Hyundai Matrix 1.6i ActiveVersion (2006)

autoreview

Hyundai Matrix 1.6i ActiveVersion (2006)
Hyundai Matrix 1.6i ActiveVersion (2006)Hyundai Matrix 1.6i ActiveVersion (2006)Hyundai Matrix 1.6i ActiveVersion (2006)Hyundai Matrix 1.6i ActiveVersion (2006)Hyundai Matrix 1.6i ActiveVersion (2006)

Signalement

UitvoeringMatrix 1.6i ActiveVersion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf192.000 km
KM-stand laatst260.066 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn bejaardebak

  • 192.000 km

Februari 2016:

Mijn vorige auto de Opel Astra G 1.6 SE, was perfect, behalve zijn in en uitstap. Ik heb een rugslijtage, kan geen nieuwe auto's kopen vanuit mijn WAO-tje budget en zocht naar een betrouwbare hogere instapper. In mijn budget met de spaarpot onder de arm shoppen heeft een zeer beperkte keuze. Waar ik de auto in onderhoud heb, was ook nog een Hyundai specialist en Profile.

Onderhoud mijn auto's laatste 12 jaar altijd bij Profile bedrijven omdat ze ook Bovag zijn, betaalbaar en goed zijn. En bij de APK keuring van de Astra liep ik de showroom in en zag mijn huidige Matrix staan, zonder verder naar het model te kijken, stapte ik in en ook weer uit ... dit gaat hem worden dacht ik als eerste ingeving, keek om mij heen, gaatje in de stoel maar verder alles netjes. Stapte met gemak uit en bekeek het kaartje onder de ruitenwisser ... kom nog wat duiten te kort dacht ik. Toch maar een proefrit gemaakt en hoorde wel wat geluidjes en dat er nog wat werk aan zat voor de garage. Verder reed hij ontzettend lekker, pas daarna zag ik eigenlijk dat het een Matrix was, die ik nog wel eens voor 'bejaardebak' gekscherend bestempelde, .... AU! damned ... zou ik dat wel doen, val nu wel door de mand met mijn eigen aannames ...

Toch reed hij wel heel fijn en in en uitstappen was precies goed. Toen begon het spel van onderhandelen, de inruilprijs en alles over de Matrix 1.6 Cool active te weten te komen, reviews lezen, wegenwacht ondervindingen, de occasion prijzen etc. Ik wist genoeg, nu onderhandelen, het duurde dan ook dik twee weken voordat we er uit waren en kocht hem met volledige garantie, die al er bij was. Hij was daar nieuw gekocht en onderhouden.

Ik schuw geen grotere km standen, aanschafprijs is dan laag en de auto is doorgaans goed ingereden. Distributie was ook al vervangen alsmede nieuwe accu. Zag dat de remdruk verdeler ook glom en de auto was nieuw afgeleverd bij Maathuis met volledige onderhoudshistorie. De auto stond op winterbanden van een budget merk en dat is ook te horen, maar met nieuw profiel.

Zomerbanden waren er ook bij op de velg. Niks te klagen dus, al hoe wel merkte ik bij het proefrijden 3 soorten geluidjes wat mij stoorde. Eerste was de ratel van de nokkenas ketting, daar is niets tegen te doen, want het komt gewoon weer terug bij dit type motor. Tweede geluid was een aanlopende rem, dat is verholpen. Derde geluid zit mij niet lekker, dat is een onregelmatig geluid wat rechts voor tijdens het rijden klinkt als "wop, wop, wop". Alleen bij warme motor. Het is niet de aandrijfas, dat gecontroleerd door strak de rotonden aantal rondjes te nemen. De monteur van Maathuis denkt aan de homokneet waar de achterzijde van de tandwielen ruwer is dan de gladde voorkant. Het is gemeld en ik heb garantie als dit in later stadium toch motorschade of wat dan ook gaat opleveren, maar prettig is het niet, hoor het soms door de luide radio heen.

De eerste kilometers, een weekje ervaring:

Tja, dat wat lampjes het niet doen is vervelend, de nachtverlichting van de alarm knop doet het niet, verlichting van brandstofmeter en temperatuurmeter doen het niet. Dit gemeld en wordt tzt uitgevoerd, dan worden alle lampjes van het dashboard vervangen. Met poetsen leer je de auto kennen. De auto was wel gepoetst, maar ik doe dat altijd grondiger, ben nu eenmaal een pietje precies. Eerst de onderzijde van de motorkap weer in showroom staat gebracht, daar ontdekte ik dat er 4 bevestiging dopjes ontbreken van de motorkap isolatie doek (zal wel een keer los zijn geweest voor slangetjes van de ruitenwissers, wel slordig!)

Volgende dag toen het weer het toe liet de achterklep aan de binnenzijde weer mooi schoon gepoetst, langs die gleuven loopt de afvoer van het dak-water dus mooi glad, watert goed af. Zag hier dat bij het mistachterlicht de omranding die aansluit op de bumper deels weg is, je kan zo je vinger er in steken, niet goed voor opspatten water, kapje van misschien paar dubbeltjes, dus dit op het lijstje gezet. Al met al geen roest gezien bij het plaatwerk waar het omgeslagen is, wel met tandborsteltje en commandant die naatjes goed gereinigd.

Na een weekje sturen, best wel heel blij en content met de Matrix, de fijne in en uitstap is toch wel heel heerlijk. Wel wennen was dat het dashboard in het midden zit, wel enigsinds naar je toe gedraaid maar mis in het donker de verlichte tellers voor mijn neus. Ook de Cruise Controle, die ik de Astra wel had, mis ik erg (die komt er in de toekomst wel in!!). Verder klopt de snelheid meter niet en is verre van nauwkeurig. Rij ik 55 op de klok, rij ik werkelijk 45 km p/u, dan krijg je ongewenste bumperplakkers. Bij 120 rij ik werkelijk 110. (info Navigatie).

Nieuwe TomTom GO 6100 voor gemis dashboard voor mijn neus:

Het gemis van dashbord voor mijn neus is sinds 2 dagen opgelost door de nieuwe TomTom Go 6100 navigatie, mijn oude 9 jaar 720Go gaf bij kaartupdate de geest en uit coulance kreeg ik van TomTom support 25% korting op een systeem naar keuze met opberghoesje. Koos voor de duurste, die connect heeft met tablet of smartphone via Android App. Een man moet zijn speeltje hebben en ik ben wel gek op gadgets. Mooi groot 6 inch scherm met levenslang (zo lang hij het doet) gratis kaartupdates en deze heeft een interne sim, die altijd verbonden is met de TomTom server, ook wereldwijd zonder roaming kosten. Nu kan ik goed zien wat mijn werkelijke snelheid is en kijk niet meer op het dashboard. Wegwerkzaamheden files of ander ongemak, leidde hij mij mooi om via alternatieve routes. Wel even wennen aan de andere display en wijze van instellen, maar het is zijn aanschaf dubbel en dwars waard. Geen zuignap meer die van het raam afdondert bij de eerste de beste bocht, hier zit een mooie draaischijf op voor vacuum zuigen en ik heb een bevestiging plaatje voor op het dashboard bij het stuur.

Het verbruik en ergonomie:

De Matrix is fel met optrekken en je moet goed opletten dat je niet te hard rijd, voor je gevoel rij je zachter, dat is een punt van alert zijn. Schakelen doet hij zeer precies en in het 'Nieuwe Rijden' rijdt de Matrix heel comfortabel bij lage toeren, dus je kan snel doorschakelen. Overhellen valt erg mee door de hoge koets en de stoelen zitten fijn. Ook fijn is de smalle taps lopende midden console, waar de schakelpook vrij ver naar voren is. Hierdoor heb je geen irritatie met de rechterknie tegen de middenconsole.

Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar. De achterruiten zijn donker privacy getint in de Active Cool versie en dat is wel prettig, ik heb de rechter achter zitting om hoog geklapt, en het bredere linker gedeelte wat naar voren geschoven, om ruime bagage ruimte te hebben. Ben alleen en mijn dochter (31) is al het huis uitgewaaid dus is de achterbank niet noodzakelijk. Het bagagenet heb ik opgeborgen in de 'kluis' een opberg vak onder de achterbank. Er zijn heel veel span ogen, dus bij de Action mooie oranje spinners gescoord om de boodschappen vast te zetten. Alle portieren kunnen bijna haaks wijd open, wat het in en uitstappen nog eens extra vergemakkelijkt. De mega grote achterklep kan je onafhankelijk met het slot openen en reikt ruim boven mijn lichaamslengte van 181 cm.

Hij heeft centrale vergrendeling en de afstandbediening voor het alarm is een prul. Schijnt een Matrix kwaal te zijn, dus die gebruik ik niet meer, de straat weet nu wel dat ik een andere auto heb ... tet - tet - tet - tet - tet - tet - tet - tet - tet - tet....
Vandaag afgetankt en kwam op ruim 1:12 uit gemiddeld van stads en snelwegen, dat is heel netjes voor een MPV hoge auto.

Na paar weken:

's avonds bij mijn werk aangekomen (Transport bedrijf in Oldenzaal), zet de auto in de 1e versnelling als jaren vertrouwde parkeerstand en de pook voelt dood aan, kan hem alle kanten bewegen. Schakelen ging sinds de dag ervoor al moeizaam, en vlak voor mijn werk op de rotonde waren de versnellingen al moeizaam te vinden .... kabelbreuk!

Maathuis gebeld, die verwees mij door naar Hyundai Mobiliteits Hulp, wat ik deed. Alle gegevens doorgegeven, maar ik moest werken (Vrachtwagen chauffeur) dus kon niet bij de auto blijven. Na de vrachtwagen rit opnieuw bellen met kenteken gegevens. Wat ik ook deed en binnen 20 minuten stond het sleepbedrijf uit Weerselo bij de auto. In overleg even onderhandeld wat het beste is voor alle partijen omdat het een garantie euvel is, de auto niet naar de dichts bijzijnde Hyundai dealer gebracht, maar naar Hyundai Maathuis in Hengelo (iets meer om km-ers), en toen mee gereden naar Weerselo waar ik vervangend vervoer mee kreeg (bijna nieuwe Kia Rio) .... wat zit dat ding LAAG!!!!

Onder garantie nieuwe kabel had ik De Matrix weer terug en de garantie puntjes zijn naast de nieuwe schakelpook kabel ook uitgevoerd:
> alle lampjes van het dashboard zijn vervangen
> 4 ontbrekende bevestiging doppen van de motorkap isolatie doek zijn weer bevestigd
> kapje van mistachterlicht wat bumper verbind, is een andere op gekomen (had al gezegd dat het geen nieuwe hoeft te zijn)
> klemklipje van rechtsachter veiligheid gordel is weer aangebracht
> de gaspedaal kabel is anders verlegt zodat deze niet meer plakt of schuurt in doseren van gas geven.
Enzo was ik weer tevreden en heel blij dat ik de auto weer terug had.

Ik heb de achterbanken al eerder verwijderd, die met de 4 bevestiging bouten los te halen zijn. Achterbanken samen wegen 86 kilo!!! Misschien de verklaring van het meer gunstige brandstof verbruik. Ik heb nooit iemand achterin en rij doorgaans alleen.
Nu heb ik een permanente laadruimte van 1.55 meter diep en 1.3 meter breed. Door het privacyglas, is het niet te zien. Oude caravan kussen van 1.3 meter lang dekte mooi het het oude voetgedeelte af en heb zo een volledig vlakke laadvloer.
De vloermat ligt nu geklemd op de zitting gedeelte, koop nog wel een keer een aparte mat die ik op maat knip.
Onder het zitting gedeelte zie je twee luikjes, daarin kan je mooi de wat spullen kwijt, reserve lampjes en andere benodigdheden.

Paar dagen later ik met de Matrix naar de dealer toe, ik accepteer niet het doordringende bijgeluid wat onregelmatig optreed. Het klinkt het zelfde als je wel eens over doorbroken wegstrepen rijdt. Bij 130 km p/u schud de Matrix als een op volle toeren draaiende blender. Kan aan de winterbanden liggen, kunnen ze meteen de zomer sloffen er onder leggen.

Weer Matrix weggebracht naar mijn Hyundai Specialist: Autobedrijf Maathuis in Hengelo. Had weer een lijstje van andere puntjes, zoals de matige Airco, maar hoofdzaak was trillen als een blender bij 130 km p/u en het 'wop-wop-wop' geluid aan de voorkant.

> De airco werkt weer 100%, is opnieuw onder druk gezet en bijgevuld.
> Koelwaterlucht bij maximale kachel gebruik hebben ze niets kunnen vinden, koelsysteem is onder druk gezet en vertoond geen lekkage.
> Het trillen kwam door de winterbanden, deze zijn opnieuw uitgebalanceerd
> Het 'wop-wop-wop' geluid aan de voorkant, hebben ze ook geconstateerd. Oorzaak is niet goed terug komen van de remblokken, waardoor die scheef komt te staan op de schijf. Het zou verholpen zijn, echter het geluid kwam weer terug na ophalen.

De zomerbanden zitter er nu ook op, de winterbanden met velgen lagen netjes in de auto alsmede lakstift setje om zo zelf nog wat krasjes en kladwerk van de vorige eigenaar, weg te werken.

Nu blijkt dat de zomerbanden op 15 inch velgen zitten en de winterbanden op 14 inch. Dat verklaard het eerder vernomen afwijking in de snelheidsmeter, die nu met de 15 inch velgen, wel de juiste aangeeft.
Nu had ik mooie 2 tone gekleurde (carbon-look) doppen gekocht (14 inch) voor 39,50 euro, dus was ik vandaag te gast bij de doppenboer (Zijlstra in Hengelo-Borne) om een 15 inch setje te scoren. Dezelfde als de 14 inch was niet in 15 inch, dus ... andere gekozen, deze zijn wel mooier met ingelegde chrome ring en 2-tone gekleurde zilver/zwart in 'spaak' model (42,50 euro) waarmee de
Matrix veel vlotter oogt dan met de lelijke vieze originele 15 inch wieldoppen.
Maar dat ging niet zonder slag of stoot. De doppen paste niet, de metalen ring gaf te veel spanning op de nokjes die de wieldop op de velg gespannen houdt.
Vestiging Hengelo stuurde mijn naar de vestiging in Borne, die één dop bijstelde (metalen spanring bij ventiel uitsparing iets samenknijpen met een tang, om de spanning te verminderen) thuis gekomen kon ik de andere 3 doen, meneer Zijlstra had geen tijd ivm werkdrukte.
Dopjes sieren de auto, nu nog een gebruikte zwarte bullbar ergens scoren, dan is hij meer stoerder naar mijn zin.
Ik geef best wel veel om uiterlijk van de auto, hij moet wat onderscheidend zijn in de massa, nogmaals de Matrix is niet moeders mooiste, dus was daar genoeg eer in te verdienen. De auto op zich bevalt mij 100%, met wat hij mij bied ben ik super tevreden.

Dee auto weer opgehaald voor het wop-wop-wop geluid wat onregelmatig optreed.

Opgehaald met vervolg afspraak, ik wordt hier zo VRESELIJK MOE van. Ze hebben de auto volle dag ter beschikking gehad en wat vinden ze? Voor mij een boelshit verhaal.

et zou aan mijn wieldoppen liggen .... (en ze zouden nieuwe schijven en blokken monteren) ... snappen jullie het nog? :blink: :S

Half februari maakte ik de proefrit, winterbanden met originele doppen op 14 inch zaten er onder, het wop-wop-wop geconstateerd.
Na aankoop de deels kapotte doppen vervangen door mooiere exemplaren, wop-wop-wop geluid bleef
2 weken geleden, zijn de originele 15 inch velgen met de zomerbanden er op gezet met originele Hyundai doppen, wop-wop-wop bleef.
Nieuwe mooiere wieldoppen gemonteerd, wop-wop-wop bleef.
Nu lag het aan de nieuwe wieldoppen, hier zakt echt mien boks van d'n kont af als de wijsheid van zo'n verklaring afkomt

Ik ben razend kwaad, wat een klant-onvriendelijke service, monteur lichte receptionist anders in, die ook geïrriteerd raakte dat ik een vervolg afspraak (advies van de monteur) wilde maken, Over 2 weken, want dan zijn ze uit de drukte van de banden wissels, garantie op slecht rijdende wop-wop-wop auto blijkt minder belangrijk, dat is geen goede klantenservice en dan heb ik hun ook nog gematst dat ik niet om de leen auto vroeg, maar per fiets weer terug ga en ophaal.

Ik had die auto NOOIT moeten kopen, ik heb spijt van al mijn grijze haren op mijn hoofd, al mijn spaargeld zit in die auto, waar ik drie jaar voor heb gespaard vanuit mijn WAO uitkering.

De Matrix op zich bevalt mij zeer goed op dat wop-wop-wop geluid na. De monteur zegt tenminste eerlijk "wij hebben dit ook nog nooit meegemaakt, voor ons ook geheel nieuw, dus dan is het zoeken naar de spelt in een hooiberg" OK, dat kan ik begrijpen, maar ga dan bij Hyundai expertise (die heeft een wereldwijd internationaal netwerk) vragen of dit eerder is voorgekomen, zo ja wat te doen, moet ik dit verzinnen?
Deze monteur kwam eerder met verklaringen, door zijn verschillende verklaringen komt hij gissend over en dan zegt hij dat hij het niet weet waar het vandaan komt, hij spreekt zich zelf tegen.

We zijn 4 maanden verder na de aanschaf in februari 2016 en die morgen de Matrix voor de 4e keer gebracht voor het wob-wob geluid.
Lichte irritatie ontstond al bij de receptie, toen ik vertelde, dat het nu de 4e keer is, en dat het nu tijd wordt dat er echt iets aan moest gebeuren. En als ze het niet kunnen maken, een gelijkwaardige auto maar moeten teruggeven. Vertelde n.a.v. vorige keer dat monteur met een ander verhaal kwam naar de receptionist (mede eigenaar Maathuis) als dat hij tegen mij vertelde, wel aangegeven dat ik pislink naar huis ging (je voelt je in het ooitje genomen). .... mag ik nu na 4 keer, eens zeggen waar het op staat, na 3 keer te horen dat het probleem is verholpen en wat niet zo was ....

De receptionist wilde het zelf eens horen, dus wij samen rijden. Het duurde even voordat het wob-wob geluid zich wilde laten horen, maar toen het begon was ook de receptionist overtuigd en bleef het geluid onregelmatig terug keren, nu is het zoeken naar de oorzaak (n.b. we reden zonder de wieldoppen!!), vermoedens zijn de remschijven, wat ook al eerder ter spraken was en niet was uitgevoerd, want het lag op eens aan de wieldoppen volgens de monteur, die dat de vorige keer vertelde aan de receptionist en tegen mij vertelde dat hij het nog niet wist en meer tijd nodig had (de Matrix was daarvoor al 2x 2 dagen hiervoor bij hun ter observatie geweest)

Ik wilde de receptionist nog wel wijzen op de lak beschadiging aan de rechter kant op de lak boven het wiel, ik vertelde hem dat ik de dag voor wegbrengen de auto geheel gepoetst had en zeker wist dat deze er nog niet in zat, het is een lelijke diepe kras (als een soort tag) en toen ik na het ophalen de vorige keer, direct ben gaan rijden om te kijken of het geluid weg was, half uur later de wieldoppen er op monteerde, zag ik deze kras ... de auto heb ik niet geparkeerd gehad na het ophalen ... dat had ik nooit mogen zeggen, de receptionist werd boos, heel boos en dreigde eerst " je kan de sleutel pakken en niet weer, weer komen en dan heb ik niks gehoord van het geluid, wij zijn een gerenomeerd 30 jaar familie bedrijf bla bla etc ... wij zijn daar voor verzekerd, bla, bla etc en je hebt niet ééns garantie, het is puur wil van goodwill.

Ik zei dat ik wel degelijk garantie had en dat het staat in de aankoop nota, wat werd beantwoord met ....dat kan nooit bla bla etc.
Vraag het maar aan je broer (Marc) zei ik, vraag de aankoop nota maar op, waar het opstaat, laat die kras maar, maak dat wob wob geluid maar, bel me maar als hij klaar is.

Ik heb mij maar geschikt in die kras bij belang dat ze de Matrix repareren, maar als een mede eigenaar zo op mij reageert ... zo ontzettend ontactisch dan hebben ze het voor mij verknalt (als ze dat niet al hadden gedaan)

Ik ben echt niet de persoon die iemand ten onrechte zou beschuldigen van een kras, maar ik weet 100% zeker dat het daar is gebeurd, tussen poetsen en ophalen is de auto bij hun geweest. Ik blijf altijd lang bij een garage, vind een goede vertrouwensband met een garage heel belangrijk, maar zoiets met de aankoop van de Matrix en de afhandeling van de garantie perikelen, zo slordig en onprofessioneel ... de één weet niet wat de ander verteld of toezegt, daar kunnen ze intern nog wat aan verbeteren.
Vroeg ik eerder, is de auto altijd bij jullie in onderhoud geweest, dan was het antwoord, Ja, wij hebben hem nieuw verkocht, is nog als demo geweest, altijd hier in onderhoud geweest, vraag ik naar een onderhoud uitdraai ... dan kon dat niet ..

Einde van die dag de auto opgehaald.
Er zijn nieuwe originele Hyundai schijven en blokken voor opgekomen, echter .... het geluid is nog niet weg.
Vrijdagmiddag 20 mei 2016 breng ik de auto weer terug en krijg voor een week een leenauto mee, of eerder dat hij klaar is.
Volgens informatie zijn 6 man aan de auto geweest, alles is gecheckt in ophanging op speling, maar nog geen positief resultaat.
Ze hebben meer expertise en tijd nodig, om het euvel op te lossen.
Nu moet ik eerlijk toegeven, dat men nu alles er aan doet en heel serieus mee bezig is.
Het wint wel de vertrouwen terug in de hoop dat het goed gaat komen, ... Je hebt garantie, dus gaan we het oplossen! Vertelde de receptionist, die dus blijkbaar de garantie beschrijving op de aankoop nota heeft gevonden, ik heb gezegd: sorry voor de mis-communicatie vanmorgen, om zo ook water in de wijn te doen ..

De auto is weer terug, na een weekje de 'zwarte Ferrarie van de zaak' de Atos mogen lenen, de boodschappen kart.
Onder voorbehoud dat het ooit zou terug keren, hoop van niet, is nu alle eer en respect voor de Maathuis monteurs, die het probleem uiteindelijk gevonden hebben en opgelost. Krijg nog een overzicht via de mail van alle werkzaamheden (nooit gekregen).

Bijkomend voordeel de Matrix rijdt nu veel beter dan ooit tevoren, voelt stijver aan in stuurgedrag en minder luidruchtig vanuit het voor-onderstel en daar zit de oplossing van het eerdere probleem.

Wat hebben ze gedaan:

1. Allereerst is de versnellingsbak vervangen uit een schade auto met 112.00 km: Het loste niet het probleem op, maar schakelt nu wel veel beter dan voorheen, ondanks dat de verbinding tussen de bak met de pook via een kabel loopt, hoor ik geen bijgeluidjes meer bij schakelen.

2. Toen zijn de aandrijfassen (km stand 218.00 km) vervangen, weet niet of het nieuwe zijn of gebruikte, maar doet er niet toe, loste niet het probleem op, maar zal wel zijn bijdrage hebben in de verbeterde waarneembare rij en stuur eigenschappen.

3. Tenslotte, wat het probleem oploste is bij de rechter fuséé. Waar alles te samen komt, schokbreker, aandrijfas, wiel en sturing, daar zat het probleem, die is in geheel vervangen.

De vrijdag avond daarop wat kilometers gemaakt (minder volk op de weg), met radio uit en scherp luisteren, alle weg-typen genomen, de drempels stevig gepakt, rotonden scherp strak genomen .... einde van de Wob-wob-soap!! Het geluid is niet alleen weg, hij rijd veel beter dan ooit tevoren in mijn beleving, eerder zijn de schijfremmen en blokken al vervangen. Vertrouwen in de auto is terug en ik ben klaar voor vele fijne kilometers.

Bovag Autobedrijf Maathuis (Hyundai specialist, Isuzu dealer en Profile Tyrecenter) in Hengelo heeft puik stukje werk geleverd. Ok het ging niet van een leie dakje in de aanvang, maar pakte het toch uit eindelijk serieus op. Het was niet makkelijk voor hun, ze hadden deze klacht nog nooit eerder meegemaakt bij alle Hyundai's die ze verkocht hebben of in onderhoud.

Het was zoeken naar de spelt in de hooiberg. Door de methode van stap voor stap onderdelen te vervangen (jong gebruikt of nieuw) kan je de mogelijke oorzaken uitsluiten, om naar de uiteindelijke oplossing te komen. Dat is de juiste zoektocht als er geen referenties bekend zijn. Het moet hun heel veel geld en manuren gekost hebben, maar de garantie is waargemaakt waar ze voor staan. Zo geef je garantie op een auto, die uiteindelijk, binnen het termijn niet terugkomt en zo heb je er één die op een nachtmerrie lijkt en veel geld kost, maar wel een tevreden klant behoud en hun goede naam in de regio behoud.

Oktober 2016

Terug van vakantie rit van en naar Kroatië (Istrië), de bevindingen! (Let wel de mijne heeft ondertussen al 227.000 km op de teller!)

De caravan aangehaakt en op de gemeentelijke weegbrug gezet en zat net binnen de toegestane maximum belading van max. 1000 kg bij 989 kg.
Ik heb de caravan wat lichter gemaakt en zo de Matrix wat verzwaard. De voortent en luifel met stokken, alsmede de haring kist met moker, terug naar de weegbrug en betere verhouding, auto zit op 1495 kg en de caravan op 901 kg. Ik heb al een tijd geen achterbank in de Matrix, die haal je met 6 bouten en 2 delen er zo uit, gebruik die nooit en heb permanent mijn fietsendrager achterin.

Hiervoor had ik een Opel Astra G 1.6 SE 8v klepper en kwam tot merkwaardige vergelijkingen met het caravan trekken. (Matrix mag 1300 trekken vs. Astra die 1100 mag trekken)
Qua caravan trekken deed de Opel het beter en zuiniger. (de Opel zat op 210.000 km)
Matrix gemiddeld 1 op 8.6
Astra gemiddeld 1 op 9.4
De caravan lag achter de Astra veel stabieler, maar eerlijk in zijn, die had promax progressive veren met 205 16 inch schoeisel en de Matrix, de standaard veren met 195 15 inch schoeisel, door die veren kon ik bij de Astra 80 kg trekhaak gewicht hebben (en nog niet horizontaal was) terwijl de Matrix 60 kg toch echt maximaal was, om niet verder door te zakken.
Het 200 kg meer trekvermogen bleek dus een fictief te zijn, wat ik al vermoede, 1000 kg trekken is wel de max.

De stoel, 10 jaar oud en 227.000 km billen druk, score 6+ Het gaat, maar is niet slecht. Ik nam alleen pauze bij tanken.
In Kroatië moest ik een halve liter olie bij vullen en de Matrix was 3 weken voor vertrek bij gevuld met de zomercheck bij Maathuis.
Bij de Opel was dat precies het zelfde dus daar verschillen ze niet in. Grote gewichten aan de trekhaak bij deze km standen, heeft wat hoger olie verbruik. De motortemperatuur bij de Matrix bleef het zelfde als zonder caravan, bij de Astra een tikje hoger, maar niet alarmerend.

Ik heb de caravan in Kroatië in een caravan depot naast de camping achtergelaten met een goede hoes er om heen. De reis terug was met het fietsenrek en mijn Flyer T7 E-bike er op. Gemiddeld verbruik bij lang door cruisen van 125 km per uur (op de navigatie, dat is 135 op de teller) kwam ik vrij gunstig voor een Matrix met 1 op 14,2. Waar wat files waren, daalde dat fors, want dan stond de airco ook aan.
De heenweg (met caravan) deed ik anderhalve dag over en de terugweg: vertek Kroatië om 09:00 uur en om 0:45 uur thuis in Hengelo.
De terugreis was ook een stuk goedkoper, je start in Kroatië met 1,24 euro volle tank per liter, volgende tankstop in Salzburg met 1,09 volle tank per liter en de derde en laatste stop in Duitsland met 1,34 volle tank per liter (Autohof) en als je bedenkt dat ik in Nederland bij mij vaste goedkope pomp deze week 1,38,9 betaalde per liter, is het verschil met Duitsland niet meer zo groot.

Het was de eerste rit met mijn nieuwe losse TomTom 6100 Go, die tussen het stuur en tellerhuis prominent op het dashbord was bevestigd. In vergelijking met mijn oude TomTom 720 Go, is dit een verademing. De 6100 Go (er is al een nieuwere 6200 uit) heeft permanent verbinding met de TomTom server zonder roaming kosten. Bij files of lange baustelles leide deze mij om via binnendoor wegen, zodat het saaien van de snelweg ook weer een frisse afwisseling was, en had zo weinig tot geen tijdverlies, wel even zelf inschatte of dat de moeite waard is, want de vertraging tijd staat er ook bij en soms is de file minder erg dan de omleiding.
Het 7 inch scherm is heerlijk!

30 December 2016:

Op 30 december de APK met doorsmeer beurt met filters laten doen. Km stand: 231.400
Je kan 2 maanden vooraf je APK laten doen, en ik koos dat om het eerder te doen, wil niet de 12.000 km overschrijden (verzekering korting), wat ik misschien net aan of net niet zou hebben als ik dit in februari zou doen, de originele APK datum. Normaal zit ik op 6.000 km per jaar, maar omdat mijn parttime werk nu meer km vraagt, zou ik op 11.000 km per jaar komen, het afgelopen jaar wat meer km's gemaakt ivm de garantie.

Dit jaar een kleine beurt met de APK, volgende jaar de grote, conform de bepaling van de Hyundai Mobiliteitspas, maar zo doe ik het zelf ook altijd, ene jaar kleine beurt, andere jaar grote beurt. Het was rustig op vrijdag morgen en dat vond ik wel prettig, blijf altijd bij de auto met de APK. Zo leer je de auto beter kennen, en je leert nog eens wat, wat de APK keurmeester verteld. Maathuis is Hyundai specialist, ooit vroeger de dealer, maar dat is naar een grotere concurrent gegaan. Maathuis is ook Profile franchiser en de combinatie van Profile (waar ik al 10 jaar kom) en wat kleiner bedrijf vind ik altijd de fijnste combinatie.
Ik kom binnen, zie de verkoopleider achter de balie en zeg tegen hem, 'goede morge Marc' ... krijg terug: 'goede morge Luc, de Matrix apk? .... Kijk dan heb je een band, het zesde wiel van de auto.

De APK keurmeester rijdt eerst zelf een rondje, voor mij de inspectie naar een lekkere cappachino en even de showroom in duiken, even goedendag wensen wie er is.
Inmiddels was de Matrix weer terug en werd de remmen proef gedaan, met recent nieuw schijven en blokken .... je weet maar nooit, leiding kan ook knappen.
Ik zal jullie verder details besparen, maar deze APK keurmeester is heel grondig. De filters incl. de interieur filter alsmede de olie werden vervangen, koelvloeistof werd bijgevuld (blanc!), ruitenwisser vloeistof, de linker veiligheid gordel die wat stroef liep en vaak dubbel gaat (daardoor klem raakt) in de geleider, werd ingespoten met blanke sileconenspray ... vlekt niet, maar wordt weer soepel, glijd weer als nieuw!
De enige gevonden afkeurpunt, maar noodzakelijke reparatie was een stuurstang rubber bij het rechter wiel wat vervangen moest worden, dat zijn niet de kosten. Geen zorgwekkende roest delen onder de auto, alles wat werd beproeft met de grove schroevendraaier, werd na dien, even bij geschuurd en in de tectyl gespoten, wel zo netjes.
Motortje geheel droog aan de onderkant, geen olie sporen te vinden, alles bij elkaar 216 euro armer, maar als je bedenkt dat ik daarmee 145 euro wegenwacht abonnement mee uitspaar, ben ik mooi de spekkoper!

21 juni 2017:

1 minuut stilte .... mijn airco is overleden. R.I.P.
Gisteren koelde hij nog zo aangenaam en opeens dacht ik dat de kachel volop zijn gang ging. Néé was het blik op de schakelaars, even de ventilator voluit ... helaas pindakaas, dat nu net gebeurd dat het zo heet is. Dan maar de raampjes open, ARKO (Alle Ramen Kunnen Open). Vandaag langs mijn Hyundai specialist geweest en de airco lijkschouwer constateerde na op druk brengen dat de airco-radiateur, of hoe dat ding heet schuim blaasde. Gaan we daar geld aan uitbesteden? Ik ben zonder airco opgegroeid, dus ik kan zonder. Ik wil ook nog op vakantie (Ja ik ga weer naar Kroatië) met mijn bejaarde hok, dus niet doen, gewoon pomp stekkertje afkoppelen en met de eerst volgende APK in de winter de V-snaar van de airco verwijderen, elk minpunt heeft zijn plus punt ... ik ga zuiniger rijden.

Pimpen:

Ik ga het werk afmaken waar Pininfarina op de vrijdag te vroeg aan de bitterballen zat, na het tekenen van de Matrix. Ik ga de design lijnenspel doortrekken met een potje Gamma antracitzwart hamerslag en een verf rolletje van de Action. Eerst het 'design-pininfarina' embleem aan beide zijden met de föhn er af geföhnt , bot plamuurmes werkt goed hierbij en de contouren met tesla tape afgeplakt, met deze dagen temperaturen kan je de tape mooi buigen. Daar omheen met breed afplak tape aangebracht en licht opschuren, ontvetten en rollen maar, de foto's het resultaat.
Tevens op de foto's de Zweedse lichtbar beugel met daarop 2x Led breedstralers, die met extra zekering aan de andere breedstralers zijn gekoppeld. Voor de APK moet ik even de zekering verwijderen, want je mag maar 2 breedstralers op je auto hebben. Ik kom nog wel eens in donkere paden ivm mijn sterren telescopen hobby, nou die lampen geven een puist licht!.
Verder niets te melden over de good-old Matrix, draait braaf zijn km-ers en rij gemiddeld 1 op 12,6 in het 'nieuwe rijden' gedrag. Km stand vandaag: 236.257 km.

Januari 2018:

We zijn nu op 242.779 km beland en dit jaar was de grote beurt met de APK het 'lijdend' onderwerp.

Op 29 december 2017, 2 weken terug werd hij eerst aangeboden, maar werd afgekeurd omdat de voorwielen niet vrij liepen.
En waarom liepen ze niet vrij? Een steenmarter had mijn Matrix aangezien als zijn favoriete snackbar. Je hoort het wel eens, maar je staat er niet bij stil, totdat jouw auto het slachtoffer wordt van marter schade. Dat wil je niet mee maken!!!!

Nieuwe remslangen voor (mazzel dat met de grote beurt alle vloeistoffen wilde vervangen, dus was de remolie niet extra), maar de duurste grap komt nog, de remtangen (ook wel remklauwen incl. binnenwerk) dat kost bij Hyundai wel 2 ribben uit je lijf. Dik 380 per stuk!
Nu zijn er via de grijze import, exact dezelfde zonder logo bijna de helft goedkoper en doen niet onder voor het origineel (komt uit dezelfde toelevering fabriek).
Met bijna 2,5 ton op de klok, gaan we niet onnodig de dure jongen uit hangen, maar wel goed onderhouden. De auto ga ik op rijden, dat is mijn streven, want qua inruil krijg je niet veel terug, tenzij je iets duurs wilt kopen. Hij bevalt mij nog prima en doet zijn werk naar tevredenheid.
Er is een steenmarter verklikker ingebouwd, die elke 15 seconden een hoge toon signaal uitzend en in tikken afbouwt, dit doet hij continu, rechtstreeks aan de accu aangesloten.
Mijn Hyundai specialist is ook Profile Tyrecenter franchise en zijn werkplaats tarief is wat Profile voorschrijft, laten ze nu een 10% korting garage actie in de eerste 2 maanden van het nieuwe jaar hebben, slonk bij van oorsprong fikse rekening van dik 800 euro naar 740 euro.

Vandaag opgehaald, APK goed gekeurd en weer een jaar gratis Hyundai mobiliteithulp (voor EU + wat er aan de trekhaak zit) erbij, scheelt toch effe 145 euries wegenwacht. Dat is als je de auto bij hun in onderhoud houdt.
Ondanks forse uitgave, voel ik mij weer gematst bij mij garagist Maathuis. Merkte direct met het 'uitrollen' dat dit zonder weerstand gaat (ben vrachtwagen chauffeur en gewend om zuinig te rijden in de handelingen daarin).

Januari 2019:

Saai qua nieuws ... want echt veel nieuws is er niet op de .... roest na.

Vorige week APK met (kleine) onderhoudsbeurt.
Km stand: 250.200

Ruitenwisserbladen zijn vervangen, vond zelf dat hij nog niet streepte, maar goed de APK keurmeester vond het nodig.
Ook (zonder te vragen vooraf) het interieur filter vervangen, is dat wel nodig na 7.400 km?
Aan de onderkant is bij achterwiel ophanging, die dikke balk die over de breedte loopt, wat roest verwijderd en laagje bescherming op gespoten. De hamer gaf gelukkig wel het geluid van stevige klank wat duid op stijfheid, een aandachtspunt voor oudere Matrixen.
Roest, ja het begint, bij de wielkast rechts achter, dat gaat in de papieren lopen als ik dat moet gaan aanpakken, ben daar wel ziek over, het daalt je auto waarde onmiddellijk.
Ga er niks aan doen, en zo heb ik ontdekt is het een voormalige schade herstel geweest, dus slecht hersteld.
Hoe kwam ik daar achter? Kennis van mij werkt bij een schade herstelbedrijf en de omgeving alsmede de rechter achterdeur zijn overgespoten, dikkere laklagen en er zit plamuur onder de lak bij de wielkast.
Rest van de auto is roestvrij.

Januari 2020:

We leven nu met een km stand van 257.708 km weer APK gekeurd en men kon ook NIETS vinden tijdens de APK keuring, wat aandacht heeft of dat er iets zit aan te komen.
Wat is er aan verspijkerd dit keer voor de € 653,62
Tussenbeurt (ik doe na 2x tussenbeurten, de grote beurt)
- Interieurfilter vervangen (dat is bij mij standaard bij elke beurt, dat wil ik zelf zo, het is mijn gezondheid)
- Distributieriem
- Carterplugring
- Oliefilter
- Shell 5w40 Helix HX7 olie
- V-snaar dynamo
- V-snaar stuurbekrachtiging
- Spanrol distributieriem
- APK + viergastest + afmelden
4,25 uur arbeidsloon a € 71,50 ex. btw

De airco pomp V-snaar is verwijderd, airco was 2 jaar geleden al overleden en wordt niet gerepareerd, mijn eigen keuze.
De Europa pechhulp voor een jaar er gratis bij, scheelt ook weer € 145,= wegenwacht, wat je niet hoeft uit te geven, dat heb je bij elke Hyundai dealer of specialist of Profile garage.

In Kroatië heb ik de roest aan beide kanten bij dorpel-wielkast bij achterwielen weg laten halen en is daar bijgespoten en meteen de links voor deur greep, dat koste daar € 115,=.
Tijdens de winter inspectie check (doe ik elk jaar aan mee) kon ik een bijna nieuw setje van 4 winterbanden op velg scooren voor € 150,=

In voorjaar met de omwissel naar de zomersloffen, weet ik dat er 2 banden vervangen moeten worden, dus hou ik de aanbiedingen van mijn Profile & Hyundai Specialist, garagist (Maathuis in Hengelo (OV)) goed ik de gaten.

Rij iets minder nu met de Matrix nu ik ook een Suzuki Burgman 650 motorscooter erbij heb.
Op de foto bijlage, de Matrix met de 285 kg zware motorscooter op de trailer onderweg naar mijn jaarlijkse najaarsvakantie van 6 weken in Istrië ~ Kroatië (Vrsar).
Ik heb daar naast de camping waar ik elk jaar kom een oude Beyerland Vitesse 430D toercaravan op stalling staan (met hoes er om heen), die hoef ik niet te trekken die wordt netjes opgehaald en gebracht en incl. stalling voor € 165,= per jaar.

Daarom kan ik de motorscooter meenemen. Het verbruik is amper meer in het trekken bij gemiddelde snelheid van ruim 110 km p/u, kwam ik op 1 op 11,5 en de auto was helemaal vol bepakt met 2 personen er in.
Hij is weer klaar voor een aantal jaren, nog geen wens voor iets anders (ondanks dat ik eerder aan een andere auto dacht, eerst deze investering er uit rijden en met nu 7000 km per jaar, vraag ik mij nu ook af, of verandering wel noodzakelijk is, misschien een 2e hands campertje erbij .... kan ik deze Matrix wel verder doorrijden, restwaarde is na 14 jaar ook nihiel, dus aftrappen dat ding, maar wel goed onderhouden).

Ondertussen is er nog een motor bijgekomen, man moet toch zijn speeltjes hebben, een Suzuki Intruder. Dus het rijden met de 'bejaarde cruiser' wordt steeds minder en nu met de corona ... vorige week zat er nog benzine in van de maand mei, niet op vakantie geweest door de corona ... wie niet, die verstandig was.

Ook ik heb AliExpress ontdekt en wat kitsch smuk voor weinig bij gepimpt, zijknipperlichtjes net als Audi met led naar de richting 'lopen'. een head-up display met nu exacte snelheid, volt meter en digitale dagteller, een mooi blauw digitaal klokje en nog wat hebbedingetjes voor de leukigheid .... begin februari 2021 naar de APK
wordt vervolgt

Update + APK

  • 260.066 km

Weer een tevreden jaar verder, ook met -13 graden onder nul, starten en lopen, APK en kleine beurt. Ben er altijd bij als de APK keurmeester zijn ronde rond mijn auto doet, hij heeft er zelf ook één, dus kent hem als geen ander, dat is prettig want ik ga de Matrix oprijden, vorig jaar de distributie set en de multisnaar vervangen, 2 jaar geleden de remtangen, schijven en blokken, dus de investering er uit rijden. Heb camper plannen voor de toekomst dus, deze behouden en goed bijhouden.
Bodem was goed hard, mooie volle tok tok waar de hamer zijn test deed, rubbers op één na in goede staat, geen speling op de voortrein draaiende gedeelten, geen olie sporen, mooi droog.
De linker fusse kogel sok moest worden vervangen, de metalen ring in het rubber was vergaan, dat is APK afkeur punt en is direct vervangen.
De service van gratis pechhulp incl. wat aan de trekhaak hangt is ook weer een jaar verlengt, dit is wat mijn garage aanbied voor de trouwe klanten terugkerende klanten, die goed onderhoud plegen, want dat is een voorwaarde die de pechhulp dienst stelt.
€ 220,46 was de rekening en € 145,= EU wegenwacht uitgespaard. Onderhoud loont in meerdere opzichten.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens