Fiat/Abarth 600

Matt 5069850

Asfaltkampioen
Eerste officiële video waar de auto in zijn geheel te zien is:

Stills:

6XQTvJ1.png

rPYHM9g.png

oVyvClu.png

7gfoWBr.png

eEGNLES.png

Vind het niet zo'n geweldig ontwerp, met zijn simpele, vlakke zijkant oogt 'ie een beetje goedkoop. Een 500X vind ik leuker. Het dashboard heeft zo te zien een eenvoudige vormgeving. Het kan er allemaal mee door, maar als je die nieuwe Volvo EX30 ziet, oogt de 600 een generatie ouder.

In ieder geval fijn dat Fiat een nieuwe personenauto heeft. Hoop dat ze bij Stellantis zorgen voor een scherpe prijsstelling en de prijzen van de andere EV's ook omlaag gooien.

Ben ik het wel met je eens. Ik vind de 500X vooralsnog leuker al oogt deze 600 wel moderner. Dat gaas in de voorbumper tegenwoordig vaker in kleur is gespoten vind ik echt geen porum. Interieur is voor groot deel gelijk aan de 500.

Het is in elk geval een verademing om weer eens een niet-agressief gelijnd nieuw model te zien. Wit oogt al snel een beetje goedkoop, een mooie metallickleur doet wellicht wonderen.

Is dit Fiats nieuwe B-segmenter ofwel de opvolger van de Punto? Die rode op de laatste foto ziet er best aardig uit al vind ik de 500X ook mooier. Als elke nieuwe Fiat een soort aftreksel van de 500 wordt dan vind ik het wel een beetje creatieve armoede. (net als bv bij MINI)

Is dit Fiats nieuwe B-segmenter ofwel de opvolger van de Punto? Die rode op de laatste foto ziet er best aardig uit al vind ik de 500X ook mooier. Als elke nieuwe Fiat een soort aftreksel van de 500 wordt dan vind ik het wel een beetje creatieve armoede. (net als bv bij MINI)
Ook mijn vraag. Vervanger van de 500 of erbij?

Ze zijn op de foto hierboven nog met de persfoto's en video's bezig zo te zien :)

Ik vind 'm ook net iets te clean, waardoor het een kaalgeschoren 500X lijkt.

Italianen maken het zichzelf, waarschijnlijk onbewust, ingewikkeld door te tijdloze, mooie auto's te ontwerpen. Een 500X of Alfa Giulia oogt jaren na de introductie nog steeds niet verouderd. Zelfs een 15 jaar oude Fiat 500 of Fiat Punto ziet er nog mooi uit. Moeilijk om dan met een mooie opvolger te komen.

De voor- en de achterkant lijken zo wel twee aparte auto's.. En de achterkant doet mij vooral door de achterlichten aan een Dacia Duster denken.
zyaynx3bl7mm_800.jpg

Laatst bewerkt:
Dat filmpje waarin de 600 in een bad oranje drab wordt gedoopt, had betekenis. Alleen is dat niet erg goed in de pers gekomen, want het stond noch in het persbericht, noch in het artikel van AW.

Het blijkt dat Fiat besloten heeft voortaan geen auto's meer in het grijs te leveren. Er komen dus alleen nog kleurige 600s en daarna tevens alleen kleurige andere Fiat-modellen. De Italianen vinden dat hun schiereiland het land van de kleuren is en dat willen ze uitdragen. Ze hebben daarom al enige tijd al hun kleurnamen geënt op volgens hen puur Italiaanse verschijnselen: Bianco Gelato, Arancio Sicilia, Arancio Paprika, Rosso Passione, Blu Dipinto di Blu, Blu Italia, Blu Venezia, Verde Rugiada, Verde Foresta, Rose Gold en Nero Cinema. Wij weten wel beter natuurlijk, zwart is bijvoorbeeld niet alleen van de bioscoop die overal te vinden is, maar vooral van de nacht - en die vind je ook overal ter wereld.

Zwart en wit zijn kennelijk nog niet verbannen: die ene 600 van eerdere foto's is immers wit, en die naam voor het zwart is er ook nog.

cyqyftabjp1k.jpg

De prijzen zijn ook bekend, op dit moment twee uitvoeringen:

Prijzen Fiat 600e​

De Fiat 600e heeft als Red een vanafprijs van €35.990. Voor de rianter uitgeruste Fiat 600e LaPrima ben je €40.990 kwijt. De Fiat 500e Red heeft speels gevormde stalen wielen, led-verlichting rondom, parkeersensoren achter, sfeerverlichting, een met kunstleer bekleed stuurwiel en het 10,25 inch grote infotainmentscherm. Adaptieve cruise control met Traffic Jam Assist, automatische airco en een regensensor zijn ook van de partij.

De Fiat 600e LaPrima heeft wél lichtmetalen wielen. Ze hebben een diameter van 18-inch. De LaPrima is afgewerkt met chroomkleurige accenten, heeft elektrisch verstelbare, inklapbare én verwarmbare buitenspiegels, donkerder getinte achterste zijruiten en biedt ook vanbinnen meer lekkers. Zo heeft de zesvoudig elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen met een massagefunctie voor de bestuurdersstoel, een automatisch dimmende binnenspiegel, ivoorkleurige kunstlederen bekleding, extra luidsprekers, een dubbele laadvloer, velours vloermatten, navigatie, rondom parkeersensoren, een achteruitrijcamera, dodehoekdetectie, een inductielader en een elektrisch bedienbare achterklep met voetsensor. Automatisch grootlicht? Standaard. Hetzelfde geldt voor Keyless Entry.

Leuke auto geworden, zal vast goed scoren vooral in Zuid-Europa.
Wel vind ik van alle modellen van Stellantis in deze klasse (2008, DS3, Mokka en Avenger) dit opvallend genoeg de meest conservatief vormgegeven versie, op de koplampen na. En dat voor een Fiat. Interieur erg fris en geslaagd.

Leuk dat de zulke totaal verschillende ontwerpen op hetzelfde platform hebben.
Wel jammer dat er volgens mij nog steeds geen trekgewicht is, dat is wel een misser.

Fraai interieur al ogen de portieren keihard en wat goedkoop. Gelukkig niet die lelijke debiele automaatbediening zoals andere producten van Stellantis.

"We leveren géén grijze auto's meer bij Fiat!"

grijs.jpg

Als je het dan zandkleur noemt, en het zand is grijs, dan is het toch een grijze auto??

Leuke auto, de achterlichten vind ik wat minder met dat zwarte erin. Ben ook benieuwd hoe lang dat klepje (lijkt een beetje op iPad-hoes) meegaat, dat ziet er niet echt duurzaam uit.

Het is ook grijs natuurlijk. Om zoiets "zand" te noemen en het dan geen grijs te vinden is gewoon volksverlakkerij. Met de nadruk op lakkerij. Die publiciteitsstunt is zo wel een aanfluiting.

Afgezien daarvan, beste Jean, is er voor het fenomeen zand ook helemaal geen kleur gedefinieerd. Je hebt wit zand, zwart zand, bruin zand en, zoals in dit geval dus, ook grijs zand.

Zo gauw je een druppel kleur in een grijs zwembad gooit is het officieel geen grijs meer, maar voor het oog gewoon grijs.

Nee dat is een andere mening. En aanemelijk de mening van de meerderheid.
En hoe kom je daar bij?
Als de meerderheid niet weet wat ‘beige’ is, ... en tot zo ver. Gaarne vriendelijker reageren.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Laatst bewerkt door een moderator:
Ach, het marketingmomentje is geweest. Fiat en de 600 hebben weer aandacht.
En dan noem je elke kleur grijs gewoon nét iets anders, omdat er heel licht een zweem van een andere kleur in zit.

Als je een beetje ballen hebt als je zegt dat je geen grijze auto's meer levert, dan lever je alleen nog maar felle kleuren en niks wat in het grijze spectrum zit.
Jeans blauw is bijvoorbeeld ook blauw-grijs. :cool:

Los van deze kleur discussie; het is wel een verademing als je naar de andere kleuren kijkt. Toch al weer tijdje geleden dat je zoveel uitgesproken kleuren kon kiezen, ongeacht de fabrikant.
Ik ben best wel gecharmeerd van de 600. Mooi rustig design wel, ook voor het interieur.

Los van deze kleur discussie; het is wel een verademing als je naar de andere kleuren kijkt. Toch al weer tijdje geleden dat je zoveel uitgesproken kleuren kon kiezen, ongeacht de fabrikant.
Ik ben best wel gecharmeerd van de 600. Mooi rustig design wel, ook voor het interieur.

Precies dit;) Blijkbaar niet makkelijk voor sommigen dingen oom van de positieve kant te bekijken:)

Stellantis snapt dat sowieso wel. Corsa, Astra, Mokka, 208, 308, 2008: allemaal leverbaar in fijne felle kleurtjes! En ik zie die onderweg ook regelmatig gelukkig.

• Leuk
Waarderingen: iDS
De 600 Hybrid in instapversie met 16" lichtmetalen velgen, LED-koplampen, 10" infotainment met draadloze verbinding voor Apple CarPlay en Android Auto, en matzwarte dashboardinzet wordt in Italië begin 2024 leverbaar en gaat dan € 24.950,- kosten.

De bagageruimte van 385 dm3 is 25 dm3 groter dan die van de EV-versie, en de hybride heeft minder vermogen: de 1.2 turbobenzinemotor (die is gecombineerd met 21 kW sterke elektromotor in de automatische transmissie met dubbele koppeling en een riemaangedreven generator/startmotor) levert maximaal 74 kW. De 0-100 km/h sprint zal ongeveer 11 seconden duren. De uitstoot zou tussen de 110 en 114 g/km CO2 moeten liggen.

Ter vergelijking: de 600e Red kost in Italië € 35.950,- (en dan zijn er diverse regelingen om er € 31.950,- van te maken).

Behalve dat zand, en dus deze kleur ook, niet grijs zijn.
Een beetje late reactie maar dit is dus inderdaaad correct: beige is een vorm van bruin, terwijl grijs een achromatische kleur is, net als zwart en wit.
De reactie van Wouter 82 lezend: als 100 marketingkosten beweren dat een SUV met aflopende achterzijde een coupé is, dan is dat nog geen waarheid: het blijft een liftback. Dus beige b lijft een vorm van bruin, is geen achromatische kleur.

@iDS,

Het gaat niet om de naam van de kleur maar om de uitstraling. En dat blijft gewoon grijs, of grauw zo u wilt. Het straatbeeld vrolijkt er niet van op.

Terug
Bovenaan