Ford Focus 1.6i 16V Trend (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.6i 16V Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 102.000 km |
KM-stand laatst | 171.000 km |
Ford Focus I 1.6
- 171.000 km
Ik heb ondertussen al zoveel verslagen gelezen hier op autoweek, dat het tijd wordt dit ik mijn steentje bijdraag aan de gemeenschap. Daarnaast heb ik vandaag toch niet zoveel te doen, dus dat is mooi meegenomen.
Ik besef dat een interview over een ford focus uit 2001 met 100 pk niet het meest opwindend is, maar de gewone man, die wellicht geen dure auto kan aanschaffen, moet ook bediend worden.
Aankoopproces
Als hardwerkende arbeider geef je natuurlijk niet zonder goede overwegingen 7
duizend euro uit. Ik heb er dan ook een kleine studie verricht om de meeste bang for the bucks te krijgen.
Allereerst denk ik dat het C-segment de gulden middenweg is. Niet te groot en niet te klein. Een weekendje naar de Ardennen met vrienden moet lukken, mijn golfclubs moeten erin kwijt en vanwege mijn benedengemiddelde parkeervaardigheden mag de auto niet te groot zijn. Een C-segment auto is misschien 25 cm langer maar biedt veel extra ruimte in vergelijking met een B-segment auto.
Nu dit vaststaat komt de moeilijke keuze, want het C-segment is druk bevolkt. Premium valt allereerst af. Ik ga geen duizenden euro's extra betalen voor zogenaamde Duitse kwaliteit. Uit allerlei onafhankelijk onderzoek, www.reliabilityindex.co.uk, komt naar voren dat VW en Audi niet echt de meerprijs waard zijn. Uiteraard kun je het voor je buren doen, maar hier in de randstad ken ik mijn buren toch niet.
Hoe zit het met de Japanners dan? Die zijn wel duidelijk kwalitatief beter, maar dit gegeven zit al verdisconteerd in de prijs. Voor een Toyota betaal je dan 1500 euro meer, hetgeen waarschijnlijk meer dan het verschil in reparatiekosten is tussen een Jap en een niet Jap.
Dan de fransozen; hier geldt hetzelfde verhaal als voor de japanners, maar dan omgekeerd. Lager prijs, hogere reparatiekosten. Vraag is dan weer: compenseert de lagere prijs de reparatiekosten? Die vraag hoef ik niet echt te beantwoorden, want het aanbod uit de 2001 periode is vrij slecht. Renault is sinds 2000 behoorlijk aan het kloten met de betrouwbaarheid. Peugeot en Citroen is ook niks.
Eigenlijk kwam ik dus al gauw op de Ford Focus en de Opel Astra terecht. In een rit had ik door dat de Ford Focus werkelijk een klasse beter is dan de Astra. Ruimer van binnen, beter rijgedrag en mooier uiterlijk. Het design van de Ford klopt gewoon helemaal.
Hoe bevalt de Ford Focus?
De rijeigenschappen zijn uiteraard zeer goed. De auto is zeer precies te plaatsen en de bochten zijn met een noodgang te nemen. Met zulke eigenschappen is de 100 pk eigenlijk te weinig. De motor zelf doet zijn werk prima, maar is wel lawaaiig. Zeker vergeleken met mijn oude 8 klepper renault megane. Echt storend is het allemaal niet.
Het comfort is ok te noemen. Ik denk dat er wel comfortabelere auto's te vinden zijn uit hetzelfde tijdperk. Je levert echter een klein beetje comfort in voor zeer goede rijeigenschappen. Een goede ruil volgens mij!
Betrouwbaarheid is prima. Ik ben wel veel geld kwijtgeraakt aan (achterstallig) onderhoud. In 2,5 jaar bijna 2000 euro. Banden, accu, D-riem enzo. Het enige wat hem echt aan te rekenen was, is de lekkende thermostaat en stuurbekrachtigingspomp. Dat laatste heb ik bij aankoop onder de brug geconstateerd en is dus in de garantieperiode opgelost.
O ja, wat ik nog vergeet te noemen is het olieverbruik. Dit is 1 liter op 3500 km, hetgeen wel een beetje veel is naar mijn mening. Schijnt een kwaal te zijn van dit type motor. Gelukkig is dit verbruik constant gebleven, dus uiteindelijk is hier prima mee te leven.
Het verbruik is goed te noemen. 1 op 15 als je je best doet. Enfin, eigenlijk maakt het niet zoveel uit of hij nu 1 op 13 of 1 op 17 rijdt. De benzinekosten maken maar 1/3 uit van de kilometerkosten. Een normale hedendaagse benzinemotor zal niet veel zuiniger zijn.
Ik zal in de toekomst wel weer een update geven. Door de grote investeringen zal ik er nog wel even meer rondrijden.
Wat betreft de waardering: ik heb geprobeerd te waarderen door hem te vergelijken met zijn tijdsgenoten. Dit lijkt me fair.
Update 151.000 km
In een jaartje ongeveer 15.000 km erbij gereden. Wat belangrijker is: ik heb er een Scheel stoel in laten plaatsen. Dit is een supercomfortable stoel met lendesteun, zitvlak verlenging en verstelbare zijwangen. Op marktplaats op de kop getikt voor 170 euro en laten plaatsen voor 100 euro. Op lange ritten nu geen centje rugpijn.
Daarnaast, wat opmerkelijk is, is dat de auto zuiniger is geworden. Regelmatig rijd ik 1 op 16, bij gelijkblijvende rijstijl. Dit zou te maken kunnen hebben met de nieuwe distributieriem die wat meer is ingelopen?
Waar ik me nog wel een beetje zorgen om maak is dat bij stationairloop een raar geluid vanaf de multiriem komt. Een soort lagergeluid, waarvan bron niet helemaal te plaatsen is. Enfin, het lijkt niet erg te worden dus ik laat het even zo.
Update 171.000
We zijn nu een aantal jaren en 20.000 km verder, dus tijd voor een update. Het goede is dat het geluid tijdens stationeerloop spontaan verdwenen is. Mooi als problemen zich vanzelf oplossen. Wat ook veranderd is, is dat ik van garage ben geswitchd. Ik ben na een nare ervaring met de lokale Ford garage overgegaan naar een universele. Om het in mijn ogen hoge olieverbruik op te lossen hebben ze een goedje toegevoegd aan de olie om het olieverbruik te verminderen. Nu ik dit trouwens schrijf is het mij onduidelijk wat de precieze werking van het goedje was. Ook heeft de monteur enkele bouten van de carterpan aangedraaid. Het resultaat mocht er in eerste instantie zijn. Olieverbruik was 1 l op 8000 km. Later liep het olieverbruik weer op, maar bleef wel minder dan eerst.
Twee problemen weg, maar er zijn er ook weer twee voor teruggekomen. De portierslot van de bestuurdersdeur gaat soms niet van het slot af. Dit speelt vooral bij vochtig koud weer en is een bekend euvel. Heb inmiddels bij de sloop voor 40 euro een tweedehandse gehaald. Als ik tijd en zin heb, probeer ik hem te vervangen.
Een ander probleem is dat bij het remmen op hoge snelheid ik trillingen in het stuur voel. Het is niet zo erg, maar irritant. Afgelopen APK, waar hij trouwens glansrijk uitkwam, heeft de monteur geen problemen met de remmen geconstateerd. Hij gaf wel toe dat hij problemen bij hoge snelheden niet kon meten met de remmenbank.
Het onderhoud doe ik tegenwoordig steeds meer zelf gebruikmakend van de doehetzelf garage in de buurt. Het is leuk en bespaart veel geld! Een oliewissel kost me nu 50 euro. Winterbanden op velg heb ik besteld in Duitsland voor minder dan 400 euro.
En hoe staat het met het verbruik? Dat blijft gewoon goed. Gemiddeld tussen 1/14 en 1/16 afhankelijk van temperatuur en korte of lange ritten.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Waarom de eerste Ford Focus in 1998 de autowereld op zijn kop zette

De eerste Ford Focus was bijna te goed

Ford Focus 1.8 TDdi 90pk Trend (2000)

Vorstelijk parkeren in Apeldoorn - zo doe je dat

Extra drukte op de weg verwacht wegens Duitsers en goed weer
