Ford Focus Wagon 1.6i 16V Ambiente (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6i 16V Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 155.230 km |
KM-stand laatst | 160.010 km |
1e indruk
- 156.621 km
Na helemaal klaar te zijn met mijn bijzonder matig functionerende Mégane diesel, besloten een Focus te proberen. Een 1.6 16v Collection Wagon om precies te zijn. Ik heb ook nog mijn oog laten vallen op een Xsara break, maar die die had net niet de X-factor die de Focus wel lijkt te hebben.
Tot nu toe heel erg tevreden. Hoe hard ik ook mijn best doe, ik kan geen kraakje of piepje ontdekken. Bravo!
Deze Focus is een heerlijke gooi-en-smijt-wagen, ondanks dat 'ie daar natuurlijk niet voor bedoeld is.
Hij is daarnaast uitgerust met luxe zaken als airco, voorruitverwarming (ideaal!), radio/cd-wisselaar met stuurbediening, mistlampen, lm velgen en afstandsbediening voor de cv.
Ondertussen een lakstiftje gekocht want op de zwarte lak is ieder krasje zichtbaar! Verder valt het op dat de voorvelgen erg snel zwart worden door de remstof. Vervelend; vaak wassen dus!
De motor kan heel erg lage toerentallen aan. Met zijn 100 pk is hij niet heel erg snel maar kan ruim voldoende met het verkeer meekomen.
Tot nu toe heb ik een verbruik van zo'n 1 op 13,5 gerealiseerd; de komende tijd moet uit gaan wijzen of dit naar beneden kan. Daarover later meer.
Enige opmerking tot nu toe: bij starten van de motor lijkt hij moeite te hebben met aanslaan. Het lijkt erop dat de brandstofinjectoren vervuild zijn o.i.d.
Ik ga hiermee zeer binnenkort naar de garage.
Alles rustig...
- 160.010 km
Na mijn laatste verslag heeft de Focus werkelijk geen slag verkeerd geslagen.
De twijfelachtige koude start waarover ik in mijn vorige verslag berichtte heeft zichzelf zelfs opgelost!
Ook ben ik zeer tevreden met de standaard geluidsinstallatie, die extra goed uit de verf komt door het beschaafde motorgeluid en de afwezigheid van windgeruis.
Bij 130 km/h draait de motor zo'n 3100 t/pm en dat is zowel een lekkere snelheid als een acceptabel volume in de auto.
De kosten die ik heb moeten maken betreffen alleen zaken die eigenlijk niet te wijten zijn aan de auto, te weten een kapot dimlicht en afgelopen week een lekke achterband. Een fikse schroef had het loopvlak doorboord; het kon gelukkig gewoon gerepareerd worden.
Verder is de distributieriem en waterpomp vervangen, maar dit hoort bij regulier onderhoud.
De sneeuw van de laatste weken heeft niet veel indruk gemaakt op de Focus. De zomerbanden (Michelin Energy) hebben een prima indruk achtergelaten op het vaak spiegelgladde wegdek.
Het enige minpunt(je) wat ik heb ervaren is dat ik het verbruik van het vorige verslag niet meer heb gehaald. De motor is niet bepaald zuinig geweest de laatste 5000 kilometer. En een echt zware rechtervoet heb ik niet. Dit doet extra pijn door de absurd hoge brandstofprijzen van de laatste tijd...
Ik zie de komende 5000 kilometer desondanks met veel plezier tegemoet!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren