Honda NSX (1994) #2

autoreview

Honda NSX (1994)

Signalement

UitvoeringNSX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf41.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Honda NSX is voor mij altijd een droom geweest die ik eindelijk in 2002 heb kunnen vervullen. De enige echte superauto uit Japan met een dito prijskaartje koop je niet zomaar even. Na lang zoeken en vooral veel informatie vragen en zoeken van oa. NSXPrime.com eindelijk een uitstekend exemplaar in het buitenland gevonden. Direct na aanschaf wel direct een slipcursus gedaan om een beetje feeling voor de auto te krijgen.
De auto was bedoeld als auto voor erbij maar de praktijk leert dat de auto (voor mij) uitermate verslavend werkt en ik er dus veel meer in rij dan de bedoeling was. En dat niet alleen, inmiddels heb ik door heel Europa circuits bereden. En heb daarbij veel andere liefhebbers leren kennen wat uitermate leuk en ook leerzaam is. Het is ook de enige auto waaraan ik ook serieus geld besteed om de auto te modificeren. Inmiddels zijn aan de auto de complete suspension, uitlaat, uitlaatspruitstukken, remschijven, remvloeistof, remleidingen en remblokken, ECU, luchtinlaat, gasklep, stabilisators, wielen en banden vervangen door andere dan wel betere exemplaren en is het gewicht van de auto enigszins teruggebracht. Het resultaat is een auto die met wat meer vermogen heeft, lager gewicht en verbeterde wegligging nog beter is dan het origineel.

De NSX is zo’n auto waarbij het begrip ’snelheid’ een andere dimensie krijgt. Snelheden tussen 180-220 zijn zonder moeite urenlang vol te houden en bij tussensprintjes is nog veel hoger geen enkel probleem. De auto is (zeker nu) best hard geveerd maar tegelijkertijd ook heel comfortabel. De stoelen zijn werkelijk uitstekend en geven veel steun tot aan de schouders toe. De bediening is ook probleemloos en alles is even overzichtelijk en makkelijk te bedienen. Misschien is het interieur niet up-to-date maar wel uitermate goed doordacht. Grote knoppen voor bijvoorbeeld de airco of stereo-volume kun je bedienen zonder te hoeven kijken. Even in een dag 1000km naar Zuid-Frankrijk rijden, de volgende dag het circuit op en de dag daarna dezelfde weg weer terug is geen enkel probleem. Of vanuit Chemnitz (Sachsenring-circuit) na een dagje racen in 4.5 uur terug naar Rotterdam gaat al even moeiteloos.
Je moet in een NSX goed opletten dat je niet onbewust veel te hard rijdt. Ook bochten ga je onbewust veel sneller nemen dan het overige verkeer, gewoon omdat de auto het allemaal makkelijk aankan zonder gepiep van banden of overhellen (Overhellen?? Wat is dat??). Krijg echter nu niet het idee dat ik continu aan het racen ben want dat is niet zo, maar het feit blijft dat een beetje doorrijden in een auto als dit voor veel anderen al heel hard is (of lijkt).
Dat je veel bekijks hebt in een NSX is niet erg verrassend. Ik ben en wordt vaak aangesproken in allerlei situaties door mensen die meer willen weten. Negatieve reacties heb ik tot nu toe eigenlijk nooit gehad. Wel de vraag wat voor auto het eigenlijk is wat dan ook vaak weer leidt tot lange gesprekken met total strangers.

En tja, dan de kosten. Onderhoudskosten van een NSX zijn reeel gesproken helemaal niet zo hoog. De auto is extreem betrouwbaar en hoewel de auto geheel van aluminium is is het allemaal bijzonder degelijk en sterk. Onderdelen zijn daarentegen weer extreem duur. Een voorscherm kost zomaar even 2300 Euro. Gelukkig is al het plaatwerk bij de NSX geschroefd en dus makkelijk vervangbaar. Het onderliggende (alu) chassis is werkelijk extreem sterk en stijf. Vergelijk de chassis-balken van een NSX eens met die van een Audi of BMW.
Let er wel op dat bepaald onderhoud wel weer duur is. Distributieriem vervangen is veel werk en reken ook op nieuwe achterbanden elke 8000km.
Aan de andere kant, de informatie die over de NSX op internet te vinden is is zo groot dat heel veel werk zelf gedaan kan worden. De problemen die in sommige series voorkwamen zijn allemaal bekend en daardoor ook snel te herkennen.

Update: 2-1-2009.
We zijn weer een jaartje verder.
Elke km in de NSX is weer puur genieten geweest. We zijn inmiddels de 134000km gepasseerd. Een van de mooiste momenten dit jaar was toen ik in bij een NSX-bijeenkomst op het circuit van Le Mans de hoofdontwerper van de NSX, mr. Uehara, heb mogen ontmoeten. Op mijn vraag wat hij nu, anno 2008, aan de NSX zou veranderen was zijn enige antwoord: Less Weight!!
Daarnaast heb ik uiteraard nog veel andere NSX-bezitters uit diverse landen mogen ontmoeten.

Wat aanpassingen betreft heb ik het dit jaar rustig aan gedaan. Belangrijkste was het vervangen van het normale tapijt door hoogpolig rood tapijt om het interieur van wat meer kleur te voorzien en het aanbrengen van enkele carbon-accenten. Zit alleen nog wel steeds te twijfelen tussen high-lift nokkenassen OF een supercharger. Niet dat de auto te langzaam is, maar alles went tenslotte...

PROBLEMEN

Honda's staan bekend om hun betrouwbaarheid en de NSX is daarop zeer zeker geen uitzondering. De NSX stond in the USA in 1995 op nummer 1 samen met Lexus als het ging om de meest betrouwbare auto.
Problemen met de auto komen vaak voor uit het monteren van niet-originele onderdelen. De motor gaan normaal gesproken probleemloos 350.000 km of meer mee mits, zelfs bij circuitgebruik, mits olie- en oliedruk in de gaten wordt gehouden.
Het enige onderdeel dat bij mijn auto ooit vervangen is wegens slijtage is een fusee-kogel. Denk er wel aan dat banden en remblokken sneller slijten, zeker als je vaak wat harder rijdt.
Zaken als uitlaat (roestvast staal) gaan een autoleven mee en roest is bij de NSX een onbekend probleem. En ik denk dat ik zo rond de 100K toe zal zijn aan een nieuwe koppeling. Kan er wellicht meteen een lichter vliegwiel in... :)

Update: 27.12.2006:
Kan nog steeds geen genoeg krijgen van de auto :) De bedoeling was om, nu het weer kouder en minder mooi is, de NSX vaker te laten staan. Helaas, nog steeds rij ik de helft van mijn kilometers met de NSX. Inmiddels is een andere (lichtere) Taitec uitlaat gemonteerd en is ook de standaard vleugel vervangen voor een NSX Type R exemplaar van carbon-fiber. Ook is het standaard luchtfilter vervangen door een Dual-stage exemplaar voor een (nog) betere ademhaling.
Huidige km-stand is inmiddels al weer 97000. En die koppeling, die houdt zich nog uitstekend. Foto’s van de auto met de nieuwe vleugel komen nog.

Update: 28.01.2008:
Werd wel weer eens tijd voor een update. Inmiddels staat de teller op 119000 km en het zijn weer fantastische kilometers geweest. Ook nu eigenlik weer meer km gereden dan de bedoeling was, maar een feit is dat voor mij van elke km ook genoten wordt. Het modificatie-virus heeft nog niets van zijn kracht verloren en websites als www.nsxprime.com helpen daar ook niet echt tegen.
Afgelopen jaar heb ik de standaard remmen vervangen door betere en grotere schijven en semi-race remblokken. De auto remt daarmee fantastisch, ook boven de 250 km/uur. Ben ook op bredere voorbanden overgestapt. De NSX-R achtervleugel is gecompleteerd met een NSX-R carbon voorklep (uiteraard gespoten in de juiste kleur).
Verder heb ik de zware BBS wielen vervangen door veel lichter OZ Ultraleggera wielen. Een kortere carbon fiber pookknop heeft de schakelwegen nog korter gemaakt. Ik kan nu letterlijk schakelen vanuit de pols zonder dat ik mijn arm van de middenconsole hoef te halen.
Om de wegligging van de auto nog verder te verbeteren heb ik de NSX-R chassis bars gemonteerd die het toch al extreem stijve chassis nog stijver maken. Ook is daarbij uiteraard de dikkere NSX-R voorste stabilisator-stang gemonteerd. Het stuurgedrag is daarmee nog directer en de auto is bijzonder neutraal in snel genomen bochten en helt dan weer nog weer wat minder over dan voorheen.
Ook heb ik de dorpellijsten vervangen door fraaie carbon exemplaren. Moet nog wel een nieuw ontwikkelde chip van ProSpeed plaatsen. Ook moet die NSX-R voorklep met luchtrooster nog wel gecompleteerd worden met een bijpassend airduct dat alle radiator-lucht ook daadwerkelik naar boven dwingt voor meer downforce.
Al met al heb ik nog genoeg te doen dus.

Kosten:
De onderhoudskosten vallen toch steeds weer mee. Feitelijk vormen de banden de grootste post. Elke 8000 km nieuwe achterbanden hakt er toch aardig in. Voorbanden gaan grofweg 15000 km mee. Olie filter vervangen doe ik zelf, net als remvloeistof. Bij de laatste keuring heb ik de bougies laten vervangen (in de USA gekocht) en de transmissie-olie (voor de zekerheid). Totale kosten incl. de bougies 250 Euro.
En die koppeling, die werkt nog steeds, terwijl ik het vermogen toch steeds keer volledig gebruik. Gewoon zorgen dat je vanuit stilstand wacht totdat de koppelig volledig beet heeft en dan pas op het gas gaat.
Dit jaar wil ik de airconditioning laten servicen en wellicht alle koelslangen preventief vervangen. En verder wil ik een keer de remklauwen eraf halen, alles nakijken en eventueel de rubbers vervangen en ze laten poedercoaten.
En de motor, tja, daar ben ik nog niet uit. Andere nokkenassen of misschien een supercharger zijn de enige opties die ik nog heb.
Aan de andere kant, ik krijg steeds de horen hoe fel de auto is en met 310 Pk op 1290 kg leeggewicht zou ik eigenlijk ook niet moeten klagen natuurlijk.

Update 2-1-2009:
Afgelopen jaar heb ik (weer) nul-komma-nul problemen met de NSX gehad. De koppeling houdt zich nog steeds goed. Heb natuurlijk wel tweemaal de achterbanden mogen vervangen en eenmaal de voorbanden.
Wel heb ik de net 7 maanden oude remschijven voor moeten vervangen. Na de upgrade van de remmen met grotere schijven en (agressieve) Hawk HP blokken bleek ik zo enthousiast van het hogere remvermogen gebruik te maken dat ik de voorste remschijven al na 13000km compleet had versleten. De groeven waren compleet weggesleten. Heb nu dus maar iets vriendelijkere Hawk HPS remblokken in gebruik. De bite van deze blokken is wat minder, maar ze zijn van vriendelijker voor de schijven en, ook wel handig, ze geven veel minder remstof.

Bij de jaarlijkse beurt APK viel echter alles echter toch weer mee, totale kosten: 155 Euro!! En dat terwijl ik met name pakkingen, ophanging, draagarmen, rubbers ed. extra heb laten controleren aangezien ik met de auto best wel hoge snelheiden rij. Alles bleek echter, ondanks het heftige gebruik, prima in orde te zijn.
De motor verbruikt nog steeds geen druppel olie en met de ProSpeed Stage-3 chip bleek op een rollenbank-dag het vermogen aan de achterwielen op 276Pk uit te komen. Niet slecht voor een nog steeds geheel atmosferische 3.0 motor.
Kortom, deze jongen is nog steeds bijzonder gelukkig met zijn Honda NSX !!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens