Ford Focus Wagon 1.6 16V Titanium (2008)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 16V Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf163.000 km
KM-stand laatst163.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf!

  • 163.000 km

Eind maart moest ik i.v.m. een andere baan mijn lease-auto inleveren. Omdat mijn nieuwe werk uitstekend bereikbaar is per openbaar vervoer, besloten we om even geen auto te kopen. Lekker goedkoop! Ging eigenlijk verrassend goed, die 9 maanden!

In verband met gezinsuitbreiding toch maar besloten om een auto te kopen. Op de shortlist stonden deze auto's:

-Opel Astra Wagon (vorig model)
-BMW 3-serie Touring (316/318) (bj 2001-2004)
-Volvo V50
-Ford Focus Wagon (vorig model)

De Opel viel af omdat ik al eens Opel heb gereden en een keer tegen een ander soort dashboard aankijken is dan toch wel prettig. De 3-serie was toch net wat te oud (risico op hoge onderhoudskosten). Uiteindelijk is het dus de Focus geworden, voor de V50 (feitelijk een luxe Focus gezien hun gedeelde genen) krijg je met dezelfde prijs toch een oudere auto met minder opties.

In de zoektocht naar de perfecte Focus werd al snel duidelijk dat het een Titanium uitvoering moest worden van na de facelift in 2008. Qua motorisering zou het minimaal een 1.8 of 2.0 moeten worden. De 1.6 leek toch wat ondergemotoriseerd als je de reviews zo leest hier.
Uiteindelijk de volgende auto's proefgereden:

-1.6 bij een universele dealer, 160.000 op de klokken: de 1.6 bleek toch wel redelijk mee te komen in het verkeer. Geen strepentrekker, maar ook zeker niet het gevoel dat je met een brommobiel aan het rijden bent. De verkoper zelf voelde niet helemaal goed, dus hier zouden we de auto waarschijnlijk niet kopen
-1.6 bij Bovag-garage, 180.000 op de teller: toen we aankwamen viel de rechterspiegel eraf. Dat geeft natuurlijk niet veel vertrouwen, hoewel meteen werd aangegeven dat dit nog gerepareerd zou worden. Datzelfde gold voor de 2 ontbrekende knoppen in het interieur (nog nooit gezien, 2 gaten in het dashboard). De combinatie van dus wat mankementen, een hoge kilometerstand en wat krassen op de buitenkant maakte deze auto niet erg aantrekkelijk.
-1.6 bij Peugeot dealer, 100.000 km: erg weinig kilometers, dus op voorhand leek dit een erg goede optie. Dat vond iemand anders blijkbaar ook, toen we arriveerden bleek de auto een uur eerder al te zijn verkocht! Begrijpelijk, maar toch niet helemaal fraai dat we hierover niet even zijn gebeld, we hadden immers een afspraak gemaakt voor deze auto...
-1.6 bij Bovag-garage, 160.000 km.: mooie auto, hoewel de navigatie die we op de foto's nog wel hadden gezien inmiddels was vervangen door een (origineel) systeem zonder navigatie. Systeem was kapot. Jammer, maar niet onoverkomelijk. Auto reed goed, geen rare geluiden, en zou bij aankoop een nieuwe distributie en 4 nieuwe banden krijgen voor een goede prijs. Deze auto stond dus op de lijst. Kwam ook door de erg betrouwbaar overkomende verkoper. Ook belangrijk.
-1.8 bij grote occassiondealer, 150.000 km: om toch nog even te ervaren hoe een 1.8 zou rijden. Daarbij was de kilometerstand best aantrekkelijk. Bij het starten van de motor viel meteen het geluid op: 'sportief' zal ik maar zeggen. Maar ook storend aanwezig eigenlijk. De 1.8 was wel duidelijk sneller en soepeler dan de 1.6. Maar de meerprijs van ongeveer 1.000 euro t.o.v. de 1.6 was het ons niet waard. Toen we dit tegen de verkoper zeiden, werd ons bijna verweten dat we een mening hadden. En onze mening was niet goed. Erg onprettig. Wel goed om te weten dat we daar nooit meer langs hoeven te gaan voor een auto.

Het werd dus de 4e auto. Komende maandag ophalen, daarna wil ik zo af en toe reviews gaan plaatsen. Ik verwacht maximaal 15.000 per jaar te rijden, dus heel snel zal het niet gaan. Alle sterren hieronder op 3 gezet, want ik weet nog niet hoe het allemaal gaat bevallen!

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.