en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Compass 1.4 MultiAir Opening Edition 4x4 |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 35.134 km |
Zoals ik had beloofd bij de review over mijn vorige auto (Jeep Patriot), hierbij mijn eerste ervaringen met de nieuwe Jeep Compass. Tussen deze twee auto's in heb ik 8 maanden een BMW X1 uit 2018 gereden, maar deze auto viel mij zo tegen dat ik dan nu toch weer terug ben bij Jeep. Dat is eigenlijk wel bijzonder. Voordat ik de Jeep reed heb ik veel verschillende merken auto's gereden. Meestal niet langer dan 3 jaar. Merkvast ben ik dus nooit geweest. Waarom dan nu toch weer terug bij Jeep? Op zich kun je stellen dat de nieuwe Jeep Compass werkelijk in geen enkel opzicht iets gemeen heeft met de Jeep Patriot. Ze zijn beiden ontwikkeld in een compleet andere samenwerkingsperiode van moederconcern Chrysler.
Waar de Jeep Patriot een product van Daimler Chrysler met veel Aziatische onderdelen was, is de nieuwe Jeep Compass veel meer gestoeld op onderdelen van moederbedrijf Fiat.
Waar zitten dan wel de overeenkomsten tussen beide auto's?
1) ongeveer gelijk gewicht;
2) ongeveer dezelfde afmetingen;
3) zelfde motorvermogen, beide 170 PK, alleen heeft de nieuwe motor meer koppel en 1.000 cc minder nodig om dat er uit te halen;
4) beide hebben een 4x4 systeem dat het meeste vermogen bij normaal rijden naar de voorwielen stuurt en waar nodig meer naar de achterwielen. Bij moeilijker omstandigheden zijn beide systemen te "locken" op 50% voor en 50% achterwielen;
5) beide hebben een automatische versnellingsbak. De Patriot een CVT, de Compass een 9 traps automaat van de firma ZF;
6) op beide auto's staat het JEEP logo, ha, ha.
Met de Jeep Patriot heb ik veel ervaring (gelukkig positief) opgedaan omdat ik deze auto 300.000 km heb gereden. Ik heb met de Jeep Compass nu pas 3.000 km gereden en wil toch al de eerste bevindingen met jullie delen:
Erg comfortabele auto. Veel rustiger, soepeler geveerd en prettiger stoelen dan de BMW X1 heeft. De auto heeft pas ruim 30.000 km gereden, maar voelt dan ook als nieuw aan. Geen kraakjes of rammels in het interieur. Je zit lekker hoog en hebt echt het gevoel in een veel grotere auto te zitten dan je daadwerkelijk zit. De vierwielaandrijving merk je echt wel. de auto heeft erg goede tractie. Zelfs al even een zeer modderig en steil taluud "off road" geprobeerd, maar de systemen werken erg goed. Het is duidelijk verder doorontwikkeld ten opzichte van de Patriot. Het infotainment systeem werkt erg goed en is zeer actueel. Absoluut moderner en completer dan ik in de BMW had, terwijl dat toch de meest luxe uitvoering was (High Executive).
Tot zover de lofzang. Is er dan niets op aan te merken?
Jazeker wel. De bekleding (het leer van de stoelen) en afwerking van andere componenten haalt het niet bij de BMW. Daar is veel mooiere kwaliteit leer gebruikt. Ook is de motor-versnellingsbak combinatie niet te vergelijken met de BMW. Bij de BMW is dit goed op elkaar afgestemd en reageert zeer vlot. Bij de Jeep is het allemaal wat gezapig en trager. Het nodigt zeker niet uit tot een zeer dynamische rijstijl.
Dit vergelijk is overigens niet helemaal eerlijk, de BMW is nieuw bijna EUR. 20.000,-- duurder dan de Jeep en heeft dan géén vierwielaandrijving, maar wel 22 PK meer onder de motorkap.
Verbruik.
Ik durf er nog niet zoveel over te zeggen, omdat ik 3.000 km te weinig vindt om een goed beeld hierbij te krijgen.
Het nu actuele gemiddelde verbruik schommelt tussen de 1: 14 en 1:15, waardoor ik inderdaad een actieradius van een kleine 900 kilometer heb (er zit een 60 liter tank in). Dat laatste vindt ik wel echt fijn, dat was een tekortkoming van de Jeep Patriot, die had maar een 50 liter tank (zie mijn andere review). Hierbij moet worden opgemerkt dat de auto op 18" all weather banden van Vredestein staat.
Voor deze eerste indruk laat ik het er bij. Tot nu ben ik gewoon super blij met de auto. Wordt vervolgt.
Na aanleiding van de duotest met de XC40 gisteren op Autoweek, een kleine update over mijn ervaring met de Compass. Hoewel ik op dit moment door de Lock-down niet veel kilometers maak, heb ik toch een aanpassing aan de auto laten uitvoeren. De auto heeft een Chiptuning ondergaan van Savali. Hierdoor krijgt de motor letterlijk meer lucht, wat resulteert in 22 PK vermogenstoename en 40 NM koppel. Hiermee levert de motor nu 192 PK. Belangrijkste verschil? Een veel verfijndere aandrijflijn. Motor is stiller geworden (hoeft minder toeren te maken) en combi motor/transmissie veel soepeler. Ik persoonlijk ben er erg blij mee en kan het adviseren. Brandstofverbruik is gelijk gebleven. Ik rijdt voornamelijk snelweg en nu met 100 km/u op de cruisecontrol is het verbruik nog steeds 5 liter per 100 km. Uiteraard niet te verwarren met het gemiddelde verbruik. Nog 1 noemenswaardige ervaring is dat bij een buitentemperatuur van 3 graden Celcius de auto bij het starten automatisch de stoel-en stuurverwarming voor de bestuurder inschakelt. Dat geeft een super luxe gevoel! In verband met de update van de motor heb ik de prestatie van de auto nu op het maximaal aantal sterren gezet. Voor mij is ie perfect zo.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.