Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010)

autoreview

Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2010)

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Elegance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf84.230 km
KM-stand laatst108.500 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfort omgeruild voor Elegance uitvoering

  • 85.670 km

Gelieve eerdere Honda Insight ervaringen na te zien in mijn eerdere verslaggeving m.b.t. de comfort uitvoering. Die heb ik bereden vanaf januari 2010 t/m december 2011.

Binnen ons wagenpark deed de mogelijkheid zich voor dat ik om een upgrade kon vragen i.v.m. een auto omruiling.
Een collega heeft een nieuwe (grotere) wagen mogen bestellen, waardoor zijn Insight elegance beschikbaar kwam. Deze wagen was nog vrij recent en nog lang niet op zijn maximale kilometrage of levensduur aanbeland, waardoor hij terug moest worden genomen door de leasemij.

Derhalve heeft de elegance meer toeters en bellen t.o.v. een comfort uitvoering en dan m.n. de cruise control die ik snode moest missen. Dat is toch wel erg prettig, zelfs in de randstad.

Enfin, in week 2 zijn de wagens omgeruild bij een km stand van ongeveer 84.000. De comfort heeft 72.000 km trouwe dienst gedaan en ik zal mijn Insight ervaringen nu dan updaten elke 10.000 km.

De eerste ervaringen met de elegance uitvoering zijn zonder meer positief te noemen. Het verbruik is wel wat hoger dan de comfort uitvoering, zit op trip A 6,2 ltr/100km en trip b op 5,9 ltr/100km. Trip B heb ik bij verkrijgen van de wagen gereset.
Het weggedrag is ook iets beter dan de comfort, ofschoon toen de Yokohama's bij de comfort werden omgewisseld voor door Michelin's Energy, dit het weggedrag zeker ten goede kwam.
De elegance heeft Bridgestone Turanza's. Zij doen hun werk naar behoren. De Dunlop's schijnen een enorm kabaal te maken. Nu schijnen Japanse auto's daar allemaal last van te hebben, maar Bridgestone banden hebben dan nog het beste of zogewenst, stilste resultaat.

Zoals gezegd heeft deze uitvoering meer luxe en dat doet het allemaal prima, zoals de verwarmde voorstoelen (lekker deze winter), de bluetooth voorziening voor mijn smartphone, ideaal! De USB aansluiting voor een flash disc, tbv mp3 muziek. PDC sensoren, regensensor, schakelflippers.

Voor de rest nog weinig bijzonderheden, als er zich iets bijzonders voor doet zal ik het melden en later ook wat foto's toevoegen.

90.000 update

  • 90.820 km

De 90k kms zijn gepasseerd, tijd voor een update, zoals ik ook met de vorige Insight (Comfort) heb gedaan.

Eigenlijk niet zo heel veel nieuws. Nu het voorjaar begint te worden is het verbruik iets verbeterd, marginaal, maar toch.
De trip a/b zijn weer iets verbeterd, 6,0 om 5,7. kan ook andersom zijn whatever...
Heb een tijdje in ECO mode gereden, ongeveer 2 tankbeurten. Weinig verschil.
Elke week ongeveer 90 km per dag woon-werk verkeer, bebouwde kom, N- en A-wegen afwisselend.
Rij soms best wel stevig door, soms ook relaxed. Al met al zeer redelijk verbruik.
Oliepeil (2) ook dik in orde, verbruik nihil. Versnellingsbak olie ook prima.

Alles blijft heel in de wagen, so far so good. Op naar de 100k. Wil dan tevens de firmware upgrade laten installeren tegen het bokken bij lage (uitrol) snelheid.
Dat is dan ook het enige minpuntje wat ik in die 5k km kan vermelden. Hier had de Comfort uitvoering ook last van.

Klokje rond 100.000

  • 102.450 km

De ton gepasseerd...
Kan wel zeggen, de wagen rijd nog steeds prima. Geen rammeltje of kraakje te horen of te bespeuren.

Waar ik later achter kwam betreffende het rubber onder mijn Insight, waren 3 velgen voorzien van de Bridgestone Turanza's en nog 1 Dunlop. Zo tussen 125 - 135 km/u was er een bepaalde onbalans in de wagen. Dit bleek dus te liggen aan de Dunlop band want die is bij de 100km beurt vervangen.
Nu rijd de wagen als op rails.
Wel is de zijwind gevoeligheid vrij hoog, dat betekent het stuurwiel goed vast houden...
Verbruik gaat weer naar de 5,6 km/ 100 liter, aanmerkelijk zuiniger dan het verbruik wat mijn collega realiseerde kennelijk, want toen ik hem overnam stond de verbruik computer op 6,7 l/100 km. Dient wel aangetekend te worden dat dat in de winter was. Dan is het verbruik sowieso een fractie meer. Derhalve kan de rijstijl ook mee spelen.

Alles functioneert ook nog steeds prima, de PDC, stoelverwarming, handig afgelopen winter, de regen en dimlicht sensor, USB aansluiting. Het geluid is met de standaard geluidsinstallatie acceptabel, het vermogen had iets meer gekund.

Tevens de firmware update bij de 100k beurt uit laten voeren, zodat de hinderlijke "bok" of "hik" bij het uitrollen op lage snelheid < 15 km/h en plots weer gas geven, is verdwenen.
Ik heb wel het idee dat de wagen door de FW upgrade iets trager is op het gaspedaal. Echter wanneer je het gaspedaal fors intrapt, dan zit het wel weer snor met de acceleratie. Als men zorgt dat je af en toe met de versnelling handel in stand "S" rijd, laadt de IMA accu sneller op en heb je altijd voldoende koppel bij het optrekken en bergje op in constante snelheid.
Wanneer IMA aan het werk is voelt dat toch wel mirakels. Het koppel als totaal - verbrandingsmotor + IMA systeem is niet echt opmerkelijk hoog, maar het koppel v. e. elektro motor, voelt toch anders aan. Het is niet makkelijk dat te beschrijven, dat zul je echt moeten ervaren.
Bijvoorbeeld bij het optrekken vanaf stilstand, je zit in een mum van tijd op de 50 km/u. De elektromotor ondersteund de verbrandingsmotor, en dat extra koppel v. d. elektromotor geeft hem net dat extra duwtje...

Derhalve is het wel eens aardig om op de autosnelweg en bij optrekken met de schakel flippers te stoeien, die werken formidabel snel. De 7 versnellingen liggen vrij kort bij elkaar, echter de 1e is wel vrij kort. Daarbij assisteert uiteraard ook het IMA systeem in beide modi.
Afremmen op de motor gaat ook prima met de schakel flippers, ook in de "D" - stand. Echter na ongeveer 5 seconden is de werking weg.

Op naar de 110k.

Insight ingeleverd

  • 108.500 km

De Insight is ingenomen door de leasemij.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.