Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2011)

autoreview

Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2011)

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Elegance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf123.000 km
KM-stand laatst14.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindoordeel

  • 14.500 km

Altijd heb ik al een review willen schrijven, nooit echt van gekomen. Nu ik hem iets meer dan een jaar en 22000 KM in bezit heb gehad leek het mij een goed idee om de eindoordeel te geven. Ik schrijf in chronologische volgorde. Gemiddeld verbruik het afgelopen jaar is 1 op 16.7 50% snelweg 50% stad

Maart 2017 - KM stand 123.000

Omdat de Cadillac STS wel erg duur begon te rijden was ik op zoek naar een auto met minder lasten, maar wel een die opties heeft zoals een automaat, climate control, elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels etc. Op internet vond ik bij een handelaar de Insight uit 2011 met krap 123.000 KM op de klok. Heeft dienst gedaan als familieauto, gezien de glitters die door de hele auto verspreid lagen. Na een korte proefrit vond ik hem wel iets rumoerig, maar lag strak op de weg zonder hinderlijk stuiterig te zijn. Na een paar nachtjes slapen de knoop doorgehakt en de Honda gekocht. Omdat de auto op winterbanden stond, bedongen dat er zomerbanden of all-seasons banden onder zouden komen. Op locatie in de kelder banden all-seasons uitgezocht

Eenmaal aangekomen stond de auto al buiten, volgens mij al een tijdje gezien de vogelpoep. Ik was veel te vroeg, mede doordat ik een heel stuk file verwacht had op de weg er naartoe. Ik moest nog even geduld hebben want de eigenaar was er nog niet. Na een half uurtje koffie gedronken te hebben de koop rond gemaakt, ik moest alleen zelf nog even naar het postkantoor om de auto over te laten schrijven. Vreemd bij een bedrijf maargoed.

KM stand 128.000

Tijdens het wassen er achter gekomen dat ik geen all-seasons gekozen heb, maar wederom winterbanden.

Dus een afspraak gemaakt met een bandenboer in Utrecht die nog wel een set gebruikte A-merk zomerbanden kon leveren met 6 mm profiel. Vooraan werden er Continentals gemonteerd uit 2006, achteraan Dunlops uit 2011. De Continentals leken wat droogtescheurtjes te hebben, maar dit was volgens de monteur geen probleem.

Juli 2017 - KM stand 132.000

Tijd voor zomervakantie! Met een goede vriend naar Noord-Spanje gereden via Millau voor het eerst. Vanwege de verwachte drukte op 14 juli werd ons aangeraden deze route te rijden, in plaats van de voor mij gebruikelijke Autoroute du Soleil via Luxemburg en Lyon. Deze route bleek ook nog knap druk te zijn tot een uur of 3 in de ochtend, en vooral bergachtig! Heuvelop schiet de auto naar de 5000-6000 RPM en zakt het tempo. Hier is de auto duidelijk niet in z'n element. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de H11 koplampen, het zicht is ronduit waardeloos in het pikkedonker. Overigens wel een hele mooie route, vooral de Millau brug/vallei met opgaande zon in de mist. Zonder problemen verder in Catalonië aangekomen.

Omdat de auto al 3000 KM om onderhoud vroeg en mijn Spaans op een redelijk niveau is heb ik een maand voor m'n vakantie een offerte laten maken hier in NL en een garage in de buurt van de camping waar wij stonden in ES. Uiteindelijk scheelde het 200 € met de garage in NL, waardoor ik geen reden zag om de afspraak niet maken in ES. De auto 's morgens gebracht om 10.00, een leenauto mee gekregen en kon de auto weer om 18.00 ophalen. Uiteindelijk 400 € lichter voor een grote beurt incl. het vervangen van de bougies. Deze waren met 225 €(!) eigenlijk de grootste kostenposten van de factuur. Speciaal nog gevraagd naar de voorbanden en de CVT olie maar deze waren allebei in orde.

September 2017 KM stand 137.000

Op internet ontdekt dat in de H11 behuizing ook LED lampen kunnen. Na lang uitzoeken een set gevonden bij onze vrienden van Ali Express voor 45 €. Deze bleken zeer eenvoudig te monteren en geven ook nog eens een 10 keer strakker en feller lichtbeeld zonder te verblinden. Dikke aanrader dus, let wel op wat je koopt; er is veel rommel te koop.

Maart 2018 - KM stand 142.000

Vanaf de laatste grote beurt in juli geen bijzonderheden kunnen melden. Wel vraagt de auto weer om een onderhoudsbeurt. Uiteindelijk bleek dit volgens mijn lokale garage vals alarm en was een kleine onderhoudsbeurt pas nodig over 8000 KM. Gevraagd om even te kijken naar CVT bak olie, ik vond hem van de winter erg schokken. Ik dacht zelf dat het misschien aan het koude weer lag, echter bleek de olie een grote smurrie te zijn en was het toch goed dat ik geweest ben voor onderhoud. Gelijk de olie + filters laten vervangen, wat uiteindelijk een rekening opleverde van 300 €.

Mei 2018 - KM stand 143.000

Aan steeds meer zaken begin ik mij te ergeren nu ik steeds langere stukken rijd met deze auto. De CVT automaat blijkt achteraf niet prettig, ookal gaf ik mezelf een jaar de tijd om er aan te wennen. Verder vind ik de geluidsisolatie ronduit matig. Tijdens een zoektocht op het web bij toeval verliefd geworden op een Laguna Coupe 3.5 V6. Na een ronde op diverse fora en websites ontdekt dat dit een betrouwbare auto is voor relatief weinig geld. Deze moet ik nog ophalen, wellicht ga ik hier ook wel over schrijven.

Juni 2018 - KM stand 145.000

De Insight achtergelaten bij een handelaar.

Korte opsomming van de plussen en minnen tijdens mijn ervaring:

+ Stuurt lekker
+ Goedkoop in vaste lasten
+ Grotere stoelen dan in andere Japanse auto's

- CVT haalt het leven uit de motor
- Lawaaiig op de snelweg (vooral windgeruis en motor bij inhalen)
- Zijwindgevoelig

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens