Honda Accord 2.0i EX (1989)

autoreview

Honda Accord 2.0i EX (1989)

Signalement

UitvoeringAccord 2.0i EX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf28.528 km
KM-stand laatst40.144 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Accord 2.0i EX ALB 1989

  • 30.548 km

Recent plaatste ik een review van een Honda Legend 2.7 V6 1990 waarbij ik aangaf deze auto samen met een Accord voor dagelijks zakelijk gebruik in te zetten.

Dit model Accord is geleverd tussen 1985 en 1989 en was in Nederland een zeer succesvol model. Samen met het zusje "Aerodeck" realiseerde Honda relatief hoge verkoopcijfers. De modellenlijn van de verschillende types van Honda van die jaren had wat meer samenhang dan die van de laatste 10-15 jaar. Het waren eigenlijk de hoogtijdagen.

Dit model, fabriekscode CA5, was en is onverwoestbaar wat betreft techniek. De 12 kleps motoren kunnen 1 miljoen kilometers draaien bij normaal onderhoud. Het was eigenlijk het plaatwerk dat in die tijd nog niet de roestbescherming had van de jaren "90. De bekende Honda plekken zoals wielkasten achter en dorpels bleken na 8 jaar vaak al aangetast. Al in 1988 reed ik dit type als vertegenwoordiger en was er zeer van onder de indruk en daarmee is eigenlijk mijn Honda liefde begonnen. Ik weet ook nog wel dat menig BMW 3 rijder destijds naar juist dit model uitweek.

In Oostenrijk heb ik via een kennis deze auto gekocht met slechts 27.000 km op de teller en ik heb daarom niet lang nagedacht. Zakelijk kan ik hier nog makkelijk 2 jaar mee rijden en dan staat er nog maar 80.000 km op en bewaar ik deze ook in de schuur. De auto ziet er werkelijk als nieuw uit en ook de techniek is nog perfect. Bij de Honda dealer zijn alle vloeistoffen vervangen, een grote beurt gedaan en preventief de distributieriem vernieuwd. Verder heb ik nog via een kennis originele dakdragers, windbeschermers portieren en nog wat onderdelen op de kop getikt.

Inmiddels rij ik er 2 weken mee en heb er zo'n 2.000 km opzitten. Over een paar maanden zal ik wat ervaringen weergeven hoe het bevalt om toch dagelijks met een oude auto te rijden. De eerste indrukken zijn eigenlijk wel positief. Het comfort is goed, het verbruik (op winterbanden gekocht!) 1:13 en dat valt niet tegen.

Het rijkarakter was direct herkenbaar, lichtvoetig, extreem koersvast en prachtige wegligging door de befaamde wishbone ophanging voor en achter.

In minder positieve zin valt op dat de auto, zeker bij accelereren, wat geluid of rauw lawaai produceert. Zo gauw constante snelheid gereden wordt dan verdwijnt geluid naar de achtergrond. Ook het interieur is als nieuw, nergens beschadigd en de stoelen zijn vanwege de stofsoort van velours heerlijk comfortabel en sportief. Opvallend is de uitstekende zit achter het stuur en tevens het grote glasoppervlak dat auto's uit die jaren kenmerkt, zeker wanneer je dat vergelijkt met de huidige moderne auto's waar het vaak lastig is goed te zien wat achter je zit.

Ik meld mij weer over een paar maanden wanneer kilometers zijn gemaakt.

buiten dienst gesteld

  • 40.144 km

Inmiddels heb ik sinds de aanschaf enkele maanden geleden 13.000 km met de auto gereden en deze dagelijks voor zakelijk gebruik ingezet. Mijn liefde voor dit model welke ik in de jaren '80 als 1e Honda aanschafte is alleen maar groter geworden. Inmiddels is de auto ook echt los gekomen en rijdt aanmerkelijk beter dan bij de aanschaf afgelopen winter.

De vraag is of een dergelijke oude auto die dagelijks ingezet wordt als gebruiksauto nog goed meekan met het huidige moderne verkeer.

Laat ik beginnen met de mindere kanten:

De auto mist airco en dat is bij langere afstanden die ik veel rij toch wel een handicap. Je snapt eigenlijk niet hoe we dat vroeger ervaren hebben maar het is toch echt een gemis. Ondanks het schuifdak dat ik veelvuldig als extra ventilatie gebruikte blijft het behelpen. Voor korte afstanden is het niet zo'n probleem.

De auto mist airbags, dat heeft vanzelfsprekend niets met de kwaliteit van de auto te maken maar je gaat er onbewust toch rekening mee houden in je rijgedrag. Dat heeft ook te maken met de vele Zeeuwse provinciale wegen waar een ongeluk op een provinciale weg meestal gelijk ernstig is.

De geluidsinstallatie die er origineel in zit heeft niet het niveau dat tegenwoordig de norm is, als je veel naar radio 4 luistert gaat het irriteren, misschien zijn we gewoon verwend.

Wat zijn de leuke kanten:

De auto rijdt fabelachtig goed en strak, is snel en heeft een magnifieke wegligging. Elke keer heb je de neiging de auto even door de bocht te jagen. Vanwege de relatief lichte gewichtsklasse (1.120 kg) voelt de auto zeer lichtvoetig aan, werkelijk een genot. De auto rijdt als een wolf in schaapskleren, ziet er uit als een burgersedan maar is bijna een sportwagen.

De kwaliteit van de gebruikte materialen in interieur zijn zeer hoogstand, niets is versleten, kraakt of piept.

De lak is zeer sterk, dat kun je vaak van de huidige water gedragen lakken niet stellen.

Het uitzicht rondom is zeer plezierig, zeker bij achterom of opzij kijken heb je een veel beter beeld van je verkeersomgeving dan van moderne auto's.

Een verbruik van 1:14 is goed haalbaar, in maart liet ik er 4 nieuwe Michelins Energy Savers opzetten vanwege het lage rolweerstandgeluid en die bevallen meer dan uitstekend.

Ik heb 0,00 kosten tussendoor gehad, elke dag starten en lopen en nooit in de steek gelaten.

Omdat ik de auto alleen maar meer ben gaan waarderen heb ik besloten hem op te slaan en te bewaren of mogelijk later te verkopen maar daar moet nog even niet aan denken. Vanwege het feit dat de auto 100% roestvrij is en nu droog en rustig in mijn schuur staat kan er weinig mee gebeuren.

Afgelopen week even in de garage voor controle laten nalopen, helemaal niets aan de hand. Uit voorzorg heb ik wielkasten achter goed laten nakijken op roest en preventief met zinkmiddel en tectyl laten behandelen.

Voorlopig gaat dit snoepje (helaas) in de trommel, nou ja wie wat bewaart die heeft wat, over een paar jaar lijkt het me echt een unieke oldtimer waarvan ik toch echt vermoed dat een dergelijk exemplaar in Nederland niet meer te vinden zal zijn.

Voor dagelijks gebruik heb ik een oude CRV uit 2001 gekocht met airco, airbags en cruise control, wat comfortabeler dus. Bijkomend voordeel is de hoge instap en zit want bij de Accord was dat natuurlijk meer een kwestie van in de stoel vallen door de lage zit.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens