Ford Focus Wagon 1.6i 16V Ambiente (2001)

autoreview

Ford Focus Wagon

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6i 16V Ambiente
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf155.230 km
KM-stand laatst160.010 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e indruk

  • 156.621 km

Na helemaal klaar te zijn met mijn bijzonder matig functionerende Mégane diesel, besloten een Focus te proberen. Een 1.6 16v Collection Wagon om precies te zijn. Ik heb ook nog mijn oog laten vallen op een Xsara break, maar die die had net niet de X-factor die de Focus wel lijkt te hebben.

Tot nu toe heel erg tevreden. Hoe hard ik ook mijn best doe, ik kan geen kraakje of piepje ontdekken. Bravo!
Deze Focus is een heerlijke gooi-en-smijt-wagen, ondanks dat 'ie daar natuurlijk niet voor bedoeld is.
Hij is daarnaast uitgerust met luxe zaken als airco, voorruitverwarming (ideaal!), radio/cd-wisselaar met stuurbediening, mistlampen, lm velgen en afstandsbediening voor de cv.

Ondertussen een lakstiftje gekocht want op de zwarte lak is ieder krasje zichtbaar! Verder valt het op dat de voorvelgen erg snel zwart worden door de remstof. Vervelend; vaak wassen dus!

De motor kan heel erg lage toerentallen aan. Met zijn 100 pk is hij niet heel erg snel maar kan ruim voldoende met het verkeer meekomen.
Tot nu toe heb ik een verbruik van zo'n 1 op 13,5 gerealiseerd; de komende tijd moet uit gaan wijzen of dit naar beneden kan. Daarover later meer.

Enige opmerking tot nu toe: bij starten van de motor lijkt hij moeite te hebben met aanslaan. Het lijkt erop dat de brandstofinjectoren vervuild zijn o.i.d.
Ik ga hiermee zeer binnenkort naar de garage.

Alles rustig...

  • 160.010 km

Na mijn laatste verslag heeft de Focus werkelijk geen slag verkeerd geslagen.
De twijfelachtige koude start waarover ik in mijn vorige verslag berichtte heeft zichzelf zelfs opgelost!
Ook ben ik zeer tevreden met de standaard geluidsinstallatie, die extra goed uit de verf komt door het beschaafde motorgeluid en de afwezigheid van windgeruis.
Bij 130 km/h draait de motor zo'n 3100 t/pm en dat is zowel een lekkere snelheid als een acceptabel volume in de auto.

De kosten die ik heb moeten maken betreffen alleen zaken die eigenlijk niet te wijten zijn aan de auto, te weten een kapot dimlicht en afgelopen week een lekke achterband. Een fikse schroef had het loopvlak doorboord; het kon gelukkig gewoon gerepareerd worden.
Verder is de distributieriem en waterpomp vervangen, maar dit hoort bij regulier onderhoud.

De sneeuw van de laatste weken heeft niet veel indruk gemaakt op de Focus. De zomerbanden (Michelin Energy) hebben een prima indruk achtergelaten op het vaak spiegelgladde wegdek.

Het enige minpunt(je) wat ik heb ervaren is dat ik het verbruik van het vorige verslag niet meer heb gehaald. De motor is niet bepaald zuinig geweest de laatste 5000 kilometer. En een echt zware rechtervoet heb ik niet. Dit doet extra pijn door de absurd hoge brandstofprijzen van de laatste tijd...
Ik zie de komende 5000 kilometer desondanks met veel plezier tegemoet!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.