Ford Focus 1.6i 16V Trend (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.6i 16V Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 216.180 km |
Vaarwel, ouwe trouwe Focus
- 216.180 km
Soms krijg je de neiging om een auto ergens op te slaan en te bewaren, als goede herinnering. Helaas hebben we daar de ruimte niet voor, anders kwam deze daar wel voor in aanmerking. Dit was de auto van mijn vrouw toen ik haar leerde kennen en nu ik mijn leasewagen heb ingeleverd en we met onze 2 kleine kinderen met de auto op vakantie willen, moest deze plaatsmaken voor een iets groter exemplaar. Mijn vrouw moest echt een traantje laten toen de auto defintief weg was.
Waarom zo lyrisch over deze auto? Eigenlijk omdat alles aan een Focus wel klopt, als je een fijne alledaagse auto zoekt. Strakke wegligging, en toch comfortabel. Voldoende motorvermogen (tenminste, deze 1.6 dan - ik zou geen 1.4 willen aanraden). Messcherp schakelende bak. Fijne stoelen. Goede afwerking. Ik weet niet precies welke uitvoering dit was, er zaten de volgende opties op: handbediende airco, voorruitverwarming, elektrisch bedienbare buitenspiegels, sportstoelen, mistlampen en lichtmetalen 15" velgen. De standaard op de Focus geleverde ABS is ook fijn. Minder fijn vond ik de radio-CD-speler combinatie, dat is denk ik een kwestie van smaak of gewenning dat ik de bediening daarvan (aan het stuur) niet zo prettig vond, ten opzichte van de auto's die ik hiervoor gereden heb (Peugeot 206 en 308).
En betrouwbaar. Mijn vrouw heeft de auto in 2005 gekocht met bekende historie (een eigenaar en altijd bij de betreffende dealer in onderhoud geweest), toen stond er ongeveer 135.000 km op de teller. In de 7 jaar en 80.000 km dat mijn vrouw ermee heeft gereden (en in het laatste half jaar ook ikzelf), slechts 1x ellende gehad doordat er iets mis was met de koppeling (kon ze nog mee naar de garage rijden en werd eenvoudig verholpen) en de afgelopen zomer ging de accu kapot. De kosten van de jaarlijkse beurten varieerden tussen de 400 en 600 euro, met een uitschieter naar 800 euro bij de grote beurt op 180.000 km, toen werden er ook 2 nieuwe Michelin-banden om gelegd en was er een vrij dure reparatie aan de wielophanging achter. Er was iets mis met de stabilisatiestang (APK-afkeurpunt), de veerpoot moest daarvoor worden uitgebouwd. De auto is altijd bij officiële Ford-reparateurs in onderhoud geweest (gekocht bij Ton vd Berg in Oudewater, door ons in onderhoud gedaan bij Honders in Geldermalsen en Onwezen in Odijk), dat heeft denk ik wel een positief effect op de betrouwbaarheid en die sub-dealers schrijven de rekening tenminste niet met een vork.
Verbruik lag rond de 1 op 13, afhankelijk van de rij-omstandigheden. Mijn vrouw heeft wel eens de 1 op 15 gehaald, op dagen dat ze er nog mee naar haar werk reed (inmiddels wonen we vlakbij het werk) en er geen files op de snelweg stonden.
Uiteraard was aan de auto wel te merken dat deze op het laatst ruim 13 jaar oud was en meer dan 216.000 km had gereden. Zo stak zoals bij iedere winter de typische Ford Focus type 1 kwaal de kop op, en vertikt de centrale deurvergrendeling het bij een van de deuren en wil de achterklep niet altijd even makkelijk open of dicht. De voorruitverwarming doet het niet helemaal meer (ongeveer 60% van de ruit werd ontdooid). Verder verbruikt de motor iets olie, zeg een half litertje bijvullen tussen de beurten in, hoorde je toch wel een lager piepen in de motor (kwam bij de dynamo vandaan) en bij het opschakelen hoorde je soms ook de koppeling piepen. Niet echt veel om me zorgen om te maken, zelfs de airco deed het nog prima.
Het enige echt jammere aan de auto, was dat de eerste eigenaar kennelijk een keer de motorkap heeft laten spuiten en dat is niet zo professioneel gebeurd, met als gevolg dat de lak erg lelijk is geworden. Hadden we ermee doorgereden, dan had ik wel ergens op de sloop een identieke kap gevonden en erop gezet. Dat zou bij inruil misschien iets meer hebben opgeleverd.
De ervaring met deze, heeft ons doen besluiten dat de volgende auto ook een Focus moest zijn. Inmiddels is de auto ingeruild op een Focus Wagon van eind 2008, met dezelfde motor, benieuwd of die net zo goed gaat bevallen als deze. De nieuwe Focus heeft in ieder geval cruise control en de centrale deurvergrendeling laat zich een stuk makkelijker bedienen dan bij de oude (grotere knoppen), en je kunt de achterklep tenminste openen met het indrukken van een knop op de achterklep, in plaats van eentje op het dashboard.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Waarom de eerste Ford Focus in 1998 de autowereld op zijn kop zette

De eerste Ford Focus was bijna te goed

Ford Focus 1.8 TDdi 90pk Trend (2000)

Mitsubishi Colt is terug: goed voorbeeld doet goed volgen

Voor €10.000 geniet je van open rijden met deze klassieke cabriolets

Lezersreacties (0)
Reageren