Ford Focus Wagon 1.6 16V Ti-VCT Futura (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 16V Ti-VCT Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 56.000 km
Na vele jaren oude Alfa’s te hebben gereden (reparatiekosten…) nu maar eens gekozen voor afschrijvingskosten… een nieuwe auto dus!
Na gekeken te hebben naar de 147 en de nieuwe Leon heb ik uiteindelijk gekozen voor de Focus Wagon 1.6 16V Ti-VCT Futura. Een mooie auto, fantastische wegligging, redelijk snel, soepel, redelijk luxe, veilig (5* NCAP) en zuinig.
Als extra’s heb ik genomen ESP, 17inch LM velgen en de fantastische Sony radio met CD/MP3 en 8 speakers. Voor peace of mind ook de garantie uitbreiding naar 5 jaar maar genomen.
Als je uit een 11 jaar oude 155 komt dan is het rijden in een nieuwe auto een haast schokkende ervaring. Een hoop zaken die begin jaren 90 alleen op auto’s uit de hogere klasse zaten zijn nu (bijna allemaal) standaard op een gewoon ‘burgo bakkie’ ;) zoals airbags, ABS, ESP, TC, airco, cruise control etc. Een goede ontwikkeling want ze zijn allemaal veiligheids verhogend.
De wegligging is zoals gezegd erg goed, de Focus stuurt echt super strak :). Ik dacht dat ik met de 155 hard door een bocht kon …. De Futura uitvoering heeft een ‘sport’-onderstel welke iets lager ligt en wat straffer geveerd is dan de standaard uitvoering, maar nooit onprettig zelfs niet met de plattere banden (205/50R17).
Het ESP maakt het rijgedrag veilig maar wel saai natuurlijk. Ik heb met ESP aan geen onderstuur kunnen opwekken, bij een snel genomen korte rechts-links bocht gaat het ESP lampje meteen aan en voel je dat de auto iets gas terugneemt en bijremt. Het systeem werkt dus goed. Bij beter weer maar eens zonder ESP proberen...
Ik ben de auto nog aan het inrijden dus over de prestaties kan ik nog niet veel zeggen. Ik laat de motor nu niet meer dan 3500rpm draaien en wil dat langzaam gaan opbouwen. Je voelt dat de motor ‘wil’ maar heeft daarvoor wel flink toeren nodig. Heb je geen haast dan is de motor lekker soepel en pakt al op bij 1200rpm. Opschakelen kan al bij 2000rpm. Dat VCT werkt dus prima.
Het verbruik valt toe nu toe eigenlijk een beetje tegen. Over 1000km is het gemiddeld verbruik 1 op 12,5. Ik wijt dat nu maar aan dat de motor nog niet is ingelopen en dat het buiten koud is maar de in de folder beloofde 1 op 15 gaat niet lukken denk ik. Misschien dat de iets bredere 205/50R17 banden er ook iets mee te maken hebben. Met uiteindelijk een ruime 1 op 13 bij ‘normale’ rijstijl zou ik dik tevreden zijn. We zullen zien...
Het interieur zit prima in elkaar. De gebruikte materialen zijn mooi en de afwerking is goed. De stoelen met iets van kuipvorm zitten goed. Doordat ook het stuur goed verstelbaar is heb ik een goede zitpositie kunnen vinden. Ook het armsteuntje is fijn.
Werkelijk fantastisch is de voorruitverwarming, even een goede minuut aanzetten en met de ruitenwissers veeg je het ijs zo weg. De automatisch dimmende spiegel is na gewenning best handig in gebruik zo ook de automatische ruitenwissers.
update 27-02-2006 - 2500km
Het brandstof verbruik is iets verbeterd en zit nu rond de 7,8 liter/100km.
update 27-07-2006 - 7500km
Verbruik nu een ruime 1 op 13 (ondanks airco gebruik). Best gemeten verbruik 1 op 13,7 (airco weinig gebruikt)
update 07-08-2007 - 21000km
Verbruik is weer iets verbeterd met een uitschieter naar 1 op 14,7.
update 01-07-2008 - 31000km
Verbruik tussen 1 op 13,5 en 1 op 14,5 bij normaal gebruik.
update 20-07-2009 - 42000km
Verbruik tussen 1 op 13,0 en 1 op 14,5 bij normaal gebruik.
update 15-07-2010 - 56000km
Na 4,5 jaar heb ik de Focus ingeruild op een nieuwe BMW 118i.
PROBLEMEN
update 27-02-2006 - 2500km
Lekkage achterin de bagageruimte, de auto 1,5 week kwijt geweest. Het probleem schijnt in het scharnier van de achterklep te zitten. Hopelijk is het probleem nu opgelost...
update 07-08-2007 - 21000km
De lekkage problemen hebben zich na het kitten rond het scharnier van de achterklep niet meer voorgedaan. De auto is verder probleemloos geweest sinds de laatste update. Op een lekke band na dan, dikke schroef erin, maar dat kan je de auto natuurkijk niet aanrekenen. Dure bandjes trouwens, Goodyear Eagle NCT5 in maat 205/50R17 190 euro.
update 01-07-2008 - 31000km
Geen problemen gehad sinds laatste update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.