Ford Focus Wagon 1.8 TDdi 90pk Ambiente (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.8 TDdi 90pk Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
VORIGE WAGEN
Nadat ik geen snelle stop durfde maken op beregend wegdek had ik een zware bekeuring voor door het rode licht te rijden. Hierdoor ben ik sterk gaan twijfelen aan de Corsa.
WAAROM GEEN OPEL MEER
Aangezien ik nog niet lang werkte wilde ik een betaalbare wagen, maar wel een diesel break met abs en aanvaardbare km stand. Met de opel dealer wilde ik niets meer te maken hebben.
Hij had me namelijk een rotte corsa verkocht voor 1500€. Rot? ja, bij inruil wilde de ford dealer de wagen niet overnemen. Hij wilde de zaak wel voorleggen aan een opkoper. Zelfs de opkoper weigerde de wagen te kopen. Het plaatwerk vertoonde veel roestplekken (overspoten door dealer), de chassis balken waren aan het doorbreken... . Bovendien vond ik de toemalige astra breaks zo lelijk als de nacht.
AANKOOP
Na veel wikken en wegen en bezoekjes aan grote garages toch even langsgegaan bij de lokale ford hersteller. Daar stonden 2 blauwe focus breaks, een luxeversie "ghia" en een basisversie "ambiente". Door het prijsverschil toch maar eerst voor de ambiente gekeken. Dmv het het onderhoudsboekje de telefoonnr van de vorige eigenares te weten gekomen en gebeld. Zij had steeds met plezier met de wagen gereden maar na een defecte diesel pomp was er beslist een nieuwe focus aan te kopen met meer luxe. De dealer had me reeds vertelt dat er een nieuwe dieselpomp inlag. Mede door de scherpe prijs snel tot aankoop overgegaan.
GEBRUIK
- motor
Geen beer, maar hij brengt je waar je wilt komen. In heuvel- of berggebied is terugschakelen om mee te komen wel een must.
Bij rustige rijstijl en af en toe eens ’uitlaat schoonblazen’ kom je niets te kort. Bij sportief rijden voldoende vermogen, maar als ik even voel of er nog reserve onder het gaspedaal zit blijkt het pedaal volledig op de vloer te liggen.
Het geluid : tjah, de eerste generatie turbodiesels klinken nog steeds als tractors... gelukkig valt dit binnen minder op dan buiten. Het schakelen gaat na 180 000 km trefzekereder dan bij menig nieuwe auto!
- interieur
de bestuurderstoel geeft weinig steun onderaan de rug, een rugondersteunig geeft verlossing
de stoelen geven weinig zijdelingse steun, maar zitten voldoende comfortabel
bij aankoop heb ik de originele radio direct vervangen een pioneer headunit. 2 jbl speakers in de voordeuren verbeterden verder de klank. (opgelet, om de ronde speakers in de oval uitsparing te plaatsen heb je een verloop stukje nodig)
- remmen
achteraan trommels, vooraan schijven. De achterste remmen piepen herhaaldelijk, zelf als de blokjes nog niet op blijken te zijn. De handrem moet met de nodige kracht aangetrokken worden.
- sturen
gaat goed, maar de wegligging is niet zoals in andere reviews beweerd wordt. Het is geen dweil, maar lastwissels (links rechts trekken aan het stuur) geeft een onbetrouwbaar gevoel. In september 2006 bij een verkeersgeleider de controle verloren over het stuur. Gelukkig heeft de uitlaat (!!) de klap opgevangen en zijn achterklep en bumper slechts licht geraakt.
De uitlaat diende hierdoor vervangen te worden.
Het was al niet meer de eerste keer dat de achterkant uitbrak, echter dit was de eerste keer mét gevolgen. Ik zal nooit meer besparen of banden!
De 4 banden opblazen met 0.3 bar teveel (voor 2.7, achter 2.5) maakt het rijden veel communicatiever
Onderhoud:
dealer raadde in het begin onderhoudsintervallen aan van 5000 km, of elke 2.5 maanden. Zelfstandig besloten deze terug te brengen tot elke 8000 km.
Verder ligt de koest iets te laag, op verschillende drempels hoor je voor- en achterbumper schuren over het asfalt.
PROBLEMEN
- De vorige eigenaar (die ik heb kunnen traceren dmv het onderhoudsboekje) bleek de wagen te hebben verkocht nadat de dieselpomp gefaald had, bekend euvel rond de 150 000 km stand.
- Roest: zowel aan het onderstel als onderaan de deuren was roest terug te vinden. Ik heb dit zelf met roestwerende coating bijgewerkt.
- lakwerk gevoelig voor krassen
- stuurstangen vervangen op 150 000 km (schijnt normaal te zijn)
- slippen van alternator riem bij natweer: blijkt eigen aan de modellen zonder compressorpomp van de airconditioning.
Ernstige problemen:
-1- STILSTAND na een beurt aan de self carwash viel alles stil tijdens het starten. De auto reageerde niet meer op het omdraaien van de sleutel, zelfs de radio en de ventilatie weigerdeN dienst. Nader onderzoek leerde dat er een 30A hoofdzekering gesprongen was... Na vervanging werkten de standlichten vooraan beide niet meer, 2 nieuwe lampjes lostten dit gelukkig snel op.
-2- GASPEDAAL REAGEERT NIET gelukkig net terug van een reisje naar Frankrijk, een nieuw gaspedaal bleek de oplossing.
R.I.P.
Toen ik in februari 2008 een bedrijfswagen mocht uitkiezen wegens een nieuwe job heb ik de wagen overgelaten aan m'n zus.
In augustus 2008 maakte ze een inschattingsfout op de autosnelweg. Enkele seconden later bevond ze zich gelukkig veilig in de rechtervangrail. De wagen had zowel voorin als achterin zware klappen gekregen en rondomrond tegen de vangrails geschuurd. Verschillende andere wagens hadden in de klappen gedeeld.
De wagen was een total-loss op circa 230 000km, maar m'n zus ongedeerd.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Ford Focus Wagon 1.6i 16V Ambiente (1999)

Volvo EX30 of XC40: €10.000 verschil is te merken

Skoda Roadiaq: elektrische Enyaq als kampeerauto

Hier kun je goed parkeren in Zaanstad

Aantrekkelijk parkeren in het centrum van Middelburg
