Ford Focus Wagon 1.6i 16V Trend (2001)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6i 16V Trend (2001)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6i 16V Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In 2003 reed ik een lease-wagen, een Ford Focus Wagon 1.8 Tddi Cool Edition (Fase II). Een onvergetelijke auto: zowel qua comfort (airco, audio) als qua functionaliteit (zitpositie, kofferruimte). Bij wisseling van baan leverde ik de Focus weer in en kwam er een ijzersterke Audi 80. Helaas raakte de Audi wat op leeftijd en werd het in 2007 tijd voor iets nieuws. Behalve een Audi A4, maakte ook de Focus een goede kans. Voor mij bleek in september 2007 de Ford Focus Wagon 1.6 16v Trend (Fase I) de beste koop: ruim, snel, licht, scherp, rank, modern. Hoewel tien jaar jonger dan de Audi en iets groter, is de Focus maar 50 kilo zwaarder (1.093 kg)! De laadruimte en tildrempel zijn zeer praktisch: Ford heeft bijzondere aandacht gehad voor het minimaliseren van de grootte van de wielkasten. En behalve de mooie praktische details, is de Ford een dynamische auto. Qua materiaalkeuze en duurzaamheid staat de Audi op eenzame hoogte; in besturing en gevoeligheid overtreft de Focus de Audi echter zonder meer. In de Focus is het Freude am Fahren.

PROBLEMEN

Vlak na de aanschaf sloeg de Focus moeizaam aan. Na een lange speurtocht zijn de injectoren vervangen. Sindsdien geen vuiltje meer aan de lucht. Verder is bij aflevering roest aan het linkerachterportier verwijderd. Een piepend koppelingspedaal heb ik met WD40 behandeld.

Inruil Ford Focus

  • 215.000 km

Na 51 maanden trouwe dienst, ruil ik de Focus in. Als opvolger heb ik proefgereden in de Focus C-Max (2005). Dit viel tegen; het wordt een Opel Zafira Z1.8XE Elegance Navigator. Adieu Focus!

Overzicht onderhoud

25-07-11 209.355 Tussenbeurt: o.a. multiriem vervangen
29-07-10 195.446 Tussenbeurt: nieuwe achterbanden en remvloeistof vervangen
25-05-10 192.560 Vervangen middelste gordel achterin
10-05-10 191.350 Vervangen stekker in koplamp
09-11-09 184.343 Vervangen kachelmotor
29-10-09 … Vervangen weerstand kachel
17-08-09 179.820 Grote beurt, geen bijzonderheden
02-03-09 172.317 Vervangen accu
29-07-08 160.667 Kleine beurt: nieuwe achterbanden
29-05-08 157.050 Vervangen thermostaathuis
29-09-09 144.328 Aanschaf (vervangen distributieriem, roestschade LAP en injectoren)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.