Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Honda
  • NSX

Honda NSX-T 3.2 (1999)

't Is maar een Honda...

1
Honda NSX-T 3.2 (1999)
  • Autotest
24 juli 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
't Is niet eerlijk. Als er op deze auto een steigerend paardje of een boze stier had gestaan, was iedereen voor 'm in katzwijm gevallen. Maar er staat alleen een gestileerde H op. 'Oh, maar een Honda.' Wát een vergissing...

Ferrari, Porsche, Lamborghini... Spreek één van die namen uit en mensen zijn nauwelijks nog aanspreekbaar. Dromen onmiddellijk weg op golven van snelheid, stijl en onbetaalbaarheid. Zeg Honda en mensen kijken bij wijze van spreken niet eens op. "Zeg, eh... we zijn even bezig, hoor." En dat terwijl Honda één van de beste sportauto"s ter wereld bouwt: de NSX.
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.) Na dat weekje NSX weten we maar al te goed wat Soichiro Honda, de in 1991 overleden grondlegger van het Honda-concern, hiermee bedoelde. Want wat heeft onze ziel op z"n donder gehad, zeg. Maar hoe gaan we dat u nu aan uw verstand peuteren? Hoe maken we u duidelijk wat er door je heengaat als een
3,2-liter VTEC-motor met 8000 toeren per minuut bezig is je hoofd door de achterruit te wurmen? Wat je denkt als je er bij 8200 toeren in z"n twee achter komt dat je helemaal niet op h-eft te schakelen, omdat je toch al 120 rijdt en niet harder mag? Ja: in z"n twee, ja. En dat je dan nog vier versnellingen over hebt?

Een NSX kan alles!

Het is echter heel eenvoudig zelfs de grootste scepticus om te krijgen. De remedie: neem hem/haar een rondje mee. Gevolg: cynisme maakt plaats voor diep respect. Want "n NSX kan álles. En wat belangrijker is: met een NSX kun j"j alles. Dit is de meest vergevingsgezinde sportwagen ter wereld. Zeker als je van de knopjes afblijft waarmee de tractie-controle uitgezet kan worden, is het zo goed als onmogelijk om de mist in te gaan. De NSX vertegenwoordigt alle kennis die Honda van auto"s heeft, en dat is héél wat. Race-legende Ayrton Senna heeft nog geholpen met de afstemming van het onderstel, en een betere aanbeveling kunnen wij ons niet bedenken. Uiteraard is de V6-motor, die sinds de "facelift" in "97 3,2 liter meet, voorzien van Honda"s (hier beschaafd inkomende) VTEC-systeem.
Goed, die VTEC mag er dan wat minder hard inknallen, het effect is er niet minder om. Zoals gebruikelijk kun je deze motor weer laten doortrekken tot toerentallen waar andere motoren alleen maar van kunnen dromen. En het geluid dat "ie dan produceert... pure Formule 1. ƒcht. We hebben op de snelweg menig cabriobezitter de stuipen op het lijf gejaagd door er in z"n 6 op af te sluipen, dan terug te schakelen naar 3 en v-l het gas erop te gooien. Gek genoeg is de NSX absoluut n"et oncomfortabel. En nog gekker: van dat comfortabele heeft hij in bochten niet de minste last. Je zou "ets van overhellen verwachten, maar: mooi niks. Strak, strakker, NSX. Sturen, schakelen - het benadert de perfectie, als het de perfectie niet "s. En verder doet "ie alles wat je van "280 pk op de achterwielen" verwacht, maar dan mooier. Overstuur is op afroep beschikbaar, en o zo fraai controleerbaar. Moet je bij een Porsche of Ferrari echt wel "n beetje kunnen rijden om er "ets mee te kunnen, met een NSX kan iedereen overweg.
Voor wat zo"n NSX moet kosten, mag je verwachten dat "ie afgeladen vol zit met speeltjes. Klopt. Airco, airbags, een Bose-hifi-installatie, het zit erop. Zelfs een vanaf het stuur bedienbare cruise-control. Zullen we het dan toch maar doen? Even de praktische kant bekijken? Vooruit. De NSX heeft iets dat voor bagageruimte doorgaat, maar dat is één groot hobbels-en-bobbels-festijn; een grote Samsonite past er niet in. De stoelen van de NSX zijn nauwelijks verstelbaar, maar zitten uitstekend. Het enige is dat je rechterbeen constant klem zit tegen die enorme middenconsole. Het uitneembare targadak kan opgeborgen worden onder de achterruit: reuzepraktisch.
Het NSX-verhaal is een verdrietig verhaal. Je zult maar één van de meest briljante sportwagens ter wereld zijn, en op z-"n verschrikkelijke manier niet-serieus genomen worden... Alleen omdat je van het verkeerde merk bent. Zielig.
Hoewel... de echte zielepoten zijn de mensen die het zich kunnen veroorloven en géén NSX kopen. Wat d"e zich ontzeggen! Vandaar onze oproep aan alle mensen die het kunnen betalen: maak deze wereld én uw eigen leven mooier en KOOP EEN NSX!

Signalement

Merk Honda
Model NSX-T
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 131.596

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.977 cc
Maximaal vermogen 201 kW / 273 pk bij 7.300 tpm
Maximaal koppel 284 Nm bij 5.400 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.425 mm / 1.810 mm / 1.175 mm
Wielbasis 2.530 mm
Massa leeg 1.425 kg
Laadvermogen 185 kg
Banden voor215/45ZR16Prijzen
Banden achter245/40ZR17Prijzen
Topsnelheid 270 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,0 s (fabrieksopgave: 5,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 5,8 s / 7,9 s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Honda NSX
Honda Honda NSX

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda NSX specificaties
  • Honda NSX occasions
  • Honda NSX video's
Advies en informatie
  • Honda NSX tests
  • Honda NSX gebruikersreviews
  • Honda NSX index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda NSX-T (1998)

    Honda NSX-T (1998)

    30
    • 25 december 2013
  • Gebruikersreview
    Honda NSX (1994)

    Honda NSX (1994)

    24
    • 8 augustus 2006
  • Gebruikersreview
    Honda NSX-T (1998)

    Honda NSX-T (1998)

    11
    • 14 augustus 2005
  • Gebruikersreview
    Honda NSX-T (1997)

    Honda NSX-T (1997)

    1
    • 20 augustus 2002
meer reviews
Honda NSX - Blits Bezit

Honda NSX - Blits Bezit

83

De NSX was Honda’s antwoord op Ferrari. In de jaren 90 maakte Honda op de Formule 1-circuits...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Honda NSX zet ronderecord in herfst van zijn leven [VIDEO]

    Honda NSX zet ronderecord in herfst van...

    19
    • 28 september 2021
  • Nieuws
    Honda NSX als extra heftige Type S

    Honda NSX als extra heftige Type S

    34
    • 13 augustus 2021
  • Nieuws
    Honda neemt afscheid van NSX met Type S

    Honda neemt afscheid van NSX met Type S

    15
    • 3 augustus 2021
  • Honda NSX - Blits Bezit

    Honda NSX - Blits Bezit

    83
    • 2 mei 2019
  • Nieuws
    Bijgewerkte Acura NSX in Pebble Beach

    Bijgewerkte Acura NSX in Pebble Beach

    85
    • 24 augustus 2018
  • Nieuws
    Acura presenteert NSX 'Dream Project'

    Acura presenteert NSX 'Dream Project'

    12
    • 31 oktober 2017
  • Nieuws
    Honda overweegt volledig elektrische NSX

    Honda overweegt volledig elektrische NSX

    23
    • 8 juni 2017
Merk
Merk
  • Autosport
    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    13
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    183
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Pilot: designstap terug

    Honda Pilot: designstap terug

    6
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    33
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    20
    • 17 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden