Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 96.456 km |
KM-stand laatst | 147.944 km |
ERVARINGEN
Het doel was een relatief jonge tweedehands diesel voor om en bij de 10.000 euro.
Na uren en uren op het internet te hebben gezocht, gewoon na het werk even bij enkele garages navraag gaan doen. Bij de 3e dealer (Ford) was het direct prijs. Op weg naar een (vw)Polo die hij me wou laten zien zag ik de Focus in het rijtje staan. Juist binnen budget! Ik ben altijd wel weggeweest van de 2e gen Focus, liever nog de hatchback als de wagon, maar het is toch maar handig meegenomen. Toen bleek dat deze wagen over de 1.6 109 motor beschikte was de keuze gemaakt. De vorige eigenaar is erin geslaagd om in 2,5 jaar tijd 96000km bij elkaar te rijden, en heeft hierbij wel enkele brandplekken in het interieur achtergelaten... Onderhoudsbeurten altijd stipt uitgevoerd en geen schade aan het koetswerk. Niet echt veel opties aan boord (wel man. airco) en de stoelen zijn ook niet om over naar huis te schrijven (er blijken airbags in te steken dus vervangen komt met een stevig prijskaartje).
Ook leuk dat er sensoren achteraan zitten, het helpt toch met zo’n wagon.
Na enkele weken gaat het gas steeds meer en meer richting bodembedekking. Wat trekt ie leuk tussen de 2200 en de 3000 rpm! Nu pas snap ik dat je laag in toeren kan met een diesel, 1500rpm, gas in en hupsakee! (absoluut onmogelijk in m’n vorige wagen, tenzij je als ’escargot’(=slak) door wilt gaan)
Aangezien ik veel autostrade onder de wielen krijg had ik gehoopt op een zesbak. Het is slechts een 5-bak, maar wat een verhoudingen! De 4e nu is exact hetzelfde als de 5e in de Carisma (3000 rpm-125kmh) Als ik nu 3000rpm in 5e rij kom ik uit op plus 150kmh, leuk en zuining! Ohja, ik hou mijn verbruik weer mooi bij op autoverbruik.nl en daar zie ik 5.5l/100km tot 5.7l/100km verschijnen.
Algemene opmerkingen
Afdek-luik kofferruimte hersteld onder garantie. (Voor verkoop)
2 maanden later is het opnieuw defect en valt het niet meer onder garantie -> 125 euro
Naar mijn mening staan de achteruitrijlichten te hoog en naar boven gericht? Het is niet gemakkelijk om 's nachts in de regen achteruit te rijden.
Groot onderhoud
- 130.000 km
130.000km en tijd voor een groot onderhoud.
Groot onderhoud -> 200 euro
2 nieuwe voorbanden (Na welgeteld 25.000km en 1jaar oud... ik vind dat nogal snel voor nieuwe banden) -> 200 euro
Lekkende injectoren -> 425 euro.
Zou 't liggen aan mijn nieuwe personal top speed die ik enkele maanden geleden heb weten te verbeteren? Nu 205 op de teller en 195 op GPS op de Autobahn naar Oostenrijk toe :D
Update na onderhoud
- 147.944 km
* Klein onderhoud -> 150e
* Remblokken voor & achter -> 180e
* De doodleuke opmerking dat de injectoren weer aan het lekken zijn, ondanks de kosten van een half jaar geleden...
Daar de locale Ford dealer het niet wou herstellen onder garantie. Normaal zou dit geen probleem mogen zijn daar de vorige herstelling nog geen jaar geleden door een andere Ford dealer was gebeurd. Terug naar de andere dealer gegaan, wel een ander filiaal van hun omdat toch iets dichter bij huis is en daar zeggen ze me dat er niets aan de hand is. (ik zie zelf ook niets lekken, er hangt wat smurrie maar niks vloeibaar). Een behoorlijk negatieve ervaring voor me die behoorlijk wat vertrouwen in Ford heeft doen verdwijnen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.