Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insight 1.3 i-VTEC Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 88.500 km |
KM-stand laatst | 162.000 km |
Toch nog 3 jaar gereden
- 162.000 km
Omdat mijn vrouw in 2015 haar auto van de zaak moest inleveren en begon met een nieuwe baan zochten we een niet te dure, comfortabele en zuinige auto. We wouden niet teveel geld uitgeven (vast contract eerst) maar wel een betrouwbare auto.
Keuze Honda hybride
Omdat we beide fors minder km's zouden gaan rijden en dichtbij de Duitse grens wonen waar we goedkoper benzine konden tanken gingen we op zoek naar een benzineauto. Mede op aanraden in een topic op dit forum werd de zoektocht gericht op een hybride in verband met een goed verbruik. Ondanks dat we al twee maal een nieuwe Toyota hadden gekocht en zeer tevreden waren over dit merk vonden we de Prius te duur en de Yaris hybride te klein. Per toeval kwamen we op een Honda Insight terecht.
Nadat we er enkele hadden bekeken kwamen we bij de Honda dealer in Purmerend terecht waar een mooie cappuccino kleurige Insight stond. De uitvoering was een Elegance met leuke extra's zoals privacy glass en verwarmde voorstoelen. We hebben bewust voor de officiële dealer gekozen omdat deze bij de zogeten HQP occasions twee jaar garantie gaf. We hebben de auto gekocht voor €9.100 met een kilometerstand van circa 90.000 km.
Rij-ervaring
Het meeste wennen was de CVT automaat. Deze is vooral erg storend bij het accelereren wat bijvoorbeeld elke keer voorkomt bij het invoegen op de snelweg of het inhalen provinciaal. Bij het rijden met een constante snelheid valt het nagenoeg niet op. Omdat de accu onder de achterbank ligt is de gewichtsverhouding erg goed wat resulteert dat de auto erg prettig stuurt en in snelle bochten goed op de weg blijft liggen. In de auto zit een (grote) Eco knop wat een wereld van verschil maakt tijdens het rijden. Met de Eco stand auto geeft het gaspedaal een erg "spons-achtig" gevoel en pakt de cruisecontrol de ingestelde snelheid tergend langzaam op. Ook wordt de (airco) ventilator stand beïnvloed waardoor deze minder gaat blazen wat zeker op de warme dagen te merken is. Een erg groot verschil in verbruik was niet waarneembaar waardoor we de Eco knop hoofdzakelijk hadden uitstaan om bovenstaand te voorkomen. Erg prettig (in de koude maanden) waren de verwarmde voor,stoelen. Opmerkelijk hieraan was dat deze twee standen heeft, bij de hoge stand gaat hij behoorlijk hard aan om na circa 5 minuten te stoppen en daarna na circa 5 minuten weer aan te gaan. Schijnbaar hoorde dit zo.
Betrouwbaarheid
Een van de redenen voor de aanschaf van de Honda was de goede betrouwbaarheid reputatie. Ik kan na 3,5 jaar niet anders zeggen dat dit inderdaad gewoon klopt.
Er hebben zich buiten het reguliere onderhoud geen extra mankementen aan de auto plaats gevonden. 1 keer is de ANWB bij ons thuis gekomen omdat we de binnenverlichting een weekend aan hadden laten staan en de kleine accu welke noodzakelijk is voor het starten was leeg gelopen. De tweede keer dat we pech hulp nodig hadden was in verband met een lekke band welke ter plaatse gepropt werd omdat de auto (net als zoveel hybrides) geen reserveband had.
Verbruik
Een van de andere redenen voor de aanschaf was het vermeende gunstige verbruik. Ook dit heeft de Insight waar gemaakt met een gemiddeld verbruik van 1:18 - 1:20.
Dealer netwerk
Dit is voor ons toch wel een van de grootste redenen om de Honda weg te doen en geen Honda meer aan te schaffen. Toen we de Honda kochten zat de dichtstbijzijnde dealer op circa 15 km afstand van onze woonplaats. Echter stopte deze na een jaar met het Honda dealerschap. Hierna bevond de dichtstbijzijnde dealer zich op circa 25 km afstand. Ook deze dealer stopte vrij snel daarna met deze vestiging. De laatste twee jaar hadden we de dichtstbijzijnde dealer op circa 50 km afstand en 45 minuten rijden. Omdat we onze auto's altijd bij de merkdealer laten onderhouden was dit erg vervelend. Mede omdat er geen vaste onderhoud interval voor de Insight bestaat. De boardcomputer geeft plotseling een pop-up dat er onderhoud nodig is over 200 km. In de frequentie van deze pop-ups zit geen enkele regelmaat, dit kan 15.000 km zijn maar we hebben het ook al eens al na 3000 km na de vorige onderhoudsbeurt gehad. Volgens Honda was dit juist goed omdat de auto pas een onderhoudsmelding als dit specifiek voor deze auto nodig was. Dit zou volgens hun beter zijn dat een vaste onderhouds- interval. Persoonlijk vond ik dit erg vervelend bij de Insight.
We waren er bij de aanschaf van uitgegaan dat we deze auto maximaal twee jaar zouden gaan rijden. Maar mede door de probleemloze kilometers hebben we de Insight toch nog 3,5 jaar gereden.
Inmiddels hebben we op 07-12-2018 de Honda Insight ingeruild bij de Hyundai dealer waar we een nieuwe Hyundai Ioniq HEV Premium hebben aangeschaft.
Korte opsomming van de plus- en minpunten tijdens de 3,5 jaar en 70.000 km gebruik zijn:
+ Erg betrouwbaar gebleken
+ Relatief zuinig
+ Standaard goed uitgerust met verwarmde stoelen en alle ramen elektrisch
+ Automaat (met haat-liefde voor de CVT)
+ Goede rijeigenschappen door goede gewichtsverdeling
- Slecht dealer netwerk van Honda in Nederland
- Opvallend kwetsbare lak
- Loeiende CVT automaat
- Niet stil op de snelweg
- (zij)wind gevoelig
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.