Honda Prelude 2.2 VTi (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prelude 2.2 VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 119.000 km |
KM-stand laatst | 138.000 km |
- 125.000 km
Zoals ik al in mijn review van de Prelude 2.0 van '93 heb geschreven ben ik nu trotse bezitter van een 2.2 VTI. Ik zag deze wagen bij een Honda garage te koop staan. De kleur en de dubbele uitlaat en dikke lichtmetalen velgen maakten mij snel enthousiast. De auto zag er perfect uit van buiten en van binnen. Een mooie metallic zilvergrijs met blauwe tint aan de buitenkant en een zwart interieur met wat (aftermarket) carbon details.
Aan de achterkant was een dubbele uitlaat gemonteerd a la Accord Type-R. Dat miste ik eigenlijk bij de standaard uitvoering van deze auto. Dit maakt de achterkant net een stukje dikker.
Uiteraard eerst een testrit gemaakt. De wegligging en de snelheid waren zeer overtuigend. De verkoper had al verteld dat de rem rechtsachter een beetje vast zat. Dat voelde ik ook tijdens de testrit (dacht ik). Verder werkte alle electrische systemen goed. En eindelijk airco, wat op de dag van afleveren van de auto al goed van pas kwam.
Na afgesproken te hebben dat de distributieriem voor aflevering vervangen zou worden was de koop snel gesloten.
Ruim een week later was het eindelijk tijd om mijn nieuwe liefde op te halen. Ik heb medelijden met mensen die een half jaar of langer op een nieuwe auto moeten wachten.
De terugweg was een droom. Helaas was de avondspits op gang gekomen en kon ik niet alle paarden loslaten. Wat me wel opviel was dat ik achter nog een lichte vibratie in de wielen voelde. Dit kon de pret op dat moment niet wegnemen.
Prijzig beurtje
- 125.000 km
Het is al een tijdje geleden dat ik deze review heb geschreven.
Ondertussen is er het een en ander aan de auto gedaan: De distributieriem en de spanrolhouder zijn onder andere vervangen, dit omdat bij aankoop de garage alleen de riem had vervangen en niet zoals het hoort ook de spanrolhouder. Vanwege slijtage van de spanrolhouder begon de riem eraf te lopen. Gelukkig werd hij nog tegen gehouden door de afschermkap.
Ook bleek hier en daar wat olie en koelvloeistof lekkage te zijn. Daarvoor zijn wat keerringen en de pakking van het kleppendeksel vervangen.
Omdat vanaf aankoop van de auto de achterkant bij bepaalde snelheden steeds begon te trillen, heb ik naar de achterwiellen gekeken. Die bleken zo krom als een hoepel. Nu had mijn plaatselijke hondagarage nog een set hagelnieuwe 17" civic wielen met banden liggen. Die kon ik voor een mooi prijsje laten monteren. Kwam goed uit aangezien de voorbanden ook al aardig begonnen te slijten. Mijns inziens veel fraaier dan al die aftermarket wielen. Ik zal een foto posten, als ik die heb. Het rijdt ook een stuk beter
Weer distributieriem en spanrolhouder vervangen
- 138.000 km
Na een jaar met veel plezier rijden was het weer tijd voor een beurt. Ik had al waargenomen dat het oliepijl in korte tijd ineens erg laag was geworden.
Blijkt dat er ergens onderin het motorblok een olielekkage zat. Ik weet niet wat het onderdeel was maar die moest worden vervangen.
Wat merkwaardiger was was dat de spanrolhouder van de distributieriem weer slecht was geworden. Gelukkig had ik hier nog onderdelengarantie van Honda voor. Ik weet niet zeker meer of de distributieriem ook weer vervangen is. Maar het is allemaal super geregeld door mijn dealer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.