AutoWeek 4 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 4 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Jeep
  • Compass
5

autoreview

Jeep Compass 1.4 MultiAir Opening Edition 4x4 (2018)

Anoniem
  • Review
2 december 2020 om 22:36
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringCompass 1.4 MultiAir Opening Edition 4x4
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst35.134 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer terug bij Jeep

  • 33.120 km
  • 2 december 2020

Zoals ik had beloofd bij de review over mijn vorige auto (Jeep Patriot), hierbij mijn eerste ervaringen met de nieuwe Jeep Compass. Tussen deze twee auto's in heb ik 8 maanden een BMW X1 uit 2018 gereden, maar deze auto viel mij zo tegen dat ik dan nu toch weer terug ben bij Jeep. Dat is eigenlijk wel bijzonder. Voordat ik de Jeep reed heb ik veel verschillende merken auto's gereden. Meestal niet langer dan 3 jaar. Merkvast ben ik dus nooit geweest. Waarom dan nu toch weer terug bij Jeep? Op zich kun je stellen dat de nieuwe Jeep Compass werkelijk in geen enkel opzicht iets gemeen heeft met de Jeep Patriot. Ze zijn beiden ontwikkeld in een compleet andere samenwerkingsperiode van moederconcern Chrysler.

Waar de Jeep Patriot een product van Daimler Chrysler met veel Aziatische onderdelen was, is de nieuwe Jeep Compass veel meer gestoeld op onderdelen van moederbedrijf Fiat.

Waar zitten dan wel de overeenkomsten tussen beide auto's?
1) ongeveer gelijk gewicht;
2) ongeveer dezelfde afmetingen;
3) zelfde motorvermogen, beide 170 PK, alleen heeft de nieuwe motor meer koppel en 1.000 cc minder nodig om dat er uit te halen;
4) beide hebben een 4x4 systeem dat het meeste vermogen bij normaal rijden naar de voorwielen stuurt en waar nodig meer naar de achterwielen. Bij moeilijker omstandigheden zijn beide systemen te "locken" op 50% voor en 50% achterwielen;
5) beide hebben een automatische versnellingsbak. De Patriot een CVT, de Compass een 9 traps automaat van de firma ZF;
6) op beide auto's staat het JEEP logo, ha, ha.

Met de Jeep Patriot heb ik veel ervaring (gelukkig positief) opgedaan omdat ik deze auto 300.000 km heb gereden. Ik heb met de Jeep Compass nu pas 3.000 km gereden en wil toch al de eerste bevindingen met jullie delen:

Erg comfortabele auto. Veel rustiger, soepeler geveerd en prettiger stoelen dan de BMW X1 heeft. De auto heeft pas ruim 30.000 km gereden, maar voelt dan ook als nieuw aan. Geen kraakjes of rammels in het interieur. Je zit lekker hoog en hebt echt het gevoel in een veel grotere auto te zitten dan je daadwerkelijk zit. De vierwielaandrijving merk je echt wel. de auto heeft erg goede tractie. Zelfs al even een zeer modderig en steil taluud "off road" geprobeerd, maar de systemen werken erg goed. Het is duidelijk verder doorontwikkeld ten opzichte van de Patriot. Het infotainment systeem werkt erg goed en is zeer actueel. Absoluut moderner en completer dan ik in de BMW had, terwijl dat toch de meest luxe uitvoering was (High Executive).

Tot zover de lofzang. Is er dan niets op aan te merken?
Jazeker wel. De bekleding (het leer van de stoelen) en afwerking van andere componenten haalt het niet bij de BMW. Daar is veel mooiere kwaliteit leer gebruikt. Ook is de motor-versnellingsbak combinatie niet te vergelijken met de BMW. Bij de BMW is dit goed op elkaar afgestemd en reageert zeer vlot. Bij de Jeep is het allemaal wat gezapig en trager. Het nodigt zeker niet uit tot een zeer dynamische rijstijl.

Dit vergelijk is overigens niet helemaal eerlijk, de BMW is nieuw bijna EUR. 20.000,-- duurder dan de Jeep en heeft dan géén vierwielaandrijving, maar wel 22 PK meer onder de motorkap.

Verbruik.
Ik durf er nog niet zoveel over te zeggen, omdat ik 3.000 km te weinig vindt om een goed beeld hierbij te krijgen.
Het nu actuele gemiddelde verbruik schommelt tussen de 1: 14 en 1:15, waardoor ik inderdaad een actieradius van een kleine 900 kilometer heb (er zit een 60 liter tank in). Dat laatste vindt ik wel echt fijn, dat was een tekortkoming van de Jeep Patriot, die had maar een 50 liter tank (zie mijn andere review). Hierbij moet worden opgemerkt dat de auto op 18" all weather banden van Vredestein staat.

Voor deze eerste indruk laat ik het er bij. Tot nu ben ik gewoon super blij met de auto. Wordt vervolgt.

Beetje meer verfijning

  • 35.134 km
  • 23 januari 2021

Na aanleiding van de duotest met de XC40 gisteren op Autoweek, een kleine update over mijn ervaring met de Compass. Hoewel ik op dit moment door de Lock-down niet veel kilometers maak, heb ik toch een aanpassing aan de auto laten uitvoeren. De auto heeft een Chiptuning ondergaan van Savali. Hierdoor krijgt de motor letterlijk meer lucht, wat resulteert in 22 PK vermogenstoename en 40 NM koppel. Hiermee levert de motor nu 192 PK. Belangrijkste verschil? Een veel verfijndere aandrijflijn. Motor is stiller geworden (hoeft minder toeren te maken) en combi motor/transmissie veel soepeler. Ik persoonlijk ben er erg blij mee en kan het adviseren. Brandstofverbruik is gelijk gebleven. Ik rijdt voornamelijk snelweg en nu met 100 km/u op de cruisecontrol is het verbruik nog steeds 5 liter per 100 km. Uiteraard niet te verwarren met het gemiddelde verbruik. Nog 1 noemenswaardige ervaring is dat bij een buitentemperatuur van 3 graden Celcius de auto bij het starten automatisch de stoel-en stuurverwarming voor de bestuurder inschakelt. Dat geeft een super luxe gevoel! In verband met de update van de motor heb ik de prestatie van de auto nu op het maximaal aantal sterren gezet. Voor mij is ie perfect zo.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Jeep Compass
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    2.0 Sport Navigatie Climate Cruise Trekhaak

    Jeep Compass 2.0 Sport Navigatie Climate Cruise Trekhaak

    • 2011
    • 154.458 km

    € 9.950

    2.0 157pk North Business Edition Navigatie / Camera / Boston Premium Audio

    Jeep Compass 2.0 157pk North Business Edition Navigatie / Camera / Boston Premium Audio

    • 2014
    • 91.147 km

    € 15.895

    1.4 MultiAir Limited 4x4 | Adaptive Cruise control | 19" Velgen | Elektrische achterklep

    Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited 4x4 | Adaptive Cruise control | 19" Velgen | Elektrische achterklep

    • 2018
    • 64.038 km

    € 32.940

Meer Jeep Compass occasions

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jeep Compass specificaties
  • Jeep Compass occasions
  • Jeep Compass video's
Advies en informatie
  • Jeep Compass tests
  • Jeep Compass gebruikersreviews
  • Jeep Compass index
PREMIUM
Jeep Compass - Opel Grandland X

Jeep Compass - Opel Grandland X

Begin dit jaar vergeleken we de nieuwe Jeep Compass met de Renault Kadjar. Dat was een dieselduel,...

Lees meer
 

Jeep Compass reviews

  • Review
    Jeep Compass 1.4 MultiAir Opening Edition 4x4 (2018)

    Jeep Compass 1.4 MultiAir Opening Edition...

    5
    • 2 december 2020
  • Review
    Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2018)

    Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2018)

    2
    • 1 december 2020
  • Review
    Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019)

    Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019)

    1
    • 4 juli 2020
  • Review
    Jeep Compass 2.0 CRD Limited (2007)

    Jeep Compass 2.0 CRD Limited (2007)

    13
    • 21 november 2007
  • Review
    Jeep Compass 2.4 Sport (2007)

    Jeep Compass 2.4 Sport (2007)

    3
    • 16 augustus 2007
meer reviews
Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

Het heeft even geduurd, maar het voormalige redneck-petrolheadmerk Jeep heeft een plug-in hybride...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

    Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

    • 22 januari 2021
  • PREMIUM
    Hyundai ix35 vs. Mitsubishi Outlander vs. Jeep Compass - Op zoek naar

    Hyundai ix35 vs. Mitsubishi Outlander vs....

    • 30 december 2020
  • Autonieuws
    Gefacelifte Jeep Compass in Europa

    Gefacelifte Jeep Compass in Europa

    5
    • 9 december 2020
  • Review
    Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2018)

    Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2018)

    2
    • 1 december 2020
  • Autonieuws
    Vernieuwde Jeep Compass is los

    Vernieuwde Jeep Compass is los

    6
    • 23 november 2020
  • Autonieuws
    Jeep Compass krijgt nieuw interieur

    Jeep Compass krijgt nieuw interieur

    4
    • 19 november 2020
  • Autonieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: Compact

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    29
    • 9 november 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Plug-in hybride Jeep Wrangler 4xe heeft prijs

    Plug-in hybride Jeep Wrangler 4xe heeft...

    8
    • 25 januari 2021
  • Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

    Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    Dít is de Jeep Grand Cherokee L

    Dít is de Jeep Grand Cherokee L

    41
    • 7 januari 2021
  • Autonieuws
    Jeep Wrangler met 'halve portieren' gesnapt

    Jeep Wrangler met 'halve portieren' gesnapt

    8
    • 6 januari 2021
  • PREMIUM
    Hyundai ix35 vs. Mitsubishi Outlander vs. Jeep Compass - Op zoek naar

    Hyundai ix35 vs. Mitsubishi Outlander vs....

    • 30 december 2020
  • Autonieuws
    Gesnapt: nieuwe Jeep Grand Cherokee

    Gesnapt: nieuwe Jeep Grand Cherokee

    4
    • 24 december 2020
  • Autonieuws
    Gefacelifte Jeep Compass in Europa

    Gefacelifte Jeep Compass in Europa

    5
    • 9 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep