Jeep Compass 4xe 190 PHEV Limited Lease Edition (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Compass 4xe 190 PHEV Limited Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 25 km |
KM-stand laatst | 32.000 km |
Eerste weken
- 3.100 km
Daar is ie dan; volgens mij de eerste review van de Compass 4Xe. Wat hebben we hier dan en waarom?
Ik werd vorig jaar december onaangenaam verrast dat ik mijn leaseauto al in moest leveren en een andere uitzoeken. Wetende dat er een nieuwe lease regeling aan kwam waarbij ik alleen nog 100% EV mocht rijden, moest ik snel handelen. Ik wil pertinent geen 100% EV; ik ben een "edge case", zoals sommige dat hier op Autoweek noemen. Enfin, waarom dan deze Compass 4Xe 190 Lease edition? Ik ben een Jeeper dat is één. Dat mijn XJ vorig jaar weg moest, doet nog steeds zeer. Dus Jeep stond op de shortlist. Daarnaast wil ik dan wel geen 100% EV, maar dat wil niet zeggen dat ik mijn bijdrage niet wil leveren; de meeste km's in Nederland kan ik maken met de range van een plug-in. Zie daar de 4Xe. Nu was deze Compass ook nog eens een aantrekkelijke aanbieding ook; zit in dezelfde range als een Golf PHEV en dan is het voor mij een no-brainer. To zover het keuze verhaal.
Nu de ervaring er mee.
Het is dus zogezegd de 190 4Xe Ltd Lease Edition met als extra het Winterpack en de metallic lak. Ik had graag de kleur Blu Italia gewild, maar die waren er niet in de voorraad, dus helaas werd het vuilniszakken grijs.
Ik vind het interieur erg mooi afgewerkt en de stoelen zitten fantastisch. Ik ben er net mee naar Oostenrijk geweest en dit zijn de beste stoelen die ik tot nu toe in een auto gehad heb. De auto rijdt zowel electrisch als op de ICE erg stil en comfortabel. Het overschakelen merk je nauwelijks. Het is geen strepentrekker, maar de wegligging is goed en het geheel voelt erg solide aan, ondanks het extra gewicht. Het stuurgevoel vind ik iets minder. Je hebt gewoon minder contact met de voorwielen. Daarnaast zijn alle verplichte veiligheids systemen ronduit irritant. De lane assist moet je steeds uitzetten bij elke start, want wie dat bedacht heeft...irritant en gevaarlijk. Daarnaast is de Forward Collision Warning hyperactief.
Verbruik dan. Zoals gezegd kan ik heel veel electrisch halen hier in NL en in de winter is dat zo'n 40 km. Is het heel koud en ga je harder dan de max snelheid op de snelweg, ga je dat niet halen. Op Hybride ben je na zo'n 100km de meeste accuwinst kwijt en zul je op de snelweg (naar Oostenrijk) tegen de 8L/100km aan zitten. Dat vind ik best veel. Maar goed, daar heb ik alleen op de vakantie last van. Ik ben wel zo'n nerd die overall gaat proberen te stekkeren en ben tot de conclusie gekomen dat mijn vrees voor een 100% EV 100% gegrond was, wat de EV adepten ook anders proberen te vertellen. Buiten de NL grens is het echt drama.
Overall ben ik heel blij met deze auto en zal ik zeker na een jaartje de review updaten.
Ben je net zo'n "edge case" als ik, die dus heel veel ad-hoc naar t buitenland gaat, dan zou ik zeker deze auto overwegen.
Eerste beurt en recall
- 16.500 km
Net voor de jaarwisseling het eerste reguliere onderhoud en tegelijk recall Z78. Daarvoor is de auto één keer in de garage geweest omdat de elektronica compleet van het pad was; alle sensoren leken defect. Gelukkig reed de auto prima en nieuwe SW update heeft gezorgd dat dit niet meer is voorgekomen.
Hoe is de auto dan verder bevallen? Het is een heerlijke comfortabele reisauto en het elektrisch rijden in de stad is best fijn. De range van 50km is alleen in de zomer haalbaar als de snelheid onder de 70 km/h blijft. In de winter, zonder hypermilen, is de helft eerder realistisch.
De stoelen zijn fijn, de zitpositie prima. Stuurgedrag is mwha...lijkt meer op een Jeep dan je zou vermoeden.
Wat is er gewoon slecht? De strategie dat de gehele auto aan gaat bij voorverwarmen!! Wie verzint dat bij voorverwarmen verlichting en complete dashboard incl. radio aan gaan? Buren zijn daar erg blij mee, maar niet heus. Uitleg: Ik stel in dat ik om 7am weg wil, dan gaat de auto om half 7 aan en schijnen de koplampen dus een half uur bij de buren in de woonkamer. en staat de radio aan Is geen storing, maar by design zo, echt waar. Zou ik op dit moment dezelfde auto weer nemen? Ja, maar dan helemaal zonder stekker!!!! Ik word krankjorum van t rondjes rijden voor een laadpaal. Bezet, kapot of gewoon helemaal niet te vinden.
Tweede beurt
- 32.000 km
Net terug uit Italië (3e keer dit jaar) en eigenlijk wat over de km's van de beurt heen geschoten. Geen bijzonderheden bij de beurt. Nog wel aangegeven dat ik af en toe iets van verbrand plastic ruik als ie z'n best heeft gedaan. Krijg het idee dat het uit de generator komt, maar de dealer kon niets vinden.
Hoe bevalt de Compass tot nu toe? Best goed, het is een comfortabele en best luxe aanvoelende auto. Stoelen zijn goed, ruimte op de achterbank is echt zeer netjes volgens mijn vakantiemaatjes. Stil is ie ook met de ICE aan.
Ergernis blijft de slechte software engineering van het hybride systeem. 2 voorbeeldjes: De overgang van regeneratief remmen naar mechanisch remmen gaat soms met een klap. Je bijrijder kijkt je dan aan of je niet kan rijden. Dat regenereren start ook niet altijd. Dan moet je van hybride naar e-Save en weer terug en pas dan zie je energiestroom op gang komen. De overgang ICE - EV gaat daarentegen wel weer heel smooth.
Zou ik 'm privé kopen? Nee, ik denk het niet. Althans, niet als 4Xe. Een fijne ICE past 'm beter.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Jeep Compass 4xe 240 Plug-in Hybrid Electric S
- 2022
- 42.815 km

Jeep Compass 4xe 240 Plug-in Hybrid Electric Limited | Adaptive Cruise | Stoel/-Stuurverwarming | Elektr Achterklep | Camera | Climate Control | Led | Keyless | Verwarmde Voorruit | Keyless
- 2023
- 24.760 km

Jeep Compass 4xe 240 Plug-in Hybrid Electric Trailhawk 1 JAAR BOVAG GARANTIE
- 2023
- 52.024 km