Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Hyundai
  • Matrix

Hyundai Matrix 1.8i GLS (2001)

Multifunctionele midi?

Hyundai Matrix 1.8i GLS (2001)
  • Autotest
29 mei 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ook Hyundai heeft nu z'n midi-MPV in het programma; de Matrix. Wat voor een wagen is het? Hebben we hier te maken met weer een Scénic-kloon of geeft Hyundai z'n eigen invulling aan dit type auto?

De ontwerpers van Hyundai hebben bij het op papier zetten van de op de Elantra gebaseerde Matrix niet 'afgekeken' bij Renault. Hij heeft een eigen gezicht en op de carrosserie staat vermeld dat Pininfarina betrokken is geweest bij het design. Met hulp van dit ontwerphuis is de Matrix een vrij onopvallende auto geworden met als design-detail scherpe hoeken waar de carrosserie aansluit op de voor- en achterportieren. In het interieur zien we verschillende invloeden. De donkere tinten van bekledingsstof en kunststof lijken zo over genomen van VW en Audi. Zelfs de structuur van de kunststof doet denken aan die van producten van het VW-concern. ƒn de stoelen zijn flink stevig, zoals we dat van auto's van Duits fabrikaat gewend zijn. Het instrumentenpaneel bovenop de middenconsole en de waarschuwingslampjes die weer wel recht voor de bestuurder zitten, doen echter weer denken aan de Renault Twingo. Met dat verschil dat de Twingo een digitaal instrumentenpaneel heeft en we bij de Matrix gewone klokken onder het koepeltje boven de middenconsole vinden. Het jongste model van Hyundai is niet alleen een ruimtewagen in de zin dat je er hoger in zit dan in een gewone auto en dat hij meer en ook beter bruikbare ruimte biedt; z'n ontwerpers hebben ook meegedaan met de 'mode' om voor opberg- en aflegruimte op een groot aantal plaatsen te zorgen. Je hebt flinke portiervakken met ruimte voor een flesje, een laatje links onder het stuur en vakken recht onder het stuur en onder de radio. Ook kun je spullen kwijt in een lade onder de bijrijdersstoel en in een vak met klep achter de handrem. Vóór die handrem, een bekerhouder. 'Nieuw' zijn een (munten?)-vakje in de middenconsole en een uitschuifbare bekerhouder onder het ventilatierooster, rechts.

Voldoende ruimte

Achterpassagiers hebben genoeg hoofd- en beenruimte. Ze zitten op een gewone achterbank die wat extra 'kunstjes' kent. Zo zijn de twee - ongelijke - delen waaruit hij bestaat afzonderlijk verschuifbaar, zodat je de hoeveelheid ruimte voor passagiers en bagage kunt variëren. Ook is de hellingshoek van de rugleuning verstelbaar. Ten slotte laat de achterbank zich - gedeeld - naar voren klappen; tegen de rugleuningen van de voorstoelen aan. Mensen achterin zijn van diverse gemakken voorzien; portiervakken, vliegtuigtafeltjes en een middenarmsteun met bekerhouders. In de bodem onder hun bank heeft Hyundai ook nog opbergruimte weten te creëren Voor hun veiligheid zijn er drie hoofdsteunen aanwezig en twee driepunts rolgordels. De middelste passagier moet het doen met een heupgordel.De behoorlijk regelmatig gevormde bagageruimte heeft een netjes vlakke laadvloer. En ook achterin zijn weer vakken te vinden waar je spulletjes op kunt bergen.
Deze midi-MPV wordt aangedreven door een 1,8 liter motor. De viercilinder levert 90 kW/123 pk en 162 Nm (bij 4.500 tpm). Dat betekent dus dat de Matrix-motor op toeren moet worden gehouden en dat hij niet zo vlotjes uit lagere toerentallen oppakt. Toch kun je de Matrix in de heel niet gekke tijd van 11,4 s van 0-100 km/h laten sprinten. Overigens is in 'vijf' de puf er aardig uit. Als hij alles uit de kast moet halen, wil de motor zich wel even laten horen. Maar op snelheid is het aan boord stiller: 67 dB bij 100 km/h en 71 dB als er 120 wordt gereden.
Nu we toch aan het rijden zijn; hoe gaat dat verder? Je zit in de Matrix natuurlijk hoger dan in een 'gewone' personenauto, maar ook weer niet 'op de bok'. En het scheelt dat de Hyundai geen hinderlijke overhelneigingen heeft. Daardoor is de hogere zit geen belemmering om met een flink tempo door de bocht te gaan. De Matrix laat zich ook makkelijk en vanzelfsprekend door zo'n rappe bocht heen sturen. De bevelen van de bestuurder worden gewoon netjes opgevolgd. De Hyundai Matrix 1.8i is dus niet week geveerd, maar stug is hij ook niet. Op slecht wegdek worden de oneffenheden best goed verwerkt, al blijft voor de inzittenden niet verborgen wat voor soort bestrating er onder de wielen door gaat. Op het schakelen valt eigenlijk niets aan te merken. Behalve dan dat je even moet wennen aan de ongebruikelijke stand van de versnellingspook, die niet op de grond staat, maar onder uit de middenconsole steekt. Maar heb je eenmaal de juiste greep te pakken, dan gaat de pook probleemloos door het schakelpatroon.iet slecht dus dat rijden met de Matrix.

Signalement

Merk Hyundai
Model Matrix 1.8i GLS
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 19.095

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.795 cc
Maximaal vermogen 90 kW / 123 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 161 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.025 mm / 1.740 mm / 1.635 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.258 kg
Laadvermogen 562 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 550 kg
Banden195/55R15Prijzen
Topsnelheid 184 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 11,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,6 s / 19,6 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 205 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Matrix
Hyundai Hyundai Matrix

Uitgelicht aanbod

    Hyundai Matrix 1.5 CRDi VGT Dynamic

    Hyundai Matrix 1.5 CRDi VGT Dynamic

    • 2007
    • 245.558 km

    € 1.850

    Hyundai Matrix 1.6i

    Hyundai Matrix 1.6i

    • 2008
    • 71.932 km

    € 3.900

    Hyundai Matrix 1.6i GL 105PK

    Hyundai Matrix 1.6i GL 105PK

    • 2002
    • 153.915 km

    € 1.875

Meer Hyundai Matrix occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai Matrix specificaties
  • Hyundai Matrix occasions
  • Hyundai Matrix video's
Advies en informatie
  • Hyundai Matrix tests
  • Hyundai Matrix gebruikersreviews
  • Hyundai Matrix index
PREMIUM
Hyundai Kona Electric vs. Cupra Born - Dubbeltest

Hyundai Kona Electric vs. Cupra Born - Dubbeltest

Ze zijn in vele opzichten heel verschillend, maar tonen op veel andere punten juist weer veel...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Hyundai Matrix 1.6i ActiveVersion (2006)

    Hyundai Matrix 1.6i ActiveVersion (2006)

    • 28 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Matrix 1.6i ActiveVersion (2004)

    Hyundai Matrix 1.6i ActiveVersion (2004)

    5
    • 31 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Hyundai Matrix 1.6i GLS (2003)

    Hyundai Matrix 1.6i GLS (2003)

    2
    • 18 augustus 2014
  • Gebruikersreview
    Hyundai Matrix 1.8i GLS (2003)

    Hyundai Matrix 1.8i GLS (2003)

    6
    • 22 april 2013
  • Gebruikersreview
    Hyundai Matrix 1.5 CRDi GL (2002)

    Hyundai Matrix 1.5 CRDi GL (2002)

    4
    • 2 december 2012
  • Gebruikersreview
    Hyundai Matrix 1.6i GL (2001)

    Hyundai Matrix 1.6i GL (2001)

    • 1 februari 2008
  • Gebruikersreview
    Hyundai Matrix 1.6i DynamicVersion (2005)

    Hyundai Matrix 1.6i DynamicVersion (2005)

    1
    • 1 februari 2008
meer reviews
Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

508

Bij een gebruikte elektrische auto is één ding het belangrijkst: wat is de staat van de accu?...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Hyundai Matrix

    Facelift Friday: Hyundai Matrix

    38
    • 8 januari 2016
  • Autotest
    Hyundai Matrix 1.6i DynamicVersion (2008)

    Hyundai Matrix 1.6i DynamicVersion (2008)

    36
    • 15 mei 2009
  • Nieuws
    Nederlandse details gefacelifte Matrix

    Nederlandse details gefacelifte Matrix

    41
    • 9 september 2008
  • Nieuws
    The Hyundai Matrix Reloaded

    The Hyundai Matrix Reloaded

    24
    • 7 maart 2008
  • Autotest
    Hyundai Matrix 1.5 CRDi VGT DynamicVersion (2005)

    Hyundai Matrix 1.5 CRDi VGT DynamicVersion...

    • 20 augustus 2006
  • Autotest
    Hyundai Matrix 1.6i DynamicVersion (2004)

    Hyundai Matrix 1.6i DynamicVersion (2004)

    • 19 maart 2006
  • Nieuws
    Nieuwe neus voor alle Hyundai's Matrix

    Nieuwe neus voor alle Hyundai's Matrix

    • 26 juli 2005
Merk
Merk
  • Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met die elektrische sedans'

    Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met...

    26
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen in de VS'

    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen...

    • 13 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    21
    • 3 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Hyundai Kona: maatje groter

    Nieuwe Hyundai Kona: maatje groter

    15
    • 26 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische Hyundai Ioniq 6 betrapt

    Elektrische Hyundai Ioniq 6 betrapt

    20
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Hyundai Staria Lounge Camper: excentriek overnachten

    Hyundai Staria Lounge Camper: excentriek...

    44
    • 19 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden