Ford Focus Wagon 1.6 16V Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 16V Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 129.000 km |
KM-stand laatst | 207.000 km |
Eerste bevindingen
- 130.500 km
Nadat mijn vorige Ford Focus, van 2002, minder werd en ik lang heb getwijfeld, óf investeren óf toch eens iets jongers en luxers, is het toch de tweede optie geworden.
Ik heb een tijdje gezocht, omdat ik specifiek een Focus Wagon wilde van modeljaar 2008-2011 en dan een Titanium-uitvoering.
Toen ik op mijn werk weinig te doen had, ben ik maar weer een rondje auto kijken gestart en kwam ik de juiste auto tegen bij een Renault-dealer, niet ver bij mij vandaan. Ik ben er heen gegaan en hoewel men vaak adviseert niet over één nacht ijs te gaan, was ik vrijwel direct 'verkocht'. Het is dus een Focus Wagon Titanium uit 2008 geworden met 129000 op de teller. Inmiddels ca. 3 weken later staat deze op 130600. Het enige 'nadeel' was... De auto is donkergrijs terwijl ik eigenlijk een zwarte gewild had. Maar deze grijze kleur is misschien wel mooier!
En wow, wat een luxe als je uit een 'kale' Focus uit 2002 stapt. Alles erop en eraan! Heerlijk, er ging een wereld voor me open. 'Hee, zit dat er ook op?' 'Hee, dat is ook elektrisch'. etc.
Van de motor had ik iets meer verwacht, omdat het een luxere auto is had ik ook een betere motor verwacht. Qua prestaties is hij prima, niet overdreven snel, maar voor mij is het goed! In de stad lijkt hij er veel plezier in te hebben, ik vind dat hij een sportief 'roffeltje' heeft. Op de autosnelweg vind ik hem echter al snel luidruchtig worden. Bij 130+ wordt het harder praten, op topsnelheid (Duitse autobahn) schreeuwen tegen mijn passagiers. Ik heb het idee dat de vorige stiller was op hoge snelheid.
Ook het verbruik ben ik nog niet tevreden over. De vorige zat op een 'overall' gemiddelde van 7,65L/100. Deze zit nu na 3 tankbeurten op gemiddeld 8,57L/100. Daar moet ik wel bij zeggen dat er een vakantie naar de Eiffel tussen zat. Dus hoge snelheden autobahn en hoog in de toeren door de bergen. Ik hoop dat dit bij de volgende tankbeurt al beter wordt.
Problemen? Tsja, het zal wat zijn als ik deze nu al heb! Oké, de radio had in het begin nukken. Hij liep soms vast en liet zich dan totaal niet meer bedienen. Vervolgens probeerde ik het op te lossen en ging ik op allerlei knopjes drukken, maar daar ontregelde ik de boel alleen maar mee. Ik heb een software-update van de navigatie erop gezet omdat ik had gelezen dat dat wel eens kon helpen. Sindsdien werkt hij inderdaad goed, behalve dan dat er soms een verkeerde datum op staat als ik de auto net op contact zet. 01/01/2000. Maar goed, dat kleinigheidje? De hele rit door en naar de Eiffel heeft hij het uitstekend gedaan.
Ik ben de review van mijn vorige Focus 5 jaar geleden vergeten en schijn hem nu niet meer aan te kunnen passen? Hij staat niet meer bij mijn auto's. Ik hoop deze autoreview niet te vergeten, zodat jullie een goed beeld krijgen van de Ford Focus Titanium van 2008.
Eerste klein onderhoud
- 141.320 km
We zijn inmiddels 13000 kilometer verder en de auto houdt zich zoals je van een Ford mag verwachten, prima!
Gisteravond kwam ik er achter dat er een koplamp kapot was. Helaas moet je dan met een schroef de koplamp losdraaien en er een stukje uit halen. Bij mijn vorige auto kon ik zelf de lamp vervangen, maar liet ik nu net geen juist gereedschap hebben...
Vanmorgen deze even bij de garage geweest, ze hebben er gelijk een compleet setje wit licht in gezet, wat zorgt voor een veel beter lichtbeeld.
Ook positief vond ik dat ik al een aantal keer olie had gepeild zonder dat er wat bij hoefde. Mijn vorige Focus nam 1 liter op 2000. Omdat ik al een tijdje niet meer gekeken had vroeg ik gelijk bij de garage of ze even naar de olie wilden kijken en er ging 0,7 liter bij. 0,7 liter in 13000 kilometer vind ik erg netjes.
De factuur bedroeg 61,12. En dat was het eerste 'onderhoud' na 8 maanden en 13000 kilometer. Erg netjes dus!
Over 3 maanden de eerste beurt en APK, ik ben benieuwd. Maar kortom: nog steeds dik tevreden!
8 maanden verder
- 151.500 km
Toch weer een tijdje verder zonder updates. Hier een update over de afgelopen periode.
In april heeft de Focus een kleine beurt + APK gehad. Zoals ik verwachtte kwam hij er zonder aanmerkingen door. Helaas had ik een week ervoor een band lek gereden, dus er kwam nog wel een band bij. Maar dat heeft natuurlijk niets met de kwaliteit van de auto te maken. Voor 320 euro kan ik weer een jaar verder. :-)
Mei 2020:
Helaas, mijn eerste pechgeval... Mijn radio viel plotseling uit en deed helemaal niets meer. Het was zaterdagmiddag, dus ik wilde het zo laten en er later naar (laten) kijken. De volgende dag wilde ik de auto starten en was de accu leeg. Na googlen blijkt dat een bekende kwaal te zijn. De radio (Travelpilot FX) gaat kapot en de Canbus blijft geactiveerd waardoor het display in het dashboard continu blijft branden. De ANWB kwam en ik heb gezegd dat het probleem gelijk voorkomen moest worden dus hij haalde de zekering er voor mij uit.
De volgende dag stond ik wéér met een lege accu. De zekering eruit halen bleek dus niet genoeg. De ANWB heeft de accu weer bijgeladen en ik ben naar mijn broer gereden om de radio eruit te laten halen. Als ik had geweten dat het maar vier schroefjes waren, had ik het zelf kunnen doen.
Vervolgens heb ik via Marktplaats een zelfde soort radio gekocht voor 100 euro. Dit is erg goedkoop, de meeste radio's van dat type wordt 250-300 euro voor gevraagd. De defecte radio's zijn nog geliefd bij mensen die ze zelf repareren en heb ik nog voor 50 euro kunnen verkopen. De totale schade was dus maar 50 euro.
Ook heb ik toen gelijk de navigatie geüpdate. Voor 'rondjes om de kerk' werkte het SD-kaartje van 2017 nog prima, maar in het westen van het land raakte hij tijdens een vakantie constant van slag.
Helaas zit er een vrij bekende 'bug' in de navigatiesoftware van 2020, zo geeft hij bijvoorbeeld regelmatig ten onrechte aan dat de route tolwegen bevat en duurt het laden soms langer. Ik hoop dat deze bug er volgend jaar uit is, dan koop ik wel weer een nieuwe.
Mijn 'opa 3' iemand die voor mij een soort opa-figuur is, heeft een Ford Focus uit 2000. Ik reed hier laatst een rondje in en blijf er toch bij dat dat model Focus veel fijner rijdt. Het gaat allemaal veel soepeler en loopt ook op hogere snelheden lekker rustig. Ik ben gek op de luxe en betrouwbaarheid die mijn Focus biedt en vind het ook een mooie auto om te zien. Toch blijf ik erbij dat het qua rij-eigenschappen net iets beter had gekund.
Juni 2020:
Terwijl ik op vakantie was is het klepje dat bovenop het dashboard zit open gegaan. Vermoedelijk omdat de auto langere tijd in de volle zon gestaan heeft. Ik heb geen idee waar het klepje voor dient. Onderweg kwam mijn vriendin met het creatieve idee om dubbelzijdig tape te kopen bij Hema en het daarmee te plakken. Helaas hielp dit maar voor één minuut. Misschien dat het nog te lijmen valt, maar ik moet er op moment van schrijven nog steeds naar (laten) kijken. Het staat wat raar, maar is wel handig voor flesjes drinken.
Oktober 2020:
Wegens het Coronavirus rijd ik -zoals vele mensen- minder dan gebruikelijk. Gelukkig werk ik wel nog steeds dagelijks buitenshuis. Thuis werken is ook geen optie voor mij. Het verbruik is hierdoor niet gunstig, omdat ik veel minder lange ritten maak. Het gemiddeld verbruik staat nu op 8,14 liter/100 kilometer. Ik houd dit bij in Spritmonitor.de. In tankbeurten en toekomstig onderhoud bespaart het natuurlijk wel lekker wat geld.
Dit was het voor nu, tot de volgende update!
Ruim 2 jaar verder en groot onderhoud
- 201.000 km
We zijn ruim 2 jaar verder en het is weer tijd voor een update.
Inmiddels heb ik sinds mei vorig jaar een nieuwe baan, verder van huis.
Ik rijd nu ca. 70 kilometer per dag aan woon/werk-kilometers. Dit was eerst 30 km. Eerst dacht ik er nog aan een goedkoper rijdende auto te kopen, maar ik vond eigenlijk geen goed alternatief.... Dus vrolijk verder rijden!
Ik ben nog steeds tevreden over de auto. In eerdere berichten had ik het over het brandstofverbruik dat ik aan de hoge kant vond, omdat ik nu langere ritten rijd en het meeste met constant 100 km/h is het verbruik verbeterd. Hij rijdt nu ca. 1 op 13 á 14 en dat betekent 700 kilometer op één tank.
Hier volgt de onderhoudshistorie over de laatste twee jaar.
Maart 2021:
Software-update navigatie.
Mei 2021:
APK, grote beurt, airco-service en uitlijnen.
Augustus 2021:
Vakantiecheck, Vloeistoffen op peil, uitlaatbeugels gelast, 1 nieuwe band + uitlijnen.
September 2021:
Heeft de auto net een vakantiecheck gehad, gaat er in Duitsland (op doorreis naar Oostenrijk) een lampje kapot. Als dat nu een paar weken eerder gebeurd was....
Bij een Ford-dealer ergens bij Kassel in de buurt, ik heb geen idee meer waar exact, dan maar een lampje laten vervangen....
April 2022:
Kleine beurt, apk, ruitenwissers, remblokken achter & aircocondensor.
Januari/februari 2023:
Grote beurt (200dkm!), voorste draagarmen vervangen, een onderdeel van de airbag vervangen (lampje brandde), nieuwe voorbanden (duurdere, ivm. cuppen) en wat kleine werkzaamheden. Dit kostte bij elkaar een kleine 1300 euro! Maar als ik nu weer een tijdje probleemloos verder kan vind ik het prima. En daar gaan we voor!
Elektronica problemen
- 204.000 km
De laatste zin die ik typte was: 'als ik nu weer een tijdje probleemloos verder kan, vind ik het prima'. En daar gaan we voor! Ik had toen 1300 euro aan onderhoud besteed. Tsja, jammer genoeg is dat niet helemaal gelukt.
Een week of 3 geleden begonnen tijdens het rijden ineens alle mogelijke controlelampjes te branden en een alarmsignaal. Motorstoring! Hoewel de auto nog normaal reed, durfde ik toch niet verder. Ik stond op het punt de N381 op te draaien en als hij daar ineens in de noodloop gaat sta je niet echt veilig....
Dus ANWB erbij, hij kon niets vinden en had het massapunt van de accu schoongemaakt. De auto reed weer normaal tot de volgende dag.... Toen maar doorgereden naar mijn garage. Het bleek een probleem met het instrumentenpaneel, dit blijkt een veelvoorkomende kwaal te zijn van de Ford Focus. Ja, ook een Ford kent kwalen....
Op 22/3 (op moment van schrijven vorige week woensdag) heb ik de auto een dagje bij de garage neergezet en hebben ze wat aan de printplaat gedaan en de accu vervangen. Ik was nog geen 5 kilometer onderweg en de storing bleek er weer (of nog steeds???) in te zitten.
Nieuwe afspraak gemaakt voor (28/3) eergisteren. Alleen helaas..... De dag ervoor wilde ik bij mijn werk weg rijden en deed de auto helemaal niets meer! 'dood'. Als ik hem wilde starten kwam er alleen motorstoring op het display te staan.
Dus wéér de ANWB erbij. Helaas, die kon er ook niets mee, dus de auto ging naar een bergingsbedrijf en werd de volgende dag bij mijn garage neergezet. Het stomme? Bij het bergingsbedrijf startte hij ineens weer, maar ik was er wel ff klaar mee.... Dus ik kreeg een vervangende auto mee, een nieuwe VW T-Cross met 5000 kilometer op de teller. Leuk ding trouwens, maar daar gaat deze review niet over.
Gister heb ik mijn auto teruggekregen en ze hebben wat stekkertjes vastgezet en de gehele printplaat gesoldeerd.
Ik heb nu ca. 55 kilometer gereden en tot nu toe gaat alles goed, maar ik moet wel weer ff het vertrouwen terug krijgen dat het goed blijft. Gelukkig heb ik voorlopig geen lange ritten voor de boeg. Als ik dan toch pech krijg, liever dichtbij huis....
Kosten weet ik nog niet. Kijk eerst maar even of het zo goed is en laat volgende week maar iets weten. Ondanks dat dit niet in één keer 'vlekkeloos' ging, ben ik erg tevreden over mijn garage.
Wel beginnen mijn vrouw en ik toch na te denken over iets anders. Juist omdat ik hem net opgeknapt had en er ineens onvoorziene kosten aan kwamen. Als de Focus eenmaal weer goed is, ben ik er nog steeds erg blij mee. Ik heb een soort 'haat-liefde-relatie' met mijn auto, hahaha!
Maar 15 jaar oud, 2 ton op de klok, komen er nog meer gebreken aan? En de distributieriem die eind dit jaar of volgend jaar vervangen moet worden wordt ook een kostenplaatje.
Dus komende tijd maar even goed over na gaan denken en evt. rond gaan kijken.
Inruil
- 207.000 km
Op 3 mei ging de Focus voor de APK. Met wat er dit jaar allemaal al aan gebeurd was, ging ik er vanuit dat hij er zo door kwam. Helaas... Er bleek een veer aan de achterkant kapot. Het zou € 200,- kosten om het te laten maken, maar gelet op de eerdere onkosten zou ik inclusief deze reparatie en APK voor dit jaar al op € 1700,- aan onderhoudskosten uit komen. En dan eind dit jaar of begin volgend jaar de distributieriem nog en wat komt er daarna nog meer aan? Ik had natuurlijk alles nog kunnen laten doen en er nog een hele poos een betrouwbaar 'maatje' aan kunnen hebben. Maar dat soort dingen zijn altijd een moeilijke afweging.
Ik zei tegen mijn garagehouder (waar ik al ca. 6 jaar vaste klant ben) dat ik niet wist of ik nog door wilde met deze auto. Wat zoek je dan ongeveer? Was zijn vraag. Ik zei wat ik ongeveer in gedachten had en hij reageerde enthousiast dat hij nét sinds vorige week een hele leuke auto had staan. Een Ford Ecosport. 6 jaar oud, 76000 kilometer gereden, nette auto in een luxe uitvoering.
Na een stukje rijden was ik al snel overtuigd en heb ik dus toch maar besloten om de Focus in te ruilen.
In deze Focus heb ik 4 jaar gereden en 80000 betrouwbare en fijne kilometers gemaakt.
Op naar een volgend avontuur!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.