Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 90pk Futura (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 90pk Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Update 15000km
Na 15000km ben ik nog steeds erg tevreden. In juli van 2007 naar Frankrijk geweest met toen ongeveer 3000km op de teller. Voor de zekerheid nog even bij de dealer geweest maar ze wilden me toch echt pas na 20000km zien. Tijdens vakantie geen enkel probleem tegengekomen. Veel bergritten gemaakt maar de auto voldoet op alle fronten. Ook in 5 met volle bepakking en 4 personen gaat íe gewoon omhoog op de snelweg en in de bergen is het een kwestie van in de juiste versnelling zitten. Ook even uitgeprobeerd natuurlijk en toch dicht tegen de 200 op de teller gekomen (wind mee, berg af), auto blijft ook dan nog heel rustig gedrag vertonen. Tot 160km/u gaat íe zeer vlot. Na 15000km nog geen druppel olie verbruikt.
Ford had wat mij betreft wat meer aandacht mogen besteden aan het beperken van het geluidsniveau van de banden en windgeruis.
Verder zit er een irritante piep (volgens mij) in de bestuurdersstoel die te horen is op alles behalve asfalt.
Inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat de auto zeer goed remt. Als je echt doortrapt lijkt het wel of de auto in zijn achteruit gaat. Dat lijkt op brake assist bij noodstop, ik weet eigenlijk niet eens of het er wel op zit maar ik schrok zelf van de remkracht.
Ik heb ook gemerkt dat bij 4 graden of lager automatisch de voorruit en achterruitverwarming aangaan als je de auto start, de lichten gaan ook automatisch en als het regent de ruiterwissers ook. Het zijn details, maar ik ervaar dit alles als zeer prettig. De lichten zouden van mij wat eerder aan mogen gaan en de regensensoren werken bij miezer minder goed maar verder allemaal zeer prettig.
Kortom gewoon een goede auto, ik denk de beste als het gaat om prijs/kwaliteit/comfort verhouding.
Update 2000km
Ik ben nog steeds heel tevreden over de Focus. Ik ga nu steeds meer over de 3000 toeren maar dat geeft niet echt meer power. Je kunt gewoon wat langer doortrekken maar extra kracht geeft het niet. De motor voldoet prima maar voor sportieve types is het niet genoeg. De motor is ook relatief stil en dat blijft ook boven de 3000 toeren zo. Verder nog geen problemen tegengekomen. 1x olie nagekeken maar geen druppel verloren. Het verbruik ligt rond de 1 op 16 en zal langzaam beter worden.
De regensensor is echt een uitkomst, dat werkt perfect. Stoelen bevallen heel goed.
De automatische airco ziet er niet alleen goed uit maar werkt ook perfect zorgeloos. 21 graden en nooit meer aankomen. Koelt snel. De automatische verlichting werkt denk ik alleen goed in de winter. Ik vind dat deze nu veel te laat automatisch aan gaat. Wat ik verder mis is one touch electrische ramen ook weer terug naar boven (flauw hoor van Ford).
O kilometer
Afgelopen week de auto in ontvangst mogen nemen. De auto is 14 weken geleden besteld via de leasemaatschappij, 12 weken levertijd + het doorlopen van de bestelprocedure. De auto werd netjes afgeleverd met 8 kilometer op de teller.
Afvallers waren voor mij, Seat Leon, Peugeot 307, Opel Astra, Renault Megane.
Seat ziet er van buiten leuk uit maar van binnen wel heel erg plastic fantastic, Peugeot 307 SW had ik al eens zakelijk gereden, iets te zweverig weggedrag voor mij en bovendien komt de 308 dit jaar nog. Opel Astra is gewoon minder auto voor meer geld en de Renault Megane was net wat minder rijk in de uitrusting.
Ik heb gekozen voor de futura uitvoering + 2 opties:
-Automatische electronische gescheiden airco
-Sony MP3 8 speakers ( ik ben een muziek liefhebber)
De alu dakrails die je veel ziet heb ik weggelaten, op e.o.a. manier vind ik de lijn niet kloppen... alsof ’ie erop geplakt is.
Tot mijn verbazing is de Focus van binnen vernieuwd, ik kreeg dus niet wat ik besteld had maar ik ben gelukkig wel aangenaam verrast. Het ziet er allemaar weer een stuk moderner uit, de ’oude’ automatische airco zag er ook wel wat gedateerd uit maar alles beter dan die draaiknoppen van de standaard airco.
De Sony MP3 is een must voor muziek liefhebbers. Verwacht geen audiofiel geluid maar gewoon een zeer goed geluid en een hele prettige bediening. Bovendien staat het prachtig in de middenconsole.
Het is na 250km nog erg vroeg om conclusies te trekken maar ik zal toch wat indrukken geven, later volgt een uitgebreidere versie.
De auto rijd heerlijk, ligt als een blok op de weg. De motor is geen strepentrekker maar voldoet ruim om vlot mee te kunnen rijden. Als je het niet heel belangrijk vindt om de snelste te zijn zou ik adviseren om eerder te kiezen voor deze moter en extra luxe dan voor een zwaardere motor. Met de huidige dieseltechniek is een 1.6 met 90 PK en 215 NM ruim voldoende om de Focus heerlijk vlot te laten rijden.
De regensensor werkt goed en de automatische verlichting werkt ook goed tevens kun je de koplampen nog 30sec aan laten bij het verlaten van de auto (handig op donkere plekken). Cruise control werk goed, audio aan het stuur bedienen is zeer prettig. Stuurbekrachtiging is in 3 standen te regelen, boordcomputer display is wat klein maar geeft alle benonodigde informatie. Ik mis de inklapbare sleutel, de achterklep doet wat blikkerig aan en heeft een flinke zet nodig om te sluiten.
PROBLEMEN
geen problemen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.