Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Futura (2005)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Futura (2005)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 109pk Futura
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf66.578 km
KM-stand laatst197.265 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 197.265 km

--- VERKOCHT ---

Ter vervanging van mijn Corolla 1.6 S uit 1998 (zie mijn andere MyReview) deze Focus 1.6 TDCI 109 pk Futura gekocht.

Maar waarom ineens een Focus na 2x een Corolla te hebben gereden die beide keren goed zijn bevallen?

Ik ben aan het kijken geweest bij de
Mazda 3 - De zitpositie viel mij tegen. Te weinig ondersteuning

van mijn bovenbenen met mijn lengte van 1.95m.
Ford Focus - Goede zit (mits sportstoelen), ook een wagon leverbaar. Heeft een A-label en zuinig in verbruik.
Toyota Corolla - 2.0 D4D rijdt niet zuinig. Model vind ik persoonlijk niet erg aansprekelijk.
Skoda Fabia/Octavia - Een Fabia wil je gewoon niet. Ik werd niet vrolijk van het vele harde plastic en de zitpositie en bijbehorende ruimte. Octavia zat het beste en was zeer goede optie, maar helaas te duur voor mij en heeft nog pompverstuivers.
Opel Corsa/Astra - Opel Astra komt met het verbruik/vermogen niet als erg zuinig over, en de Corsa was een goede optie. Helaas was de prijs van een 2e hands van het huidige nieuwste model nog te hoog. Zeker gezien de ruimte die je dan krijgt.

Al met al als totaalplaatje en alles vergeleken gekozen voor de Focus vanwege de fijne zit achter het stuur, de alom bekende goede wegligging, zuinig in verbruik en met een wagon een zee van ruimte!

Wat me is opgevallen, dat ik tot nu toe, bij alle Ford dealers waar ik geweest ben (Neede, Almelo, Doetinchem, Eindhoven) altijd netjes ben geholpen.
Bij Cosmo in Neede, het dichtste bij mijn huis, konden ze mij helaas niet bieden wat ik zocht, maar gaven mij wel nuttige tips waar op te letten en dachten met mij mee. Ook bij Cosmo in Almelo ben ik netjes geholpen toen, inmiddels al Focus rijdend, mijn turbo het niet meer deed. Deze hebben ze direct en kostenloos gerepareerd terwijl de auto nog in de garantie zit bij Ford Eindhoven. Al met al een pluim voor Ford Cosmo van mij uit!

Inmiddels de auto nu 40.000 km/7 maanden in bezit, en ik kan niet anders zeggen dan dat het een perfecte reiswagen is! Geen olieverbruik of dergelijke kunnen constateren. Het enige jammere is dat er geen verlichting voor de achterpassagiers is gemonteerd. (inmiddels wel zelf gemonteerd)

Tot slot nog een tip voor alle Focus rijders met een Futura uitvoering: Er zit een fitting gemonteerd voor voetenverlichting. 2 lampjes erin, en je hebt ook voetenverlichting! Meer tips zijn de vinden op het Focus Forum.

Update: 21-08-2008 Km. 74678. Inmiddels ruim 8000 km gereden en in 1 woord: SUPER!
Heb er zelf nog een setje achteruitrijsensoren op gezet. Kosten: 30 euro (Via het Focus Forum)
Ook is de auto gechipt, met als doel om zuiniger te rijden.

Update: 10-10-2008 Km. 82900 Defect wiellager linksachter. Netjes opgelost door de Ford in Veenendaal onder de garantie die ik nog heb in Eindhoven heb bij de Ford-dealer. Dus door beide garages ben ik eigenlijk snel, correct en netjes behandeld.
Dat is een punt dat mij tot nu toe bij elke Ford dealer is opgevallen, overal wordt ik netjes en vriendelijk geholpen.

Update: 08-11-2008 Km. 87500 Mijn EATC module (van de klimaatregeling) was kapot. Aan de bestuurderszijde kon de temperatuur niet meer omlaag gezet worden. Onderdeel kost 466 euro excl montage. Ook dit is onder garantie gerepareerd. Ik heb nog 2 maand garantie over nu.

Update: 10-11-2008 Km. 87900 In de airco zit een bijgeluid. De dealer denkt dat het de rotorbladen van de pomp zijn. Ik weet het verder niet. Auto gaat 18-11-2008 naar de garage en wordt dan gerepareerd. Airco is gevuld want bleek leeg te zijn. Begin januari terug voor controle.

Update: 29-12-2008 Km. 96342 Na 30.000 km geen olieverbruik etc. kunnen constateren. De auto heeft een kleine beurt gehad en kan er weer een jaartje tegenaan!

Update: 06-01-2009 Naar aaleiding van het genoemde punt van 10-11-2008 is de auto voor controle geweest. Conclusie: Condensor is defect en is vervangen.

Update: 23-02-2009 Km. 106.578 Inmiddels is de garantie verlopen en de auto 40.000 km in bezit. Geen problemen dus dik tevreden!

Update: 15-09-2009 Km. 147.000 Een kleine aanrijding gehad van achteren. Gelukkig maar een kleine schade.

Update: 30-09-2009 Km. 150.400 Melding motor systeem storing. Oorzaak blijkt een verstopt roetfilter, die al reeds bij 120.000 km vervangen had moeten worden. Daarnaast is sinds de aanschaf ook geen regenaratievloeistof bijgevuld (om de 60.000 km moet dit). Beetje eigen schuld helaas en dit probleem valt de auto niet te verwijten, maar wel mijzelf.

Wat ik wel kwalijk vond is dat de Ford dealer waar ik in 1e instantie was (niet mijn eigen dealer, maar uit netheid zal ik de naam van dealer hier niet nader noemen) de diagnose had gesteld dat de EGR-klep defect was en vervangen diende te worden. Zij hadden op dat moment geen leenauto waardoor ik naar mijn eigen dealer ben gegaan, ik mocht immers wel rijden met mijn auto. Het is dan erg jammer dat dan achteraf blijkt dat de EGR-klep helemaal niet defect bleek te zijn. Dit heb ik overigens wel gemeld bij de betreffende dealer, maar er kon slechts een reactie van "hier kunnen wij niks aan doen" vanaf... Zonde, maar dan doe ik er zelf wat aan, en dat is niet naar die dealer terug gaan.

Update: 17-10-2009 Km 154.050 Er is een tikkend bijgeluid te horen in de motor.
Vermoeden is een kapotte injector. Auto staat bij de garage... wordt vervolgd...

Update: 19-11-2009 Km stand 154.200 Nadat de auto 4,5 week bij de garage heeft gestaan rijdt de auto eindelijk weer. Een lang verhaal, maar door de lekke injector is er teveel diesel tussen de olie gekomen, en is het oliepeil behoorlijk gestegen waardooor er te weinig smering in het blok is geweest en mijn drijfstang kapot is gegaan. Uiteindelijk in overleg met de garage ervoor gekozen om er een ander blok in te leggen, met nog maar 19.000 km gelopen.

Update 23-11-2009 Km. stand 155.155 De motor liep in het begin nog wat rommelig. Inmiddels, na 1000 km rijden is dit een stuk beter geworden. De motor is rustiger en nagelt aanzienlijk minder. Ik vermoed dat dit komt omdat de chiptuning nog in het geheugen zat, en deze chiptuning heb ik laten verwijderen. De oorzaak van de lekke injector zoek ik dus in de chiptuning die op de auto aanwezig is geweest. Die is dus nu ook verwijderd!

Chiptuning? Voor mij NOOIT meer.

Update 13-02-2010 Km. stand 167.955. Tot op heden geen problemen meer gehad met de auto. Alleen 0,1 L olie bijgevuld. Geen schokkende hoeveelheid dus. Verbruik met het koude weer is ca. 1:19 a 1:20. Inmiddels een 2e auto besteld voor de vele kilometers: Een VW Polo 1.2TDI Bluemotion. De Focus zal als 2e auto worden gereden. Ook van de Polo zal te zijner tijd een review komen.

Update 03-05-2010 Km. stand 181.200. Het wiellager linksvoor is vervanging. Eindelijk is de auto weer rustig binnenin!
Daarnaast ook nieuwe remschijven en blokken voor gemonteerd. Daarnaast wordt ook de koppeling slechter. Ook de achterste schijven + blokken zijn nagenoeg versleten.
Op zich normale slijtage onderdelen die ik laat vervangen. Voor het overige is de auto nog prima in orde.

Update 25-08-2010 Km. stand 193.000. Op vakantie in Slovenië (op doorreis) heeft de nokkenassensor het begeven. Deze is in Oostenrijk vervangen en sindsdien doet de auto het weer prima.

Update 10-11-2010 Km. stand 197.265. De auto is ingeruild op een nieuwe Yaris.

PROBLEMEN

  • 197.265 km

08-07-08: 66.578 km: Aflevering auto. Netjes verzorgd door Ford Eindhoven. Alleen stond de bandenspanning in mijn ogen te laag .(Rondom 1.9/2.0)
11-07-08: 66.900 km: Geen turbo. Oorzaak blijkt een losgeschoten vacuumslang.
10-10-08: 82.900 km: Kapot wiellager linksachter.
08-11-08: 87.500 km: EATC module kapot en vervangen
10-11-08: 87.900 km: Bijgeluid in airco, rotorbladen zijn hoorbaar. Mij is het precieze probleem nog niet duidelijk.
18-11-08: 89.000 km: Airco bleek leeg te zijn en is gevuld. In januari terug voor controle.
06-01-09: 96.900 km: Auto voor controle airco geweest: Condensor defect en is gerepareerd
30-09-09: 150.400 km: Motor systeem storing. Oorzaak verstopt roetfilter die bij 120.000 km reeds vervangen had moeten worden
17-10-09: 154.050 km: Tikkend bijgeluid in motor. Waarschijnlijk een defecte injector... auto staat nu bij garage. Oorzaak naar mijn gevoel is de chiptuning.
19-11-2009: 154.200 km: "Nieuw" motorblok met 19.000 km gelopen geplaatst.`
03-05-2010: 181.200 km: Nieuw wiellager linksvoor, nieuwe remschijven en blokken voor.
25-08-2010: 193.000 km: Defecte nokkenassensor.
10-11-2010: 197.265 km: VERKOCHT

BYE BYE FOCUS

  • 197.265 km

08-2010: 193.000 km Inmiddels besloten om de Focus van de hand te doen.

In een periode van 2 jaar en 130.000 hebben zich erg veel problemen voorgedaan. Vooral veel buitensporige zaken die in mijn ogen niet zomaar kapot mogen gaan.

Hoewel de Focus een geweldige wegligging heeft en een fantastische reisgenoot is, is mijn Focus een onbetrouwbare auto gebleken. Al met al dus eens een Ford, maar voorlopig niet weer voor mij.

Ik zal wel pech gehad hebben, maar het vertrouwen is weg en met nog een hoop regulieren onderhoudskosten op komst heb ik besloten de auto te verkopen.

Eind oktober 2010 verwacht ik de vervangende Toyota Yaris in ontvangst te nemen, en daarmee stap ik weer terug naar het merk waarvoor de Focus ooit plaats heeft gemaakt...

10-11-2010: 197.265 km. De Focus is vandaag ingeruild.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.