Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010)

autoreview

Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010)

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Elegance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf13.700 km
KM-stand laatst69.160 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 14.100 km

Ondanks het probleemloos gebruik van de Honda Civic Hybrid ben ik toch gaan kijken naar iets anders. Ik heb nog even rondgekeken naar een belastingvrije diesel o.a. de Fiat Punto maar ben toch weer terechtgekomen bij Honda. De reden: betrouwbaarheid, positieve ervaring met de Hondadealer, het rijden met een automaat is toch wel erg comfortabel.

Waarom de Insight i.p.v. Civic Hybrid?
1. De Insight is een stuk praktischer. De bagageruimte is een stuk groter en kan ook nog flink worden uitgebreid door de achterbank neer te klappen.
2. De Insight is een compacter en meer wendbaar. De Civic gaf meer een limousine-gevoel.
3. De Insight is ook weer een stukje zuiniger dan de Civic. Het verbruik ga ik bijhouden in de monitor zodat uit de praktijk zal blijken dat dit geen theorie is.

Comfort: staat op een hoog niveau, maar toch iets lager dan de civic. Het geluidsniveau is hoger dan in de Civic. Verder is de auto voorzien met de nodige opties en is er eigenlijk niets te wensen over. De stoelen zitten goed en geven goed steun in de onderrug.

Prestaties: ik zit voor 90% alleen in de auto. In dat geval zijn de prestaties voldoende. Als je regelmatig met achterpassagiers rijdt, is de Civic een betere optie omdat deze meer ruimte biedt achterin.

Betrouwbaarheid: op dit moment kan ik hier nog weinig over zeggen, maar ik verwacht geen problemen.

Gebruikskosten: de auto is nog tot 2014 wegenbelastingvrij, dus dat is het eerste voordeel. Ik heb de auto aangeschaft voor € 14.950,- bij een Hyundai-dealer. Dit was een meeneemprijs, dus zonder garantie en afleveringsbeurt. Omdat er toch nog een 1 jaar fabrieksgarantie opzat en gezien de lage kilometerstand, heb ik dit risico genomen. De auto had wel bij een kilometerstand van 7700 de jaarlijkse beurt gehad. De factuur hiervan lag nog in de auto en bedroeg € 180,-. Bij thuiskomst heb ik de auto schoongemaakt en bleek de auto wel erg vuil. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de auto niet of nauwelijks gewassen. Er waren zwarte spikkeltjes in de lak getrokken die er maar moeilijk uit te krijgen waren. Ik heb daarom de auto professioneel laten polijsten en in de waxoyl laten zetten voor € 300,-.
Het verbruik houd ik bij in de verbruiksmonitor.

Vervolg ervaringen

  • 25.000 km

Inmiddels heb ik wat meer ervaring met de auto opgedaan en is het tijd voor een vervolgverslag. Bij 20.000 heb is de tweejaarlijkse beurt uit laten voeren door mijn Honda-dealer en hier zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen. De factuur bedroeg € 279,- en hierbij zijn o.a. de pollenfilters vervangen.

Comfort/bedieningsgemak:
De auto is zeer compleet uitgevoerd oa. verwarmde voorstoelen, spraakgestuurde carkit, Radio-CD met USB aansluiting. Ik heb mijn MP3 speler aangesloten en dit werkt prima met een goed geluid. De stoelen zitten prima en ik heb deze op de laagste stand afgesteld. Het stuur staat ook op de laagste stand en hierdoor kan ik een deel van de controlelampjes in het gedeelte van het dashboard van de toerenteller minder goed zien. Bij de Civic had ik hier geen last van. De middenarmsteun geeft bij mij voldoende ondersteuning, de kritiek hierop in andere revieuws herken ik niet.

Het rijden:
De auto stuurt binnen de bebouwde kom prima, is wendbaar en makkelijk in te parkeren. Op de snelweg is de besturing wat vager, maar verder heb ik weinig last van zijwindgevoeligheid. Onder slechte weeromstandigheden (veel water op de weg en harde wind) blijft de auto betrouwbaar aanvoelen. De vering is soepel, maar bij drempels komt deze soms wat hard over. Bij meerdere richels achter elkaar, gaat de auto wat dribbelen. Als je te hard over een verkeersdrempel gaat, komt de plaat van de dubbele bodem in de bagageruimte omhoog en valt met een klap weer op zijn plaats. Bij normale snelheden op de snelweg is de auto comfortabel stil. Het verbruik is tot nu toe 1:19,5. Het startstopsyteem werkt af en toe merkwaardig en werkt minder goed dan in de Civic. De motor slaat bij lagere temperaturen al vrij snel aan terwijl dat volgens mij niet nodig is omdat er voldoende acculading is. Als je weet dat je wat langer voor een stoplicht staat, kun je dit omzeilen door het ventilatiesysteem uit te zetten voordat je stilstaat. De motor blijft dan uit totdat je weer wilt gaan rijden.
Zicht rondom: aan de voorzijde is dit voldoende. Naar achteren wordt het zicht naar achteren belemmerd door de balk in de achterruit. Inmiddels ben ik hieraan gewend en rij meer op de buitenspiegels die wel royaal groot zijn.

Design:
Is iets persoonlijks, maar ik vindt het exterieur erg geslaagd en origineel. Het interieur is wat minder en maakt kwalitatief een mindere indruk maar is feitelijk wel goed.

Praktisch gebruik:
De auto is voorin voldoende ruim en er zijn voldoende opbergmogelijkheden. Als ik passagiers meeneem, moet ik mijn voorstoel wel naar voren zetten anders wordt het achterin erg krap. De bagageruimte is meer dan voldoende en met de achterbank neergeklapt helemaal.

Waardering: Afwaardering bij prestaties omdat bij het rijden met meerdere personen de motor moeite heeft om de boel op gang te houden en het verbruik behoorlijk toeneemt. Afwaardering bij comfort: vanwege de niet altijd comfortabele vering en vage besturing op de snelweg.

Vakantie-ervaringen

  • 30.500 km

In de afgelopen periode ben ik met mijn vrouw met de auto via Duitsland in Zwiterland op vakantie geweest. Voordat we weggingen heb ik eerst de bandplakset gecontroleerd hoe het e.e.a. werkte. Het compressorje om de band op te pompen had ik in de sigarettenaansteker gekoppeld om deze te testen. In eerste instantie deed sloeg hij wel aan, maar deed daarna niets. Bij de dealer bleek dat er de zekering was doorgebrand. Tevens bleek dat het wisserblad van de achterruitwisser niet meer goed was, dus deze ook maar vervangen. Samen € 23,-. Toen op weg naar Zwiterland. Op de autobahn in Duitsland kan de auto goed meekomen met snelheden van rond de 140. Eigenlijk heb ik niets van de wat vage besturing gemerkt. Wel gaat dan het brandstofverbruik een stuk ophoog (zie verbruiksmonitor). Het geluidsniveau blijft rond deze snelheid laag. In Zwitserland verbleven wij in een dorpje op 1500 meter hoogte dat in 4 á 5 km bereikt moest worden, behoorlijk steil dus. De auto moet dan behoorlijk wat toeren maken, maar het is te doen. Met de schakelflippers rijden is erg handig in de bergen om de motor op toeren te houden. Het went snel. We zijn ook nog 1 dag naar Italië geweest via de Simplonpas. Ook dan is het bergopwaarts hard werken voor de auto. Terug zijn we met de autotrein gegaan wat toch een stuk sneller en comfortabeler is. Verder heeft de auto zich probleemloos gedragen en waren de stoelen prima op deze afstanden berekend. Ook de praktische bagageruimte is ons goed bevallen, de racefiets had ik meegenomen wat geen enkel probleem was. Kortom een prima vakantieauto.

Klaar voor de winter

  • 35.500 km

Met de naderende winter in aantocht via Marktplaats gezocht voor winterbanden voor de Insight. Deze zijn 2e hands moeilijk te vinden. Totdat ik van iemand via Marktplaats de tip kreeg dat de wielmaat van de Insight hetzelfde is als van de Mini One. Ik heb toen een setje stalen velgen op de kop getikt voor € 125,- en via Popgom 4 nieuwe winterbanden besteld voor € 337,20. Het zijn Dunlop SP Winter Response banden in de maat 175/65 R15 84 T. Dit is een maatje kleiner dan de originele banden van 185/55 R16. In eerste instantie was ik bang dat het stuurgedrag wat minder zou worden met de smallere banden. Na 1 weekje sturen kan ik zeggen dat dit niet het geval is, zelfs is de auto een stuk comfortabeler geworden. Door de hogere wang van de band krijg je meer veercomfort en komen richels minder hard door. De wieldoppen van de Mini had ik erbij gekregen. Ik heb het Mini-logo er uit gepolijst en 1 set wielnaafstickers van Honda (€ 17,50)er overheen geplakt. Zoals je op foto 2 kunt zien, staat het helemaal niet gek. Verder zijn in de tussentijd geen problemen of bijzonderheden geweest.

Het is winter!

  • 43.000 km

De winterbanden die ik had aangeschaft waren heel nuttig de afgelopen tijd. Door de sneeuwval was maandag 14-1-2013 de langste spits ooit. Hoe doet de Insight het onder deze omstandigheden? Starten is geen probleem; de motor wordt niet door de startmotor aan de gang gezwengeld, maar door de elektromotor. Dat gaat dus veel makkelijker en heeft als bijkomend voordeel dat de gewone accu veel minder belast wordt. Nadat de ramen ontdaan zijn van sneeuw en ijs wordt het al snel warm in de auto. De stoelverwarming is toch wel erg comfortabel. De ontwaseming van de ruiten is ook geen probleem. Een negatief punt is dat de vering bij temperaturen onder 0 gaat kraken als je b.v. over een drempel rijdt. Ik had bij de onderhoudsbeurt de garage hier op gewezen. Zij hebben de ophangrubbers wat ingespoten, maar dit hielp nauwelijks. De onderhoudsbeurt is uitgevoerd bij 40.000 km voor een bedrag van € 458,-. Dit is een wat duurdere beurt waarbij o.a. de versnellingsbakolie en de pollenfilter wordt vervangen. Verder heb ik zelf de standaard ruitenwisserbladen vervangen door Flatbladewissers. Ik heb 1 set (2 stuks) bij de wissershop.nl aangeschaft voor € 25,-. Een stuk goedkoper dan voor de Civic. Bij de Hondadealer moest ik destijds voor 1 blad € 52,- betalen. De flatblades kan ik iedereen aanraden, ze wissen aanzienlijk beter dan de standaardwissers en voor de prijs hoef je het niet te laten.

Aanpassingen

  • 55.000 km

Tijdens de winter heb ik de originele 16 inch velgen met zomerbanden eens bekeken. Op de voorbanden zat nog 3 mm en achter 5 mm na ongeveer 35.000 km. Dat betekende dat vervanging van de voorbanden er aan zat te komen. Na wat rondgekeken te hebben bleek dat de bandenmaat 185/55/16 maar beperkt wordt aangeboden door bandenfabrikanten en dat de beschikbare banden nogal prijzig zijn. Op Marktplaats zag ik een originele 15 inch velgen te koop staan voor € 280,- inclusief bijna nieuwe Firestone winterbanden. De winterbanden heb ik via Marktplaats voor € 125,- verkocht, dus per saldo kostten de 4 velgen € 155,-. Via Popgom heb ik 4 nieuw Dunlop SP Sport Blueresponse zomerbanden aangeschaft in de maat 185/60/R15 84H. Totaal incl. balanceren was ik € 353,- kwijt. De originele 16 inch velgen met banden heb ik weer via Marktplaats kunnen verkopen voor € 275,- en zitten nu onder een Honda Jazz. De nieuwe Dunlop banden bevallen erg goed. Het zijn erg stille banden en ook soepeler dan de originele Dunlop banden. Bovendien is het verbruik merkbaar omlaag gegaan.
Een andere aanpassing betreft de verlichting. De opbrengst van het originele dimlicht vindt ik niet geweldig, zeker niet als je op een onverlichte polderweg rijdt. Daarom heb ik ook een setje xenonlampen aangeschaft van Pilot waardoor het zicht aanmerkelijk beter is geworden. Tevens zijn de stadslichtjes vervangen door ledjes. Incl. montage was ik € 265,- kwijt. Als je handig bent kun je Xenon ook zelf monteren en bespaar je € 50,-. Normaal kost een set Pilot Pro Line Xenon lampen inclusief ballasten € 200,-. Ik heb gekozen voor Pilot vanwege de kwaliteit t.o.v. andere goedkopere merken, je krijgt er bovendien nog 2 jaar garantie op. De xenon bevalt mij in ieder geval goed en ik kan het zeker aanraden. Verder is er in deze periode niets bijzonders gebeurt, geen storingen, probleemloos de winter door. Het verbruik nu in de zomerperiode is bijna altijd minimaal 1:20. In de grafiek is nu duidelijk het verband tussen de buitentemperatuur en het verbruik te zien.

Afsluiting

  • 69.160 km

De Insight is de afgelopen 2 jaar een betrouwbare auto gebleken. Voornaamste punt van kritiek is de vering/demping. Volgens mij is de vering te slap en de demping te stug. Bij drempels veert de auto soepel in, maar uitvering gaat met een schok waardoor het oncomfortabel aanvoelt. Op de snelweg worden richels hard doorgegeven, de vering speelt dan geen rol maar wel de harde demping. Dat Honda het beter kan, bewijst de Civic. De vering/demping van deze auto is veel beter in balans. Omdat ik al eerder een Honda Civic Hybrid heb gehad, heb ik de Insight ingeruild voor een Civic van hetzelfde bouwjaar waarbij ik een beperkt bedrag heb bijbetaald. De Insight staat nu te koop bij De Bois in Zeist. De set winterbanden van de Insight heb ik voor € 200,- kunnen verkopen via Marktplaats. Bij 60.000 km is nog een kleine beurt uitgevoerd voor € 239,-. Als afsluiting daarom nog even een kilometerprijsberekening:
- Motorrijtuigenbelasting: 0,00
- Verzekering: 0,01
- Onderhoud Carrosserie, div.: 0,01
- Brandstof: 0,09
- Technisch onderhoud en reparatie: 0,02
- Banden: 0,01
- Afschrijving: 0,10
Totale kilometerprijs: € 0,24

Over de totale gebruiksperiode heb ik geen storingen/reparaties gehad behalve een doorgebrande zekering. Olie heb ik 1 keer bij moeten vullen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.