Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Ford
  • Focus Wagon

Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2006)

autoreview

1
Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2006)
Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2006)Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2006)Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2006)Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2006)Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2006)Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2006)Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2006)Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2006)Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2006)
Anoniem
  • Gebruikersreview
24 mei 2006 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 16V Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst79.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 23 mei 2006

Een verrassing. Eigenlijk was ik van plan een Prius of Honda hybrid te kopen. Het feit dat een hybrid (nog) geen aanhanger kon trekken weerhield me ervan. De Focus stationwagen leek me een serieuze, veilige gezins-auto.

Op vrijdag werd de Focus afgeleverd. Die ochtend viel er een brok ijs van een viaduct op mijn voorruit. Een gigantische dreun, maar de ruit bleef heel. Pas toen viel me op hoe ernorm dik die voorruit eigenlijk is, bijna 1 cm. Sinds die tijd ben ik hocus Focus fan.

Ja, vorige reviewers gaven het al aan; een zeer goede wegligging, voor een bijna 1300kg zware auto laag brandstofverbruik en aardige prestaties. Ook een heel leuk standaard pakket met airco, cruisecontrol, side- en curtain-airbags, radio/cd met stuurbediening, een leuke gezinsauto dus. Wat opvalt is de meer dan voortreffelijke vering en ophanging. Anders dan op een circuit zit de openbare weg vol met kuilen en oneffenheden op onverwachte plekken. Elke moderne auto kan fors door een bocht heen, maar als de veerweg ´op´ is, het chassis letterlijk op de `blokken` ligt brengt zo´n kuil problemen met zich mee. Die problemen varieeren van een flinke onbalans tot stevige driftpartij.

Niet bij de Focus. Er lijkt altijd nog dat beetje vering aanwezig om dat pukkeltje, dat gemene kuiltje in een snelle bocht op te vangen en kan je perfect de apix blijven volgen. Als de banden grip verliezen blijft de auto neutraal, over- en onderstuur situaties zijn controleerbaar met het gaspedaal. In lange snelle bochten is het motorvermogen (100pk) meestal de beperkende factor. De 1800ti versie lijkt me ideaal voor dit onderstel. Ik zou wel eens de 2 lt. versie willen proberen.

De korte snel genomen bocht is de auto wat eerder overstuurt, maar door de lange wielbasis is dit goed op te vangen, in tegenstelling tot sommige snelle hatchbacks. Ondanks de ABS (grindbakgevoel) remt de auto uitstekend. Voor een 1600 haalt ie een redelijke top, maar eerlijk: er zijn snellere 1600´s. Accelererend klinkt het allemaal wel snel, maar 0-100 in 11 of 12s is het niet echt spannend.

De Focus heeft in het normale gebruik dus een enorme reserve. En dat kan in noodsituaties net het verschil maken. De Focus moet je echt even proefrijden als je in de markt bent voor GAM (Golf Astra Megane).


Na 16.000 km geen storingen maar airco stinkt af en toe, net als in Mondeo. Rustig rijdend verbruik beter dan 1:15, laag vliegend 1:12. Prima topsnelheid. Geen ratels, rammels of wat dan ook.

Op droog wegdek is flitsend bochtenwerk mogelijk. Op nat wegdek is de wegligging verhoudingsgewijs ook heel goed, maar is het verschil andere auto´s kleiner. Heel leuke stuurauto. Ook prettige vakantieauto.

Na 24.000 km geen storingen, airo stinkt niet meer. Op een tank van 49 lt rij ik krap 800km (met moeite). En ja, de vering is flink stugger dan een Mondeo, maar die is dan ook wel heeeel slap. Niet stugger dan een Golf zou ik zeggen, althans de ’Trend’ versie niet. De prestaties vindt ik goed, zeker als ik ze tegenover het lage brandstofverbruik en gunstige aanschafprijs zet. Erg tevreden tot nu toe.

Na 44.000 km geen storingen, geen olieverbruik, geen rammels. Onderhoudskosten tot dusver ca. 330 euro, maar de banden zijn bijna aan vervang. toe. Rij nu veel korte afstanden, gemiddeld 680 tot 720 uit een tank van 48 tot 50 lt. Rijdt en ziet er uit als nieuw.

PROBLEMEN

  • 23 mei 2006

Slaat heel soms af bij start met warme motor.
Veel wielspin in hele korte, langzame bocht (bijna volle uitslag stuur).

Update ivm verkoop

  • 79.500 km
  • 9 juni 2012

Nu we de Focus na 6jr en 79000 km hebben ingeruild wil ik er nog wel iets over zeggen. Een veilige, betrouwbare en leuke gezinsauto. Behalve kleine putjes/krasjes blijft de lak zelf goed. Hoewel de laatste 4 jr hoofdzakelijk gebruikt voor stadsritten is de auto op geen enkel punt stuk gegaan. Behalve 2 banden, wat ruitenwissers en lampen en 6 jaarlijkse beurten zijn er dus geen kosten aan geweest. Nooit een druppel olie tussen de beurten aan hoeven vullen. Qua rijgedrag; nog steeds erg goed bochtgedrag, wendbaar en toch rechtuitstabiliteit. Op de enkele lange ritten van 400 / 500 km een nette reisauto, met een keurig gemiddeld brandstofverbruik.
De motor van 100 pk is naar mijn mening net voldoende om mee te komen. Af en toe moet je het gaspedaal echt wel flink intrappen om bij te blijven.
Mij idee was 'weer een Focus, maar nu een zwaardere', maar financieel was een andere aanbieding wel heel veel scherper.
In een rechtstreekse vergelijking valt me op hoe helder en scherp een 2006 Focus rijdt vergeleken met de 2012 Megane. Aan de andere kant is de Megane veel comfortabeler en ruimer, maar ook krachtiger en zuiniger (diesel). Een megane heeft zeker een goed bochtgedrag, maar mist het directe gevoel van controle. Qua rechtuitstabiliteit.. wint de Focus het wel. Dus bye bye Focus, 'k mis je wel.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Ford Focus? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Ford Focus
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Ford Focus

INFO
Athlon
Athlon
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 449
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Connected (5D/6H)
€ 479
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Trend Edition (5D/6H)
€ 369
 
Arval
Arval
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 412
 
Ford Focus in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Ford Focus Wagon 2.0-16V Rally Edition 2006 Trekhaak! Cruise control!

    Ford Focus Wagon 2.0-16V Rally Edition 2006 Trekhaak! Cruise control!

    • 2006
    • 306.560 km

    € 1.150

    Ford Focus 1.4-16V Ambiente

    Ford Focus 1.4-16V Ambiente

    • 2006
    • 187.718 km

    € 2.500

    Ford Focus 1.6-16V Trend

    Ford Focus 1.6-16V Trend

    • 2007
    • 287.408 km

    € 1.600

Meer Ford Focus occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Focus | Facelift 2022

    433
    • 15 maart 2022

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Focus specificaties
  • Ford Focus occasions
  • Ford Focus video's
Advies en informatie
  • Ford Focus tests
  • Ford Focus gebruikersreviews
  • Ford Focus index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
 

Ford Focus reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2007)

    Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2007)

    1
    • 14 september 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2007)

    Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2007)

    • 6 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.6 16V Titanium (2007)

    Ford Focus Wagon 1.6 16V Titanium (2007)

    • 6 november 2019
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Futura (2005)

    Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Futura...

    3
    • 1 februari 2017
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 90pk Ambiente (2006)

    Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 90pk Ambiente...

    1
    • 5 december 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.8 TDCi Futura (2006)

    Ford Focus Wagon 1.8 TDCi Futura (2006)

    3
    • 19 december 2015
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend (2005)

    Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend (2005)

    4
    • 31 oktober 2014
meer reviews
Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

112

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    2
    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    • 28 maart 2022
  • Ford Focus - Eerste rijtest

    Ford Focus - Eerste rijtest

    63
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport (2011)

    Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport...

    4
    • 5 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2015)

    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium...

    7
    • 28 februari 2022
  • Ford Focus Wagon ST-3 - Op de rollenbank

    Ford Focus Wagon ST-3 - Op de rollenbank

    60
    • 27 februari 2022
  • Nieuws
    Ford Focus - Back to Basics

    Ford Focus - Back to Basics

    59
    • 26 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    50
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    112
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke huurauto

    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke...

    13
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    2
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Ford E-Transit Custom: tot 380 kilometer elektrisch

    Ford E-Transit Custom: tot 380 kilometer...

    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 (2016)

    Ford Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 (2016)

    2
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden