Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2

autoreview

Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2
Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019) #2

Signalement

UitvoeringCompass 1.4 MultiAir Longitude
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf31.000 km
KM-stand laatst31.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

jeep compass longitude

  • 31.000 km

Door langzaam toenemend lichamelijk ongemak van mijn echtgenote werd de instap van de ALFA 159 sedan te laag en de kofferruimte te klein voor loop hulpmiddelen.
De langzame toename van het ongemak gaf mij de tijd om mij op auto's met een hogere instap en grotere koffer te oriënteren. Daarbij viel mij de Jeep Compass ( op de markt sinds 2017) steeds weer op. De verhoudingen zijn fraai, de carrosserie eenvoudig en robuust zonder "bling bling" en overbodige versieringen, behoudens de 7 sleuven voor en een bijna rond gaande chroom strip. De overhang aan voor en achterzijde is relatief klein en mooi in verhouding tot de afstand naar de straat en tot de hoogte van de opbouw. Qua motorisering, gewicht en afmetingen zijn Jeep en Alfa redelijk vergelijkbaar (beide ca 10kg/pk, Alfa ca 30 cm korter, Jeep ca 20 cm hoger).
Vorig jaar werd het tijd om actie te ondernemen, dus gezocht naar een mij passende aanbod en dat bij een Jeep dealer gevonden, een Compass 2 jaar oud (dus nog een jaar fabrieksgarantie ) en 31000 op de teller. Afspraak gemaakt en de auto bekeken en behoudens een krasje in de kofferbak geen gebruikssporen, zelfs niet bij het contactslot. Stoelen zitten goed, geen harde plastics, en een lekker groot en dik stuur, alles ziet er in mijn optiek prima uit, minder chique dan de Alfa, doch mij best naar de zin, evenals de kleur Granite Cristal Metallic ( voor velen vuilnis zakken grijs).
Er is een offerte gemaakt voor de inruil van de 159 en die was dusdanig dat ik op de Alfa uitkwam op een afschrijving van minder dan 1600 euro per jaar, dus zeer interessant.
Afspraak gemaakt voor een proefrit samen met mijn echtgenote, die door haar ongemakken zelf niet meer kan rijden. Het eerste kwartier was niet positief: afgeslagen motor, voeten half of naast de pedalen ( de afstand tussen de pedalen is groter dan in de Alfa), onjuiste keuzes van versnellingen ( de overbreng verhoudingen zijn totaal anders dan in de Alfa). Daarop stelde ik voor de auto terug te brengen en van de koop af te zien, waarop mijn echtgenote voorstelde ook op een autosnelweg te gaan rijden, want de instap, het zitten en het uitzicht bevielen haar wel. Dus op naar een niet te drukke auto snelweg en CC op 100+. Het werd voor mijn gevoel een totaal andere auto, stabiel en rustig sturend. Bij die snelheid is de Alfa onrustiger in het sturen. Het toerental was ca 2000, in de 159 zou dat ca 3000 geweest zijn, dus minder geluid en een iets lager verbruik. Overhellen in de bochten is voor mijn gevoel gelijk of nauwelijks meer dan in de Alfa. Het eerste deel van de proefrit was in stedelijk gebied met verkeerslichten en rotondes, verhogingen, etc.
en Jeep noch Alfa zijn stadsauto's.
Koop gesloten en na ca 10.000 km zijn Jeep en ik aan elkaar gewend en laat de Jeep zich als de 159 besturen en ben ik zeer tevreden met de aankoop en wat je ook doet geen kraakje, rammeltje of piepje De Compas ziet er niet alleen robuust uit hij is het ook, maar als de Tonale ne Brennero in de showroom staan ga ik wel even kijken, niet om te kopen, want ik denk wel dat dit gezien mijn leeftijd (85) mijn laatste auto zal zijn, een gedachte waarmee ik goed kan leven.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Jeep Compass

DirectLease
Jeep Compass 1.5T e-Hybrid Limited (5D/7A)
€ 645
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens