Honda Civic 1.6i LS (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.6i LS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto is mijn tweede Honda en de zesde Japanse auto. Over de technische kwaliteit en storingsgevoeligheid hoef ik niet uit te wijden: geen probleem.
De auto is compleet uitgevoerd en met wat accessoires (wel duur!) geheel naar eigen wens verder te completeren. Zoals gezegd: dure accessoires...
Het interieur is strak en sober, maar zeker niet goedkoop uitziend uitgevoerd. Een mat metaal-look dashboardcover en ditto versnellingsknop geven net wat extra cachet. De stoelen zitten prima en zijn redelijk goed verstelbaar. Alleen het ontbreken van een walk-outdevice, waardoor de instellingen worden "onthouden" is een gemis.
Het dashboard is goed overzichtelijk, maar de snelheids meter is niet in alle standen van het verstelbare stuur volledig zichtbaar. Het stuur voelt wel stevig en dik, en daardoor prettig, aan.
De luchtbehandeling, handmatige airco, doet zijn werk prima. Desgwenst "vries je vast" of "stookt-ie je eruit" en alles daartussen. Zonder airco is de ontwaseming onvoldoende. Dit was ook al bij mijn oude Honda problematisch. Met airco is alles snel helder.
Het benzineverbuik ligt rond 1 op 12. En ik wil nog wel eens een verkeerslichtsprintje doen...
De motor doet zijn werk goed, maar heeft bij snel gas-intrappen een lichte hapering bij het oppakken. Accelaratie verloopt goed,zeker in de hoge toerentallen als de VTEC zijn werk echt doet.
Na ruim een jaar zonder kwam er toch een trekhaak onder. Wat praten bracht de prijs van een origineel Honda-haakje op een aanvaardbaar niveau mede door een geschakele constante stroomdraad, die ’gratis" werd aangebracht. Eraan gekoppeld wordt een Hobby-caravan van 1150 maximaalgewicht. Deze combi voldoet redelijk goed tot nu in Nederland, vermits men de versnellingspook, lekker hoog op dashboard, goed weet te gebruiken. Het verbruik stijgt wel tot rond 1 op 9 à 10.
WEGLIGGING: ik vind deze tegenvallen. Bij insturen van snelle bochten in autowegen onderstuurt de auto en voelt de besturing vaag aan. Gas erop is de remedie, maar denk aan de snelheidscamera"s. Bij hobbels in een bocht springt de achterzijde opzij. Niet prettig.
Kortom: slechter dan mijn vorige Honda. Kennlijk vond men dat in Japan ook en bracht men in 2003 een verbeterde Civic met gewijzigde achterwielophanging uit.
PROBLEMEN
Problemen waren er ook:
1- Na enige weken ontstond een ernstig gierend geluid bij stevige wind tegen of hogere snelheden (>125 km/u). Bleek een naad tussen voorruit en carosserie. Is door dealer volgespoten.
2- Tegenvallende wegligging: verbetering, maar zeker geen oplossing, was het ruim een 0.5 ATO verhogen van de bandenspanning. De volgende set banden, als die er door mij nog onder komen, zijn zeker geen Michelins: veel te slappe wangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren