Ford Focus 1.6 TDCi 109pk Futura (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus 1.6 TDCi 109pk Futura |
---|---|
Versnellingen | -1, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 71.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
In april 2012 was het zover. De Mondeo had er al aardig wat kilometers op staan en het werd tijd voor wat anders. Na wat zoeken kwam ik uit op een Ford Focus 1.6 TDCi met CVT bak uit januari 2007. De auto gekocht bij Ford dealer Tigchelaar in Etten Leur en deze is netjes afgeleverd.
Het betreft een futura uitvoering en was toen ruim voorzien van opties. De auto heeft als eerste eigenaar de bewuste Ford dealer gehad vanwege een verkeerde bestelling van de toenmalige klant.
Opties:
* regensensor.
* automatische verlichting.
* automatisch dimmende binnenspiegel.
* Verwarmde voorruit.
* Cruise control.
* Airco (handbediend).
* onboard navigatie (travelpilot).
De auto is afgeleverd met 71000 km op de teller. Na een week ben ik terug geweest vanwege achterbanden die gecupt waren en dus veel herrie maakte. Geen probleem en onder garantie zijn ze vernieuw (Michelin Premacy HP)
November 2012:
90968 km.
Grote beurt - geen bijzonderheden (toevoeging brandstof injecteurreiniger)
Mei 2013:
104629 km.
Kleine beurt - Extra een set ruitenwissers vervangen en verder geen bijzonderheden.(toevoeging brandstof injecteurreiniger)
December 2013:
119512 km.
Grote beurt - Nieuwe set winterbanden (Vredestein snowtrac). (toevoeging brandstof injecteurreiniger en toevoeging gedaan in de motorolie voor schoonspoelen). verder geen bijzonderheden.
April 2014:
128592 km.
Het motorlampje ging branden. Na controle bleek het tankje voor de regeneratievloeistof van de roetfilter leeg te zijn, kostbaar goedje want voor 2 liter betaal je 124 euro ex BTW.
Mei 2014:
132411 km.
Kleine beurt. - Olie verversen van de CVT-bak. Verder geen bijzonderheden.
September 2014:
141028 km.
Twee nieuwe voorbanden + uitlijnen. (Michelin premacy HP).
Oktober 2014:
Nieuwe voorruit vanwege een sterretje wat toch een scheur is geworden na reparatie.
November 2014:
147671 km.
Grote beurt - Aanzuigslang van de turbo vernieuwd (afgebroken klip) en nieuwe multiriem. (toevoeging brandstof injecteurreiniger) verder geen bijzonderheden.
Het klinkt saai maar onderhoudstechnisch is er ook niets te melden op heel af en toe eens een kapot lampje. De auto rijdt nog steeds heerlijk en de automaatbak doet goed zijn werk. Ook met de vouwwagen naar zuid-Frankrijk is geen probleem.Kleine kanttekening is wel dat de automaat weinig tot niets afremt op de motor bij een afdaling (ook niet wanneer je manual schakelt). Het verbruik is gemiddeld tussen de 1:16,5 en 1:18. Uiteraard wordt er vooral snelweg mee gereden en dan tevens de cruisecontrol erbij.
De korte onderhoudsinterval is eigenlijk verbonden aan het feit dat deze motoren een slechte reputatie hebben omtrent olievervuiling en de bijbehorende problemen van de turbo en EGR klep. Dit probeer ik voor te zijn door elke 15000 km een oliewissel te doen. Volgens het schema had bij 120000 km de roetfilter vervangen moeten worden maar dit wordt in overleg met de garage uitgesteld totdat het brandstofverbruik flink gaat stijgen. Dit is de eerste indicatie dat er overmatig geregeneerd moet worden en dat dus de roetfilter vervangen moet worden. Kosten hiervan zijn namelijk een 1000 euro.
April 2015:
158450 km.
Afgelopen week is op de snelweg mijn linker motorsteun afgebroken.
Verder geen schade en de steun en rubber zijn vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.