Wouter82
Moderator














https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-kia-soul-is-lefgozer/[size=x-large]Nieuwe Kia Soul is lefgozer[/size]
Derde generatie is de meest uitgesproken. Kia's Soul is altijd een lekker eigenwijs model geweest. Met deze zojuist in Los Angeles gepresenteerde derde generatie bewijzen de Koreanen dat de afgelopen jaren aan lef op designgebied helemaal niets is verloren. Sterker nog, deze derde generatie Soul is de meest eigenzinnige tot nu toe. De Soul die momenteel nog in de Nederlandse showrooms staat, is sinds een aantal jaar puur en alleen als EV te krijgen. Althans, in Nederland. In overige delen van de wereld wordt die tweede generatie Soul wél nog met reguliere brandstofmotoren te krijgen. Kia heeft vanavond in Los Angeles de nieuwe derde generatie Soul gepresenteerd. Direct in drie smaken.
De derde generatie Soul is er als EV, als GT-Line en als X-Line. De eerste is een volledig elektrische variant, de tweede is de sportieve van het stel en de laatste is een variant die is volgehangen met zaken als zwarte kunststof wielkastranden en skidplates. De nieuwe Soul is 4,2 meter lang en daarmee is hij 5,6 centimeter langer dan z'n voorganger. De breedte en hoogte blijven met respectievelijk 1,8 en 1,6 meter identiek. Wel neemt de wielbasis toe en wel met 3 centimeter tot 2,6 meter. De bagageruimte van deze derde Soul meet een verre van misselijke 674 liter. Bijna 142 liter meer dan die van de uitgaande Soul.
Stekkeren
Om maar met de EV te beginnen: deze krijgt een 64 kWh groot accupakket mee, een enorm verschil met het 27 kWh grote exemplaar dat in de huidige Soul EV ligt. De capaciteit van dat accupakket klinkt bekend, en dat heeft te maken met het feit dat Kia de aandrijflijn én het accupakket van de krachtigste versie van de elektrische Niro, de e-Niro, in de Soul EV legt. Dat betekent dat ook de Soul EV wordt aangedreven door een 204 pk en 395 Nm sterke elektromotor. Hoe ver de Soul daarmee komt, wil Kia nog niet kwijt. De e-Niro haalt met die aandrijflijn in ieder geval een WLTP-actieradius van 485 kilometer. De klep op de neus biedt toegang tot een laadopening.
De Soul EV is in vier rijmodi te zetten: Eco, Comfort, Sport en Eco+. De Noord-Amerikaanse tak van Kia omschrijft een rijke standaarduitrusting, Zo zouden niet alleen de 17-inch grote lichtmetalen wielen, maar ook het 10,25 inch grote touchscreen dat bij het infotainmentsysteem hoort, een uitgebreid audiosysteem en een hele rits veiligheidssystemen standaard zijn. In dat laatste geval moet je denken aan zaken als Forward Collision Warning, Lane Departure Warning ,Lane Keeping Assist, adaptieve cruise control, parkeersensoren, en dodehoekdetectie.
Kia Nederland zegt nog niet met zekerheid te kunnen zeggen of ook de Nederlandse markt verrijkt wordt met deze vrolijke Koreaan. Mocht dat gebeuren, dan zal het wederom alleen om de volledig elektrische variant gaan.