Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Honda
  • Insight

Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

autoreview

10
Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)
Sabas1
  • Sabas16
  • Gebruikersreview
14 december 2018 om 16:31
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Elegance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf88.500 km
KM-stand laatst162.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch nog 3 jaar gereden

  • 162.000 km
  • 14 december 2018

Omdat mijn vrouw in 2015 haar auto van de zaak moest inleveren en begon met een nieuwe baan zochten we een niet te dure, comfortabele en zuinige auto. We wouden niet teveel geld uitgeven (vast contract eerst) maar wel een betrouwbare auto.

Keuze Honda hybride
Omdat we beide fors minder km's zouden gaan rijden en dichtbij de Duitse grens wonen waar we goedkoper benzine konden tanken gingen we op zoek naar een benzineauto. Mede op aanraden in een topic op dit forum werd de zoektocht gericht op een hybride in verband met een goed verbruik. Ondanks dat we al twee maal een nieuwe Toyota hadden gekocht en zeer tevreden waren over dit merk vonden we de Prius te duur en de Yaris hybride te klein. Per toeval kwamen we op een Honda Insight terecht.
Nadat we er enkele hadden bekeken kwamen we bij de Honda dealer in Purmerend terecht waar een mooie cappuccino kleurige Insight stond. De uitvoering was een Elegance met leuke extra's zoals privacy glass en verwarmde voorstoelen. We hebben bewust voor de officiële dealer gekozen omdat deze bij de zogeten HQP occasions twee jaar garantie gaf. We hebben de auto gekocht voor €9.100 met een kilometerstand van circa 90.000 km.

Rij-ervaring
Het meeste wennen was de CVT automaat. Deze is vooral erg storend bij het accelereren wat bijvoorbeeld elke keer voorkomt bij het invoegen op de snelweg of het inhalen provinciaal. Bij het rijden met een constante snelheid valt het nagenoeg niet op. Omdat de accu onder de achterbank ligt is de gewichtsverhouding erg goed wat resulteert dat de auto erg prettig stuurt en in snelle bochten goed op de weg blijft liggen. In de auto zit een (grote) Eco knop wat een wereld van verschil maakt tijdens het rijden. Met de Eco stand auto geeft het gaspedaal een erg "spons-achtig" gevoel en pakt de cruisecontrol de ingestelde snelheid tergend langzaam op. Ook wordt de (airco) ventilator stand beïnvloed waardoor deze minder gaat blazen wat zeker op de warme dagen te merken is. Een erg groot verschil in verbruik was niet waarneembaar waardoor we de Eco knop hoofdzakelijk hadden uitstaan om bovenstaand te voorkomen. Erg prettig (in de koude maanden) waren de verwarmde voor,stoelen. Opmerkelijk hieraan was dat deze twee standen heeft, bij de hoge stand gaat hij behoorlijk hard aan om na circa 5 minuten te stoppen en daarna na circa 5 minuten weer aan te gaan. Schijnbaar hoorde dit zo.

Betrouwbaarheid
Een van de redenen voor de aanschaf van de Honda was de goede betrouwbaarheid reputatie. Ik kan na 3,5 jaar niet anders zeggen dat dit inderdaad gewoon klopt.
Er hebben zich buiten het reguliere onderhoud geen extra mankementen aan de auto plaats gevonden. 1 keer is de ANWB bij ons thuis gekomen omdat we de binnenverlichting een weekend aan hadden laten staan en de kleine accu welke noodzakelijk is voor het starten was leeg gelopen. De tweede keer dat we pech hulp nodig hadden was in verband met een lekke band welke ter plaatse gepropt werd omdat de auto (net als zoveel hybrides) geen reserveband had.

Verbruik
Een van de andere redenen voor de aanschaf was het vermeende gunstige verbruik. Ook dit heeft de Insight waar gemaakt met een gemiddeld verbruik van 1:18 - 1:20.

Dealer netwerk
Dit is voor ons toch wel een van de grootste redenen om de Honda weg te doen en geen Honda meer aan te schaffen. Toen we de Honda kochten zat de dichtstbijzijnde dealer op circa 15 km afstand van onze woonplaats. Echter stopte deze na een jaar met het Honda dealerschap. Hierna bevond de dichtstbijzijnde dealer zich op circa 25 km afstand. Ook deze dealer stopte vrij snel daarna met deze vestiging. De laatste twee jaar hadden we de dichtstbijzijnde dealer op circa 50 km afstand en 45 minuten rijden. Omdat we onze auto's altijd bij de merkdealer laten onderhouden was dit erg vervelend. Mede omdat er geen vaste onderhoud interval voor de Insight bestaat. De boardcomputer geeft plotseling een pop-up dat er onderhoud nodig is over 200 km. In de frequentie van deze pop-ups zit geen enkele regelmaat, dit kan 15.000 km zijn maar we hebben het ook al eens al na 3000 km na de vorige onderhoudsbeurt gehad. Volgens Honda was dit juist goed omdat de auto pas een onderhoudsmelding als dit specifiek voor deze auto nodig was. Dit zou volgens hun beter zijn dat een vaste onderhouds- interval. Persoonlijk vond ik dit erg vervelend bij de Insight.

We waren er bij de aanschaf van uitgegaan dat we deze auto maximaal twee jaar zouden gaan rijden. Maar mede door de probleemloze kilometers hebben we de Insight toch nog 3,5 jaar gereden.

Inmiddels hebben we op 07-12-2018 de Honda Insight ingeruild bij de Hyundai dealer waar we een nieuwe Hyundai Ioniq HEV Premium hebben aangeschaft.

Korte opsomming van de plus- en minpunten tijdens de 3,5 jaar en 70.000 km gebruik zijn:

+ Erg betrouwbaar gebleken
+ Relatief zuinig
+ Standaard goed uitgerust met verwarmde stoelen en alle ramen elektrisch
+ Automaat (met haat-liefde voor de CVT)
+ Goede rijeigenschappen door goede gewichtsverdeling

- Slecht dealer netwerk van Honda in Nederland
- Opvallend kwetsbare lak
- Loeiende CVT automaat
- Niet stil op de snelweg
- (zij)wind gevoelig

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Honda Insight? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Honda Insight
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Honda Insight 1.3 Elegance

    Honda Insight 1.3 Elegance

    • 2010
    • 179.000 km

    € 7.950

    Honda Insight 1.3 Elegance | Geen import | Cruise | Zuinig

    Honda Insight 1.3 Elegance | Geen import | Cruise | Zuinig

    • 2010
    • 141.996 km

    € 7.950

    Honda Insight 1.3 Elegance | 2e eigenaar | Camera | Navigatie | Stoelverwarming | Climate control

    Honda Insight 1.3 Elegance | 2e eigenaar | Camera | Navigatie | Stoelverwarming | Climate control

    • 2012
    • 201.780 km

    € 7.400

Meer Honda Insight occasions

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Insight specificaties
  • Honda Insight occasions
  • Honda Insight video's
Advies en informatie
  • Honda Insight tests
  • Honda Insight gebruikersreviews
  • Honda Insight index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer
 

Honda Insight reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010)

    4
    • 7 september 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

    10
    • 14 december 2018
  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2011)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2011)

    2
    • 8 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

    • 15 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

    1
    • 13 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2012)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2012)

    5
    • 22 april 2017
  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2011)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2011)

    1
    • 3 april 2017
meer reviews
Honda Insight 1.3 i-Pilot - 2010 - 321.726 km - Klokje rond

Honda Insight 1.3 i-Pilot - 2010 - 321.726 km - Klokje rond

De Honda Insight is een bijtellingsknaller van weleer. Onder het 14-procent-bijtellingsregime...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Honda Insight (2000) - In het Wild

    Honda Insight (2000) - In het Wild

    35
    • 31 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010)

    4
    • 7 september 2021
  • Honda Insight 1.3 i-Pilot - 2010 - 321.726 km - Klokje rond

    Honda Insight 1.3 i-Pilot - 2010 - 321.726...

    • 18 februari 2019
  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Trend (2013)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Trend (2013)

    4
    • 1 november 2018
  • Gebruikersreview
    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2011)

    Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2011)

    2
    • 8 juni 2018
  • Nieuws
    Honda toont nieuwe Insight

    Honda toont nieuwe Insight

    92
    • 26 maart 2018
  • Nieuws
    'Honda Insight debuteert in New York'

    'Honda Insight debuteert in New York'

    37
    • 14 maart 2018
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Honda S2000 (2003)

    Honda S2000 (2003)

    1
    • 29 juni 2022
  • Autosport
    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    13
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    185
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Pilot: designstap terug

    Honda Pilot: designstap terug

    6
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    33
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden