AutoWeek 4 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 4 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Kia
  • Niro
4

autoreview

Kia Niro 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2020)

londen
  • londen6
  • Review
28 december 2020 om 17:23
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst7.500 km
Gemiddelde lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waarom een PHEV?

  • 7.500 km
  • 28 december 2020

Ik zie nog geen reviews van de facelift PHEV, dat zal wel komen omdat ze niet veel verkocht worden. Heeft natuurlijk alles met bijtelling te maken. Ik heb er wel een aangeschaft en dat was eigenlijk ook niet de planning. Oorspronkelijk wilde ik naast de eNiro een tweede EV, maar omdat ik veel in Frankrijk zit was ik er snel achter dat EV'en daar verre van ideaal is, en eigenlijk het snelladen onderweg sowieso. Het duurt te lang. Niet erg voor een vakantieritje, maar ik heb maanden dat ik drie keer dik 1000 km (enkele reis) doe naar onze bedrijfsvestiging aldaar.
Vandaar de ID.3 reservering opgezegd en de Niro PHEV besteld, omdat de eNiro verder prima voldeed. Die houden we nu voor privé gebruik, naast de Fiat spaardiesel die we, na de 5 jaar belastingvrij en 14%, ooit privé hebben overgenomen van de eigen BV. De PHEV gebruik ik alleen zakelijk dus geen bijtelling.
Auto's hebben we in eigendom dus de 7 jaar garantie was een belangrijk argument voor Kia, naast de kwaliteit. Ik koos voor PHEV ipv HEV vanwege de hogere verwachte restwaarde, en natuurlijk het halftarief wegenbelasting gedurende 5 jaar. Diesel wilde ik niet meer, rijdt prima maar zal steeds onaantrekkelijker gemaakt worden de komende jaren. Ik heb geen hoogdravende milieu-beweegredenen.

De auto is ook op de lange afstand waar het batterij-stuk niet erg meetelt nog steeds erg zuinig, reken op 5,8-6,0 l/100km. Die zuinigheid komt vooral door het kleine motortje die maar weinig vermogen heeft, en heuvel-op echt de elektromotor nodig heeft, anders is ie direct buiten adem. Dit is een voordeel van de PHEV ten opzichte van de traditionele hybride, je hebt veel meer stroom aan boord om bij te springen. Dat merk je in NL niet, maar in bepaalde delen van Frankrijk golft de snelweg lekker en dan zie je de batterij flink zakken. Er wordt dan niet snel genoeg bijgeladen, ook niet in de sportstand, om de motor te blijven assisteren. En dat heeft ie echt nodig om een beetje tempo te houden.
Mocht je met een caravan naar zuid-Frankrijk willen, dan is het dus zaak de batterij zo lang mogelijk vol te houden, dit doe je door direct de HEV stand te gebruiken.
De automaat schakelt prima, maar mocht wel iets langer de versnelling vasthouden wanneer het heuvel-op gaat. Ik gebruik daardoor op de snelweg best vaak de flippers in de sportstand, waardoor ie handmatig schakelt.

In de normale rijmodus dienen de flippers om de regeneratiestand te kiezen, net als bij de eNiro. Jammer en gek genoeg zit hier géén auto-stand op, die bij de eNiro nu juist zo goed werkt. De regeneratie is behoorlijk minder sterk dan bij de eNiro maar dat is logisch gezien het veel lagere vermogen van de elektromotor.

Aan de stekker laadt ie in krap 3 uur op op 16A max. Daarmee kun je in de praktijk zo'n 45km rijden over provinciale wegen, op de snelweg minder. Om te verwarmen heb je de motor nodig, dat is jammer. Zelfs met de verwarming op 'off' start de motor soms (maar niet altijd) bij het knop indrukken. Waarom weet ik niet, zal wel met de winter te maken hebben.

Het nieuwe dashboard ziet er leuk uit, maar ik vind de ronde klokken van de eNiro eigenlijk net zo duidelijk. Het infotainment scherm is wel mooier, maar biedt geen extra functionaliteit tov MJ'19. De weergegeven snelheid in het infotainment is gewoon de teller-snelheid, en niet de GPS snelheid zoals in mijn MJ'19 eNiro. Voegt dus niks toe.

Uitrusting is hetzelfde als de eNiro, beide Executive uitvoeringen. De PHEV heeft een schuifdak die de eNiro niet heeft, verder zie ik geen verschillen. Ze hebben dezelfde trekhaak, maar de PHEV mag ook daadwerkelijk iets trekken, hoewel ik dat bij de eNiro stiekem ook doe.

De algemene kenmerken ga ik het verder niet over hebben, daarover is al genoeg geschreven.


4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Kia Niro
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Elektrisch 204pk Aut DynamicLine 3-fase

    Kia Niro Elektrisch 204pk Aut DynamicLine 3-fase

    • 2020
    • 30.194 km

    € 36.950

    1.6 GDi Hybrid 141pk DCT6 DynamicLine

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid 141pk DCT6 DynamicLine

    • 2018
    • 35.843 km

    € 21.945

    1.6 GDi Hybrid BusinessLine

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid BusinessLine

    • 2016
    • 147.518 km

    € 14.495

Meer Kia Niro occasions

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Niro specificaties
  • Kia Niro occasions
  • Kia Niro video's
Advies en informatie
  • Kia Niro tests
  • Kia Niro gebruikersreviews
  • Kia Niro index
PREMIUM
Kia Niro Hybrid - Eerste Rijtest

Kia Niro Hybrid - Eerste Rijtest

De elektrische variant van de Kia Niro is in ons land niet aan te slepen, maar ook de hybrideversies...

Lees meer
 

Kia Niro reviews

  • Review
    Kia Niro 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2020)

    Kia Niro 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2020)

    4
    • 28 december 2020
  • Review
    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2020)

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2020)

    • 16 december 2020
  • Review
    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2020)

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2020)

    3
    • 25 november 2020
  • Review
    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine (2020)

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine (2020)

    • 15 november 2020
  • Review
    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine (2019)

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine...

    12
    • 6 oktober 2020
  • Review
    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2020)

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2020)

    2
    • 27 september 2020
  • Review
    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine (2019)

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine...

    5
    • 7 juli 2020
meer reviews
Barrels op de Rollenbank - Team Nic

Barrels op de Rollenbank - Team Nic

12

Achteraf blijkt er geen druppel olie meer aan de oliepeilstok te hangen. Dus of een rollebanktest...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    • 17 januari 2021
  • Review
    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    5
    • 17 januari 2021
  • Review
    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine (2017)

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine (2017)

    2
    • 29 december 2020
  • Review
    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019)

    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019)

    • 29 december 2020
  • Review
    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2020)

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2020)

    • 16 december 2020
  • Review
    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2020)

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2020)

    3
    • 25 november 2020
  • Autonieuws
    Kia e-Niro dankzij kleinere accu fors goedkoper

    Kia e-Niro dankzij kleinere accu fors goedkoper

    60
    • 19 november 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Kia zet streep door Amerikaanse Cadenza en K900

    Kia zet streep door Amerikaanse Cadenza...

    17
    • 26 januari 2021
  • Autonieuws
    Tesla verliest terrein op Europese EV-markt

    Tesla verliest terrein op Europese EV-markt

    84
    • 26 januari 2021
  • Review
    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    • 17 januari 2021
  • Review
    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    5
    • 17 januari 2021
  • Review
    Kia Sorento 3.5 V6 EX Luxe (2004)

    Kia Sorento 3.5 V6 EX Luxe (2004)

    2
    • 17 januari 2021
  • Review
    Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV 100pk DynamicPlusLine (2021)

    Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV 100pk DynamicPlusLine...

    • 16 januari 2021
  • Autonieuws
    Kia: zeven nieuwe EV’s voor 2027

    Kia: zeven nieuwe EV’s voor 2027

    32
    • 15 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep