Ford Focus Wagon 1.8 16V Flexifuel Futura (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.8 16V Flexifuel Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 27 km |
KM-stand laatst | 81.000 km |
ERVARINGEN
Op zaterdag 8 december 2007 was het dan eindelijk zover. Bij Ford Jos Bogman in Heerlen kreeg ik de sleutels van m’n nieuwe Focus 1.8 FlexiFuel in Futura trim. Na wat perikelen, foute bestelling bij Ford en daaruit volgend een fout uitgeruste afgeleverde auto, heb ik hem dan eindelijk gekregen.
Interieur.
Wat me meteen opviel t.o.v. onze oude Focus is de enorme vooruitgang van de kwaliteit van het interieur. Hoewel het ’Funky New Edge design’ dashboard van de oude Focus erg modern oogde, viel de kwaliteit van de gebruikte materialen wat tegen. Geen mooie zachte materialen op het dashboard zoals bij concurent Golf, maar harde kunststoffen. Hoewel het nieuwe dashboard een zakelijker voorkomen heeft, zit het wel goed in elkaar en zijn de kunststoffen dus duidelijk beter. Het bovenste gedeelte heeft een mooie structuur en voelt lekker zacht aan. Daarintegen is het geen goede zaak dat het onderste gedeelte nog altijd van het harde kunststof is vervaardigd.
Door de diverse opties die ik me gegund heb is het binnenin de Focus goed toeven! Als extra uitrusting: Business Pakket, Family Pakket en Dubbele automatische airco. Het business pakket is echt uitmuntend! Het bestaat uit: parkeersensoren achter, uitgebreid electrisch verstelbare sport stoelen met verwarming en een Blaupunkt Travelpilot EX navigatiesysteem. Dit alles voor € 395,-. Het family pakket bestaat uit: privacy glass, zonnenschermen weggewerkt in de achterportieren en een 2e sleutel met afstandsbediening (voor de vrouw natuurlijk). Het enige minpunt vind ik het navigatiesysteem. Als eerste is het ’maar’ een monochroomscherm (7’ kleuren touchscreen navigatie kost € 3.400,-!!!!!). Als tweede loodst het je enkel en alleen door de Benelux. In Duitsland (waar ik vrij vaak kom) kent ie alleen de hoofdwegen. Dit probleem is wel te verhelpen door Duitsland erbij te kopen, maar ik haat het wisselen van navigatie cd en muziek cd. Binnenkort laat ik een Alpin navigatiesysteem inbouwen. Dit is 6,5’ touchscreen. De navigatiecomputer ligt dan onder de stoel en staat heel Europa op de hardeschijf.
De electrisch verstelbare stoelen met lendesteun zitten werkelijk heerlijk. Samen met het uitgebreid verstelbare stuur, is het geen enkel probleem om een perfecte zitpositie te vinden.
Extrieur:
Hoewel de nieuwe, gefacelifte Focus een stuk beter oogt dan de huidige, vind ik het toch een sportieve verschijning. Ok het kon uitbundiger, zeker na de Focus I, maar slecht ziet ie zeker niet uit. Ik heb voor de zeldzame Aquarius Blue gekozen. Ten eerste valt deze kleur errugh op en ten tweede zie je hem niet zo vaak. Leasbakrijders willen nu eenmaal grijs, sorry zilver dan en zwart etc. Als extra’s aan het extrieur buiten de besproken Metallic kleur, Aquarius Blue, heb ik de 18’ ST velgen besteld en de zilverkleurige dakrails. De ST velgen staan echt super onder de auto en geeft hem meteen een compleet ander aanzien dan de standaard velgen. De zilveren dakrailing is een kwestie van smaak.
Onder de kap:
Een speciaal beestje, deze 1.8 FlexiFeul. Ik heb tot nu toe nog geen Bio-ethanol getankt, maar dat gaat binnenkort veranderen. Hoewel dit een schone brandstof is, wordt deze door de Nederlandse overheid niet gesubsidieerd. Daardoor kost een liter E85 in Nederland ongeveer € 1,95. Dit is natuurlijk voor een ’milieuvriendelijke’ brandstof absurd! Aangezien ik in Zuid-Limburg woon, ga ik in Aken (D) tanken bij de STAWAG (Stadt Werken Aachen), alwaar ik één liter E85 voor € 0,95 kan tanken! Kijk das milieu bewust rijden en geld sparen!
Hoewel de motor nog maar 1050 km. heeft gelopen, presteerd ie naar behoren. Hij is niet snel, maar ook niet langzaam. Je kunt gewoon lekker met het verkeer mee en je hoeft je niet te schamen. Ik kan op dit moment nog geen zinnig woord zeggen over het brandstofverbruik. De motor is bij lange na niet ingereden, dus duurt het nog wel even voordat men een representatief beeld daarover kan geven.
Ik ben benieuwd hoe het rijden op E85 de prestaties en het rijcomfort beïnvloed.
Review geplaatst op dinsdag 18 december 2007
UPDATE d.d. 17 januari 2008:
De auto bevalt echt super! de huidige km stand is ongeveer een 2.000. Eigenlijk geen klachten. Echter zijn er twee dingetjes die opvallen. Ten eerste sluit het bestuurdersportier soms niet meteen als je de deur dicht maakt. Ik denk dat dit kleine euvel eenvoudig te verhelpen is om het mechanisme bij te stellen.
Het verbruik valt me op dit moment wel een beetje tegen. Wellicht komt het doordat ik op Bio-ethanol rij, maar met een actieradius van ongeveer een 485 km. wordt je niet echt vrolijk. Het verbruik zit op dit moment op 1:9. Bekend is dat Bio-ethanol minder energie bevat als reguliere benzine. Hieronder schrijft ene 7:10. Het zou wel ongeveer kunnen kloppen zo denk ik, hoewel ik wel de opmerking maak dat ik een ’zuinige rechter voet’ heb.
UPDATE d.d. 4 mei 2008:
Nog steeds geen enkele problemen gehad met onze Focus! De km stand is inmiddels 10.000 km en hij functioneerd echt probleemloos. Met betrekking tot het verbruik kan ik melden dat dit stabiel blijft met 1:9 1:10. De laatste tijd schakel ik bij 50 km/u naar de vier en bij 60 km/u in de vijf. Dat is dus het verschil tussen 1:9 en 1:10.
PROBLEMEN
Tot op heden nog geen echte problemen!
Rapport t/m heden
- 23.000 km
Inmiddels staat de teller al dik op 23000 km en heb ik een goede indruk gekregen over de vele plus en weinige minpunten van de auto.
Ik stap nog iedere keer met een glimlach in de auto, want sturen doet ie als een van de beste. Hoewel ik laatst als leen auto een Mini mee heb gekregen. En die stuurde toch echt wel beter. Net een kart! Nu begrijp ik de AutoWeek testrijders een stuk beter, gewoonweg fantastische wegligging!!! Tot op heden heb ik nog geen enkele storing of iets dergelijks gehad! Het enige was een kraakje in de bestuurdersstoel, wat bij de beurt door de dealer is verholpen. Voor de rest: GEEN ENKELE KLACHT. TOP FORD!!!
Ik heb inmiddels een motortechnische aanpassing gedaan in de vorm van een K&N 57i kit! Voor deze uitvoering (1.8i ethanol) was nog geen type goedkeuring, dus ben ik naar Eindhoven gereden en heb hem daar GRATIS EN VOOR NIETS ingebouwd gekregen bij de plaatselijke K&N vestiging! De vermogenstoename is te verwaarlozen. Een dikke 4 pk erbij, joepie... Echter is het verbruik wel degelijk een stuk minder dan voorheen. Momenteel rij ik een 40 tot 50 km. verder op een tank bio-ethanol dan voorheen, ongeveer een 550 km tot ie compleet leeg is dan.
Verder heb ik in Heerlen bij SAS een andere headunit met navigatie laten inbouwen. Hoewel de geluidskwaliteit van de Blauwpunkt zeker niet slecht was, kon daar geen versterker of subwoofer op aangesloten worden en die miste ik toch wel een beetje. Ik heb gekozen voor een Alpine IVA-W250R met Blackbird navigatie module, uitgebreid met een Pioneer actieve Subwoofer. Het multifuncionele mediacenter (zoals Alpine het zelf noemt) is echt dik in orde en niet al te duur. Speelt DVD's af, dus met een MP3 DVD ben je heel wat uurtjes zoet! En de sub is natuurlijk een must uitbreiding voor de echte muziekliefhebber!
Ik ga dus nu nog liever met mijn Focus op stap!!! Het enige wat ik toch wel nodig mis is een zesde versnelling.
Adieu!
- 81.000 km
Verkoop:
Vanaf morgen (18/1/2011) ga ik, als Ford rijder dan, vreemd! Ik kan vanaf januari gebruik maken van een VW Caddy van de zaak en dus staat de Focus sindsdien in de garage, ook aangezien m'n vrouw een Fiesta heeft.
Maar ja, wat moet je nu met twee auto's (zonder de Caddy dan)? In eerste instantie gekeken wat er bij Ford te krijgen is. Helaas blijkt dit een uiterst ongunstige periode te zijn bij de Ford dealers. Want: punt 1. ik kreeg bijzonder weinig geboden als inruilwaarde (wat ik echt belachelijk vind) en punt 2. de nieuwe Focus komt pas, als station, in mei 2011 en helaas kan/kon ik vanwege diverse redenen niet zolang wachten. En de huidige Focus is geen optie want die is op dit moment extreem uitgekleed en bovendien nog maar met enkele motoren leverbaar. Maar het belangrijkste punt is dat ik dan dezelfde auto zou kopen, afgezien van de facelift dan...
En dus heb ik bij andere merken rondgekeken en uiteindelijk ben ik dan bij de Megane (Renault) uitgekomen. Een 2.0 TcE Turbo in GT uitvoering met 180 pk en 300 nm bij 2250 tpm. Iets totaal anders dus dan mijn o zo vertrouwde Focus. Eigenlijk wilde ik de nieuwe Focus met de 1.6 Ecoboost 180 pk Turbo motor. Maar deze was een fikse 3 á 4.000,- euro duurder dan de Megane. Tel daarbij de lage inruilwaarde (bij Renault € 4.500,- meer!!!) en dan hoef je geen reken wonder te zijn om te constateren dat Ford (helaas) geen goed alternatief had.
Afsluitende conclusie:
In de drie jaar dat ik met de Focus heb gereden ben ik uiterst, maar dan ook echt uiterst tevreden over de auto. Hij heeft me geen één keer laten staan en afzonderlijk van de normale onderhoudsbeurten geen reparaties eraan gehad. Het onderstel is echt TOP!!! De 1.8i 16v met 125 pk is ook een fijne metgezel. Niet snel maar een hele gewone goede motor.
Ook de kwaliteit van het interieur is zondermeer bevredigend. Geen kraakjes, piepjes of wat dan ook, echt top!
Ik ga hem toch wel een beetje missen, mijn Focus...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.