Honda Prelude 2.0i (1997)

autoreview

Honda Prelude 2.0i (1997)

Signalement

UitvoeringPrelude 2.0i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf214.990 km
KM-stand laatst215.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

japans???

  • 215.000 km

Na een jaar een BMW 316i te hebben gereden was ik wel een beetje klaar mee, veel plezier aan de auto beleeft, lekker comfortabel en zuinig, en een mooie auto om te zien. Helaas ook nogal wat irritaties, niet alles werkte naar behoren, en de verzekering was erg duur. BMW aan een kameraad verkocht die er nog steeds erg blij mee is. Toen tijdelijk een VW golf II gereden, met het idee dat een auto als student zijnde eigenlijk overbodig is, en dan maar het liefst simpel en goedkoop moet zijn, maar dat werkte niet, ik was al snel verveelt, en wilde weer iets leuks!
Toen moest er iets anders komen! Iets leuks, beetje sportief zonder al te patserig te zijn en het liefst ook niet al te 13 in een dozijn... en dan natuurlijk ook nog betaalbaar. BMW viel af, wel weer gezocht naar nette E36's, liefst coupe, maar erg duur, en vaak verpaupert, en erg duur in verzekering. Ook een Alfa 156 was interessant, mooi, snel en vol emotie, maar durfde het toch niet aan. Na bijna elke auto op marktplaats gezien te hebben viel mijn oog op deze Honda prelude, helemaal origineel en leuk uitgevoerd, zou het dan een Japanner worden???
Ja dus! Over het algemeen heb ik helemaal niks met Aziatische auto's, maar dit type prelude vind ik mooi gelijnd,stoer front met typerende koplampen en zelfs het interieur kan er goed mee door. De auto zelf dan, het is er een van het laatste type (5th gen) en daar een van de eerste van, uit 1997. Bij aankoop had hij er een respectabele 215.000km opzitten, maar wel van de 2e eigenaresse die hem al sinds 2001 in bezit had, en het was haar 4e prelude, dus een echte liefhebster. De auto is erg leuk uitgerust, standaard heeft dit type prelude al elektrische ramen en spiegels, ABS, dubbele airbag, en daar komen nog wat extra's boven op, airco, elektrisch schuif/kantel dak en alarm klasse III. En dan ook nog een mooie blauwe metallic lak, en iets minder mooie 16” velgen. Auto ziet er nog goed uit, helaas wel minimale hagelschade en wat kleine deukjes rondom, maar kan er gelukkig nog prima mee door.
Rijden:
Bij de proefrit was ik direct verrast, de uitmuntende wegligging! Ik was erg tevreden over de wegligging van de BMW 3-serie, maar dit is vele malen beter! Stuurt erg strak en heeft zeer veel grip, rotondes nemen is een feest. Wel vind ik hem nog wel wat "overbekrachtigd" sturen, het zou best wat zwaarder mogen, helaas is het stuurwiel ook niet met leer bekleed. De auto stuurt zelf dermate scherp dat in zeer snelle bochten de kont uitbreekt, wel leuk en sportief, maar ook opletten, ben er achter gekomen dat dit grotendeels te maken heeft met de banden achter, kuhmo's, hoop herrie en matige grip, geen aanrader... De Prelude remt gewoon prima, ABS werkt prima mee. Nadeel van het sportieve weggedrag is de grote gevoeligheid voor spoorvorming, vooral bij remmen. Als ik op een matige weg, die bijvoorbeeld die bol loopt, wil remmen, moet ik het stuur best goed vast houden, ook op de snelweg op blijven letten, toch voelt (zeer) snel rijden veilig aan.
Motor:
2.0 16 klepper, met 133 pk, eigenlijk een belabberde hoeveelheid, maar het voelt aan als meer. De motor pakt in elk toerental lekker op zonder trillingen of zonder te brommen, maar komt pas echt tot leven boven de 4000rpm, begint dan mooi te schreeuwen om vervolgens bij 7000rpm de boel te begrenzen. Heerlijk om mee te poken, maar ook om rustig mee te rijden. De versnellingsbak werkt hier goed aan mee, lekkere korte slagen met veel gevoel. Volgens autoweek doet hij 0-100 in iets meer dan 9 seconden, dat geloof ik wel. Topsnelheid ligt hoger, tot nu toe op GPS 208 Km/h gehaald. Het verbruik dat andere review schrijvers claimen haal ik niet, ik zit meestal rond de 1 op 10, dat zijn vrij korte afstanden en vrij sportief rijden. Lange afstanden haal ik 1 op 11.5, vind ik voor een ouderwetse 2 liter lang niet verkeerd!
comfort:
Natuurlijk niet aankoop argument nummer 1, maar niet geheel onbelangrijk. Ten eerst de ruimte, het is een echte coupe, dat wil zeggen 4 zitter, maar misschien meer 2+2. Voorin zit je prima, lekker laag in kuipachtig gevormde stoelen, die misschien iets meer steun mochten bieden. Al te grote passagiers zitten al vlot met hun kruin tegen de hemel, en moeten dan de rugleuning iets kantelen. Waarschijnlijk ook omdat de bijrijders stoel niet in hoogste verstelbaar is. Achterin klimmen is best lastig, daar aangekomen vind je een achterbank met 2 daarin gevormde kuipjes. Ik zit met mijn 1.80m best prima, hoofdruimte voldoet, maar de beenruimte houdt niet over. De achterbank kan je omklappen, er ontstaat dan een vlakke laadvloer, maar wel een kleine doorgang. Kofferbak is best wel ruim, maar alleen van binnen uit of met sleutel te openen. Afwerking is netjes, maar wel Japans, niks bijzonders, in tegenstelling tot de BMW wel compleet rammel vrij. Rij comfort is in orde, vrij stug geveerd, maar zeker niet vervelend, wel last van spoorvorming. Temperatuur is goed te regelen, en de airco helpt daar prima aan mee, ook het schuifdak is heerlijk! Ook de opberg ruimte onder de midden arm steun is praktisch, evenals de bekerhouders. Nadelig zijn wel de banden die vrij veel geluid, vooral de khumo’s, maar heb ondertussen al andere banden (Bridgestone) gekocht. Ook draait de motor veel toeren, maar is relatief stil, bij 120 km/h draait de motor ongeveer 3700rpm, onnodig veel lijkt mij.
Onderhoud:
Dat is helaas stukje minder, onderdelen kosten een vermogen… Ik wist dat de distributie riem vervangen moest worden, geen probleem, ik en een bevriende monteur zouden dat samen wel fixen, maar alleen al de onderdelen, 2 riemen en 2 spanrollen inclusief korting 250 eruo!!! En dan moet hij er nog op. Voor een Ford Focus kost een dergelijk setje misschien een kwart. Maar goed, wat moet dat moet. Voor de APK moesten de achterremmen worden aangepakt, nieuwe (dure) remblokken en de remklauwen gangbaar gemaakt worden. Nu werkt de handrem nog niet super, maar auto is in ieder geval goed gekeurd. Ook gaan er boven gemiddeld vaak lampjes kapot. Ook is de einddemper er een keer onderuit gevallen, maar klein beetje lassen, en die zit er weer op!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens