Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Insight 1.3 i-VTEC Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 5.500 km |
Eerste indrukken
- 500 km
Door de ontvangst van een andere lease-auto die we vanaf volgend jaar privé gaan gebruiken moest onze geliefde Honda FR-V diesel het veld ruimen. 125 euro per maand aan wegenbelasting wordt toch wel veel met maar 7000 verwachte km's per jaar.
Aldus begon de orientatie naar een mooi "tweede autootje" met de volgende eisen:
- Betrouwbaar
- Zuinig en toch vlot
- Ruim genoeg voor moeders met een aantal koters en een Labrador
De eerste gedachte was de nieuwe Jazz. We hebben het vorige model een poosje gehad en die beviel uitermate goed. Een proefrit voelde snel vertrouwd maar het bedrag wat we terug kregen voor de FR-V viel nogal tegen. Toch eens kijken naar de Insight dan? Wel duurder dan de Jazz, maar volgens de verkoper kon hij hierbij een stuk meer aan inruil bieden. Tevens beviel ons het vooruitzicht wel dat we straks 0 euro wegenbelasting kwijt zijn. Tevens was 't door alle sponsoring van de belastingdienst een boel auto voor 't geld.
Een proefrit beviel eigenlijk wel en de koop werd gesloten. Hieronder zal ik mijn bevindingen noteren over deze hybride (nu ongeveer een maand in ons bezit).
Looks:
Ondanks de typische hybride vorm vind ik de auto (in 't zwart) een mooie verschijning. Alleen de achterkant kan me niet zo bekoren. Van binnen is het veel hard plastic, maar wel strak in elkaar gezet. Het klokkenspel lijkt nogal druk, maar eigenlijk valt dat erg mee.
Rijgedrag en comfort.
Heeft wel wat weg van de Jazz. Nogal stug geveerd en kan nogal "bonkig" overkomen. Je kan er wel lekker strak mee door de bochten. Het rijden met een CVT went snel en het IMA systeem doet vrijwel ongemerkt zijn werk. Door de CVT lijkt de auto trager dan ie is. Dat merk je goed als je tussen ander verkeer rijdt, dan moet je je meer inhouden dan je eigenlijk zou verwachten.
De achterbank is bij ons bestemd voor twee peuters. Het lage dak is voor hun geen probleem. Wel voor ons, want het in de auto tillen en de gordels om doen is nu geen pretje. De beenruimte is voldoende. De kofferruimte is voor ons gebruik voldoende.
De Elegance uitvoering heeft zo'n beetje alle luxe die je zou willen, we zijn erg benieuwd naar het comfort van de stoelverwarming.
Puntje van kritiek is de instap voorin. Het stuur is maar beperkt naar boven verstelbaar. In deze stand kan mijn vrouw de kilometerteller niet aflezen. Ze zet dan de stoel omhoog of het stuur omlaag. Resultaat is dat ik bij het instappen moeite heb om mijn been onder het stuur door te krijgen. Ik ben niet de allerdunste, maar ik had dit eerder alleen in mijn knalgele Hyundai Scoupe uit mijn "jonge" jaren...
Verbruik:
We rijden op dit moment vooral korte stukken en het verbruik ligt rond de 6.3 liter per 100 km. Ter vergelijk: onze Jazz had onder gelijke omstandigheden een verbruik van zo'n 7.3 liter per 100 km en onze diesel FR-V rond de 8 liter per 100 km.
Het ECO systeem irriteert me minder dan ik van te voren dacht. De grote meerwaarde zit 'm in het feit dat je het verbruik van meerdere ritten met elkaar kan vergelijken. Je krijgt dan een goed inzicht in de verhouding tussen verbruik en rijgedrag/wegomstandigheden.
Conclusie:
Tot nu toe heel blij met de Insight. Blijer dan met de nieuwe lease-picasso, maar daarover meer in een andere review. Ik zal proberen regelmatig updates te posten.
De winter door
- 5.500 km
Even een update nu we de winter door zijn. De meeste punten uit mijn eerste indrukken staan nog steeds:
Looks: Mooie voorkant, typische hybrid achterkant. Interieur nogal plastic, maar goed in elkaar geschroefd. Geen enkel rammeltje te horen.
Rijgedrag en comfort:
Lekker strak en stug, voor sommigen zal het wat te stug zijn. CVT werkt heerlijk zolang je maar onder de 3000 toeren blijft. Door de CVT is het wel jammer dat alle gevoel van acceleratie is verdwenen. Dit is echter subjectief, want we komen prima mee met de rest van het verkeer. Zeker tot 70-80 km/uur gaat het heerlijk vlot en licht.
Gordels omdoen bij twee kleintjes blijft een crime doordat ze helemaal in de bank zijn weggewerkt. Er is een derde kindje onderweg, dus het wordt wel even spannend hoe we dat op de achterbank op gaan lossen. Dat wordt dan wel erg krap met drie stoeltjes (hadden we die FR-V toch maar moeten houden?)
Lekker luxe en in de winter die heerlijke stoelverwarming.
Verbruik:
Met veel korte stukken steeg het verbruik flink de afgelopen winter. Op het dieptepunt lag het verbruik op 7.5 liter per 100km. Nu het weer warmer wordt gaat het verbruik weer naar zo'n 6 liter per 100 kilometer. Ik heb de indruk dat ie iets zuiniger is geworden nu de auto ingereden is.
Als je een beetje op let op de wat langere ritten is een ritgemiddelde van 5 liter per 100km zeker haalbaar. Zolang je maar beneden de 120km/uur blijft.
Conclusie:
Nog steeds heel blij met de Insight. Helemaal met het relatief gunstige verbruik en 0 euro wegenbelasting. Ben alleen bang dat het straks met drie kindjes wat te krap gaat worden en dat ie eerder weg moet dan gepland. Ben benieuwd hoe het met de afschrijving staat aan het einde van het jaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.