Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Honda
  • Prelude

Honda Prelude 2.0i (1999)

autoreview

2
Honda Prelude 2.0i (1999)
Anoniem
  • Anoniem7
  • Gebruikersreview
2 augustus 2012 om 20:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringPrelude 2.0i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf238.000 km
KM-stand laatst287.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbaarheid voor weinig?

  • 264.000 km
  • 2 augustus 2012

Voor woon-werkverkeer zocht ik een goedkope betrouwbare vervanging van mijn motor. De opbrengst van mijn motor was €1.200,- en dat was dus ook mijn budget. Het moest een Jap worden diesel of LPG zoveel was zeker en liever niet met zo'n oase van grijs plastic van binnen.

Zoeken op autoweek.nl naar reviews met de hoogste km-stand leverde een intrigerend verhaal over een Honda Civic met bijna 1.000.000 km. Dat wilde ik ook wel een proberen

Zoeken op M'plaats leverde een Prelude op LPG G3 op met 238.000km. Compleet met uitlaat in de vorm van een melkbus, waar een Leopard-tank zijn uitlaatgassen nog eenvoudig in kwijt kan. Eigenaar bleek een stereotype petjesdrager te zijn, die hem wegdeed omdat hij zo moeilijk zijn kind in en uit het kinderstoeltje op de achterbank kon krijgen. Dat klonk plausibel. 't Autootje klonk niet zo kosher, maar wie maalt daar om bij het voorbeeld van 1.000.000 km.

De koop was snel gesloten en op de terugweg naar huis werd de smile op mijn gezicht steeds breder. Ik kon met gemak meezwemmen met alle snelle jongens op de snelweg. Werd al wel gek van die uitlaatbrom, maar goed ik reed voor weinig.

Bij thuiskomst was mijn vrouw niet heel enthousiast over dat 'kleine Sjonnie wagentje', en "wat zijn die stoelen idioot laag" - is een Ford Windstar gewend.

Daags na thuiskomst even een ritje willen maken bij daglicht en de LPG-tank aftoppen. Dat viel tegen, 500 meter van mijn huis viel de motor uit. Starten hielp niet. Wegenwacht erbij, ik sleep u wel even naar het dichtstbijzijnde tankstation en voegde mij een vette knipoog toe. Wat voelde ik mij stom. Enfin tanken, starten: niets. Wegenwacht, na enig zoeken: geen ontsteking. Heb mij maar naar huis laten slepen tot grote hilariteit van mijn vrouw...

Tja, daar sta je dan met je blitse karretje. Zoeken, dit dat adviesje zus adviesje zo. Ik kwam er niet uit, dan maar naar de Honda dealer: kapotte ontstekingsunit. Volgens de monteur het enige onderdeel dat inderdaad soms wel eens stuk gaat. Kostte een uurtje arbeidsloon en een 2e-hands ontsteking al met al zo'n €120,-

En daar ging ik weer. Radiootje erin; had ik nog liggen. Speaker achter zaten er nog in, die in de deuren waren verwijderd. Na een paar weken dacht ik: laat ik die lege speakergaten eens vullen; viel tegen bleek een onmogelijke maat te zijn. Uiteindelijk een setje op Amazon.de gevonden: "JVC CS FS 60 2-Wege 16 cm Autolautsprecher (270 Watt, 87 dB/Wm) schwarz" voor weinig €50,-. Pasten goed zijn wel erg flimsy, veel hoog weinig bas, maar dat compenseert wel aardig met die te bassige dingen achterin.

Nog weer enkele weken achter heb ik de Prelude maar een opgebokt, toen bleek dat de achterremmen helemaal niets meer deden. Schijven, blokken gekocht en vervangen. Zaten de zuigers helemaal vast. Op eBay.de uiteindelijk een goedkoop revisiesetje gevonden met de remzuigers van een Rover ;-). Alles bij elkaar zo'n €120,-. Viel allemaal niet mee, maar met geduld en de nodige uurtjes uiteindelijk weer gangbaar gekregen.

Er zat nog enkele maanden APK op, maar afgelopen mei moest ik er toch aan geloven. Afgeleverd bij Honda, later op de dag de dealer aan de lijn; wat of ik dacht van slopen? Wat was er dan mee:

- veer rechtsvoor gebroken
- fuseekogels links- en rechtsachter versleten

Tjezis, waar blijf je nou met je betrouwbaarheid Honda? Ik was er inmiddels wel achter dat er in het verleden niet teveel aan het onderhoud was uitgegeven.

Enfin, gebroken veer oké, dingen gebeuren. Maar fuseekogels achter, daar had ik nog nooit van gehoord. Bleek dat Honda - en een aantal andere Japanse fabrikanten in de jaren negentig achterwielbesturing hadden geïntroduceerd. Dat was niet aangeslagen, de achterwielophanging hadden ze bij de Prelude laten zitten, maar de stuurstangen verwijderd. Kortom een stuurinrichting waar je niets aan hebt, maar die wel kan verslijten. En omdat Honda de versleten fuseekogels niet wilde leveren zonder complete ophanging, was dit een onaangename verrassing - in de buurt van de €2.000,-, geen optie dus.

Googlen leverde al snel op dat ook andere Preludisten(?) met dit euvel kampten en dat een bepaalde wel los leverbare fuseekogel ook gewoon paste. Veer en fuseekogels (bleek dezelfde te zijn als voor de voorkant) besteld bij Honda, want OEM vertrouwde ik niet. Afwijkende maatvoering en ander ongerief.

Terug bij Honda voor de APK, tezamen met nieuwe goedkope bandjes verder geen probleem.

Verbruik had ik wat positiever ingeschat 1 op 9,5 op LPG, kan beter maar is op zich wel oké voor een 2.0.

Soms wilde de Prelude slecht starten. Googlen leverde dat de relais op de printkaart van de AG-gasinstallatie opnieuw gesoldeerd moesten worden. Gedaan, probleem opgelost.

Ben ook laatst van de weg gehaald door een motoragent ik bleek gelazerd - 117 waar je 80 mocht op de snelweg. Ik wist niet idat er in Friesland een snelweg is waar je maar 80 mag en ik zat niet goed op te letten, dus. Toen ik het doorhad (waarom rijdt dat andere verkeer toch zo langzaam?), en langzamer ging rijden was het al gebeurd. Ze wilden ook nog even die uitlaat meten. Resultaat: teveel lawaai. €400,- boete extra en opnieuw laten keuren bij het RDW, maar dat vond die agent ook wel gortig - zijn woorden: "voor een winkeldiefstal geldt een lagere boete". Dus ook maar een goedkope OEM-uitlaatje eronder; €115,- is wel lekker stil.

Inmiddels zo'n 26.000 km gereden voor weinig. Ben toch wel tevreden over het afgeragde autootje. Geen gekraak of gepiep.

Olieverbruik 1 op 5000 of zoiets. O ja, ook nog klepjes gesteld, accu, bougies, ruitenwissers, luchtfilter, motor- en versnellingsbakolie vervangen. Alle riempjes heb ik al liggen, moet ik nog doen. Alles zoveel mogelijk op een goedkopie, dus olie bij de Action enzo.

Ik hou je op de hoogte ;-)

Inmiddels Verkocht - voor een andere Honda

  • 287.000 km
  • 30 november 2012

Omdat ik de laatste tijd toch wel erg veel km's maak. Heb ik de Prelude via Marktplaats verkocht.

Na de aanvankelijke problemen. Vooral veroorzaakt door achterstallig onderhoud door de vorige eigenaren. Vind ik terugkijkend de Prelude een robuuste betrouwbare auto, met een fantastische wegligging en goede 'looks'. Veel betere 'looks' in ieder geval dan de Accord die ik nu gekocht heb (ik zocht namelijk meer confort).

Maar de Accord is veel comfortabeler (zeer stil), anoniemer, zuiniger en minder strak in de bochten maar dat laatste absoluut van hoog niveau (zie ook mijn andere review).

3,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    2
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Honda Prelude? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Honda Prelude
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Prelude specificaties
  • Honda Prelude occasions
  • Honda Prelude video's
Advies en informatie
  • Honda Prelude tests
  • Honda Prelude gebruikersreviews
  • Honda Prelude index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer
 

Honda Prelude reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Prelude 2.2 VTi S (1998)

    Honda Prelude 2.2 VTi S (1998)

    7
    • 1 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Honda Prelude 2.0i (1997)

    Honda Prelude 2.0i (1997)

    3
    • 7 april 2015
  • Gebruikersreview
    Honda Prelude 2.0i (1999)

    Honda Prelude 2.0i (1999)

    2
    • 2 augustus 2012
  • Gebruikersreview
    Honda Prelude 2.0i (1997)

    Honda Prelude 2.0i (1997)

    16
    • 27 april 2011
  • Gebruikersreview
    Honda Prelude 2.2 VTi (1998)

    Honda Prelude 2.2 VTi (1998)

    10
    • 22 januari 2009
  • Gebruikersreview
    Honda Prelude 2.2 VTi (1998)

    Honda Prelude 2.2 VTi (1998)

    4
    • 8 januari 2009
  • Gebruikersreview
    Honda Prelude 2.2 VTi S (1998)

    Honda Prelude 2.2 VTi S (1998)

    2
    • 21 februari 2008
meer reviews
Honda Prelude 2.0i (1997 / 314.168 km) - Klokje Rond

Honda Prelude 2.0i (1997 / 314.168 km) - Klokje Rond

88

In de korte tijd dat Frans Benninga zijn Honda Prelude bezit, heeft hij er al bijna 100.000...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Honda Prelude (1989) - In het Wild

    Honda Prelude (1989) - In het Wild

    29
    • 14 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Prelude 2.2 VTi S (1998)

    Honda Prelude 2.2 VTi S (1998)

    7
    • 1 oktober 2019
  • Honda Prelude 2.0i (1997 / 314.168 km) - Klokje Rond

    Honda Prelude 2.0i (1997 / 314.168 km)...

    88
    • 15 augustus 2016
  • PREMIUM
    Honda Prelude 2.0i

    Honda Prelude 2.0i

    • 9 augustus 2016
  • Nieuws
    In het wild: Honda Prelude (1980)

    In het wild: Honda Prelude (1980)

    32
    • 23 juli 2016
  • Nieuws
    In het wild: Honda Prelude (1983)

    In het wild: Honda Prelude (1983)

    60
    • 2 augustus 2015
  • Gebruikersreview
    Honda Prelude 2.0i (1997)

    Honda Prelude 2.0i (1997)

    3
    • 7 april 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Honda laat stukjes nieuwe CR-V zien

    Honda laat stukjes nieuwe CR-V zien

    29
    • 24 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)

    Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)

    3
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Honda Prologue: nieuwe elektrische SUV

    Honda Prologue: nieuwe elektrische SUV

    44
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Honda ZR-V: bijna net zo groot als CR-V

    Honda ZR-V: bijna net zo groot als CR-V

    28
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V vanuit alle hoeken

    Nieuwe Honda CR-V vanuit alle hoeken

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort onthuld

    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort...

    12
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Honda ZR-V is nieuwe hybride SUV voor Nederland

    Honda ZR-V is nieuwe hybride SUV voor Nederland

    49
    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden