Honda Prelude 2.0i (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prelude 2.0i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 238.000 km |
KM-stand laatst | 287.000 km |
Betrouwbaarheid voor weinig?
- 264.000 km
Voor woon-werkverkeer zocht ik een goedkope betrouwbare vervanging van mijn motor. De opbrengst van mijn motor was €1.200,- en dat was dus ook mijn budget. Het moest een Jap worden diesel of LPG zoveel was zeker en liever niet met zo'n oase van grijs plastic van binnen.
Zoeken op autoweek.nl naar reviews met de hoogste km-stand leverde een intrigerend verhaal over een Honda Civic met bijna 1.000.000 km. Dat wilde ik ook wel een proberen
Zoeken op M'plaats leverde een Prelude op LPG G3 op met 238.000km. Compleet met uitlaat in de vorm van een melkbus, waar een Leopard-tank zijn uitlaatgassen nog eenvoudig in kwijt kan. Eigenaar bleek een stereotype petjesdrager te zijn, die hem wegdeed omdat hij zo moeilijk zijn kind in en uit het kinderstoeltje op de achterbank kon krijgen. Dat klonk plausibel. 't Autootje klonk niet zo kosher, maar wie maalt daar om bij het voorbeeld van 1.000.000 km.
De koop was snel gesloten en op de terugweg naar huis werd de smile op mijn gezicht steeds breder. Ik kon met gemak meezwemmen met alle snelle jongens op de snelweg. Werd al wel gek van die uitlaatbrom, maar goed ik reed voor weinig.
Bij thuiskomst was mijn vrouw niet heel enthousiast over dat 'kleine Sjonnie wagentje', en "wat zijn die stoelen idioot laag" - is een Ford Windstar gewend.
Daags na thuiskomst even een ritje willen maken bij daglicht en de LPG-tank aftoppen. Dat viel tegen, 500 meter van mijn huis viel de motor uit. Starten hielp niet. Wegenwacht erbij, ik sleep u wel even naar het dichtstbijzijnde tankstation en voegde mij een vette knipoog toe. Wat voelde ik mij stom. Enfin tanken, starten: niets. Wegenwacht, na enig zoeken: geen ontsteking. Heb mij maar naar huis laten slepen tot grote hilariteit van mijn vrouw...
Tja, daar sta je dan met je blitse karretje. Zoeken, dit dat adviesje zus adviesje zo. Ik kwam er niet uit, dan maar naar de Honda dealer: kapotte ontstekingsunit. Volgens de monteur het enige onderdeel dat inderdaad soms wel eens stuk gaat. Kostte een uurtje arbeidsloon en een 2e-hands ontsteking al met al zo'n €120,-
En daar ging ik weer. Radiootje erin; had ik nog liggen. Speaker achter zaten er nog in, die in de deuren waren verwijderd. Na een paar weken dacht ik: laat ik die lege speakergaten eens vullen; viel tegen bleek een onmogelijke maat te zijn. Uiteindelijk een setje op Amazon.de gevonden: "JVC CS FS 60 2-Wege 16 cm Autolautsprecher (270 Watt, 87 dB/Wm) schwarz" voor weinig €50,-. Pasten goed zijn wel erg flimsy, veel hoog weinig bas, maar dat compenseert wel aardig met die te bassige dingen achterin.
Nog weer enkele weken achter heb ik de Prelude maar een opgebokt, toen bleek dat de achterremmen helemaal niets meer deden. Schijven, blokken gekocht en vervangen. Zaten de zuigers helemaal vast. Op eBay.de uiteindelijk een goedkoop revisiesetje gevonden met de remzuigers van een Rover ;-). Alles bij elkaar zo'n €120,-. Viel allemaal niet mee, maar met geduld en de nodige uurtjes uiteindelijk weer gangbaar gekregen.
Er zat nog enkele maanden APK op, maar afgelopen mei moest ik er toch aan geloven. Afgeleverd bij Honda, later op de dag de dealer aan de lijn; wat of ik dacht van slopen? Wat was er dan mee:
- veer rechtsvoor gebroken
- fuseekogels links- en rechtsachter versleten
Tjezis, waar blijf je nou met je betrouwbaarheid Honda? Ik was er inmiddels wel achter dat er in het verleden niet teveel aan het onderhoud was uitgegeven.
Enfin, gebroken veer oké, dingen gebeuren. Maar fuseekogels achter, daar had ik nog nooit van gehoord. Bleek dat Honda - en een aantal andere Japanse fabrikanten in de jaren negentig achterwielbesturing hadden geïntroduceerd. Dat was niet aangeslagen, de achterwielophanging hadden ze bij de Prelude laten zitten, maar de stuurstangen verwijderd. Kortom een stuurinrichting waar je niets aan hebt, maar die wel kan verslijten. En omdat Honda de versleten fuseekogels niet wilde leveren zonder complete ophanging, was dit een onaangename verrassing - in de buurt van de €2.000,-, geen optie dus.
Googlen leverde al snel op dat ook andere Preludisten(?) met dit euvel kampten en dat een bepaalde wel los leverbare fuseekogel ook gewoon paste. Veer en fuseekogels (bleek dezelfde te zijn als voor de voorkant) besteld bij Honda, want OEM vertrouwde ik niet. Afwijkende maatvoering en ander ongerief.
Terug bij Honda voor de APK, tezamen met nieuwe goedkope bandjes verder geen probleem.
Verbruik had ik wat positiever ingeschat 1 op 9,5 op LPG, kan beter maar is op zich wel oké voor een 2.0.
Soms wilde de Prelude slecht starten. Googlen leverde dat de relais op de printkaart van de AG-gasinstallatie opnieuw gesoldeerd moesten worden. Gedaan, probleem opgelost.
Ben ook laatst van de weg gehaald door een motoragent ik bleek gelazerd - 117 waar je 80 mocht op de snelweg. Ik wist niet idat er in Friesland een snelweg is waar je maar 80 mag en ik zat niet goed op te letten, dus. Toen ik het doorhad (waarom rijdt dat andere verkeer toch zo langzaam?), en langzamer ging rijden was het al gebeurd. Ze wilden ook nog even die uitlaat meten. Resultaat: teveel lawaai. €400,- boete extra en opnieuw laten keuren bij het RDW, maar dat vond die agent ook wel gortig - zijn woorden: "voor een winkeldiefstal geldt een lagere boete". Dus ook maar een goedkope OEM-uitlaatje eronder; €115,- is wel lekker stil.
Inmiddels zo'n 26.000 km gereden voor weinig. Ben toch wel tevreden over het afgeragde autootje. Geen gekraak of gepiep.
Olieverbruik 1 op 5000 of zoiets. O ja, ook nog klepjes gesteld, accu, bougies, ruitenwissers, luchtfilter, motor- en versnellingsbakolie vervangen. Alle riempjes heb ik al liggen, moet ik nog doen. Alles zoveel mogelijk op een goedkopie, dus olie bij de Action enzo.
Ik hou je op de hoogte ;-)
Inmiddels Verkocht - voor een andere Honda
- 287.000 km
Omdat ik de laatste tijd toch wel erg veel km's maak. Heb ik de Prelude via Marktplaats verkocht.
Na de aanvankelijke problemen. Vooral veroorzaakt door achterstallig onderhoud door de vorige eigenaren. Vind ik terugkijkend de Prelude een robuuste betrouwbare auto, met een fantastische wegligging en goede 'looks'. Veel betere 'looks' in ieder geval dan de Accord die ik nu gekocht heb (ik zocht namelijk meer confort).
Maar de Accord is veel comfortabeler (zeer stil), anoniemer, zuiniger en minder strak in de bochten maar dat laatste absoluut van hoog niveau (zie ook mijn andere review).
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort2
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.