Hyundai Matrix 1.5 CRDi GL (2002)

autoreview

Hyundai Matrix 1.5 CRDi GL (2002)
Hyundai Matrix 1.5 CRDi GL (2002)Hyundai Matrix 1.5 CRDi GL (2002)Hyundai Matrix 1.5 CRDi GL (2002)Hyundai Matrix 1.5 CRDi GL (2002)Hyundai Matrix 1.5 CRDi GL (2002)

Signalement

UitvoeringMatrix 1.5 CRDi GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf126.000 km
KM-stand laatst126.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

MPV 'Back to Basic'

  • 126.000 km

In maart 2009 knapte tijdens een rit van werk naar huis met mijn Skoda Felicia de distributieriem. Dat was vette pech: de auto had al bijna 2 ton gelopen en de reparatiekosten zouden niet opwegen tegen de verwachte resterende levensduur van de 'smurfenblauwe' Tsjech. Dus opgeruimd, niet echt met pijn in het hart trouwens. Na twee benzine-Felicia's met een 1.3-motor die echt heerlijke trouwe kameraadjes bleken, viel deze tegen, ook omdat LPG gewoon niet 'mijn manier van rijden' is.

Maar goed, opeens zit je zonder auto. Tijdelijk is er altijd wel iets te schipperen, maar er moet er toch wel weer eentje komen op den duur. Na veel wikken en wegen stonden we op een zaterdag op de open dag van de Hyundai dealer in Hilversum. Gewoon om eens te kijken, ik had al wel gemerkt dat een Hyundai vaak iets goedkoper is dan een groot merk, ik had al eens een Excel meegehad als leenauto, en die reed lekker. Nu keek ik in eerste instantie voor een Getz. Die stonden er, en ik vond het best een leuke auto. Toen we nog even rondliepen zag ik ook een Matrix staan. Beetje groter, lekker hoog, dat sprak me wel aan. En de prijzen voor een tweedehands verschilden amper met een Getz van hetzelfde bouwjaar en ongeveer dezelfde km.stand. Daarom toch mijn interesse verlegd naar een Matrix. Maar die kocht ik niet in Hilversum. Een paar maanden later kwam ik terecht in Maarssen bij een dealder die naast Seat ook Hyundai deed, maar daarmee ging stoppen. Hij had nog wel heel wat Koreanen staan, en daar stond ie tussen. Een zilvergrijze diesel-driepitter van eind 2002, met 126.000 kilometer op de teller. Tijd voor een proefrit, en die beviel wel, al vond ik het meteen al wel dieselen uit de oude doos, ratelend en niet echt stil, maar goed, het voelde allemaal degelijk aan en de auto had airco en electrische ramen, dat wilde ik graag. De ruimte en riante zit gaven het laatste zetje dus begin mei kreeg ik hem mee.

Helaas kwam al snel een gebrekje naar boven. De startonderbreker deed het niet goed, of eigenlijk TE goed. Soms ging ie niet uit als ik mijn conctactleutel omdraaide. En dan verdomde hij dus te starten. Een heel naar gevoel als je niet zeker weet of je auto het in 1 keer doet. Teruggeweest naar Maarssen om de sleutels opnieuw te laten 'inleren' maar het bleek gewoon in het contactslot te zitten. Kassa...

Winter 2009-2010 wilde hij op den duur niet meer aanslaan. Verstuivers laten vervangen, 900 euro's armer.

Daarna ging het een hele tijd goed, met natuurlijk de normale onderhoudsbeurten, maar geen noemenswaardige incidenten.

Begin 2012 (de Matrix had er toen zo'n 270.000 km opzitten) viel de auto onderweg opeens helemaal stil. Alle lampjes gingen branden, maar er was geen leven meer in te krijgen. Kapotte brandstofpomp. Niet alleen een heleboel oponthoud (was na een rit die om 15.00 begon in Den Haag pas om 20.30 weer thuis in Zeewolde) maar ook een hele fikse rekening.

En of dat nog niet genoeg leed was beleefden we begin februari het koudste weekend sinds mensenheugenis, met minima tot -22 graden bij ons. Dat trok mijn auto niet. De diesel ging vlokken en daar stonden we weer....

Na de winter, en met een nieuwe accu, voorremmen en banden, gingen we welgemoed verder. Maar de hoge km-stand begon toch een beetje op te breken. De compressie werd minder en daardoor ging hij steeds moeilijker starten. Voordat het helemaal niet meer zou lukken heb ik mijn Matrix bij de garage gebracht. Waar ik bewonderende blikken kreeg dat ik de auto maar zo'n enorme kilometerstand had gereden, met zijn driecylindermotor. Wie weet gaat ie straks naar iemand die nog iets moois kan met sommige jonge onderdelen. Ik heb het hoofdstuk Matrix afgesloten met een wat dubbel gevoel. Het was een heerlijke rij-auto, maar de grote pechgevallen blijven je wel bij.

Nu rijd ik een Suzuki Wagon R+ en daarover staat ook al een review online


3,3
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens