuurlijk de garantie, in de praktijk hoop ik dat de degradatie minder is over de jaren heen.

** Totaalkosten per km vergeleken met kleine zuinige auto op LPG **
Voorheen had ik een Opel Agila af-fabriek LPG. Voordat ik de Kia Soul EV aanschafte heb ik natuurlijk een grove kostenberekening gemaakt om te kijken hoeveel de totaalkosten zijn over een aantal jaren gerekend. De aanschafkosten voor een EV zijn natuurlijk hoger dan een ICE auto, maar daarna zijn de kosten lager. Ik geef hier aan wat voor mijn situatie globaal het verschil in kosten is.

Kilometers per jaar: 30.000 km
Geen rekening gehouden met rentekosten/voordeel, maar ik had het geld en rente levert bijna niets op.

Aanschafprijs:
- Agila af-fabriek LPG 12.000 euro (toen nog zonder BPM, tijdelijke 250 stuks met LPG af fabriek, was nu 5 jaar oud).
- Kia Soul EV 27.900 euro (1 jaar oud, 10.000 km op teller).

Brandstofkosten per jaar:
- Agila 1 op 15, LPG 50 euro cent per liter, 3.3 eurocent per km, 1000 euro
- Soul, 6 km per kWh, 3 eurocent per km, 900 euro (in de praktijk doe ik het voor de helft ivm gratis laden)

Motorrijtuigenbelasting per jaar:
- Agila (1040 kg, LPG G3), 504 euro
- Kia, 0 euro

Verzekering (volledige no-claim, all risk) per jaar:
- Agila 312 euro
- Soul 356 euro (30% korting op autoverzekering elektrische auto bij ANWB, dus ondanks hoger gewicht/catalogusprijs maar iets meer premie)

Onderhoud per jaar:
- Agila (2x per jaar beurten, door LPG duurder dan zonder en 5 jaar oude auto) 300+500 = 800 euro
- Soul 75+135 = 210 euro

Afschrijving per jaar:
- Agila: 1500 euro per jaar
- Soul: 2800 euro per jaar (in 10 jaar afschrijven, praktijk moet het nog uitwijzen of de batterijen zo lang meegaan)

Totaal kosten per jaar:
- Agila 4116 euro, 13.7 eurocent per km.
- Soul 4266 euro, 14.2 eurocent per km.

Dus in totaal 150 euro per jaar verschil in het voordeel van de Agila. Echter de Kia Soul EV is veel luxer en groter, rijdt beter en ik heb nog voordeel van het gratis laden (-450 euro). Dan zou ik uitkomen op 3816 euro (12.7 eurocent per km) voor de Kia Soul EV. En de bijkomende onderhoudskosten zijn ook lager, bijvoorbeeld er zijn minder bewegende onderdelen en een elektrische auto heeft geen uitlaat! Bandenslijtage zul je natuurlijk bij beide hebben.

N.B. Ik ben dus uitgegaan van al een heel goedkope kleine en zuinige conventionele auto om te rijden, dus het voordeel kan groter uitvallen bij andere auto's.

** Conclusie **
Een elektrische auto is helemaal niet zo duur rijden. Wanneer de dagelijkse actieradius afgedekt wordt, is een volledig elektrische auto een uitstekend alternatief voor een conventionele (sjoemel) auto. Doe zelf eens een berekening!!

Update na een meer dan een jaar rijden in een Elek

  • 40.000 km

In september 2015 heb ik als particulier een tweedehands volledig elektrische (BEV) auto gekocht, te weten een Kia Soul EV. De auto was 1 jaar oud met 10.000 km op de teller (demo) en kostte 27.900 euro. Hier volgt de aanvulling na 1 jaar.

*Het rijdt ontzettend lekker*
Eerst het belangrijkste. Het rijden in een volledige elektrische auto is een verademing. Optrekken zonder schakelovergangen, meteen alle power en in alle rust rijden zonder motorgeluid. Voorheen reed ik een Opel Agila op LPG, het optrekken bij lage snelheden is niet vergelijkbaar. Bij stoplichten ben je altijd sneller weg dan de auto’s met een stinkende plof motor (ICE). Eigenlijk is dat een heel groot voordeel, ik hoef niet vaak snel van 80 naar 120 te sprinten, maar juist de hanteerbaarheid en lekker snel optrekken bij lage snelheden. Een onverwacht genoegen t.o.v. al die andere auto’s die pas iets gaan doen wanneer de turbo gaat meehelpen of men doortrekt tot hoog in de toeren. En alle luxe op de Kia Soul EV is meegenomen.

De Kia Soul EV zie je niet veel op de Nederlandse wegen, op een of andere manier worden ze niet veel verkocht, terwijl je veel waar voor je geld krijgt. Ik houd wel van het vierkante van de Kia Soul EV. Er is ontzettend veel binnenruimte voor de compacte buitenmaten. En de grote vierkante ramen zorgen voor een heel goed zicht rondom. Ook de hoge zit vind ik prettig. En hoofdruimte genoeg, ook achterin. Doordat hij lekker breed is (1.80 meter), kun je achterin ook goed met 3 volwassenen zitten of 3 kinderzitjes kwijt. En de kofferruimte is groot genoeg, alhoewel niet overdadig groot.
De banden zijn lekker breed, 205/60R16. Dat is weer iets anders dan sommige andere elektrische auto’s die speciale (smalle) banden hebben. Bijvoorbeeld de BMW i3, die heeft hoge smalle banden (155/70R19).

*Woon-werkverkeer*
Mijn woon-werkverkeer is tweemaal 40 km, ruimschoots voldoende voor een volledig elektrische auto met een NEDC bereik van 212 km en een US EPA van 150 km. Dit laatste is een betere graadmeter hoe ver je met de Kia Soul EV kunt rijden, dit is in de praktijk rond de 160 km wanneer je de snelheid op de snelwegen beperkt. In de winter wordt er wat afgesnoept, maar ruimschoots genoeg voor mijn ritjes. In de praktijk laad ik dagelijks op mijn werk, dus standaard laad ik iedere dag ongeveer 80 km bij of iets meer wanneer er nog andere ritjes geweest zijn. Op mijn werk kan ik laden voor 15 eurocent per kWh, wat veel voordeliger is dan bij de meeste openbare laadpalen (meestal 35 eurocent per kWh). Het werk verdient daar nog steeds aan, want de belasting op stroom voor bedrijven is maar een paar eurocent, dus netto betalen ze minder dan 10 eurocent. Een andere reden dat ik altijd op het werk oplaad is omdat men daar heel veel zonnepanelen op de bedrijfsgebouwen heeft. Dus overdag laden is duurzamer op het werk dan bijvoorbeeld ’s avonds/’s nachts thuis, ondanks dat ik zelf thuis zonnepanelen heb. En thuis kost de stroom ook 18 eurocent, wanneer je geen zonneoverschot hebt. Thuis heb ik een eigen oprit, carport en garage. Maar ik heb geen laadpaal laten zetten, ik gebruik wanneer het nodig is de bijgeleverde lader voor het stopcontact, welke 2000 Watt laadt. De kabel loopt onder de garagedeur door, zodat deze niet weggehaald kan worden. Omdat ik meestal niet de hele reikwijdte nodig heb, maar ongeveer 80 km, laad ik op het werk via de timer meestal maar tot 80 % op. Dat is iets beter voor het batterijen pakket. En af en toe tot 100%, meestal op vrijdag, zodat de extra 20% in het weekend gebruikt kan worden. Het laden is geen probleem en kost nauwelijks tijd. ’s Morgens inpluggen, pasje ervoor en ’s avonds pasje ervoor, de kabel eruit en klaar is Zuinige Rijder. Meer dan een tiental seconden duurt dat niet. Voordeel is ook dat ik dicht bij mijn gebouw op het terrein kan parkeren. Er zijn nu 10 laadpalen (was eerst 4) op het werk, waar ook niet volledige elektrische auto’s laden. Die zijn natuurlijk in een paar uur vol maar in het begin werden deze auto’s niet weggezet nadat deze vol waren. Maar dat gaat nu beter. Meestal ben ik vroeg genoeg en is er laadplek, anders moet ik ’s middags de auto aan de laadpaal zetten.

*Laadkosten*
Voor mij zijn de laadkosten laag, doordat ik op mijn werk voor 15 eurocent per kWh kan laden, zonder starttarief. Niet alle sessies op het werk zijn in rekening gebracht, dus nog meer voordeel. Thuis heb ik maar een klein beetje zonneoverschot, dus kost laden thuis aan het stopcontact 18 eurocent. Ongeveer iedere 2 weken gaan we op bezoek bij mijn ouders (2 x 80 km). Ik laad de auto dan gratis op bij de Lidl. Er zijn daar 2 laadpalen, maar vaak staan er gewoon ICE auto’s op de parkeerplek, terwijl er genoeg vrije parkeerplekken zijn. Dus heb ik al eens op het trottoir geparkeerd voor te laden. Verder gaan we eens in de 4 weken naar mijn schoonvader, 2 maal 200 km. Onderweg zijn de Fastned snelladers ongunstig op de normale route. En bijladen kost ook minimaal een 20 minuten (laden met maximaal 50 kW). Bij aankomst kan er ook geladen worden aan een openbare laadpaal (35 eurocent per kWh, 3.6 kW). Omdat we een tweede zuinige auto hebben (Daihatsu Cuore), gaan we meestal daar mee. Scheelt toch reistijd en benzinekosten zijn bijna gelijkwaardig, door de hogere laadkosten. Bij Fastned kun je laden voor 79 eurocent per kWh zonder abonnement. Voor een abonnement van 12 euro per maand kun je voor 19 eurocent laden per kWh. Maar we maken daar te weinig gebruik van, dus gaan we met de andere auto. Ik heb ook een maand gratis laden bij Fastned gehad en heb toen een aantal uitstapjes gedaan, onder andere naar mijn schoonvader en naar mijn ouders op de Camping in Eupen (België).
In 1 jaar heb ik 375 euro aan laadkosten gehad. Hiermee heb ik 26.361 km gereden. Dus elke km heeft me 1,4 eurocent gekost. Ik ben een Zuinige Rijder, in de zomer heb ik mijn woon-werkverkeer een verbruik van rond de 12 kWh/100 km en in de winter rond de 15 kWh/100 km. Oftewel ik rijd op 1 kW rond de 8 km in de zomer en rond de 6 km in de winter. Ik rijd bijna altijd onder de 100 km/uur op de snelweg. Met de 27 kW batterijen van de Kia Soul EV is het bereik dus voor mij boven de 160 km. Met een CW waarde van 0.35 is dit koekblik natuurlijk niet erg gestroomlijnd, dus hard rijden zorgt voor veel extra verbruik. Daarom rijd ik niet vaak harder dan 100 km/uur.
Iemand die altijd bij openbare laadpalen moet opladen is echter veel meer geld kwijt. Denk aan 35 eurocent. Dus wanneer er geen mogelijkheid bestaat om thuis te laden (geen garage/oprit met oplaadmogelijkheden) of op het werk tegen een gereduceerd tarief, is het toch een stuk duurder rijden. Snelladen kan ook duur zijn bij geen abonnement.

*Vaste kosten Kia Soul EV*
De vaste kosten van de Kia Soul EV zijn beperkt. Er hoeft (nog) geen motorrijtuigenbelasting betaald te worden. Ik betaal voor de verzekering van de Kia Soul EV 356 euro per jaar bij 80% no-claim via de ANWB. Deze geeft 30% korting voor verzekering van volledig elektrische auto’s. Natuurlijk is er de afschrijving, hoe dat over de tijd uitziet is nog afwachten, ik ga uit van afschrijving in 10 jaar.

*Onderhoudskosten Kia Soul EV*
De onderhoudskosten voor een volledige elektrische auto (BEV = Battery Electric Vehicle) zijn minder dan een conventionele auto met een plofmotor (ICE = Internal Combustion Engine). Geen olie, geen bougies, geen uitlaat, minder gebruik van de fysieke remmen, etc. Hier is een lijstje van de onderhoudskosten van de Kia Soul EV met daarvoor tussen haakjes een Kia Soul 1.6 GDI op benzine. Jammer is dat de Kia Soul EV om de 15.000 km een beurt moet hebben. Ik rijd bijna 30.000 km per jaar, dus ik ga nog vragen of de kleine beurt overgeslagen kan worden wanneer er 1x per jaar een beurt gegeven wordt. De kleine beurt is alleen maar controle. Aangezien de Kia Soul EV 7 jaar of 160.000 km garantie heeft, zit ik de komende 5 jaar nog zonder extra kosten.

*Onderhoud*
Kleine beurt (€ 187,00) € 78,50 iedere 12 maanden of 15.000 km.
Grote beurt (€ 287,00) € 141,00 iedere 12 maanden of 30.000 km.

*Extra vervangingen buiten standaardbeurt*
Interieurfilter vervangen (€ 42,50) € 42,50 iedere 2 jaar of 30.000 km
Luchtfilter vervangen (€ 43,50) n.v.t. (iedere 4 jaar of 60.000 km)
Brandstoffilter vervangen (n.v.t.) n.v.t.
Bougies vervangen (€ 139,00) n.v.t. (iedere 10 jaar of 150.000 km)
Remvloeistof verversen (elke 2 jaar) (€ 47,00) € 47,00
Koelvloeistof verversen (€ 54,00) € 52,00 iedere 10 jaar of 210.000 km
Automatische transmissievloeistof verversen (n.v.t.) n.v.t.
Controleren klepspeling (€ 88,50) n.v.t. (iedere 6 jaar of 90.000 km)

*Reparatie*
Remblokset voor (€ 161,50) € 176,00
Remblokset achter (€ 128,00) € 119,50
Remblokset en remschijven voor (€ 426,50) € 386,50
Remblokset en remschijven achter (€ 482,00) € 386,00
Wisserbladen voor (€ 39,00) € 62,00
Wisserblad achter (€ 29,50) € 35,50
Accu (€ 144,00) € 165,50
Schokdempers voor (€ 466,00) € 654,00
Schokdempers achter (€ 535,00) € 483,00
Einddemper (€ 530,00) n.v.t.

*Batterij degradatie*
Bij de grote beurt hebben ze de staat van de batterijen gemeten bij 40.000 km. Deze is nog 96.4% (SOH = State of Health). Dit betekent dat ik nu bijna 4% minder reikwijdte heb dan toen die nieuw was. Maar aangezien er eigenlijk een accu van 30.5 kW in zit, is er al 14% capaciteit kwijt. Eigenlijk is dat wel slim van Kia, de eerste paar jaar klaagt men nog niet over het verval, want dat is afgesnoept van de reserve capaciteit. Ik heb een OBDII dongle gekocht, zodat ik zelf ook allerhande informatie kan uitlezen via de Android App Torque Pro. De eerste keer dat ik kon meten (bij 25.000 km), was er al 10% capaciteit verdwenen. Mijn vermoeden is dat het eerste jaar, toen de auto nog niet in mijn bezit was, al een groot deel van de capaciteit weg was. Misschien dat men fors met de demo auto gereden heeft of een slecht laadgedrag heeft gehad. In ieder geval is de capaciteit tot 70% onder de garantieregeling. Ook bij 70% zou de reikwijdte voor mijn woon-werk verkeer geen probleem zijn.

*Uitstoot van de elektrische auto*
Het verschil in uitstoot tussen grijze en groene stroom is enorm, maar zelfs met grijze stroom is de uitstoot van elektrische auto’s lager dan vergelijkbare benzine en dieselauto’s! In deze onderzoeken is de gehele levensduur meegenomen, van productie tot en met recycling. Over de gehele levensduur veroorzaakt een volledig elektrische auto met gebruik makend van de Nederlandse elektriciteitsmix ongeveer 35% minder CO2-uitstoot dan een benzineauto. Aangezien ik laad op zonne-energie op het werk is mijn CO2 uitstoot nog veel minder.
Maar er moet niet alleen gekeken worden naar CO2 uitstoot, maar nog veel belangrijker is de uitstoot van NOx en fijnstof. Bij de verbranding in een plofmotor komt ook NO en NO₂ (samen NOx genaamd) vrij. Dat is een vervelend stofje wat smog veroorzaakt, de luchtwegen irriteert, Ozon aantast, het broeikaseffect versterkt en zure regen veroorzaakt.
Helaas voldoet Nederland nog steeds niet tot nauwelijks aan de normen voor NOx vervuiling. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) leven in Nederland jaarlijks enige duizenden mensen enkele dagen tot maanden korter door kortdurende blootstelling aan hoge concentraties fijn stof. Het gaat vooral om ouderen en mensen met hart-, vaat- of longaandoeningen. Levenslange blootstelling in deze vorm kan leiden tot blijvende gezondheidseffecten zoals verminderde longfunctie, verergering van luchtwegklachten en vroegtijdige sterfte aan vooral luchtwegklachten en hart- en vaatziekten.
Een elektrische auto is dus veel en veel schoner.

*Eindconclusie elektrisch rijden*
Blijkbaar hoor ik tot de weinig gelukkigen die als particulier een volledig elektrische auto rijdt. Maar 6% rijdt particulier, de rest is zakelijk. En aangezien er nu ongeveer 12.000 volledig elektrische auto’s zijn, praten we over een aantal van maar 720! Het voordeel zit vooral bij de lease rijder, die maar 4% bijtelling heeft. De particulier moet het doen met geen BPM en geen motorrijtuigenbelasting. Zonder BPM is een elektrische auto nog steeds aan de prijs, de aanschafprijs is het struikelblok, door de prijs van de batterijen. Misschien dat voor particulieren een aanschafsubsidie werkelijkheid wordt en gaat helpen? Ik voorspel dat de komende jaren vooral de lease rijder volledig elektrisch gaat rijden en dan vooral met de modellen met een grote batterijenpakket en dus range. Zeker nu de half elektrische auto’s het bijtellingsvoordeel kwijtraken. De Renault Zoe, Nissan Leaf, Golf E en BMW i3 hebben een grotere accu gekregen. En de Opel Ampera E en de Tesla 3 zijn in aantocht, hoewel er maar weer afgewacht moet worden wanneer en hoeveel er naar Nederland komen en voor welke prijs. Jammer dat de Kia Soul EV nog niet met grotere accu te krijgen is, net als de Hyundai Ionic. Maar voor mij is de grootte van de batterijen voldoende.

Het kunnen laden thuis lijkt nog een vereiste te zijn voor iemand die een elektrische auto wil rijden. Nu zijn er nog wel genoeg laadpalen (9000 publieke laadplekken, 15.000 semi publieke laadplekken, voor 100.000 elektrische auto’s), maar wanneer er veel meer elektrische auto’s komen wordt dat een probleem. Los van het feit dat soms niet elektrische auto’s een laadpaal parkeerplaats bezet houden.

Al met al rijd ik nu goedkoper dan voorheen met de Opel Agila op LPG en dat is dan inclusief de afschrijving. En het rijdt in een woord geweldig. Maar is voor jou elektrisch rijden nog niet haalbaar, dan kun je in ieder geval nog energiezuinig autorijden.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens