Fiat Brava 1.9 JTD HSX (1999)

autoreview

Fiat Brava

Signalement

UitvoeringBrava 1.9 JTD HSX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Brava 105 JTD is een bijzonder fijne auto. Met 105 pk en directe inspuiting al vlot in een tijd dat niet veel diesels dat waren. Alleen in het middengebied lijkt de motor wat in te houden bij vol accelereren, dat zal het (kunstmatige?) verschil met dezelfde motor in de Alfa 1.9 JTD wel zijn. Het motorgeluid is duidelijk als diesel herkenbaar, maar minder dan veel nu verkrijgbare diesels.

Zitcomfort is prima, lange ritten zonder pijntjes. Enkele jaren achter elkaar met een speedboot naar Frankrijk. 12 uur plankgas (100-120 km/h, alleen stoppen om te tanken), maar bestuurder en auto (bijna) onvermoeid. De airco houdt het hoofd koel.

De wegligging is goed, met iets bredere banden. De besturing is licht maar voor mij niet tè.

PROBLEMEN

De auto is eigenlijk probleemloos. Na één onderhoudsbeurt bij de dealer (binnen garantie) heeft hij geen dealer meer gezien. Elke 25.000 km nieuwe filters en (synthetische motor)olie, dat is alles.
Defecten:
luchtmassa meter (125.000); voorwiellagers (175.000); gloeibougies (135.000, nooit hersteld, geeft geen probleem tot -20 C); fusee ’s (255.000)
Vervangen:
remblokken (elke 40.000) , schijven (150.000); remschoenen & kabels (250.000)

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens