Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2006)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 16V Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst79.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een verrassing. Eigenlijk was ik van plan een Prius of Honda hybrid te kopen. Het feit dat een hybrid (nog) geen aanhanger kon trekken weerhield me ervan. De Focus stationwagen leek me een serieuze, veilige gezins-auto.

Op vrijdag werd de Focus afgeleverd. Die ochtend viel er een brok ijs van een viaduct op mijn voorruit. Een gigantische dreun, maar de ruit bleef heel. Pas toen viel me op hoe ernorm dik die voorruit eigenlijk is, bijna 1 cm. Sinds die tijd ben ik hocus Focus fan.

Ja, vorige reviewers gaven het al aan; een zeer goede wegligging, voor een bijna 1300kg zware auto laag brandstofverbruik en aardige prestaties. Ook een heel leuk standaard pakket met airco, cruisecontrol, side- en curtain-airbags, radio/cd met stuurbediening, een leuke gezinsauto dus. Wat opvalt is de meer dan voortreffelijke vering en ophanging. Anders dan op een circuit zit de openbare weg vol met kuilen en oneffenheden op onverwachte plekken. Elke moderne auto kan fors door een bocht heen, maar als de veerweg ´op´ is, het chassis letterlijk op de `blokken` ligt brengt zo´n kuil problemen met zich mee. Die problemen varieeren van een flinke onbalans tot stevige driftpartij.

Niet bij de Focus. Er lijkt altijd nog dat beetje vering aanwezig om dat pukkeltje, dat gemene kuiltje in een snelle bocht op te vangen en kan je perfect de apix blijven volgen. Als de banden grip verliezen blijft de auto neutraal, over- en onderstuur situaties zijn controleerbaar met het gaspedaal. In lange snelle bochten is het motorvermogen (100pk) meestal de beperkende factor. De 1800ti versie lijkt me ideaal voor dit onderstel. Ik zou wel eens de 2 lt. versie willen proberen.

De korte snel genomen bocht is de auto wat eerder overstuurt, maar door de lange wielbasis is dit goed op te vangen, in tegenstelling tot sommige snelle hatchbacks. Ondanks de ABS (grindbakgevoel) remt de auto uitstekend. Voor een 1600 haalt ie een redelijke top, maar eerlijk: er zijn snellere 1600´s. Accelererend klinkt het allemaal wel snel, maar 0-100 in 11 of 12s is het niet echt spannend.

De Focus heeft in het normale gebruik dus een enorme reserve. En dat kan in noodsituaties net het verschil maken. De Focus moet je echt even proefrijden als je in de markt bent voor GAM (Golf Astra Megane).


Na 16.000 km geen storingen maar airco stinkt af en toe, net als in Mondeo. Rustig rijdend verbruik beter dan 1:15, laag vliegend 1:12. Prima topsnelheid. Geen ratels, rammels of wat dan ook.

Op droog wegdek is flitsend bochtenwerk mogelijk. Op nat wegdek is de wegligging verhoudingsgewijs ook heel goed, maar is het verschil andere auto´s kleiner. Heel leuke stuurauto. Ook prettige vakantieauto.

Na 24.000 km geen storingen, airo stinkt niet meer. Op een tank van 49 lt rij ik krap 800km (met moeite). En ja, de vering is flink stugger dan een Mondeo, maar die is dan ook wel heeeel slap. Niet stugger dan een Golf zou ik zeggen, althans de ’Trend’ versie niet. De prestaties vindt ik goed, zeker als ik ze tegenover het lage brandstofverbruik en gunstige aanschafprijs zet. Erg tevreden tot nu toe.

Na 44.000 km geen storingen, geen olieverbruik, geen rammels. Onderhoudskosten tot dusver ca. 330 euro, maar de banden zijn bijna aan vervang. toe. Rij nu veel korte afstanden, gemiddeld 680 tot 720 uit een tank van 48 tot 50 lt. Rijdt en ziet er uit als nieuw.

PROBLEMEN

Slaat heel soms af bij start met warme motor.
Veel wielspin in hele korte, langzame bocht (bijna volle uitslag stuur).

Update ivm verkoop

  • 79.500 km

Nu we de Focus na 6jr en 79000 km hebben ingeruild wil ik er nog wel iets over zeggen. Een veilige, betrouwbare en leuke gezinsauto. Behalve kleine putjes/krasjes blijft de lak zelf goed. Hoewel de laatste 4 jr hoofdzakelijk gebruikt voor stadsritten is de auto op geen enkel punt stuk gegaan. Behalve 2 banden, wat ruitenwissers en lampen en 6 jaarlijkse beurten zijn er dus geen kosten aan geweest. Nooit een druppel olie tussen de beurten aan hoeven vullen. Qua rijgedrag; nog steeds erg goed bochtgedrag, wendbaar en toch rechtuitstabiliteit. Op de enkele lange ritten van 400 / 500 km een nette reisauto, met een keurig gemiddeld brandstofverbruik.
De motor van 100 pk is naar mijn mening net voldoende om mee te komen. Af en toe moet je het gaspedaal echt wel flink intrappen om bij te blijven.
Mij idee was 'weer een Focus, maar nu een zwaardere', maar financieel was een andere aanbieding wel heel veel scherper.
In een rechtstreekse vergelijking valt me op hoe helder en scherp een 2006 Focus rijdt vergeleken met de 2012 Megane. Aan de andere kant is de Megane veel comfortabeler en ruimer, maar ook krachtiger en zuiniger (diesel). Een megane heeft zeker een goed bochtgedrag, maar mist het directe gevoel van controle. Qua rechtuitstabiliteit.. wint de Focus het wel. Dus bye bye Focus, 'k mis je wel.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.