Ford Focus Wagon 1.8i 16V Trend (2000)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.8i 16V Trend (2000)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.8i 16V Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf118.090 km
KM-stand laatst144.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 144.200 km

Wegens gezinsuitbreiding ben ik opzoek gegaan gaan een grotere auto. Hierbij had ik een aantal wensen. Een stationwagen, airconditioning, trekhaak en de auto mocht niet ouder zijn dan mijn huidige auto (Clio uit 2000). Omdat ook mijn budget nog eens beperkt was, ben ik lang opzoek geweest. Door budget en voorkeur te combineren kwamen er een aantal modellen in aanmerking. De Renault Megane Break, Volkswagen Golf Variant en de Ford Focus Wagon.
De Golf viel eigenlijk al weer snel af, omdat de auto’s die binnen het budget vielen allemaal waren voorzien van 1.4 16v (75pk) motor. Dat is toch een stap terug als je uit een 1.4 16v (98pk) Renault Clio komt. Bleven er 2 modellen over, de Megane en de Focus. Hierbij toch voor de Focus gekozen, omdat deze een veel stoerder voorkomen heeft en bekend staat om zijn strakke wegligging. Tevens had ik na lang en uitgebreid speurwerk een vrij rijk uitgeruste Ford Focus Wagon 1.8i Trend gevonden, niet ver van mijn woonplaats.

De eerste kilometers in de Focus zijn opvallend normaal, dat een auto zo snel vertrouwd kan aanvoelen, heel apart. Van binnen is de auto lekker stil, want van het banden- en motorgeluid dringt er veel minder door dan ik gewend was. De stoelen bieden goede zijdelingse steun, als of je omarmd wordt. Dit is ook wel nodig, want door de brede banden (205/50R16) en strakke onderstel gaat de auto als een strijkijzer over de weg en door de bochten. Een klein nadeel van het stevige afgeveerde onderstel is dat ik nog al eens last heb van spoorvorming.

Het geluid uit de standaard radio/cd-speler is prima, maar omdat deze geen MP3-cd’s afspeelt, heb ik deze vervangen voor mijn eigen radio. (zie ook problemen)
Ik heb nu nog opzoek naar een manier om 2 tweeters in het dashboard in te bouwen, maar tot op heden heb ik nog geen mogelijkheid gevonden om deze, gedeeltelijk, te demonteren.

Wat ik echt ideaal vind, is de voorruit verwarming. Nooit meer last van een beslagen voorruit en het zeer snel kunnen ontdooien van een bevroren ruit. Soms zijn de golvende lijntjes echter wel hinderlijk als de zon er verkeerd op staat.

De kofferbak is echt groot, zelf de grootste in zijn klasse met 520 liter (Golf-460, Megane-485, 306-442, Xsara-517) en als de bank, in 2 ongelijke delen, omgeklapt wordt onstaat er een laadruimte van dik anderhalve kuub (1580 liter).


[[UPDATE 11-10-2007]]
Nu ik een kleine 1500 kilometer met de auto heb gereden, valt me het enorme gulzige karakter op. In één weekend een tank van 50 liter leeg gereden op 580 Km (een verbruik van 1 op 11,6), ondanks dat dit vrijwel allemaal snelweg kilometers zijn.


[[UPDATE 05-12-2007]]
In de review van Strike, eveneens over een Focus 1.8i 16v Trend (2001), beschrijft hij wat de uiterste prestaties zijn in elke versnelling. 160 in 3, 195 in 4 en max 5500 toeren in z’n 5. Mooie waarden, maar aangezien deze motor niet echt zuinig is, is het misschien aardig om te vermelden dat je ook 30 in 3, 50 in 4 en 70 in z’n 5 kunt rijden. Door dit consequent te doen haal ik ongeveer 1 op 15, terwijl ik toch ook veel kilometers binnen de bebouwde kom rijd.

[[UPDATE 25-03-2008]]
Vorige week heb ik de winterbanen weer verruild voor de zomerexemplaren (een weekje te vroeg blijkt achteraf). Wat een verschil! Van 185/65R14 terug op 205/50R16. De auto ligt weer strak op de weg, maar is ook weer veel gevoeliger voor spoorvorming.

[[UPDATE 23-06-2008]]
Bij 132.474 Km. een 140K beurt laten uitvoeren, zodat ik met een goed gevoel op vakantie kan. Naast de gebruikelijke filters, is ook de draagarm rechtsachter vervangen. Deze was versleten en met het oog op de vakantie, dan zit er een caravan achter de auto, was het verstandig deze te vervangen. Tevens heeft de garage aangegeven dat de remschijven en remblokken aan de dunne kant zijn en dat de voorbanden binnenkort aan vervanging toe zijn.
Ford Boerhof heeft ook een corrosserie check gedaan, de uitslag hiervan krijg ik binnenkort van Boerhof Schadeherstel.

[[UPDATE 03-09-2008]]
Via internet Michelin-banden bestelt, omdat deze er voor 21 september onder moeten liggen ivm de APK. Ik had er voor nog Continentals om liggen, maar daar was ik niet zo heel erg tevreden over. Ze maken meer afrolgeluid en bij vochtig weer had ik nogal eens problemen met verlies aan grip.
Bij het zoeken naar de juiste maat liep ik tegen het probleem aan dat Michelin de PILOT PRIMACY in de maat 205/50R16 niet meer maakt. Alleen de ECO-variant is in deze maat nog verkrijgbaar. Toen ben ik verder gaan zoeken en heb op dezelfde website de PILOT PRIMACY in de maat 205/55R16 besteld. Een maatje groter dus, en bijkomend voordeel was dat de band ook nog eens €25,- goedkoper is (waarschijnlijk omdat het een courantere maat is). Omdat de band dus een maatje groter is, heb ik de Michelins die er achter al om lagen, naar voor laten zetten en het nieuwe rubber heb ik achter laten monteren. Dit omdat ik bang ben dat die extra centimeter aan rubber net de carrosserie zal raken als bij het insturen de auto inveert.
Ook heb tijdens het banden verwisselen de wiellager rechtsachter laten vervangen. Deze was kapot gegaan/versleten toen ik op vakantie (met de caravan er achter) een verkeersdrempel te laat had gezien en deze dus met een te hoge snelheid nam.


[[UPDATE 22-09-2008]]
Bij 138.877 Km. de jaarlijkse APK keuring geen bijzonderheden, wat de APK betreft. Wel lekte de waterpomp dermate dat er een roze streep van koelvloeistof tegen de onderkant van de motorkap zat. De waterpomp heb ik, incl de distributieriem en looprollen, laten vervangen.

[[UPDATE 22-09-2008]]
Bij 138.877 de jaarlijkse APK keuring geen bijzonderheden, wat de APK betreft. Wel lekte de waterpomp dermate dat er een roze streep van koelvloeistof tegen de onderkant van de motorkap zat. De waterpomp heb ik, incl. de distributieriem en loop/span-rollen, laten vervangen.

[[UPDATE 02-12-2008]]
Gisteren bij 143.757 Km. weer met de auto naar de garage geweest ivm met een olielekkage en het inhouden van de motor als deze eenmaal op temperatuur is.
De olielekkage kwam door een niet goed sluitende kleppendekselpakking. Het inhouden van de motor was het gevolg van een versleten gaskleppositiesensor. Nu deze is vervangen reageert de motor ook weer beter op het gaspedaal.

PROBLEMEN

  • 144.200 km

Een puntje van kritiek is het aansluiten van de geluidsinstallatie. Omdat Ford een eigen standaard voor autoradio’s heeft (+1,5x DIN-formaat), is mijn eigen CD/MP3-speler alleen via een verloopstekker en een pasplaatje in het dashboard te plaatsen.

Een brommend en schurend geluid rechtsachter. Bleek een versleten wiellager te zijn. Door de garage (binnen een uur) onder (Bovag)garantie vervangen.

[[30-11-2007]]
Met de auto naar Autoschade Boerhof geweest voor een schade indicatie, vanwege gevolgschade na een lek gestoken band.

Het verhelpen van de roest op de achterklep en rechter achterportier, begint zo langzamerhand een echt soap te worden. Na de inspectie door een man van Ford-Nederland, kwam deze tot de diagnose dat de beide delen vervangen zouden moeten worden. Een derde deel, het rechter voorportier, viel nog wel binnen de (volledige) garantie. Voor de twee te vervangen delen kreeg ik een vergoeding, maar dat zou betekenen dat ik nog altijd 1200 euro zou moeten bijbetalen. Omdat ik de auto heb gekocht met de garantie dat ik niet voor de roest behandeling zou hoeven te betalen, heb ik contact opgenomen met de garage waar ik de auto had gekocht. Deze waren (begrijpelijk) niet van plan om deze 1200 euro te betalen, omdat zij voor de helft van dit bedrag de delen zelf kunnen vervangen. Daarom afgesproken dat ik bij Autoschade Boerhof, te gelijk met het verhelpen van de gevolgschade van de lek gestoken band, ook het rechter voorportier zou laten behandelen, omdat deze geheel binnen de garantie valt.
Ik weer met Autoschade Boerhof gebeld om een afspraak te maken voor het behandelen van de schade en voorgesteld om alleen dat te behandelen wat (volledig) binnen de garantie valt. Dit had Boerhof zelf ook al voorgesteld bij Ford-Nederland, maar dat was niet mogelijk. Als ik niet alle delen tegelijkertijd zou laten behandelen cq. vervangen dan vervalt de gehele garantie! WAARDELOOS!!

Inmiddels is de roestschade behandeld, niet door Ford, maar door de garage (Van der Veen, Oosterwolde) waar ik de auto had gekocht. Deze heeft de volledige behandeling (zandstralen en opnieuw spuiten) voor haar rekening genomen. Dit had ik zwart-op-wit gekregen bij aankoop van de auto en daar hebben ze zich ook netjes aan gehouden.

Nu het buiten weer wat warmer wordt, gebruik ik de airco weer om te koelen en niet alleen om de auto te ontvochtigen bij regenachtig weer. Alleen kwam er de afgelopen tijd een enorme stank uit het dashboard. Echt misselijk makend!
Op een aantal website nagekeken wat hieraan te doen is. Uiteindelijk heb ik van Motip een spuitbusje met airco-cleaner gekocht. Dit goedje zorgt er niet alleen voor de je auto weer fris ruikt, maar desinfecteert ook gelijk het hele systeem.

[[23-06-2008]]
140K beurt (ca. €95,-)
Interieurfilter (ca. €22,-)
Vervangen draagarm rechtsachter (ca. €135,-)
Nieuwe afstandsbediening (deze kan niet tegen een wasbeurtje) (ca. €60,-)

[[24-09-2008]]
APK (ca. €25,-)
Distributieriem + rollen vervangen (ca. €250,-)
Waterpomp vervangen (ca. €175,-)

[[27 t/m 31-10-2008]]
Na aanleiding van de carrosseriecheck (tijdens de beurt van 23-06) heeft de auto een week bij Boerhof Schadeerstel gestaan. Onder garantie (deze keer wel ??) zijn de naden van 3 portieren, de motorkap en de achterklep opnieuw gekit en overgespoten. Kosten (voor Ford NL) ca. €1200,-.

[[01-12-2008]]
Kleppendekselpakking vervangen (ca. €30,-)
Gaskleppositiesensor (ca. €95,-)

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.