Fiat Fiat 600L (1973)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiat 600L |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1973 |
Jaar van aanschaf | 1975 |
KM-stand bij aanschaf | 17.000 km |
KM-stand laatst | 17.000 km |
Eerste zelfstandige auto kilometers
- 17.000 km
Na ruim 25 lesuren met instructeur en opvolgend examen in een Toyota Corolla 1300, moest ik natuurlijk zo snel mogelijk op zoek naar een leuk eigen wagentje. Mijn budget was uiteraard in die tijd maar beperkt en omdat mijn vader al vele jaren tot grote tevredenheid in fiat's rondreed, ben ik eerst maar eens bij de fiat-dealer gaan winkelen.
In de showroom liep ik al snel tegen een binnen mijn budget passend exemplaar uit de 600-serie aan en besloot deze maar eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Het bleek te gaan om een fiat 600L in de toentertijd zeer gangbare kleur sinaasappel geel. De "L" achter de 600 hield in dat het om een "luxe"-versie ging, met extra ontluchtingsroosters op de c-stijl en een iets krachtiger motor van 787cc, die een topsnelheid van een ruime 125km/u mogelijk maakte. Ik besloot dus tot aankoop over te gaan en een paar dagen daarna reed ik trots als een pauw de poort van de dealer uit, mijn eerste zelfstandige kilometers tegemoet.
Omdat het je eerste auto is ben je er natuurlijk behoorlijk trots op, maar eigenlijk was het maar een uiterst miniem karretje. Wegligging, prestaties en comfort waren zelfs voor die tijd behoorlijk onder de maat. Maar hoe dan ook, ik kwam wel overal waar ik zijn wilde met het wagentje.
Het rijden ermee was één groot avontuur. Als je in een lange bocht naar links reed met een harde wind van rechts, moest je soms zelfs naar rechts sturen en op de brug bij Vianen ben ik eens bijna de linker vangrail ingeklapt door een windvlaag van rechts. Het op koers houden bij regen en wind was dus altijd hard werken en goed anticiperen, mede door het feit dat er nog gewone ouderwetse diagonaal bandjes onder gemonteerd zaten die ik naderhand ook nog eens liet vervangen door zogenaamde covers (banden waarop een nieuw loopvlak was gemonteerd). Een handeling uit economische motieven, waardoor de handelbaarheid zeker niet werd verbeterd.
Zoals ik al vermeldde zat er een iets sterker motortje in, waardoor de topsnelheid iets hoger lag als de gangbare 600tjes. Dit werd op zekere dag bevestigd toen ik, komend van af het toen hoger gelegen verkeersplein Oudenrijn op de A2 richting verkeersplein Hoogelegen toerend met mijn voet vol op het gaspedaaltje, werd staande gehouden door twee serieus uitziende heren in een oranje/witte porsche, die mijn snelheid geklokt hadden op een geijkte 128km/u. Mijn eerste snelheidsovertreding was een feit.
Vermeldenswaardig over deze fiat zijn nog de volgende zaken:
Hij had een versnellingsbak met 4 versnellingen, waarvan de 1e ongesynchroniseerd was.
Er was een knop voor handgas, die je op een bepaalde snelheid vast kon zetten. Een soort cruise-control dus eigenlijk toen al.
Deze knop moest je wel handmatig losdraaien als je remde of schakelde, anders bleef de motor doorloeien.
De kachel werd geactiveerd door een handel achter de bestuurdersstoel over te halen. Er was slechts een stand, maar je kon wel kiezen voor alleen op de achterruit, of door de hele auto heen. Ontwaseming van de voorruit ging via ontwasemingssleuven, maar kon je belangrijk verbeteren middels de scheerraampjes in de voorportieren.
Ondanks alles heb ik toch met veel plezier in deze auto gereden. Wel heb ik vier serieuze klappen met het wagentje meegemaakt, waarvan alleen de eerste mijn eigen schuld was en bij de laatste de boel total-loss werd verklaard. Op zoek naar een opvolger dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Fiat 600
Had je deze auto's al gezien?

Fiat 600 1.2 110pk Hybrid La Prima | Full LED | 18" LMV | Camera | Navigatie | Parkeersensoren | Kunstleder | Elek. bestuurdersstoel | Elek. achterklep
- 2025
- 5 km

Fiat 600 e Urban 54 kWh 3 Fase 3-Fase | Navigatie By App | Parkeersensoren | Cruise Control | Apple Carplay | Android Auto | !!
- 2024
- 10.825 km

Fiat 600 e La Prima 54 kWh | Vol-Leder | Elektr. Achterklep | Navigatie | Stoelverwarming | achteruitrijcamera | Adaptive Cruise | Elektr. Stoelen | !!
- 2024
- 23.519 km