Honda Prelude 2.0i (1997)

autoreview

Honda Prelude 2.0i (1997)

Signalement

UitvoeringPrelude 2.0i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf181.256 km
KM-stand laatst191.733 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alles wat je mag verwachten van Honda en meer!

  • 191.733 km

Na lang speuren op het net heb ik deze groene zeldzame bolide gevonden. De auto is standaard uitgevoerd met een Sequential Sportshift automaatbak, creme leren stoelen, houtinleg, airco en een originele Honda spoiler. Ik zocht gericht voor een dealeronderhouden Prelude die in originele staat verkeerde en toch dat ene extraatje had wat een ander prelude niet heeft.

De F20A4 motor is een van Honda's beste motoren ooit gemaakt. De sportieve ophanging van de Prelude zorgt voor een stugge maar toch comfortabele wegligging. Door de Double-wishbone ophanging die Honda op de Prelude heeft gezet heb je de ultieme grip en is de auto zeer voorspelbaar op de weg. De auto kan makkelijk zeer scherpe bochten nemen met hoge snelheden. De set banden die ik nu onder mijn auto heb maakt de auto bij nat weer wat gevoeliger voor onderstuur en wielspin.

De auto remt zeer goed. Voor een sports coupe is het essentieel om goed te kunnen remmen bij hoge snelheden. De 'stock' remblokken vereisen een lichte warming-up om goed te kunnen remmen, maar eenmaal opgewarmd hebben ze een fantastische remkracht. Toch heb ik mijn standaard blokken vervangen voor Ferodo's racing. Het remsysteem en onderstel van de Prelude 2.0 is haast helemaal overgenomen van de 2.2 VTi waardoor je klasse-A stopkracht en handling tot je beschikking hebt.

De originele halogeen lampen bieden zwak geel licht aan, vervanging voor Xenon-lichten zijn qua lichtopbrengst en looks zeer aan te bevelen. 'Stock' lichten zijn wel voldoende maar niet echt aan te raden. Ik heb die van mij vervangen voor 8000K HiD xenon-lichten.

De cypress green pearl lak op de Prelude is van topkwaliteit. Mijn lak is door de dikke coating en regelmatige teflon behandeling goed beschermt en helpt mijn auto goed tegen chippen, roest e.d. Ik zie dat de lak van mijn Prelude van 1997 in betere conditie verkeerd dan de meeste Preludes van mijn vrienden (1999 + model!). Er is haast geen teken van roest- of corrosievorming , zelfs mijn wielkasten en dorpels zijn in zeer goede staat, ondanks de blootstelling aan pekel en vocht.

De standaard leren stoelen op dit model van de Prelude 5th gen. is van hoge kwaliteit. De stoelen vertonen geen enkele teken van slijtage en zijn nog zeer gaaf. Dit model en kleur van de Prelude komt met een exlusieve two tone creme/zwart met hout afgewerkte lederen interieur dat zeer mooi oogt. Ik persoonlijk vindt de kleur zilver-grijs mooi maar die is helaas niet met dit type interieur uitgevoerd.

De 160 watt met 6 speakers uitgevoerde geluidssysteem van Pioneer biedt een geweldige geluidskwaliteit en helderheid waardoor het upgraden naar een aftermarket model onnodig is.
Er ontbreekt niks aan luxe. De auto is standaard uitgevoerd met: elektrische ramen, sunroof, elektrische spiegels, airco, dubbele airbags en leren stoelen. Het elektrische gedeelte van de auto werkt vlekkeloos, geen rare geluiden of lampen die aangaan. Wat mij steeds verbaast is de snelheid en finesse van de sunroof die is indrukwekkend in vergelijking met andere auto's. Dit model is in tegenstelling van de vorige generatie Prelude uitgerust met een glazen sunroof i.p.v een in kleur uitgevoerde metalen variant. Dit laat (indien gewenst) goed zonlicht doordringen zonder dat het dak open hoeft.

De draaicirkel van de Prelude is slecht, dat maakt het lastiger als je wilt ​​manoeuvreren of inparkeren. Jammer dat de 2.0 versie niet is uitgevoerd met het 4-WS systeem van de 2.2 VTi,wat zeker een leuke feature is.
Hoofdruimte is voor de lange bestuurders onder ons niet echt ideaal te noemen maar zeker niet slecht. Gelukkig is de bestuurders stoel en stuur in hoogte verstelbaar waardoor je toch een optimale zitpositie kan krijgen. Beenruimte achterin is slecht en niet geschikt voor volwassenen die lange afstanden acherin willen doorbrengen. Door het lage koetswerk van de auto en het feit dat het een twee-deurs coupe is, is de toegang tot de achterste zitplaatsen beperkt en is het in-en uitstappen soms echt een heisa. Het is een echte 2+2 coupe, 2 volwassenen voorin en 2 kinderen achterin. Kofferruimte is ruimvoldoende, je kan makkelijk 2 grote koffers meenemen en de banken kun je neerklappen.

De motor is naar mijn gevoel een beetje únderpowered en heeft niet echt de Honda 'wauw' effect wat je bij de 2.2 VTi versie of andere Honda V-TEC motoren wel hebt. Als de motor 15 PK meer vermogen had was het perfect geweest! De koppel valt iets tegen in het lage toeren gebied, maar eenmaal op snelheid is de Prelude het leukst. desalniettemin is de 133 Pk 2.0L motor nog steeds krachtig genoeg om lekker vlot door het hedendaagse verkeer rond te cruisen. Mijn Prelude is uitgerust met een Sequential Sportshift automaatbak. De automaat feature op de Prelude is zeer leuk uitgevoerd. Bij het overschakelen naar Sequential Sportshift (manual mode) verschijnt er een schermpje midden in de toerenteller die aangeeft in welke versnelling je momenteel rijdt. Dit geeft je echt een adrenaline rush! Toch is de Prelude met een handgeschakelde versie iets sneller dan de sportshift versie. Hoewel de sportshift feature echt voor de liefhebbers is die van compromissen houden: lekker relaxt cruisen en toch sportief schakelen wanneer je zin hebt. Helaas is de Sportshift ruim 2 seconden trager dan de handgeschakelde versie in de sprint van 0 naar 100. Wel moet je de automaatbak op temperatuur brengen om de sportshift mode in te schakelen anders krijg je vermogensverlies en begint hij hij erg te schokken en te haperen. Het leuke bij sportshift-mode is dat de automaatbak automatisch terugschakelt in het geval er geen feedback meer is van de bestuurder zodat men niet met lage snelheid in een te hoge versnelling rijdt. Een ander nadeel is dat door de automaatbak de Prelude 30 Kg zwaarder is dan de handgeschakelde versie. Soms voel je dat je minder vermogen hebt met name als de motor koud is maar dat is tijdelijk.

De 5e generatie Prelude is alles wat je mag verwachten van een Japanse (sport)auto en nog veel meer. Hoewel deze auto vaak wordt onderschat en over het hoofd wordt gezien door velen, is hij meer dan geschikt voor het geven van zogenaamd snellere auto's een koekje van eigen deeg. Deze auto blijft je telkens verassen, en rijden in de Prelude is echt een verslaving! De Prelude zal je belonen met jaren van betrouwbaar rijplezier. Kortom: als je van een exclusieve en onderhoudsvriendelijke performance car houdt waarmee je veel bekijks trekt is dit een echte aanrader!! :D

Update 10-05-2013:
Ik heb besloten de Prelude na jaren trouwe dienst te vervangen voor een Honda S2000 van bouwjaar 2004. Het was een beetje een eigen verjaardagscadeau :P. Als kind ben ik opgegroeid met The Fast & Furious films, de S2000 bleef HEEEL lang hangen. Een flinke stap vooruit qua vermogen en looks. Toch zal ik de Prelude niet vergeten, en mede daardoor heb ik deze review geplaatst. De review voor de Honda S2000 komt binnenkort (YO)!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens