Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010)

autoreview

Honda Insight
Honda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda InsightHonda Insight

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Elegance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf76.000 km
KM-stand laatst193.900 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbaarheid en gebruikskosten

  • 193.900 km

Betrouwbaarheid: spreekwoordelijk Honda. Meer kan ik er niet van zeggen. Wij hebben bij 120.000 km een "mid-life" beurt laten doen inclusief vervanging van de (peperdure) Iridium bougies, CVT-olie, alle filters. Dat was ruim € 1.000. Verder alleen kleinere beurten, vaak ook bij de buurtgarage. We hebben de kleine startaccu al twee keer vervangen, die is krap gedimensioneerd en vrij snel leeg (hoor je ook nog wel eens van Prius rijders). De IMA (de hybride aandrijflijn en de bijbehorende accu's) heeft altijd probleemloos gefunctioneerd.

Wij rijden nog steeds met de originele uitlaat en de achterbanden zijn nog nooit vervangen en gaan er binnenkort af vanwege droogtescheurtjes, niet vanwege ontoereikend profiel (van die 193.000 km zijn er denk ik 30.000 op winterbanden gereden, maar 163.000 is nog steeds heel goed). Ook de voorbanden slijten langzaam, waarschijnlijk door lage gewicht en weinig onderstuur.

Los van die accu's nooit enige kosten gehad buiten het standaard onderhoud. Met een verbruik van 5 liter per 100 km en amper 35 euro wegenbelasting dus heel goedkoop. Bij aankoop was het idee om er vijf jaar in te rijden en hem dan in te ruilen voor een jongere Insight met minder kilometers. Dat idee hebben we snel verlaten: jongere Insights waren in 2018 schaars (want 2014 uit productie) en heel duur en er ging toch niets kapot. Achteraf goede keuze want sinds start corona is jaarkilometrage teruggevallen van 19.000 tot 6.000 km. Mijn vrouw is nog altijd content met de wagen dus hij blijft hier nog wel even op de oprit staan.

Beveel ik de Insight aan?

  • 193.900 km

Dat hangt ervan af wat je zoekt. Hij zit lekker laag, is compact en overzichtelijk en rijdt spotgoedkoop. Als je nu een echt zuinige auto met lage overall gebruikskosten wilt, moet zich niet meteen laten afschrikken door de 7.000 euro vraagprijs voor een wagen met minder dan 150.000 km. Maar verwacht geen sportieve prestaties en let goed op het veercomfort. Neem wel een uitvoering op 16" velgen voor de looks.

No nonsense

  • 193.900 km

Wij zochten zomer 2013 een auto voor mijn vrouw die van 10 km enkele reis woon-werk naar 45 km enkele reis ging. Zuinig, betrouwbaar en Japans, dat waren de eisen. Proefgereden in diverse Priussen en Insights.
Andere auto's eigenlijk niet betrokken in de zoektocht.

De Prius was duidelijk groter en comfortabeler, maar ook duurder en onoverzichtelijker. Na wat wikken en wegen deze Insight in Elegance uitvoering gekocht, voor wat achteraf een ridicuul lage prijs was: voor € 10.200 wegrijden voor een toen exact 3 jaar oude wagen met 76.000 km op de teller met verse onderhoudsbeurt. In 2017 kocht je voor dat geld een 6 jaar oude Insight, wij dus een drie jaar oude. In 2013 was er nog weinig aanbod aan ex-lease Insights en was de reputatie op de particuliere markt nog niet gevestigd. Dat is sindsdien wel veranderd.

Wat vonden we fijn ten opzichte van de Prius: het conventionele dashboard, de stoelverwarming (in de Elegance), parkeersensoren voor en achter (ja, dat was toen nog niet standaard op de Prius en diverse Insights) en de compacte buitenmaten en lage gewicht. Ikzelf vond het veercomfort niet om over naar huis te schrijven en het motorvermogen evenmin, maar daar had mijn vrouw weinig problemen mee. De instap achterin is ronduit beroerd. De Insight is in Amsterdam een tijd veel als taxi ingezet (vanwege de extreem lage gebruikskosten) maar dat grenst aan mishandeling. De beenruimte achterin is ook geen feest en de middelste zitting achter is een houten plank met een stofje er over heen. Onze kinderen waren toen nog klein, dus iedereen vond het best.

Rijden

  • 193.900 km

Hoe rijdt zo'n Insight: het is een hybride met een piepkleine electrische actieradius. Mijn ervaring is dat je hem 1,5 - 2km achtereen volledig elektrisch kunt rijden, maar dan moet je wel een fluwelen voet hebben want als je je pedaaldruk wat varieert of de weg gaat licht omhoog, dan schakelt hij vrijwel direct de benzinemotor bij. Het omschakelen tussen de motoren gaat overigens tot op de dag van vandaag soepel, nagenoeg geluidloos en correct. Ook het start-stopsysteem werkt nog altijd feilloos.

De meeste tijd gebruik je de elektromotor voor extra boost, met name bij accelereren, bijvoorbeeld als je een snelweg oprijdt. In die situaties is de benzinemotor ook behoorlijk hoorbaar waardoor je vaak het gevoel hebt dat die het moeilijk heeft, terwijl het toerental nog best meevalt. De 1.3 benzinemotor blinkt niet echt uit in levenslust, en zelfs met de elektro erbij is het geen snelle wagen. Bij 150 km/u is de fut er echt helemaal uit, maar goed, die snelheid haal je in NL zelden. Dat loeien van de motor is een typisch CVT-fenomeen, maar als gezegd: de toerentallen zijn vaak niet eens zo spectaculair. En als je tijdens het accelereren even gas terugneemt, "schakelt" de CVT meteen en is het al weer minder. Al met al geen groot issue.

Het verbruik: ikzelf rijd zomers 4,7 - 4,9 liter per 100 km, en 's winters 0,3 - 0,4 liter meer. Mijn vrouw zomers 4,9 - 5,2 liter en 's winters 5,3 - 5,6 liter. Het hybridesysteem werkt het best in de stad. Meer snelwegkilometers drukken het verbruik dus niet, eerder het tegendeel.

De wegligging is prima, nauwelijks onderstuurd, gewoon een voorspelbare auto. Het veercomfort is behoorlijk stug en op de vele drempels bij ons in de buurt laten de schokdempers zich ook nadrukkelijk horen. Dat verdient geen hoofdprijs. De stoelen zitten goed al was een lendesteun fijn geweest. Het dashboard is overzichtelijk. De verbruiksmeter recht voor je neus nodigt uit tot zuinig rijden.

Verder is het een relatief basic auto. Wel cruise control, maar niet adaptief, geen ingebouwde navi. Wel een fijne airco en voorruitontwaseming gaat snel en goed. En alles blijft heel, al 11 jaar en 194.000 km lang. De schuin aflopende motorkap is tamelijk gevoelig voor steenslag, maar als je een auto min of meer oprijdt, is dat geen issue want hij roest niet op die kleine beschadigingen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens