Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Ghia (2007)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Ghia (2007)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 109pk Ghia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De aankoopbeslissing
Na ruim 3,5 jaar in mijn Ford Focus wagon 1.8 TDDI Ghia van 2003 te hebben gereden, ben ik met ruim 120.000 km op de teller me eind 2006 gaan oriënteren op een nieuwe auto. Na veel zoekwerk en het lezen van de reviews op deze site moest wat mij betreft de keuze gemaakt worden tussen een Opel Astra wagon, een Ford Focus wagon en een Citroën C4 Picasso. Alle drie in een dieseluitvoering.

Ze reden alle drie geweldig. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Ford Focus. Ik rijd al meer dan 20 jaar Ford en de inruilprijs die ze mij gaven was uiteindelijk toch behoorlijk hoger dan bij de Opel- en Citroëndealer. Ook heb ik tot nu toe hele goede ervaringen met het merk Ford en de prijs/kwaliteit verhouding van de Ford Focus is gewoon goed.
In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar een Ford Focus wagon .6 TDCI Futura met een 110 pk motor. Na een uitgebreide proefrit bleek de bestuurdersstoel niet helemaal naar mijn zin te zitten. De lendensteunen staken te ver naar voren, waardoor ik er met mijn postuur niet perfect in paste. Omdat we als optie bij de Futura al de volautomatische gescheiden airco en de alu dakrails wilden, bleek de financiële overstap naar de duurdere Ghia-uitvoering gering. Vandaar dat het uiteindelijk de Ford Focus wagon 1.6 TDCI Ghia 110 pk is geworden. Hierbij heb ik nog de volgende opties genomen:
· Panther Black metallic lak
· Gescheiden airco/climate control
· Sony radio/cd/mp3-speler met 8 speakers
· Trekhaak (voor de caravan)
· Alu dakrails (deze zijn bij de Ghia standaard zwart)
· Spoiler

Wat ik jammer vind is dat je op de Ford Focus geen mogelijkheid hebt om als optie chromen raamdorpels te nemen. Ik denk dat deze net als de Alu dakrails de Focus meer cachet geven.

Vrijdag 26 januari 2007 kon ik, na een wachttijd van bijna 3 maanden, mijn nieuwe auto ophalen bij de Forddealer in Roosendaal. Hier ben ik geweldig geholpen, zowel bij het maken van mijn keuze als bij het afleveren van de auto. Een plaatje was (is) mijn Focus, in glimmend zwart met als contrast de alu dakrails.

Mijn ervaringen tot nu toe, de positieve punten:
* Het rijgedrag van de auto, dit is geweldig.
* De motor van de nieuwe Focus is stiller dan van de vorige.
* De sony radio/cd/mp3-speler heeft een zeer goed geluid
* De vering is comfortabeler

De “negatieve” punten:
* De knoppen van de cruise control zijn in het donker niet verlicht. Hierdoor is het moeilijk de cruise control in te schakelen. Wellicht dat dit een tijdelijk probleem is en na verloop van tijd de knopjes blindelings door mij gevonden worden.
* De boordcomputer vind ik zeer beperkt in zijn functies, met name het courant verbruik mis ik. Dit had mijn vorige Focus wel.
* Geen 12 volt-aansluiting achter de middenconsole. Deze had mijn vorige Focus wel en was makkelijk voor de dvd-speler van de kinderen
* Voorstoel bestuurder is niet meer elektrisch bedienbaar, bij de vorige Ghia-uitvoering wel.

Inmiddels heb ik ruim 1.600 km met de Focus gereden. Het brandstofverbruik van de Focus is netjes te noemen. Wat me wel opvalt is dat er toch wel een afwijking is tussen het brandstofverbruik van de boordcomputer en het werkelijk brandstofverbruik. Het werkelijk verbruik volgens de boordcomputer is hoger. Hieronder het werkelijk brandstofverbruik tot nu toe:
3-2-2007: 1 liter/16,5 km
9-2-2007: 1 liter/17,6 km
Hierbij de kanttekening dat ongeveer 75% van de gereden km’s snelwegkilometers zijn en dat ik een vrij rustige rijder ben, die zich netjes aan de maximum snelheden probeert te houden. Bij mijn volgende update zal ik nader berichten over het brandstofverbruik. Normaal gesproken moet dit nog beter worden naarmate de motor beter is

PROBLEMEN

Tot op heden nog geen problemen ondervonden.

Update 16-05-2007
Inmiddels heb ik er nu ruim 10.000 km op zitten met de auto. Hij blijft nog steeds fantastisch rijden. Bij redelijk scherpe bochten kun je lekker doorrijden en merk je helemaal niet van overhelling oid. Ik ben dan ook heel tevreden over mijn Focus. Tot nu toe is er een probleempje naar voren gekomen. De cruise-control heeft een paar keer geweigerd. Dit is inmiddels gecheckt door de forddealer te Roosendaal en dit probleempje zal binnenkort verholpen worden.
Het werkelijk brandstofverbruik is in de tussentijd ook nog beter geworden. Nu ligt het gemiddeld brandstofverbruik op ongeveer 1 liter op 18 km. Vind ik persoonlijk heel netjes. Als ik uit zou gaan van het brandstofverbruik volgens de boordcomputer dan zou het verbruik nog zuiniger zijn, maar deze wijkt toch behoorlijk af van het werkelijk brandstofverbruik.
Al met al ben ik dus nog steeds zeer tevreden ofver mijn aanschaf.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.