Fiat 500C Riva 1.2 Dualogic (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500C Riva 1.2 Dualogic |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 71.000 km |
Fiat 500C Riva 1.2dualogic
Eind augustus de aankoopbon voor een 500C Riva dualogic ondertekend. In juli zagen we hem in een Italiaanse showroom staan en we waren direct verkocht. Bij onze terugkomst eind augustus redelijk vlug beslist. Over buitenkleur, binnenkleur en opties moest niet veel getwijfeld worden. De Riva is enkel leverbaar in het wondermooie Rivablauw en de zetels zijn sowieso crêmekleurig leder.
We kozen voor de goeie oude 1.2FIRE motor met 69pk en dualogic transmissie. De wagen zal namelijk vooral als tweede (stads) wagen gebruikt worden. In tegenstelling tot Nederland is de Riva hier in België verkrijgbaar met 1.2, twinair 85, twinair 105 en 1.3Multijet verkrijgbaar. De dualogic is beschikbaar op de eerste twee motoruitvoeringen. Standaard zit zowat alles er op:
Automatische airco
7" multimedia en navigatie
Volledig lederen bekleding
Mooie lichtmetale velgen
Houtafwerking voor dashboard, instaplijsten, koffertapijt... De houtafwerking voor versnellingspook valt jammer genoeg weg bij de automaat :-(
De enige opties die we gekozen hebben zijn
Klein reservewiel
Stuur met houtafwerking (een optie van maar liefst 850EUR en dan is nog maar amper een derde van het stuur in hout. Maar het 'standaard' witte lederen stuurwieltje vonden wij te 'barbie-achtig' en na wat wikken en wegen dan toch die optie gekozen.
Vier jaar geleden hadden we al eens een 500 maar met twinair motor. Die kon ons echter niet bekoren (rijcomfort en verbruik) vandaar de keuze voor de 1.2 (die dan nog 1500EUR goedkoper was).
We hebben in Italie al heel dikwijls een 500 of Panda met 1.2 motor als huurwagen gehad en die stelt voor pns zeker niet teleur. In de 'vakpers' wordt dit vermogen steeds meer als ontoereikend beschouwd maar daar zijn wij het niet mee eens. Vroeger reisden wij half Europa af in een Golf 2 met amper 54pk en dat lukte ook dus....
Volgens de laatste info zou de wagen de tweede of derde week van januari van de band moeten rollen. Laat ons hopen...
Wij kijken er alvast naar uit en vanzelfsprekend komen er dan ook foto's en ervaringen.
Een juweeltje
- 120 km
Na 5 maanden wachten stond de Riva bij de dealer. Een heel mooi en leuk hebbedingetje. Over de dealer niets dan lof. Bij afhaling stond de wagen netjes onder de befaamde oude 500 beschermhoes te wachten op het moment suprême.
Jammer genoeg waren de weergoden ons niet zo gunstig gezind maar in deze periode van het jaar kan je het hen niet kwalijk nemen.
Ondertussen al iets meer dan 100km gereden. De geur die de wagen binnenin uitstraalt is subliem. Vanaf de deur opengaat ruikt je het fijne mooie leder meteen. Mijn broer kocht onlangs een japanner, ook met lederen interieur maar daar ruikt je dus echt niets van. Voor sommigen zal dat waarschijnljk net een voordeel zijn.
Het gevoel binnenin de Riva overtreft alle verwachtingen. Dit is een auto waar je met een brede glimlach instapt en waar je met een nog bredere glimlach uitstapt.
De wagen rijdt vlot en soepel maar bij het invoegen op de autosnelweg merkt je wel dat de 1.2Fire maar 69pk heeft. De wagen moet natuurlijk nog ingereden worden maar een scheurijzer wordt het nooit. Dit wisten we van voordien en het stoort niet bijnhet gebruik waarvoor wij hem aanschaften. Hij rijdt wel 100 keer soepeler, vloeiender (maar niet sneller) dan onze twinair zaliger.
Met de teller op 120km geeft de verbruiksmeter momenteel 7.4l/100km. Het lijkt misschien hoog maar bij een splinternieuwe auto met amper kilometers op de teller is dit volstrekt normaal.
De Dualogic schakelt goed en vergt amper gewenning. Het is natuurlijk geen versnelling met dubbele koppeling maar de meerprijs is redelijk.
Leuk ook dat de auto is uitgerust als een automuit een veel hogere klasse. De mooie tft display geeft ook grafisch de afstand achteraan de auto weer. Het grote U-connect media/navigatiesysteem zou zeker niet misstaan in heel wat grotere (lees duurdere) auto's.
Het is een zalig autootje.
Uiteraard houd ik jullie hier op de hoogte.
Zalig
- 1.700 km
Ondertussen al 1700km gereden. Dankzij het mooi weer al regelmatig open gereden. Wat opvalt bij open rijden is dat de display van het 7" infotainment systeem onleesbaar is bij volle zon maar dat zal wel typisch zijn voor de meeste (semi) cabrio's. Het verbruik is ondertussen al gezakt tot 6,7l/100km. Net een week in Italie met een nieuwe gehuurde (had toevallig ook 1700km op de teller staan) 500 rondgetoerd en daar was het verbruik amper 5,3l/100km. Waarschijnlijk is dit verschil in verbruik te wijten aan het feit dat de huurwagen geen cabrio was en vooral autosnelwegkilometers op de teller had (een huurwagen wordt nu eenmaal niet gehuurd om enkel in steden rond te toeren). Een ander verschil vonden wij ook dat de 'huur 500' veel snediger reed. Komt dit door het inrijden? Het verschil in gewicht tussen normaal en cabrio? De kleinere standaardwielen?
Feit is wel dat de grotere wielen onder onze 500C wel mooier ogen maar dat hij daardoor minder zacht rijdt. Dit verschil merkten we vooral bij slecht wegdek en bij verkeersdrempels.
Al bij al nog steeds enorm tevreden met ons klein cabriootje
Dualogic probleempje
- 10.000 km
De auto is onlangs binnen geweest bij de dealer. Het probleem was dat de dualogic versnellingsbak soms niet meer schakelde en er een foutmelding op de display verscheen. Handmatig schakelen ging gelukkig wel maar daarvoor hadden we geen automaat besteld.
De wagen werd aan de diagnosestekker gezer en de diagnose was snel gesteld.
Onder garantie een onderdeel vervangen en probleem opgelost. Netjes.
Na 10.000km enkele opmerkingen. Het witte leder van de Riva- uitvoering blijkt van hoogstaande kwaliteit. Reinigen gaat als vanzelf met een beetje lauw water. Het ledere oogt nog steeds als nieuw en vertoont nog niet de minste gebruikssporen (geen plooien of kreuken).
Hij rijden is ondankt het beperkte motorvermogen voldoende leuk. Meer vermogen was welkom geweest maar de twin-air zagen wij dan weer niet zitten.
Iets wat ons wel stoort is dat de voorzetels geen geheugen hebben. Zo moet je iedere keer als er iemand van achterin uitstapt opnieuw de stoel in de juist stand zetten. Vervelend maar wel leefbaar.
Ook missen we in deze wintertijd verwarmbare voorzetels. Het leer voelt in de winter altijd heel koud aan maar jammer genoeg zijn verwarmbare zetels niet verkrijgbaar.
De digitale tellerpartij oogt heel mooi maar bij het aanzetten van de lichten verminderd de lichtsterkte niet. Al verschillende keren meegemaakt dat we 's avonds vergeten de lichten op te zetten (geen automatische lichten). De LED dagrijlichten geven veel licht en daardoor vergeten we soms de lichten in te schakelen als het donker wordt. Onze 500L heeft wel automatische lichten en daarom denken wij er dikwijls niet aan.
Trouwens hadden we nog graag vooraan een mooie witte armsteun gehad....
De wagen rijdt nog steeds als nieuw, geen piepgeluidjes of rammeltjes, dit is een goed uitgerijpte wagen die de tand des tijd extreem goed weerstaat.
We zouden de koop direct overdoen
Momenteel zitten we aan een gemiddeld verbuik van 5,7l/100km (voornamelijk korte afstandjes in de stad). Mooi zou ik zeggen.
Nog steeds uiterst tevreden
- 48.000 km
De auto is ondertussen alweer meer dan 4 jaar oud, probleemloze keuring (APK) en ziet er nog steeds uit als nieuw. De Fiat wordt voornamelijk gebruikt als 2de wagen, staat elke nacht netjes binnen en krijgt op tijd en stond z'n onderhoudsbeurt.
Het verbruik is ondertussen licht gestegen (6.2l/100km) maar dit komt doordat de wagen nu vooral in stadsverkeer wordt gebruikt, soms eens op autostrade. Open rijden geeft sowieso een licht meerverbruik.
De bekleding van de zetels (crèmekleurig leder) ziet er nog steeds uit alsof de auto uit de showroom komt. Velen denken dat lichtkleurig leder vlugger vuil wordt maar dit is niet zo, je ziet het alleen vlugger waardoor je het dan ook vlugger reinigt. Zwarte lederen zetels worden even snel vuil maar daar zie je het niet en daardoor worden die doorgaans minder gereinigd (maar het vuil is er dan wel). Als ik toch een minpuntje mag geven dan is het de zithouding die niet echt optimaal is. Mooi is dus duidelijk niet noodzakelijk ergonomisch.
Het dashboard blijft een juweeltje met het echt (17laags vernis) mahonie houtfineer (volledig ambachtelijk gemaakt), het deels houten stuur (de beige lederen bekleding van het stuur blijft moeilijk te reinigen) en de verschillende houtaccenten geven de auto een premiumlook.
De 1.2 FIRE motor mag dan wel niet meer van de modernste en snelste zijn, zijn verbruiks- en gebruikskosten blijven laag en zijn betrouwbaarheid is al lang bewezen.
De auto heeft 16 inch velgen en staan hem beeldig maar doen wel afbreuk aan het rijcomfort. we reden in Italië reeds enkele keren met een 500 met een kleinere wielmaat (14") en daar was het verschil duidelijk (in het voordeel van de de standaardmaat welteverstaan).
Wij zijn nog steeds heel blij met onze keuze
Afscheid
- 71.000 km
Na 7 jaar met volle tevredenheid hebben we onze Fiat 500C Riva verkocht. De aankoop van een elektrische wagen werd vervroegd (omwille van de subsidie van 5000EUR). Het was met veel spijt in het hart maar 3 auto's voor een gezin van 2 is van het goeie teveel. De Fiat zag en reed er na 7jaar en 71.000km nog precies uit als toen hij uit de showroom kwam. Het moet wel gezegd dat de auto steeds binnen sliep en de achterzetels zo goed als nooit gebruikt geweest zijn. Het leder van de zetels was nog perfect. Het rijden mrt open kap was wel leuk maar bij ons aan de Noordzee weinig bruikbaar omwille van de koude harde wind die hier toch steeds van de partij is.
Enkerl goede herinneringen dus...
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.