Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insight 1.3 i-VTEC Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 60.688 km |
KM-stand laatst | 78.000 km |
- 78.000 km
Mijn ervaring in het kort:
+ redelijk zuinig
+ goedkoop in aanschaf/kosten/onderhoud
+ fijne stoelen
+ erg praktisch
+ veel luxe/opties voor weinig geld
- goedkope afwerking interieur
- tamelijk lawaaiig op hoge snelheid vanwege slechte isolatie
- achterin weinig hoofdruimte door aflopende daklijn
Nadat mijn Saab in Frankrijk was overleden, ging ik opzoek naar een nieuwe auto. Dit keer zat ik flink te twijfelen over wat het moest worden en hoeveel geld ik er aan uit wilde geven.
Na lang rekenen toch maar besloten om mijn budget flink op te schroeven en zo een (hopelijk) betrouwbaardere auto te kunnen kopen. Dit in tegenstelling tot mijn vorige twee auto's, waar ik juist zo goedkoop mogelijk een LPG auto zocht.
Dit keer moest het een Benzine auto worden die in verhouding met de LPG auto's niet veel duurder qua rijden zou zijn (incl. verbruik). Ook was een belangrijke voorwaarde dat betrouwbaar was en dat mij filmapparatuur in de achterbak zou passen.
Honda Jazz
Hierdoor vielen al snel veel auto's af, maar stuitte ik op de Honda Jazz. Door de platte laadruimte en de magic seats een zeer praktische auto, op vele internet lijstjes als meest betrouwbare auto verkozen en erg zuinig.
Helaas bleek na enkele proefritten dat de auto toch niet was wat ik hoopte. Door het 1.3 motortje, maakt de motor 3500 toeren bij 120km/u, en omdat ik voornamelijk snelweg kilometers maak (en een Saab 9-3 als vergelijkingsmateriaal had) deed dit erg af aan het rijcomfort. Ook de stoelen + rijpositie vielen me tegen. Het nieuwere model (uit 2009), was al een grote verbetering (beter geisoleerd en een stuk comfortabeler), maar helaas was het toerental hetzelfde en de prijzen ook niet gunstig. Dus mijn zoektocht ging verder.
Tot ik de Honda Insight tegenkwam. Een auto die in de vergetelheid is geraakt door de verloren strijd met de Toyota Prius. Hierdoor heeft hij dan ook een stuk sneller afgeschreven dan bijvoorbeeld de Honda Jazz. Dus ook al was het een duurdere auto, tweedehands zijn ze een stuk goedkoper. Gebouwd op hetzelfde platform, dus waarschijnlijk wel zo betrouwbaar, maar uitgerust met een Electro motor, CVT bak, een wat lagere zitpositie en allerlei toeters en bellen.
De CVT bak, wat een verademing, zorgt ervoor dat de motor veel lagere toeren kan draaien, dus bij 120 km/u zit hij rond de 2500rpm. Dit maakt het een erg fijne cruiser. En aangezien hij niet hoeft te schakelen, is de kracht bij het accelereren constant. Dat in combinatie met de electro motor, maakt het een erg vlotte auto in stadsverkeer.
Inmiddels de auto al meer dan een jaar in mijn bezit en ik ben nog steeds zeer blij met mijn keuze.
In het afgelopen jaar wel al een paar keer naar de garage moeten gaan om verschillende redenen:
04-02-2016: Aanschaf Auto
Aanschaf auto bij J.A. van den Eijnden in Liessel. Inclusief afleverbeurt en Bovag garantie. Prijs: €7800,-
13-04-2016: Nieuwe Accu
Onder garantie de Accu laten vervangen bij J.A. van den Eijnden.
14-04-2016: Terugroepactie Airbag
Vanwege een terugroepactie de bestuurdersairbag laten vervangen bij de Honda dealer. Prijs (verzendkosten): €7,20
21-04-2017: Kleine Beurt
Kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij Autoservice de Stollenberg te Berg en Dal, comform de Honda onderhoudsbeurt. Plus de remblokken vóór vervangen. Prijs: €378,38
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren