Hyundai (2008)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 6.000 km |
Hyundai i10 1.25 Active Cool
- 6.000 km
Deze review had eigenlijk niet op deze plaats moeten staan, aangezien we al een Renault Twingo hadden gekocht. Plotseling ging de dealer failliet, waardoor we genoodzaakt werden om verder te zoeken.
Doel van mijn vriendin: een zuinige kleine (toekomstig 2e) auto voor ongeveer 10000 euro en een snelle levertijd (we reden tijdelijk in een geleende auto)
Doel van mij: zie boven + stiekem nog wat extra leuke accessoires ;-)
We hadden bij het aankopen van de Twingo onze keus gebaseerd op een proefrit met de Twingo, Cuore en de C1. De Twingo was het geworden, omdat deze net iets groter en volwassener was dan de laatste twee. Nadat de Renault dus niet doorging zijn we weer wat gaan shoppen. Onder andere gereden in de Kia Picanto (traaaag + slechte verhalen over benzineverbruik (Kassa.nl)), Hyundai i20 (wat te duur, maar is ook een klasse groter) en uiteindelijk de i10, met dezelfde 1.25 motor als de i20. Omdat de i10 een stuk lichter is, voelt ie erg snel en kwiek aan!
Ze hadden een leuk eigeel showroommodelletje uit oktober 2008 staan met deze motor en er zaten leuke zwarte 15" velgen met brede bandjes onder. Onze eerste indruk was: jeetje wat Sjonnie, maar we kregen steeds meer sympathie voor de auto. Schattig (want: klein) en toch stoer (want: brede bandjes en goede prestaties). Dus hebben we deze gekocht!
Hoe bevalt ie tot nu toe?
Interieur:
Het is best een volwassen auto qua binnenruimte! Voorin zit je gewoon goed. De stoelen zijn wat aan de harde kant en de zitpositie is hoog, maar het is absoluut niet onprettig. Als de voorstoelen in 'mijn' positie staan (1,86m lang), kan ik achterin prima zitten! Dat was anders in de 206 die ik ooit had! Ik snap echt niet hoe dat kan... Verder ziet het materiaalgebruik er ook goed uit, alleen moet je er niet teveel aan zitten of op kloppen, want dan klinkt/voelt het hard en goedkoop. Maar wat wil je nou in die prijsklasse.
Bagageruimte is ook goed voor deze klasse: Er passen 2 kratten bier achterin, een tas ernaast en wat lage doosjes erbovenop: boodschappenauto waardig. Door de 2 achterdeuren is het meenemen van meer spullen (vakantie?) ook geen probleem. Het neerklappen van de achterbanken (in delen) zorgt voor nog meer bagageruimte. We zijn van plan er komende zomer mee naar Frankrijk te rijden en daar te kamperen. Alleen moeten we die grote plastic tuinstoelen die wel met de Alfa meekonden dit jaar denk ik thuis laten... :-)
Speledingetjes in het interieur:
Radio is prima en de MP3-cd wilde ik er ook in hebben. Deze was niet standaard bij andere merken! Ook het aansluiten van de i-Pod is mogelijk via de aux ingang (of is het uitgang?). Airco werkt erg goed en snel: eigenlijk meteen nadat je de auto start begint ie al de voorruit te ontwasemen. Miereneukerij: claxon is wat pieperig/kinderachtig, jammer. Toch maar eens zo'n scheepshoorn inbouwen...
Oke, exterieur:
Voorkant ziet er gewoon leuk en nieuw uit, volgens het nieuwe gezicht van Hyundai. De achterkant lijkt in mijn ogen nog iets te veel op de oude Atoz. Maar toch vind ik deze ook niet heel lelijk: van die ronde vormen van de Smart/C1/Aygo/107 ben ik ook niet heel erg gecharmeerd. De rechte 'Atoz-achterkant' vind ik wel strak. Hij wordt alleen wel heel snel vies zeg!! 1 weekje na mijn wasbeurt is ie alweer modderig! Gelukkig hebben de Koreanen een handvatje in de achterklep gemaakt, zodat mijn lieftallige vriendinnetje geen vieze handjes krijgt bij het eruit tillen van mijn boodschappen en het vervolgens sluiten van de klep ;-)
De zwarte velgen zien er gewoon erg cool uit! Absoluut geen spijt van dat we deze 'Sjonnie-velgen' hebben gekozen! En ze worden niet snel zichtbaar vies... Maar stoeprandschade (klein krasje) is helaas wel goed te zien :-(
Het gebruik:
Het rijden is echt een verademing! Hij schakelt erg licht, remt heel goed (alsof je een anker uitgooit!) en stuurt gewoon erg strak (tikkie zwaar, maar dit is juist goed)! Relatief weinig overhelling. Deze sportieve rijeigenschap heeft wel tot gevolg dat richels en oneffenheden goed te voelen en te horen zijn. Dit komt natuurlijk ook door de harde stoelen en de lage wangen van de banden.
De prestaties zijn bijzonder goed te noemen. Verwacht geen Ferrari, maar hij komt tot de 120 echt goed mee met het leasewagenpark op de Nederlandse snelwegen. Daarboven kom ik eerlijk gezegd niet zo vaak meer, mede omdat de auto net pas ingereden is. Tevens schiet je verbruik naar omhoog, evenals de ergenis wanneer je wél 120 en linkerbaan rijdende mensen wilt inhalen, en de reistijd gaat nauwelijks omlaag. (tot zover opa Spee ;-) )
Een klein puntje dat niet zo goed is: de binnenspiegel resoneert wanneer je op de snelweg rijdt. Auto's die ongeveer 50 meter achter me rijden kan ik bijvoorbeeld moeilijk herkennen als ik in mijn binnenspiegel kijk (en mijn merkenkennis is wél goed). De proefritauto had dit ook, maar ik dacht toen dat het een mankementje was. Dit heb ik namelijk aangegeven en de dealer reageerde nogal verrast: "Ik zal er eens naar kijken".
Ook in de rest van de auto is er een miniscuul rammeltje, waarvan ik nog niet heb ontdekt waar het vandaan komt... Het lijkt of dat harde deel van de riem ergens tegenaan tikt ofzo. Tips iemand??
Dan tot slot het benzineverbruik, echt een issue met deze auto. Je leest er veel over en eerlijk gezegd geloof ik de mensen die anders zeggen niet zo goed. Wij reden op onze eerste tank 1:13,3. Nu, 3000 km later, heb ik net een tank 1:14,1 gereden. Zeker niet wild, maar ook niet als een oud opaatje. Het verbruik van 1:20 is absoluut onhaalbaar, en in de buurt van 1:17 kan je ook op je buik schrijven. Dit is echt een dik minpunt voor deze auto, waar de rest juist zo ontzettend positief is!
Concluderend:
Positieve punten:
- Goedkoop in aanschaf en onderhoud
- Ruim interieur
- Stoere uiterlijk
- Sportieve prestaties, goed mee kunnen komen op de snelweg
Negatieve punten:
- VERBRUIK!
- binnenspiegel resoneert op klinkerwegen en op de snelweg.
UPDATE 6000km
Auto rijdt nog altijd als nieuw, alleen het 'nieuwigheid-luchtje' als je instapt is wel een stuk minder dan in het begin. Jammer ;-) Heb nog steeds niet de moeite genomen om langs de dealer te gaan voor dat stukje tape om de spiegel resonantievrij te maken, dus dat geeft ook een beetje de ernst van de situatie aan.
Verder blijft er een rammeltje ergens achterin zitten: ik vermoed dat het in de gordelspanner rechtsachter zit. Ik kan hier moeilijk mijn oor tegenaan leggen als ik rij, dus toch maar eens mijn vriendin laten rijden, met mij op de achterbank. Het is ook echt niet erg, maar dit zijn de enige puntjes die ik na 6000km te vertellen heb. Alles doet het gewoon goed, ik stap heerlijk uit na een 45 minuten durende autorit... Benzineverbruik blijft rond de 1:14 met de bredere bandjes.
We zijn aan het overwegen om nog een i10 te kopen voor mijn vriendin. Eerst wilden we kijken naar een grotere Passat-achtige auto ivm mogelijk uitbreiding van het gezin, maar we doen er beter aan nog zo'n betrouwbaar, comfortabel en goedkoop autootje bij te kopen.
Oja, maar dan wel gewoon standaard (velgjes): eens kijken of deze minder verbruikt...
Problemen:
- Geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i10
