Fiat Brava 1.9 TD 75 SX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Brava 1.9 TD 75 SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ten eerste wil ik vermelden dat deze auto niet van mijzelf is, maar van mijn ouders (het is een lease auto). Ik heb hier echter al zoveel kilometers in gereden dat ik wel een goed testoordeel kan geven.
Na al heel wat fiats (127, uno, ritmo, tipo) en 1 peugeot te hebben gehad kwamen we toch weer bij een fiat uit. En deze keer, naar mijn mening, een heel leuk model. Wat mij in eerste instantie opviel aan de brava is de degelijkheid van de auto. Hierbij vergeleken leek de peugeot 306 die we hiervoor hadden een heel ielig auto"tje. Alles in de brava voelt heel degelijk aan: de deuren slaat netjes dicht, het dashboard doet solide aan en er zitten prettige stoelen in met goede zijsteun.
Motorisch gezien is de td75 natuurlijk geen sprinter. Met een van 0 naar 100 tijd in ruim 15 seconden hoef je dus niet te proberen om mensen bij het stoplicht uit te dagen. Maar toch heb je zelden het idee dat je echt vermogen te kort komt. Zolang je geen sportieve prestaties verwacht, voldoet deze motor prima. Ook op de snelweg rijdt de auto redelijk vlot door tot de 150 km/h, daarboven duurt het allemaal wat langer. Het verbruik is met zo"n 1:14 - 1:15 netjes, maar in vergelijking met de moderne tdi, hdi en jtd motoren valt het wat tegen.
De wegligging van de Brava is redelijk, hij blijft netjes op de weg, maar je moet niet te ver gaan. Maar de gemiddelde bestuurder, de doelgroep van deze auto, zal hier absoluut geen klachten over hebben.
Uiteraard zijn er niet alleen positieve punten te noemen, de typische italiaanse elektronische problemen zijn ook bij de brava nog niet verdwenen. Zo komt het zeer af en toe voor dat het volledige instrumentenpaneel bij het starten uitvalt. Dit is alleen op te lossen door de elektronica te resetten (even kort een van de accupolen los maken).
De enige extra optie op deze auto is het duurste model fiat radio (model "high"), verder is de auto helemaal standaard. Dit is geen bezwaar, aangezien de belangrijkste funties zoals stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling, elektrische ramen voor en toerenteller wel aanwezig zijn.
De Brava zal zeker niet iedereen aanspreken, maar wat mij betreft is het een welkome afwisseling tussen alle golfjes en astra"s. Daarnaast is de auto in verhouden met zijn concurrenten zeer gunstig geprijst.
PROBLEMEN
Zoals ik al eerder aangaf heeft de auto heel soms wat, typisch italiaanse, elektronische problemen. Verder heeft de auto naast het standaard onderhoud nooit bijzondere mankementen vertoond.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren